te hoge temperatuur M.2 SSD nieuwe desktop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag Allemaal,

Ik ben al jaren een stille meelezer en heb nu eindelijk toch maar een account aangemaakt, mede om zelf een keer een vraag te stellen.

Deze week heb ik de Lenovo Legion T530-25ICB desktop aangeschaft.
Hierin zit een 1TB M.2 SSD, i5 processor en een Nvidia RTX 2060.

Het opstarten ging verbijsterend snel en de computer functioneert geweldig. Er is echter één puntje wat ik niet helemaal vertrouw. De SSD lijkt erg warm te worden, na de eerste keer opstarten was de SSD meteen tussen de 50 en 55 graden in temperatuur. Voorzichtig heb ik de case open gemaakt en ik zie dat er wel een heatsink op zit maar geen losse koeler zoals bijvoorbeeld bij een CPU. Bij normale HDD's is dit ook niet nodig maar ik vind het wel heel erg vreemd dat de temperatuur zo oploopt terwijl de computer idle is.

Zijn dit normale temperaturen voor een dergelijke schijf en heeft er iemand anders met dezelfde desktop misschien hetzelfde ervaren? Als dit niet normaal is moet ik ermee terug naar de leverancier en/of extra interne koeling aan gaan brengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Merk je er wat van dat 'ie warm wordt, of waarom ben je naar de temperatuur gaan kijken?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:55:
Merk je er wat van dat 'ie warm wordt, of waarom ben je naar de temperatuur gaan kijken?
Nee ik merk aan de computer zelf helemaal niets alleen omdat mijn vorige computer problemen had met de fans die gewoon altijd op 100% stonden en ik die zelf moest gaan regelen ben ik dat gewend. dus uit nieuwsgierigheid en controle gaan kijken en toen viel me die ''hoge'' temperatuur op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij is tussen de 30-50 normaal.
En kunnen ze prima tot 70 aan.

Vooral bij "hoge" belasting. Zal volgens mij de temp oplopen.
Kan zijn dat bij schone windows deze e.e.a. aan het indexen is etc en de disk belasting wat hoger ligt.

Hij zou daarna gewoon idle veel minder warm moeten worden.

Je hebt daarnaast nvme's met koelblokken of heatspreaders.
eerste nemen meer ruimte in beslag. tweede worden wat warmer. Volgens mij nog weinig om zorgen om te maken,

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek eens op wat voor exacte M.2 SSD erin zit, en zoek de specs op. Daarin zal vermeld staan wat de temperatuur toleranties zijn. 40-60 Graden voor een M2. SSD is niet echt mega bijzonder in mijn ervaring.

Veel ligt eraan waar de plaatsing van de M.2. is en hoe de layout en koeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties, ik denk dat het normaal is maar na de eerste keer de computer te starten en dan meteen een schijf van 50 graden zien verontruste me wel een klein beetje.

Het is een Samsung PM981a 1TB zover ik kan achterhalen, helaas kan ik hier niet veel specifieke informatie over vinden. misschien zoek ik wel niet goed genoeg :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een OEM versie van de Samsung NVMe 960/970
Die worden standaard al warmer dan een S-Ata SSD.
Waarschijnlijk zit ie ook nog in de buurt van de videokaart die nog extra opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er zo even geen foto van de case maar de Voeding zit aan de onderkant tegen de achterkant van de case, daarboven ongeveer 5 cm zit de GPU met een aux fan een paar centimeter daarboven tegen de achterkant. Het moederbord zit vervolgens net boven de GPU tegen de andere wand van de case. Deze zitten inderdaad wel in de buurt van elkaar maar zonder belasting zou ik deze temperaturen niet verwachten. Als het inderdaad normaal lijkt moet ik het maar gewoon accepteren, ik wil voorkomen dat ik met defecte hardware zit in een nieuwe computer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-08 15:11
Als je peace of mind Wil, zou ik aanraden een ssd benchmark te draaien die een paar minuten duurt. Als de temperatuur onder de 70C blijft is het prima.
Het is lastig te weten of de ssd echt idle is, of toch nog vanalles aan het doen is, dus onder belasting kijken naar de temperatuur is makkelijker.
Overigens schrik ik niet van 50C voor een nvme ssd onder lichte belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik zal even kijken of ik een benchmark kan draaien, dat neemt de zorg misschien wel wat weg. Ik ben namelijk gewend dat mijn andere schijven heel erg koel bleven (30-40) graden maar het lijkt erop dat dit wel normaal is voor een nvme...:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
In een desktop is plek zat om er een stukje metaal tegenaan te plakken.
De vraag is of je dat wil doen in een off-the-shelf systeem m.b.t. garanties.

categorie: Overclocking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kast wel open gehad om een andere HDD aan te sluiten, er zaten geen warranty void stickers op de kast of aan de binnenkant. Er zit een heatsink of heatspreader (metaal) op de nvme schijf maar daar wil ik inderdaad niet te veel aan rommelen.
Pagina: 1