Netwerk naar berging in tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Over een ruime week wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd. Het is een twee-kapper, met de parkeerplaatsen achter de tuin, naast de berging. Omdat de aannemer een belachelijk bedrag vroeg voor een mantelbuis, ben ik voor een enkele 1" leiding (binnendiameter 22,7mm) gegaan, van de meterkast naar de achtergevel. Daar moet een YMVK-as 4x 2,5 mm2 grondkabel (diameter 14,5mm) doorheen richting de parkeerplaatsen, als voorbereiding op een toekomstige laadpaal voor een elektrische auto.
Maar, ik bedacht me helaas pas later (die mantelbuis, of in ieder geval een éxtra leiding was zo gek nog niet) dat ik mijn netwerk ook naar de berging uit wil breiden. Een access point voor de tuin, en een camera op de parkeerplaatsen die ik bedraad aan wil sluiten.
In de meterkast komt een Unifi switch 16-150W, met ook twee SFP poorten.
Afstand meterkast naar achtergevel: ongeveer 5 meter.
Afstand achtergevel naar berging: ongeveer 14 meter.

Ik zie zelf onderstaande opties, hopelijk hebben jullie nog advies, of zelfs nog een betere optie.

1. Ik kan een Unifi Toughcable Pro naast de YMVK-as laadkabel trekken. Dit laat 2mm speling in diameter in de buis, dus zou theoretisch in ieder geval moeten passen. Maar, wat doet 11 kW door de laadkabel met het signaal over de netwerkkabel? En, volgens mij is de Toughcable niet geschikt om zo in de grond te leggen. Ik zou hem in een buis kunnen leggen, maar ergens moet de laadkabel gesplitst worden van de netwerkkabel. Ik zou niet weten hoe ik dat waterdicht zou kunnen doen, zonder beide kabels in een mof af te gieten.

2. Ik zou ook gebruik kunnen maken van een glasvezelkabel. Hier heb ik echter 0 verstand van. Het lijkt me dat deze in ieder geval geen interferentie ondervindt van de laadkabel. Ik dacht dat ik deze aan zou kunnen sluiten op de SFP-poort van de Unifi-switch. Dan resteert alleen een converter in de berging, maar dat lijkt me geen probleem. Ook is deze kabel dun, dus deze past makkelijk naast de laadkabel. Maar, wat voor een glasvezelkabel heb ik nodig? Kan deze wel gewoon in de grond liggen (op een bepaalde diepte dat ik er niet met een schep doorheen ga?

3. Ik heb deze optie alleen bedacht, maar voer hem liever niet uit ;) ik zou onder de fundering door kunnen graven (huis staat op heipalen), en dan een complete buis vanaf de meterkast naar de berging kunnen maken. Maar, liever niet....

Alvast bedankt voor jullie inzichten :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Beste antwoord (via TKroon op 18-11-2019 09:04)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:14
Als het nieuwbouw is dan moet de tuin nog gedaan worden dus ? En 5 meter graven 60 cm diep stelt niet zoveel voor.

Ik zou gewoon een 50+ mm mantelbuis ingraven. Er vanuit gaande dat je een kruipruimte hebt natuurlijk. Heb je meer plezier van en als de utp ooit eens vervangen moet worden ben je in een uurtje klaar.

De buis is tientjes werk en iemand van werkspot kost je hooguit 150 euro indien je het niet zelf wil/kan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan-man op 20-10-2019 21:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

inteferentie is niehiel. te verwaarlozen en op een veel te lage frequentie
op werk liggen ze langs meerdere 80meter 3x125a ampere (en armdikke kabels). niets aan de hand,

let op dat je ook de connector van de glasvezelkabel door de buis moet halen die die gaat als eerste (of tegelijk) met de de vmvl door de buis, glasvezelkabel met gevlochten huls kan behoorlijk sterk zijn . maar ja je legt glasvezel ivm bliksem maar als er 220 ligt in de grond naar dezelfde apparatuur is glasvezel overbodig en kun je net zo goed gewoon cat-6/7 door de grond leggen
https://www.allekabels.nl...ndkabel/netwerkkabel.html

