Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

M2 schroefkop kapot

Pagina: 1
Acties:

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het m2 schroefdraad van 1 van mijn m2 sloten is kapot. Ik krijg de schroef er met geen mogelijkheid meer uit. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JqxbdAx94ReWlEKksYqC8Vmd/full.jpg

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:07

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Tang goed klemmen en voorzichtig draaien steeds een stukje en moederbord af
vegen van metaal splinters, check ook pci-e slots op splinters.

Of met een dremel een gleufmaken en deze met een platkop los draaien, en nogmaals neem de tijd en doe voorzichtig.

[ Voor 7% gewijzigd door 42dpi op 20-10-2019 17:20 ]

Si vis pacem, para bellum

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De schroefdraad is waarschijnlijk nog wel heel alleen is de kop van de schroef dusdanig mishandeld dat er inmiddels geen fatsoenlijk stuk gereedschap meer te vinden is wat nog lekker aangrijpt in die kop.

Misschien dat je nog een setje 'Torx' bitjes hebt liggen? Die dingen grijpen, onder druk, middels d'r 'zes' spie-banen vaak nog wel aan in zo'n mishandeld stukje metaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 20-10-2019 17:41 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Elastiekje op je schroef leggen en dan met je schroevendraaier proberen los te draaien. Maar zo te zien is die hele schroef al dolgedraaid. :X

[ Voor 24% gewijzigd door Ivysaur op 20-10-2019 17:21 ]

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ivysaur schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:21:
Elastiekje op je schroef leggen en dan met je schroevendraaier proberen los te draaien. Maar zo te zien is die hele schroef al dolgedraaid. :X
Dit, oldest trick in the book maar het werkt meestal wel (postbode elastiek)

Try SCE to Aux

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:34

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

moertje op lijmen met secondenlijn en dan losdraaien

• Cobiwan
  • Niet online
Torx werkte ook niet. Heb nu elastiek en een tangetje besteld in de hoop dat een van die 2 dingen gaat helpen.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:16
Misschien kan je er nog een platte tussenzetten en dan kijken of die draait.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Cobiwan
  • Niet online
Daniel. schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:03:
Misschien kan je er nog een platte tussenzetten en dan kijken of die draait.
Heb helaas geen platte die erin past :(

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

superduper schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:47:
moertje op lijmen met secondenlijn en dan losdraaien
Dát zou ook nog wel eens kunnen gaan werken. In de auto-motive branche lijmen we 't moertje dan niet maar pakken we 't lasapparaat.... ;)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een platte van de A.C. Tion die je op maat slijpt of vijlt doet ook wonderen. Die dingen kosten de wereld niet.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

wimmel_1 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:08:
[...]

Dát zou ook nog wel eens kunnen gaan werken. In de auto-motive branche lijmen we 't moertje dan niet maar pakken we 't lasapparaat.... ;)
dat zou ik nou net even niet doen :)

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10 01:14
Ivysaur schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:21:
Dit is inderdaad een goede. Eventueel kun je hetzelfde doen maar dan.mey aluminium folie een paar keer dubbelgevouwen (niet te veel natuurlijk) en dan losschroeven.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

superduper schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:10:
[...]

dat zou ik nou net even niet doen :)
Paar puntlassen op een MoBo... Wát kan er nou helemaal fout gaan :D >:)

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

wimmel_1 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:13:
[...]

Paar puntlassen op een MoBo... Wát kan er nou helemaal fout gaan :D >:)
HET

SCHROEFJE

MOET

LOS!

Moerdbord eromheen rondom weg dremelen :9

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-11 19:14
dit dus:
YouTube: Daar heb gewoon een wijf aan gezeten!
en hier de tutorial om e.e.a. te fixen:
YouTube: De Keuring - Waardenberg en de Jong
;)

[ Voor 39% gewijzigd door Bushie op 20-10-2019 18:21 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Bushie YouTube: Picobello BV - Waardenberg en De Jong (HD)

Alles is Picobello in orde, toch?

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-11 19:14
ja die kan je ook bellen hahaha :-)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
In zo'n geval zet ik een klein kniptangetje op de buitenkant van de schroef en knijp er deukjes in. Je kunt dan gewoon de schroef los draaien. Wel daarna verder een andere schroef gebruiken.

• Cobiwan
  • Niet online
Renault schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:09:
In zo'n geval zet ik een klein kniptangetje op de buitenkant van de schroef en knijp er deukjes in. Je kunt dan gewoon de schroef los draaien. Wel daarna verder een andere schroef gebruiken.
Goed idee, meteen ook maar 1 aangeschaft.

Nu elastiekjes, tangetjes, moertjes en 1secondelijm besteld (niets in huis :/) . Hopelijk gaat een van de methodes helpen. Kwam ook onderstaande handige video tegen.
YouTube: Basic Skills!: Stripped Screws

• Ivysaur
  • Niet online
Sj44k13 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:22:
[...]

Goed idee, meteen ook maar 1 aangeschaft.

