Overeenkomst gesloten op Marktplaats of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-07 17:53
Als je contracten maakt, ga je een overeenkomst aan. Gaat vaak schriftelijk, maar zelfs mondeling voldoet in een aantal gevallen. Online is dat wat moeilijker, zeker als het gaat om goederen. Daarom wil ik jullie deze situatie voorleggen. Zelf ben ik iemand die van zijn principes houdt, en daarvoor staat. Het is fijn om zulke mensen te ontmoeten en terug te krijgen. Okee, genoeg blabla.

In dit geval zocht ik item X voor prijs Y, categorie een aantal honderden euro's. Deze vond ik op Marktplaats. Prijs Y stond hierbij vermeld in de ad op het moment van reageren. In mijn reactie heb ik aangegeven graag langs te komen om het over te nemen. Daar is verkoper de volgende ochtend mee akkoord gegaan, ik kon langskomen. Na een paar berichten zou de afspraak plaats gaan vinden, maar stond de prijs opeens een stuk hoger, waardoor het voor mij niet aantrekkelijk meer was. Ik heb gevraagd voor de zekerheid, omdat ik niet voor niks een rit wilde maken, of het duidelijk was voor verkoper dat ik langs zou komen maar niet voor de prijs die er nu staat. Dat was dus niet akkoord, verkoper gaf aan een fout te hebben gemaakt. "Ik vraag er idd €Y voor. Hij was eerst bedrag Y1 en toen ik dat aanpaste heeft hij er bedrag Y2 van gemaakt......" Maar zegt ook: "We hebben het niet over de prijs gehad in onze mail." Erna, als ik aandring op de afspraak die we gemaakt hebben, wil verkoper nergens naar luisteren en vindt het de discussie niet waard. Expliciet: nee, maar moet dit? Er staat een vraagprijs, ik zeg dat ik graag langs wil komen om het over te nemen, dan refereer je naar die vraagprijs in feite.

Marktplaats zelf is via eigen voorwaarden niet aansprakelijk, dus zal je dat onderling uit moeten vechten. Begrijpelijk natuurlijk, je moet niet het platform aanvallen. De advertentie, als ik online kijk naar advies, is niet genoeg voor een overeenkomst (logisch, je biedt het aan, maar dan is er nog geen communicatie geweest, maar blijkbaar zijn er mensen die dit niet logisch vinden). Maar als je reageert op een ad, en dan een okee terug krijgt, dan zou het in principe rond moeten zijn. Hier beroept verkoper zich op een fout, maar in principe is er toch een overeenkomst gesloten? Ik bedoel, of er nu 0 euro, 500 euro, of 40.000 euro staat, in al die gevallen is een afspraak toch een bindende afspraak?

Het heeft natuurlijk ergens wel weg van 'is het te mooi om waar te zijn, webshop X had voor onrealistische prijs Y moeten leveren', maar de reden dat ik dit topic aanmaak is dat van persoon tot persoon het me toch anders lijkt te liggen, omdat het niet om een bedrijf gaat. Klopt dit?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Ik bedenk me overigens dat dit misschien beter in Shopping Forum had gepast, sorry als het topic in het verkeerde onderforum staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:36
Er is bij marktplaats, anders dan op b.v. eBay, geen bindende overeenkomst. Dat staat ook in de voorwaarden van marktplaats.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Aangezien jij geen prijs hebt genoemd, kan je daar niet op terugvallen; jij verwees naar de advertentie die dus aangepast is, pecht maar helaas..
ik zou als ik jou was gewoon lekker doorzoeken naar iemand die niet snel zijn prijs aanpast :)
en in het vervolg de prijs noemen in het mailtje.. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Maar, wat wil je nu horen?