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Fish dank voor je reactie. Glasvezelkabel met connector is geen probleem om door de buis heen te trekken denk ik. Het gaat me er ook om hoe de kabel in orde blijft in de grond of in een extra buis.
Kan die (niet per meter leverbare) kabel die jij stuurde wel direct in de grond blijven liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het heet letterlijk grondkabel.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zelf zou ik voor een Powerline set gaan. Stroom ligt er al en met een beetje geluk zet je de schuur op een eigen groep. Dan is het een kwestie van een wandcontactdoos op die groep er bij maken in de meterkast en je bent klaar om te gaan. In de schuur kun je wel een extra wandcontactdoos maken voor deze powerline. De powerline heeft geen last van de 11kW die je er doorheen trekt. Mocht het een 3-fasen aansluiting zijn die je gaat gebruiken dan pak je aan beide kanten fase 1 voor de powerline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:06
Wat @Fish zegt.

De utp grondkabel mag door dezelfde buis als de ymkv kabel (geen losse draden, maar wel de kabel).
Beide kabels zijn al waterdicht dus je hoeft niet je loze buis af te dichten.

Zorg wel dat je utp kabel een beetje fatsoenlijke afscherming heeft, anders kan het wel storing opleveren als er stroom door de ymkv kabel gaat. De meeste (waarschijnlijk alle) grondkabels zijn zowiezo al afgeschermd, maar hou dit even in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:56

DukeBox

loves wheat smoothies

TKroon schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 14:40:
Maar, wat doet 11 kW door de laadkabel met het signaal over de netwerkkabel?
Houd er rekening mee dat de max bij 2.5mm ymvk niet gelijk is aan vd. Althans dat maak ik op uit de info bij diverse verkooppunten.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 20-10-2019 15:52 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-10 21:45
ik zou een draka uc300pe nemen... die is pakweg 1mm dunner dan een ubiquiti toughcable carrier (ik heb de "carrier" versie ervan en die is 6.9mm, de draka maar 5.9mm)

maar begin eerst maar is met een 20mm plastic trekveer erdoor te jagen....
als dat niet lukt hoef je ook geen draad te kopen

als ze de kabel netjes hebben afgerold tijdens het trekken ligt ie "recht" door de buis,... als ze dit snel snel hebben gedaan en hij "krult" ,gaat dit echt niet werken...
dan is het ganse ymvk kabel terug eruithalen en ganse zooitje opnieuw trekken met veel 3M

edit : als je buis echt zeker waterdicht is ,kan je ook kijken naar draka uchome ss26... das cat7 kabel met heel erg smalle aders , maar wel 10gbit tot 60meter afstand (ook wel zoeken naar cat7 keystones waar awg26 inmag)

[ Voor 16% gewijzigd door ijske op 20-10-2019 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Kwa kosten is glasvezel zelf niet duur, alleen per "stekker" dus zeg 2 aan elke kant, kan je reken op 20,- tot 50,- per stekker dus 80,- tot 200,- dan hebben we het nog niet over de juiste aansluiting en van glas naar UTP conversie apparatuur.

Laadpaal weet ik niet zeker maar is dat niet 360V aansluiting (krachtstroom/perilex ?)

Je zoujezelf een stuk makkelijker maken door een extra 40mm / 60mm buis erbij te leggen van A naar B en daar alle draden door te jassen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@sypie de laadkabel gaat niet naar de berging. Powerline zou inderdaad nog een optie kunnen zijn, want er ligt natuurlijk wel stroom in de berging. Moet ik wel even uitzoeken hoe het zit met verschillende fases (3x25A aansluiting). Maar dat weet de elektricien vast wel.