Nu elastiekjes, tangetjes, moertjes en 1secondelijm besteld (niets in huis :/) . Hopelijk gaat een van de methodes helpen. Kwam ook onderstaande handige video tegen.
YouTube: Basic Skills!: Stripped Screws
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xYQbRdmlPmh8NzUefUQU9My9/full.jpg

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:45
Ik heb dit echt toevallig vorige week ook gehad.

Elastiek: werkt niet
Schroevendraaier vastlijmen: werkt niet
Grotere schroevendraaier forceren: werkt niet

Voorzichtig een gleuf met dremel gemaakt en met een platte schroevendraaier de schroef eruit gekregen.
Wel alles aftapen of beschermen wanneer je met de dremel aan de slag gaat.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:28

DataGhost

iPL dev

Misschien een tip voor de volgende keer: probeer uit te zoeken hoe dit in godsnaam zo gekomen is en verander dat. Gebruik de juiste schroevendraaier (PHx vs PZx) en de juiste maat (x). Die schroef hoeft geen vrachtwagen op z'n plaats te houden dus draai 'm ook niet zo idioot strak aan. Je vergroot daarmee alleen maar de kans dat je de schroefdraad kapot draait, de schroef breekt of het tussenliggende materiaal (printplaat) beschadigt/breekt. Als je meer kracht moet zetten dan je voor bijv. je huissleutel gebruikt doe je iets verkeerd. Om zekerder te weten dat je de schroef er niet schuin in draait kan je 'm eerst een halve slag "los" draaien (tot je een klik voelt) voordat je 'm vast draait. En zorg dat je de metaalschilfers die van de schroefkop af zijn gekomen ook opruimt voordat ze ergens op je moederbord kortsluiting veroorzaken.

[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 20-10-2019 20:36 ]

• pennywiser
  • Laatst online: 17:06
Zonder te klikken ! Een lesbie met een broekpak :)

YouTube: De Keuring - Waardenberg en de Jong

Ja dan gaatie kapot :D

Kan niet meer in 2019 of wel.. :(

/ot

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 20-10-2019 20:43 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DataGhost schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:34:
Misschien een tip voor de volgende keer: probeer uit te zoeken hoe dit in godsnaam zo gekomen is en verander dat. Gebruik de juiste schroevendraaier (PHx vs PZx) en de juiste maat (x). Die schroef hoeft geen vrachtwagen op z'n plaats te houden dus draai 'm ook niet zo idioot strak aan. Je vergroot daarmee alleen maar de kans dat je de schroefdraad kapot draait, de schroef breekt of het tussenliggende materiaal (printplaat) beschadigt/breekt. Als je meer kracht moet zetten dan je voor bijv. je huissleutel gebruikt doe je iets verkeerd. Om zekerder te weten dat je de schroef er niet schuin in draait kan je 'm eerst een halve slag "los" draaien (tot je een klik voelt) voordat je 'm vast draait. En zorg dat je de metaalschilfers die van de schroefkop af zijn gekomen ook opruimt voordat ze ergens op je moederbord kortsluiting veroorzaken.
Vooral dat dik gedrukte deel!!! En dat gaat voor ALLES op wat middels schroeven en/of bouten aan elkaar gemonteerd wordt ;)

• Cobiwan
  • Niet online
DataGhost schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:34:
Heb die schroef er 2 jaar geleden ingedraaid en geen idee meer hoe en wat haha. Waarschijnlijk toen een te grote schroevendraaier gebruikt en idd te hard erin gedraaid.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sj44k13 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:42:
[...]

Heb die schroef er 2 jaar geleden ingedraaid en geen idee meer hoe en wat haha. Waarschijnlijk toen een te grote schroevendraaier gebruikt en idd te hard erin gedraaid.
Temperatuur is je 'ding' .... Spul is in elkaar gezet tijdens kamertemperatuur en daarna gaan 'werken'.

Als je 't hele spel nu in de vrieskist gooit en morgen los probeert te maken dan lukt 't waarschijnlijk wel maar.... Kunnen die spullen daar tegen?

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:38
Sj44k13 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:42:
[...]

En nu ben je de Sj44k(13)....

Flauw ik weet het... :9

• BugBoy
  • Laatst online: 15:58
Een schroevenverwijderset (https://www.bol.com/nl/p/...ijderset/9200000078159929) wil ook nog eens helpen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Klopt, zoiets werkt zeker, maar je zit met veel slijpsel wat je niet graag op een mobo omgeving wilt hebben.

• BugBoy
  • Laatst online: 15:58
Meestal pakt zo'n schroefverwijderaar de schroef meteen. Dan heb je helemaal geen slijpsel. Met een Dremel heb je gegarandeerd slijpsel. Maar ik neem aan dat je de spanning eraf haalt.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Sj44k13 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:05:
[...]

Heb helaas geen platte die erin past :(
Aan de schroefkop te zien had je überhaupt niets dat passend is...

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Cobiwan
  • Niet online
evilution schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:12:
[...]