Niks wat we hier gaan vertellen (en je zit op Tweakers, er zullen allerhande verhalen rondgaan de ene nog langer en gekker dan de andere) gaat jou helpen want we hebben het hier over Marktplaats... wees realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
DutchKel schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:19:
Er is bij marktplaats, anders dan op b.v. eBay, geen bindende overeenkomst. Dat staat ook in de voorwaarden van marktplaats.
Wet gaat boven lokale regels, toch? Daarnaast zijn die regels volgens mij dat je Marktplaats zelf niet aan kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Je hebt zelf geen prijs genoemd, dus er is mondeling noch schriftelijk iets terug te vinden van een afspraak. Je kan deze persoon dus nergens aan houden...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Moet dit expliciet om een overeenkomst te hebben, gezien de tijdstippen van gesprek? Het aangeven dat er een fout is gemaakt, wat de eerdere prijs bevestigt, lijkt me daarbij ook mee te werken. Hiermee probeer ik objectief te zijn, al is dat lastig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:36
Racing_Reporter schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:24:
[...]

Wet gaat boven lokale regels, toch? Daarnaast zijn die regels volgens mij dat je Marktplaats zelf niet aan kan pakken.
De wet gaat altijd voor, maar je mag best een wetsartikel opzoeken hierover.

De wet is voor verkoop tussen consument en consument nu eenmaal anders dan bij bedrijven en consumenten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is die oorspronkelijke prijs nog te achterhalen, inclusief tijdstip? Zo ja, dan zou je nog iets kunnen ondernemen, maar het lijkt me sterk dat je een "recht" hebt in deze. Eerder dat de verkoper meewerkend zal moeten zijn, wat zij niet is.
Zo nee, dan ben je overgeleverd aan de verkoper, en zoals gezegd, die is weinig meewerkend.

Zou deze verkoper verder ontwijken en op zoek gaan naar een alternatief. En dan de volgende keer expliciteit de overeengekomen prijs aangeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:22

Croga

The Unreasonable Man

Wellicht... Maar werkelijkheid gaat altijd boven wet.

Laten we het hypothetische geval "Er is een overeenkomst" eens bekijken. Jij zegt dat er een overeenkomst is, verkoper zegt van niet. Verkoper gaat je het product dus niet leveren voor de prijs die jij graag wilt. Wat nu? Ga jij daar een advocaat voor inhuren? Met het risico dat een eventuele rechter zegt "Nope, geen overeenkomst" en een kostenpost van enkele honderden euros waar je niets voor terug krijgt. En zelfs als een rechter zegt "klopt, er is een overeenkomst" maar hij kent je de kosten niet toe, ben je nogsteeds duurder uit dan wanneer je het voor de nieuwe prijs zou kopen.

En zelfs als álles in je voordeel uit pakt; de kosten zijn gemaximaliseerd en de gemiddelde advocaat is duurder dan het maximum van deze kosten dus ben je alsnog duurder uit.

Tip: Laat gewoon gaan. Je gaat hier nooit als winnaar uit komen. Je kunt zelfs niet quite spelen. De enige manier om hier goed uit te komen is door niet te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-07 06:22
Marktplaats is marktplaats. Zelfs al heb je recht, dan nog zegt die gene ik zie toch af van de verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-07 08:54

BTU_Natas

Superior dutchie

@TS , ooit van gun factor gehoord? Als die verspeel is, geen handel. Vrij simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 17:36
Het is marktplaats...
Je kan wel gelijk hebben, maar dat ga je niet krijgen.

Genoeg situaties gehad waar mensen op locatie alsnog over de prijs wilden onderhandelen, op marktplaats mag alles zolang je er mee weg komt. Vrijwel geen controle, oplichting dagelijkse kost, maarja wel goedkoop soms ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-07 17:15
Onnodig om marktplaats te bashen. Het gaat hier gewoon om verkoop tussen particulieren.