@DukeBox volgens laadpaal24 kan tot 60mm 11 kW over 4x 2,5mm2. Dit is ongeveer een derde daarvan, dus dat zit wel goed denk ik.

@ijske Ik kan deze kabel niet vinden. Maar met 3M erin zou wel al te doen moeten zijn toch? De buis is waterdicht tot aan de achtergevel. Als ik daar een koppeling moet gaan maken, waarop later de grond nog aangetrild wordt, durf ik niet te garanderen dat hij waterdicht zal blijven.

@vso laadkabel is normale stroom, maar dan 3-fase. Dus 3 fase 16A 230V = 11 kW. Een extra buis erbij is niet echt praktisch, aangezien ik dan 5 meter onder de fundering door moet graven. Ik had het Powerline idee nog niet bedacht, dus dan zou ik dat nog prefereren boven graven ;)

Conclusie die ik trek uit jullie reacties: niet beginnen aan glas (ondanks de SFP-poort op de switch), gewoon de juiste afgeschermde grondkabel zoeken en die trekken. Mocht dat niet passen is powerline nog een prima alternatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1ehans
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-10 19:44
Meestal wordt bij een 11kW laadpaal 4mm2 kabel gebruikt. Zeker bij lengtes van 20 meter. Daarnaast heb je nog een 4 aderige kabel nodig voor eventuele dynamisch load belasting, om de laadsnelheid af te stemmen op beschikbare vermogen. Ik heb bij mijn nieuwbouw een lozen leiding van 50mm ingegraven als ringleiding rondom mijn perceel voor eventuele toekomstige aansluitingen. Dan weet ik zeker dat ik capaciteit genoeg heb. Is dat nog optie om die zelf in te graven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@1ehans Ok, dat ga ik nog even na dan. Ik kan ook gewoon een pijp leggen naar de parkeerplaats, en dan nog geen kabel trekken. Maar als er dan iets fout gaat met de pijp, dan krijg ik de kabel niet meer getrokken zonder de tuin open te halen.
Wat is die 4-aderige kabel voor load balancing? Die past zeker niet naast de laadkabel lijkt me. Ik heb aan Laadpaal24 gevraagd hoe dat werkte, ik kreeg te horen dat de normale kabel voldoende was. Ik weet verder ook niet hoe ze het regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-10 21:45
TKroon schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:53:
@1ehans Ok, dat ga ik nog even na dan. Ik kan ook gewoon een pijp leggen naar de parkeerplaats, en dan nog geen kabel trekken
gelijk trekken bro... als je een goeie volledig waterdichte pijp legt kan je er ook gewone utp kabel insteken, dat kost niet zoveel

(ik heb bv een socarex buis genomen, dat is een buis die eigenlijk voor water dient ,maar je kan die bv in 1&3/4e kopen, das 38mm buitenmaat en zeeeeer sterk, ook ineens groot genoeg voor extra touwtje voor later nog is wat)

persoonlijk heb ik 3 utp's naar tuinhuis gestoken, 1x camera, 1x wifi AP, 1x reserve (zodat ik daar geen switch moet hangen)
als je spreekt over 150m cat6 ,dan heb je het over 100€ max en is het gelijk goed
soms is het dan zelfs easier om gewoon doosje van 305m te kopen en pakweg 6x te leggen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:17
YMVK-CAS door een buis trekken met een kabel erbij wordt een uitdaging. wat ik onlangs zelf gedaan heb is een rioolbuis van 80 naar mijn garage gelegd, daardoor een voedingskabel en een paar utp's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Thanks, ik wacht even op een reactie over de laadkabel met load balancing. Mocht daar nog een extra kabel voor benodigd zijn, houdt het hele UTP-verhaal sowieso al op ;) achteraf had ik gewoon of twee keer 1" moeten laten leggen, of gewoon moeten betalen voor de mantelbuis (€750 voor 5 meter......). Wordt vervolgd!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:14
Als het nieuwbouw is dan moet de tuin nog gedaan worden dus ? En 5 meter graven 60 cm diep stelt niet zoveel voor.

