CPU scaling probleem met Win10 op 12C24T HP DL360 G7 server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:29
Beste tweakerts

Heb vandaag Windows 10 geinstalleerd op een HP ProLiant DL360 G7 met 2x Intel Xeon E5645 (6C12T) en 72GB RAM.
Echter, als ik Geekbench 5 draai krijg ik schamele 333 single-core score en 1784 multi-core score.

De hardware is natuurlijk niet piepjong meer maar ik zou meer verwachten.

Wat me opviel is dat de CPU% onder Task Manager niet omhoog knalt na starten van bench (ook getest met Prime95). Nadat Windows is opgestuurd zie je even wat activiteit maar zodra Geekbench gaat draaien helemaal niks,nadda.

Ik attach een plaatje om e.e.a. te illustreren.Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VqKBjI5.png

Mis ik nog een stukje software om de CPUs te "activeren"?

Beste antwoord (via Red devil op 20-10-2019 17:16)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Als Windows 10 dezelfde (kunstmatige) limiet heeft als oudere Windows versies dan zul je waarschijnlijk een Pro versie moeten installeren. Home is beperkt tot single socket gebruik.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Red devil welke versie van windows 10 is dat?

zie ik daar in geekbench dat er maar 1 cpu gedecteerd wordt?

ik zou zelf eerst ook even met wat simpelere tools checken of het goed gaat. Bijv de laatste cinebench.

Nou moet je geekbench windows scores niet altijd meteen gaan vergelijken met linux/mac-os maar ook tov de windows scores in de lijstje lijkt dat van jou wat laag, iig de singlecore.

https://browser.geekbench...ch?utf8=%E2%9C%93&q=e5645

uefi/bios doorgelopen? HT aan? powermanagement goed? NUMA etc goed geconfigureerd?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
maratropa schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:08:
@Red devil welke versie van windows 10 is dat?
zie ik daar in geekbench dat er maar 1 cpu gedecteerd wordt?
ik zou zelf eerst ook even met wat simpelere tools checken of het goed gaat. Bijv de laatste cinebench.
Nou moet je geekbench windows scores niet altijd meteen gaan vergelijken met linux/mac-os maar ook tov de windows scores in de lijstje lijkt dat van jou wat laag, iig de singlecore.
https://browser.geekbench...ch?utf8=%E2%9C%93&q=e5645
uefi/bios doorgelopen? HT aan? powermanagement goed? NUMA etc goed geconfigureerd?
Goed gezien en idd, Windows ziet maar 1 socket. Het betreft trouwens Windows 10 Home versie 1903.

Cinebench score is 792, slomer dan een 4C Intel Core i5-3550....
Net even BIOS bekeken, alle CPU dingen staan aan (HP, Intel Core Boost etc). Ding heeft trouwens onder Linux perfect gewerkt. Heb net weer gereboot. Wederom mooie CPU grafiekjes na het inloggen maar daarna niks. Dat is toch niet normaal? Draai Prime95 op 1 core, maar niks te zien via task manager.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Als Windows 10 dezelfde (kunstmatige) limiet heeft als oudere Windows versies dan zul je waarschijnlijk een Pro versie moeten installeren. Home is beperkt tot single socket gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:16

Umbrah

The Incredible MapMan

Nielson schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:07:
Quoted for truth. Selecteer overigens eens NUMA-nodes in task manager, dan zie je het misschien nét wat beter. Probeer ook eens cinebench om het geheel nét wat sneller weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Nielson schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:07:
Dat bedacht ik me ook toen ik het zag, goeie! Ik ben nu de boel aan het omzetten naar Win 10 Prof (of zoiets)
Umbrah schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:11:
[...]
Quoted for truth. Selecteer overigens eens NUMA-nodes in task manager, dan zie je het misschien nét wat beter. Probeer ook eens cinebench om het geheel nét wat sneller weer te geven.
Op dit moment zie ik geen NUMA-nodes in task manager, maar wellicht dat die zichtbaar worden als de upgrade is doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Allright met Win10 Pro zie ik 2 sockets en 12 cores (en 24 logical processors). Geekbench 5: single score 304 en 2618 multi-core score (voorheen 333 single-core score en 1784 multi-core score). Schaalt niet echt lekker dus. Ik heb wat de powersettings van dit ding op dynamic staan, ben benieuwd of er wat verbeterd als ik die omzet naar "HP Static High Performance Mode". Oh wacht, ik zie daar staan "OS Control mode ", dat klinkt ook wel handig. Die ga ik eens testen. Ik merk nu trouwens dat als ik niks doe de speed gewoon zichtbaar is. Het lijkt erop dat Geekbench de boosdoener is, alsof ze de info afvangen en nooit meer afgeven (ook niet nadat het is afgesloten).
Cinebench is nu 2385 (!, was eerst 792) en maar iets langzamer dan een 12C/24T Intel Xeon CPU X5650 (met score van 2705). Dus al met al best redelijk. Wel grappig dat een een i7 7700k (product: Intel Core i7-7700K ) even snel is.

Interessant detail, tijdens bench 260 Watt en nu 119 Watt. Volgens mij is die nieuwe powersetting ook een verbetering.

[edit] Geekbench is nu ook beter, 463 single-core en 3760 multicore.

[ Voor 3% gewijzigd door Red devil op 20-10-2019 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@Red devil onder allcore load, cinebench ofzo, hoeveelmhz draait hij dan op? (CB 20 is met avx dus je kunt ook CB 15 testen)

welke snelheid ram?

hp static high perf. mode klinkt als de boel vastzetten op allcore turbo, wat de singlecore geen goed doet.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
maratropa schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:26:
@Red devil onder allcore load, cinebench ofzo, hoeveelmhz draait hij dan op? (CB 20 is met avx dus je kunt ook CB 15 testen)

welke snelheid ram?

hp static high perf. mode klinkt als de boel vastzetten op allcore turbo, wat de singlecore geen goed doet.
Onder load met CB20 staat de boel op 2.5Ghz volgens Task manager, dat is interessant want die Xeon E5645 zou op 2.4Ghz max draaien. Idle is 1.6Ghz. Ik heb dus niet de HP Static high performance geselecteerd maar de OS Control mode waarbij OS het allemaal regelt. Lijkt me een beter systeem, tot zover lijkt het idd goed te draaien.

RAM snelheid zegt ie 800Mhz DDR3 over... dat klinkt niet echt snel trouwens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
de allcore turbo van die cpu is base +100 mhz dus dat klopt iig

ram is dan 1600mhz (ddr = 2x 800) maar dat is gek want ik zie in de specs dat de cpu maar 1333mhz doet.. (666mhz)

toch moet het als ik naar de geekbench scores kijk wel beter kunnen allemaal.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
maratropa schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:43:
de allcore turbo van die cpu is base +100 mhz dus dat klopt iig

ram is dan 1600mhz (ddr = 2x 800) maar dat is gek want ik zie in de specs dat de cpu maar 1333mhz doet.. (666mhz)

toch moet het als ik naar de geekbench scores kijk wel beter kunnen allemaal.
Je hebt gelijk, de scores zouden een stuk hoger kunnen. De Cinebench score daarentegen lijkt wel weer aardig compatible met wat hij zou moeten kunnen. Misschien zijn er nog andere goede cpu test? Misschien sisoft?
Pagina: 1