Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIBSS
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-09 13:54
Hallo Tweakers!

Ik heb een gok genomen, en die is helaas niet goed gegaan ;( Ik heb van een tweaker g.skill trident f4-4000c19d-32GTZR overgenomen.

Net mijn pc inelkaar geflanst en geprobeerd xmp te laden, maar helaas blijft hij dan in de opstart loop hangen. De memory staat niet op de qvl, maar wel 1 van 8 gb 4000mhz met andere timings. Heeft het zin om nog te gaan tweaken met timings en mhz en bijvoorbeeld die timings over te nemen? Of is het nu jammer de bammer, maar hij staat niet op de qvl van het mobo en dus kan ik hem wel direct doorverkopen.

i9 9900k
gigabyte aurus pro
trident z f4-4000-c19-19-19-39 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat het niet op de QVL staat wil niet zeggen dat het helemaal niet gaat werken.

XMP is een manier om makkelijk de juiste settings in te laden, maar dat wil niet zeggen dat je het niet handmatig kan doen. Dus stel het geheugen eens in op de settings zoals jij ze wilt hebben. Eventueel kun je wat lossere timings of wat lagere snelheid pakken om te kijken of het stabiel is. Iets hoger volten kan ook nog wel eens helpen.

Als het dan nog steeds niet werkt, dan is het waarschijnlijk niet compatible. Maar je kunt nog wel eea proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIBSS
Ik heb geprobeerd de dram voltage op 1.35 te zetten en in memory A en B de settings zoals ze op de verpakking staan, maar helaas krijg ik nog steeds de beruchte loop. Ik zal proberen de mhz wat lager te zetten en me in te lezen in het overclocken van de ram, want daar ben ik nog niet zo bekend mee.

@TERW_DAN iets hogere voltage, is een 1.45 dan nog veilig? of al aan de hoge kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
GIBSS schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:05:
Ik heb geprobeerd de dram voltage op 1.35 te zetten en in memory A en B de settings zoals ze op de verpakking staan, maar helaas krijg ik nog steeds de beruchte loop. Ik zal proberen de mhz wat lager te zetten en me in te lezen in het overclocken van de ram, want daar ben ik nog niet zo bekend mee.

@TERW_DAN iets hogere voltage, is een 1.45 dan nog veilig? of al aan de hoge kant
is nog ok in ieder geval prima om te proberen
watvoor io en system agent volts geeft je xmp profiel trouwens daar hebben we nog niks over gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIBSS
1.2Volt. Ik heb net geprobeerd 3200 te draaien op 19-19-19-39 en 1.35v, maar ook dat is een bootloop. Overclock ik verkeerd? Of is dit helaas pindakaas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik snel kijk naar de specs dan zou het op 1.35V moeten draaien. 1.40 zou je nog kunnen proberen, maar zou het niet veel hoger gooien als het compleet niet boot.

Als je uitgaat van de minimale settings (dus draai 't spul op DDR4-2666, dat is wat je CPU officieel ondersteunt), op 1.35V. Boot het spul dan wel, of ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 22:39
Ik heb recentelijk hetzelfde gedaan.

ik had het volgende setje gekocht : pricewatch: G.Skill Trident Z F4-4266C19D-16GTZKW

Ook niet op de qvl en ondanks dat het bord 4266 mhz ondersteunde ondersteunde het niet dit setje.
Echter heb ik het wel werkend gekregen op 4000 mhz cl 16-16-16-380 wat 1.42v
In mijn geval wou het geheugen simpelweg met geen 1 setting boven de 4000 mhz dus ben ik timings gaan tweaken voor toch betere prestaties.
Het eerste wat ik zou proberen is simpelweg je voltage naar 1.4 volt te zetten. Voltage was bij mij het aller belangrijkst om het stabiel te krijgen.
standaard is dit geheugen 1.4v maar op 1.4v was het niet stabiel en met 1.42v was het wel stabiel in memtest voor uren zonder error.