Ik zou gewoon een 50+ mm mantelbuis ingraven. Er vanuit gaande dat je een kruipruimte hebt natuurlijk. Heb je meer plezier van en als de utp ooit eens vervangen moet worden ben je in een uurtje klaar.

De buis is tientjes werk en iemand van werkspot kost je hooguit 150 euro indien je het niet zelf wil/kan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan-man op 20-10-2019 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TKroon schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:03:
@vso laadkabel is normale stroom, maar dan 3-fase. Dus 3 fase 16A 230V = 11 kW. Een extra buis erbij is niet echt praktisch, aangezien ik dan 5 meter onder de fundering door moet graven. Ik had het Powerline idee nog niet bedacht, dus dan zou ik dat nog prefereren boven graven ;)

Conclusie die ik trek uit jullie reacties: niet beginnen aan glas (ondanks de SFP-poort op de switch), gewoon de juiste afgeschermde grondkabel zoeken en die trekken. Mocht dat niet passen is powerline nog een prima alternatief.
5 meter onder de fundering door ? die ligt meestal max 60cm onder het vloer niveau ... je kan beter nu "even" de pijn hebben ..
Powerline zit je met hoge pingtijden, ik blijf daar kilometers van vandaan .. goedkoop & snel is niet goed en prijzig . (tijd is ook prijzig) ..

ps 750 is niet gek kwa tijd en materiaal kan ik je uit ervaring vertellen. maar ja een weekend eraan opofferen is snel verdiend. voordeel is dat als je een 60mm buis bv neerlegd is dat je de eerste tijd geen gezeur hebt ermee
tevens kan je een tyleenslang voor water erbij ingraven .. als je toch oplaad/beveiliging hebt waarom ook niet een wasstraat :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-07-2023
Ik wil ook een laadpaal bij newmotion laten zetten maar zij zeggen dat de maximale lengte van de utp kabel 20 meter mag zij en anders kan ik niet laden met load balancing. Ruimte van slimme meter naar laadpaal is ongeveer 25 meter dus ik kom een slordige 5 meter te kort voor de utp.

Watzijn alternatieven die Newmotion installateurs mogen/kunnen gebruiken?

Nu zag ik dit verlengstuk te koop staan. Heeft iemand ervaringen hiermee?

https://webshop.cedel.nl/...3SdADXEAQYAiABEgJ7IvD_BwE

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-10 14:08
vso schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:10:
Kwa kosten is glasvezel zelf niet duur, alleen per "stekker" dus zeg 2 aan elke kant, kan je reken op 20,- tot 50,- per stekker dus 80,- tot 200,- dan hebben we het nog niet over de juiste aansluiting en van glas naar UTP conversie apparatuur.
Je kan ongetwijfeld zo veel uitgeven aan spullen, maar het hoeft zeker niet:

Transceivers: https://www.fs.com/de-en/products/75332.html (x2)
Mediaconverter: https://www.fs.com/de-en/products/35333.html

Standaard 15m kabel kost je zo'n 15 euro, een gepantserde (of je die nodig hebt kan ik je niet zeggen) richting de 35.

Ik gebruik zelf 10gbit transceivers, DACs en fiber van hun, werkt prima.

[ Voor 8% gewijzigd door citruspers op 21-10-2019 18:28 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

citruspers schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:24:
[...]

Je kan ongetwijfeld zo veel uitgeven aan spullen, maar het hoeft zeker niet:

Transceivers: https://www.fs.com/de-en/products/75332.html (x2)
Mediaconverter: https://www.fs.com/de-en/products/35333.html

Standaard 15m kabel kost je zo'n 15 euro, een gepantserde (of je die nodig hebt kan ik je niet zeggen) richting de 35.