Particilieren hebben simpel meer marge om onhandige acties en fouten te maken. Jij had bij ophalen ook het product kunnen bekijken en alsnog van de koop kunnen afzien. Als jij dat recht hebt, heeft een koper ook het recht om zich te bedenken voordat beide partijen veel hebben geinvesteerd in de overeenkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het is jammer, maar Marktplaats staat vol met iritante verkopers en kopers (denken ze). Gelukkig is het tegenwoordig mogelijk om personen te beoordelen, dus laat een beoordeling achter en zoek verder.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
_Dune_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:12:
Het is jammer, maar Marktplaats staat vol met iritante verkopers en kopers (denken ze). Gelukkig is het tegenwoordig mogelijk om personen te beoordelen, dus laat een beoordeling achter en zoek verder.
dat is, helaas, alleen mogelijk als marktplaats vind dat er iets overeengekomen is

ik heb meerdere aankopen gedaan waarbij dit niet mogelijk was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mschol schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:27:
[...]

dat is, helaas, alleen mogelijk als marktplaats vind dat er iets overeengekomen is

ik heb meerdere aankopen gedaan waarbij dit niet mogelijk was
Mmmm, typisch Marktplaats iets introduceren wat feitelijk niet functioneerd blijkbaar. Bang, te veel kwijt te raken door dat mensen door de mand gaan vallen bij fatsoenlijke gebruik van een dergelijk degelijk systeen. :X

_Dune_ heeft geen hoge pet (meer) op wat Marktplaats betreft. O-)

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 20-10-2019 16:33 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Dat systeem is heel raar inderdaad. Ik heb afgelopen donderdag een bericht gestuurd naar een verkoper waarbij de advertentie op gereserveerd stond met de opmerking dat als de koop niet door mocht gaan ik wel geïnteresseerd ben. Vandaag kijk ik en mag ik de verkoper een waardering geven, dit slaat natuurlijk nergens op want wij hebben geen deal. Daarbij zou ik de verkoper wel netjes een cijfer kunnen geven, want ik kreeg een uiterst vriendelijke reactie terug, maar het systeem klopt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit topic is geen uitnodiging om je eigen ervaringen te delen en/of te ranten op Marktplaats. Heb je geen nuttige toevoeging voor TS, laat je opmerking dan achterwege.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Gelijk hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen.
Mijn advies. Vergeet het en spendeer je tijd aan andere nuttige dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het ligt aan de bewoording van je bericht waarop de verkoper reageerde dat je welkom was om e.a. op te halen zoals al eerder aangehaald. In dit geval ben je denk ik niet specifiek genoeg geweest in je aanbod aan de verkoper.

Zie hier:

https://www.hetrechtenstu...ats-overeenkomst-of-niet/
DutchKel schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:19:
Hartstikke fout. Overeenkomst is overeenkomst, ook op Marktplaats.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:02

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Oprechte vraag: wat wil je met dit topic bereiken? Het lijkt mij duidelijk uit jouw verhaal dat degene met wie je contact hebt niet meer wil verkopen voor de prijs die jij in gedachte hebt. Wil je hem een brief met argumenten sturen om je gelijk te onderbouwen? Ga je naar de rechter stappen :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Racing_Reporter schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:16:
Als je contracten maakt, ga je een overeenkomst aan. Gaat vaak schriftelijk, maar zelfs mondeling voldoet in een aantal gevallen. Online is dat wat moeilijker, zeker als het gaat om goederen. Daarom wil ik jullie deze situatie voorleggen. Zelf ben ik iemand die van zijn principes houdt, en daarvoor staat. Het is fijn om zulke mensen te ontmoeten en terug te krijgen. Okee, genoeg blabla.