Waar staat overigens je vcore op (niet VID) ?
En waar staan je VCCIO en VCCSA op? Bij mij was 1.17v het absolute minimum voor een stabiel systeem met mem overclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIBSS
@computerjunky Thnx voor de tips. Hoe kom je zo bij die timings? Echt elke keer random wat testen? Of is er zoals amd een calculator?

Mijn VCCIO en VCCSA heb ik niet aangezeten. Ik zal me nog even verder wat inlezen.

@TERW_DAN Ga ik zo direct proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@GIBSS RAM in A2-B2 (bankje 2en4 vanaf cpu)

en weer terug naar bovenstaand dus. Aorus pro Z390 kun je voldoende instellingen proberen

[ Voor 50% gewijzigd door Hackus op 21-10-2019 19:09 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIBSS
@Hackus ook al geprobeerd, ben van 2 en 4 naar 1 en 3 gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09 22:40
Draai je de laatste BIOS versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 22:39
GIBSS schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:57:
@computerjunky Thnx voor de tips. Hoe kom je zo bij die timings? Echt elke keer random wat testen? Of is er zoals amd een calculator?

Mijn VCCIO en VCCSA heb ik niet aangezeten. Ik zal me nog even verder wat inlezen.

@TERW_DAN Ga ik zo direct proberen.
Nee helaas geen calculator gewoon testen en veel lezen.
Ben er 2 weken mee bezig geweest.

Met lage MHZ beginnen en steeds hoger gaan of met hoge timing beginnen en steeds lager gaan. Met een hoog voltage beginnen (1.45v) voor je geheugen geeft ook betere resultaten en kans op success en dat kan je dan altijd naar benden tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIBSS
@McFastFood Yes.

Mensen, ik heb hem nu stabiel draaien op 3700, zonder echt te kloten nog, dus verwacht hier nog wel wat uit te halen. Thanks voor alle tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Ik heb exact hetzelfde probleem maar dan bij de x570 Aorus pro (icm een 3700x), niet de intel variant.

Ik heb een F4-3000C15D-32GVR setje (32GB, CL15, 3000MT), maar als ik de BIOS bekijk van m'n mobo zie ik dat die het setje overvolt lichtjes.
Heb de voltages manueel ingesteld 1.33v, welke ervoor zorgde dat het op 1.358v kwam te staan volgens de BIOS en heb nu zelfs m'n RAM op 3200 staan zonder issues.

Het kan wel dat mijn bordje een fluke heeft maar kan je eens nakijken of de voltages wat het bord zegt en wat je instelt ook overeen komen?

Best kijk je wel je mobo manual na om te kijken in welke slots de sticks moeten zitten voor optimale performance als je "maar" 2 sticks heb.
In het geval van de x570 aorus lineup is dat 2 en 4.

Long story short: Timings manueel instellen as well as voltage een beetje tweaken (door overvolting mobo/PSU?) doet het wel werken bij mij.

Ik draai atm F6a op m'n bordje. Ik weet dat F6b er is maar heb dit nog niet geflashed naar m'n board. Nog niet veel zin gehad om de usual rommel te moeten doen na elke flash. (al m'n settings terug goedzetten en UEFI bootloader terug porren door install medium te booten en bootloader te "installeren".)

[ Voor 14% gewijzigd door GuntherDW op 22-10-2019 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIBSS
heel vreemd. Hij geeft in cpu-Z aan dram frequency 1533, dat is dus maar 3066mhz in de praktijk? Ik heb in bios nu 3500, en windows tasmngr geeft ook 3500 aan.

Of heeft het met de FSB:Dram te maken? Dat ik 1533x2.23 moet doen (fsb = 1:23)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:00
Je cpu ondersteund standaard tot 2660MHz, alles wat je daar boven doet is overclocken en word dus officieel niet ondersteund maar vaak werkt dat wel.
Dat je geheugen wel op 4000MHz kan wil niet zeggen dat je cpu dat ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIBSS
Update,

Ik heb nu 3733 mhz, 15-15-15-31 op 1.41 voltdram en vccio/av op 1.17.

Het lukt me niet om op 4000 c19 te komen, ook niet met 1.45 volt, helaas. Maar redelijk tevreden.
Pagina: 1