Ik gebruik zelf 10gbit transceivers, DACs en fiber van hun, werkt prima.
Zeker niet duur.

Wat is het probleem met bv 2x kant en klare utp ? glas door een buis heen trekken lijkt mij niet de meest ideale situatie als het breekt .. best een fragiel iets.. (relatief) ..

Glas zou ik voor particulier niet adviseren, tweakers met specifieke use-case ja ach daargelaten

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@citruspers dank voor de tips. Ik ga me er eens in verdiepen. @vso het voordeel van zo'n glaskabel is dat deze zeer dun is, en dus erg gemakkelijk in een buis kan met een YVMK-as kabel ernaast. Natuurlijk is UTP zelf makkelijker, maar ik weet nog niet of het past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-10 14:08
Glasvezel is inderdaad relatief fragiel, maar niet zo fragiel als vaak wordt gedacht. Zelfs de goedkope OM3 kabel (bij FS in ieder geval) heeft een minimale buigradius van 7.5mm. In de praktijk betekent dat je de kabel dus zonder problemen om een whiteboard marker heen kan rollen zonder de fiber te beschadigen.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TKroon schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:14:
@citruspers dank voor de tips. Ik ga me er eens in verdiepen. @vso het voordeel van zo'n glaskabel is dat deze zeer dun is, en dus erg gemakkelijk in een buis kan met een YVMK-as kabel ernaast. Natuurlijk is UTP zelf makkelijker, maar ik weet nog niet of het past.
die stekkers zijn "dik" en glas is nu niet een medium waar je echt aan wilt gaan trekken denk ik zomaar .. maar goed opties heb je nu :) maak er wat van zou ik zeggen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-07-2023
said006 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:15:
Ik wil ook een laadpaal bij newmotion laten zetten maar zij zeggen dat de maximale lengte van de utp kabel 20 meter mag zij en anders kan ik niet laden met load balancing. Ruimte van slimme meter naar laadpaal is ongeveer 25 meter dus ik kom een slordige 5 meter te kort voor de utp.

Watzijn alternatieven die Newmotion installateurs mogen/kunnen gebruiken?

Nu zag ik dit verlengstuk te koop staan. Heeft iemand ervaringen hiermee?

https://webshop.cedel.nl/...3SdADXEAQYAiABEgJ7IvD_BwE
Niemand?

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ehans
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-10 19:44
Nee geen ervaring met apparaat uit je link, wat je wel kunt bekijken is een EEBUS protocollen je meterkast te laten opnemen. Ik heb een newmotion laadpaal (icm een BMW i3, dus 3 fasen 11 kW laadvermogen) maar heb alleen maar getrubbel gehad met dit ding. Naast de unit zelf, die al keer is vervangen en daarbij separaat nog een keer de communicatiemodule en het 3-fasen relais ook erg veel gedoe met de dynamic load balancing. Ik heb een PV installatie van 10.500 WP vermogen die deze DLB verstoort volgens Newmotion, maar ook zonder zoninval werkt het moeizaam. Ik zou eerder naar bv een Alfen kijken en ipv load balancing met spoelen een systeem waar de stroom door een apparaatje gaat (EEBUS) dan een spoeltje dat niet snapt op de gemeten stroom in- of uitgaand is. Bovendien kun je met dit protocol je laadvermogen afstemmen op eventuele zonopwek.

[ Voor 0% gewijzigd door 1ehans op 23-10-2019 00:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

vso schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:48:
[...]

die stekkers zijn "dik" en glas is nu niet een medium waar je echt aan wilt gaan trekken denk ik zomaar .. maar goed opties heb je nu :) maak er wat van zou ik zeggen
Kan prima. Dr zit een Kevlar trek draad in.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Zo, opgelost! Ik ben toch gaan graven. Ruim anderhalve meter omlaag, dus het was even graven, maar alles ligt nu wel precies zoals ik het hebben wil :) het viel me nog wel mee eigenlijk!

Pagina: 1