In dit geval zocht ik item X voor prijs Y, categorie een aantal honderden euro's. Deze vond ik op Marktplaats. Prijs Y stond hierbij vermeld in de ad op het moment van reageren. In mijn reactie heb ik aangegeven graag langs te komen om het over te nemen. Daar is verkoper de volgende ochtend mee akkoord gegaan, ik kon langskomen. Na een paar berichten zou de afspraak plaats gaan vinden, maar stond de prijs opeens een stuk hoger, waardoor het voor mij niet aantrekkelijk meer was. Ik heb gevraagd voor de zekerheid, omdat ik niet voor niks een rit wilde maken, of het duidelijk was voor verkoper dat ik langs zou komen maar niet voor de prijs die er nu staat. Dat was dus niet akkoord, verkoper gaf aan een fout te hebben gemaakt. "Ik vraag er idd €Y voor. Hij was eerst bedrag Y1 en toen ik dat aanpaste heeft hij er bedrag Y2 van gemaakt......" Maar zegt ook: "We hebben het niet over de prijs gehad in onze mail." Erna, als ik aandring op de afspraak die we gemaakt hebben, wil verkoper nergens naar luisteren en vindt het de discussie niet waard. Expliciet: nee, maar moet dit? Er staat een vraagprijs, ik zeg dat ik graag langs wil komen om het over te nemen, dan refereer je naar die vraagprijs in feite.

Marktplaats zelf is via eigen voorwaarden niet aansprakelijk, dus zal je dat onderling uit moeten vechten. Begrijpelijk natuurlijk, je moet niet het platform aanvallen. De advertentie, als ik online kijk naar advies, is niet genoeg voor een overeenkomst (logisch, je biedt het aan, maar dan is er nog geen communicatie geweest, maar blijkbaar zijn er mensen die dit niet logisch vinden). Maar als je reageert op een ad, en dan een okee terug krijgt, dan zou het in principe rond moeten zijn. Hier beroept verkoper zich op een fout, maar in principe is er toch een overeenkomst gesloten? Ik bedoel, of er nu 0 euro, 500 euro, of 40.000 euro staat, in al die gevallen is een afspraak toch een bindende afspraak?

Het heeft natuurlijk ergens wel weg van 'is het te mooi om waar te zijn, webshop X had voor onrealistische prijs Y moeten leveren', maar de reden dat ik dit topic aanmaak is dat van persoon tot persoon het me toch anders lijkt te liggen, omdat het niet om een bedrijf gaat. Klopt dit?
Als je dit leest, heb je teveel tijd. :P

Een consument op Marktplaats mag zijn advertentie wijzigen, het is wel netjes dat met jou te overleggen.
indien je geen definitieve prijs af hebt gesproken, maar interesse hebt voor de huidige vraagprijs. langskomen om iets over te nemen is nog geen definitieve koop. zeker via MP, waar vaak iemand niet eens komt opdagen(ook al is er een afspraak tot kopen)

"Gaat u akkoord met mijn bod van €..., en hebben we nu een deal ?, dan kom ik het artikel graag bij u ophalen. graag verneem ik uw adres en tijdstip wanneer het u schikt"

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15-07 21:22

J8S

Een advertentie op Marktplaats is een aanbod om in onderhandeling te treden. Daarom is het berichtje wat jij nav de advertentie stuurt naar de verkoper in feite een aanbod en is het slim om daar de specifieke prijs te noemen. Als de verkoper daarmee akkoord gaat is er een overeenkomst.

Toch kan de verkoper van de ovk af als hij inderdaad een fout heeft gemaakt met de prijs en zijn wil niet overeenkomt met zijn verklaring. Dat kan hij alleen niet doen als jij niet wist of behoorde te weten dat er iets mis kon zijn en dus hangt het vooral af van de originele prijs en de nieuwe prijs. Zit daar een groot verschil tussen en was die eerste prijs misschien toch wel iets te mooi om waar te zijn? B2C of C2C maakt daarbij niet uit in principe.

Voor wetsartikelen, zie BW boek 3 titel 2.

[ Voor 4% gewijzigd door J8S op 20-10-2019 21:30 ]

Pagina: 1

Let op:
Dit topic is geen uitnodiging om je eigen ervaringen te delen en/of te ranten op Marktplaats. Heb je geen nuttige toevoeging voor TS, laat je opmerking dan achterwege.