Aan de schroefkop te zien had je überhaupt niets dat passend is...
Zeker wel, ik had een dag eerder een andere m2 drive geïnstalleerd met een vergelijkbaar schroefje en zonder problemen. Door het nu proberen van verschillende schroevendraaiers omdat hij niet los wilde is hij er zo uit gaan zien...

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 11:44
Gewoon zo'n schroefverwijderingsset kopen, anders gewoon met een ijzerboortje de kop eraf boren. Een nieuwe SSD kan prima met 1 of 2 schroefjes vast zitten.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:57
Kun je niet het afstandbusje eronder losdraaien? Zodat de SSD los komt en je de schroef op een andere plek uit het busje kunt halen in plaats van dat je gaat beunen op je moederboard?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:49

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Sj44k13 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:17:
[...]

Zeker wel, ik had een dag eerder een andere m2 drive geïnstalleerd met een vergelijkbaar schroefje en zonder problemen. Door het nu proberen van verschillende schroevendraaiers omdat hij niet los wilde is hij er zo uit gaan zien...
Mijn ervaring is dat dit gebeurt bij (goedkope) schroevendraaiers die vaak niet een perfecte pasvorm hebben en geen geharde punt. Je kan er een paar schroeven probleemloos mee losdraaien maar daarna gaat het steeds moeilijker omdat de punt beschadigd raakt en de schroeven daarmee ook beschadigd raken. Hoe kleiner de schroefkop hoe sneller je dit probleem hebt. De oplossing is kwalitatief goede schroevendraaiers zoals Wera/Wiha/Gedore gebruiken en als je merkt dat ze niet meer goed passen ze niet meer gebruiken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:43
Helemaal eens met Johnny met de toevoeging dat het totaal overbodig is om een M2 drive schroefje met zoveel kracht aan te draaien dat je het niet meer los krijgt.
Iets meer dan handmatig aandraaien was al voldoende, dan krijg je het ook weer los wanneer dat nodig is.

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-11 13:59
Sj44k13 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:16:
Het m2 schroefdraad van 1 van mijn m2 sloten is kapot. Ik krijg de schroef er met geen mogelijkheid meer uit. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Ik zou er gewoon met secondelijm iets dat een beetje past op lijmen.
Het is dan mogelijk om zonder geweld het schroefje los te draaien.

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-11 22:34
superduper schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 07:57:
[...]

Klopt, zoiets werkt zeker, maar je zit met veel slijpsel wat je niet graag op een mobo omgeving wilt hebben.
Wat een troep die dingen, ik geef het dan ook weinig kans dat dat m2 boutje er mee los gaat. Goede (knip)tang of een passende torx geef ik meer kans.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:30
FSSF schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:35:
[...]
Wat een troep die dingen, ik geef het dan ook weinig kans dat dat m2 boutje er mee los gaat. Goede (knip)tang of een passende torx geef ik meer kans.
Ja, spullen die er speciaal voor gemaakt zijn moet je inderdaad vooral vermijden....

Meestal pakt zo'n set de schroef al voldoende vast voordat je sluipsel krijgt. Ik zou trouwens wel eerst de tang/torx proberen, maar dan vooral omdat je die waarschijnlijk wel hebt liggen, terwijl je zo'n set moet gaan kopen.

[removed]

• Cobiwan
  • Niet online
Ik heb besloten om het schroefje te laten zitten aangezien de ssd die eronder zit toch niet defect is. Mocht ik de schroef er een keer uit hebben gekregen dan laat ik weten hoe :).

Alvast bedankt voor alle tips!

[ Voor 8% gewijzigd door Cobiwan op 22-10-2019 23:08 ]

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:31

db87

Mach 2 GT modded

Een kleine griptang is ook een goede optie.

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

• Ivysaur
  • Niet online
@Sj44k13 4 jaar later... eindelijk de ontknoping. Hoop dat ik dat nog mee maak, hehe.

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-11 22:34
redwing schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:44:
[...]

Ja, spullen die er speciaal voor gemaakt zijn moet je inderdaad vooral vermijden....

Meestal pakt zo'n set de schroef al voldoende vast voordat je sluipsel krijgt. Ik zou trouwens wel eerst de tang/torx proberen, maar dan vooral omdat je die waarschijnlijk wel hebt liggen, terwijl je zo'n set moet gaan kopen.
In sommige gevallen wel ja met dat soort Tell Sell spul. Ik zie het m2 schroefje met een conisch gat er in en wat slijpsel er om heen al voor me. :P Als je het hebt liggen kun je het natuurlijk altijd proberen wel.

[ Voor 7% gewijzigd door FSSF op 22-10-2019 23:28 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Sj44k13 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 23:03:
Ik heb besloten om het schroefje te laten zitten aangezien de ssd die eronder zit toch niet defect is. Mocht ik de schroef er een keer uit hebben gekregen dan laat ik weten hoe :).

Alvast bedankt voor alle tips!
beetje anticlimax, maar ok. :) :|
Pagina: 1