Toon posts:

Wifi op een boot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste, Vrienden van mij wonen op een boot. Ze gebruiken nog steeds het internet via 4G maar ze willen gewoon gebruik maken van Wifi. Ze mogen gebruik maken van wifi van kennissen die in de buurt wonen maar de afstand is net te ver... afstand is ongeveer 100/125 meter. Ik heb nog wat oude onderdelen liggen maar de vraag is ga ik het signaal kunnen ontvangen.
...

De hardware die ik op dit moment nog heb liggen is een omni-antenne en een engenius 3500. Ik hoopte het hier mee te redden. Misschien als repeater of WDS AP. ZIjn de huidige antennes verdeeld met verzenden en de ander met ontvangen of...

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tH6CcC3/A9-EF8-C44-AEEE-408-D-9-BA3-461-BCEF48-F42small.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6y5Gm6S/C96-A0-B69-A6-DC-451-D-BD33-FF7143-A30-B0-C.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2019 14:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:43

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Waarom geen 4g-router?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:06
Is er een vrije zichtlijn tussen de boot en de kennissen?

Voor zo'n afstand wil je een straalverbinding met directionele antennes opzetten. Wifi met een omnidirectionele antenne gaat het gewoon niet redden op die afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pickboy schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 14:36:
Is er een vrije zichtlijn tussen de boot en de kennissen?

Voor zo'n afstand wil je een straalverbinding met directionele antennes opzetten. Wifi met een omnidirectionele antenne gaat het gewoon niet redden op die afstand.
Bedankt voor het antwoord. Het is zo dat er wel wat huizen tussen zitten. De mast is wel best hoog. (7 meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou omdat hij zo'n 6 maanden per jaar gebruik maakt van de boot. soms ook in een andere haven ligt waar die gewoon de wifi kan oppakken van de haven. Wanneer hij de antenne in de mast plaatst zou hij op andere plekken ook gewoon de wifi kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gelukkig beweegt een boot niet. en dan richtantennes ? . mja hangt ervanaf hoe precies ze zijn

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:06
Vandaar ook de vraag of er een vrije zichtlijn is. Als er teveel obstakels tussen de 2 antennes zitten, komt ook daar het signaal niet doorheen.

De boot zal ook altijd wat bewegen, dus de antenne aan de boot zal geen al te smalle bundel moeten hebben lijkt me.
Je kunt ook kijken om de antenne van de boot vast te maken op een paal aan de kade, dan heb je geen last van de schommelingen van de boot.

Mischien ter overvloede, maar de directionele antennes zullen op beide punten gemonteerd worden, dus bij andere wifi netwerken zal dit (vaak) niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pickboy schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:25:
Vandaar ook de vraag of er een vrije zichtlijn is. Als er teveel obstakels tussen de 2 antennes zitten, komt ook daar het signaal niet doorheen.

De boot zal ook altijd wat bewegen, dus de antenne aan de boot zal geen al te smalle bundel moeten hebben lijkt me.
Je kunt ook kijken om de antenne van de boot vast te maken op een paal aan de kade, dan heb je geen last van de schommelingen van de boot.

Mischien ter overvloede, maar de directionele antennes zullen op beide punten gemonteerd worden, dus bij andere wifi netwerken zal dit (vaak) niet werken.
Enneuh vergeet ofstakels in de fresnel zone niet he

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-10 13:43
Straalverbinding inderdaad. kan prima met een goedkoop ubiquiti setje:

https://www.wifishop.nl/ubiquiti-rocket-ac-lite/pid=36341
https://www.wifishop.nl/u...al-mimo-antenne/pid=40046
(deze heb ik zelf gebruikt om een zeeschip van internet te voorzien op een bepaalde plek)

Enigste probleem, wat je van te voren moet even moet uitmeten, is welk kanaal je hiervoor gaat gebruiken. de meeste kanalen zijn namelijk DFS. die gaan uit op het moment dat ze een radar zien. en je hebt nogal wat radars in een haven :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-10 14:56
htn02 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:40:
Straalverbinding inderdaad. kan prima met een goedkoop ubiquiti setje:

https://www.wifishop.nl/ubiquiti-rocket-ac-lite/pid=36341
https://www.wifishop.nl/u...al-mimo-antenne/pid=40046
(deze heb ik zelf gebruikt om een zeeschip van internet te voorzien op een bepaalde plek)

Enigste probleem, wat je van te voren moet even moet uitmeten, is welk kanaal je hiervoor gaat gebruiken. de meeste kanalen zijn namelijk DFS. die gaan uit op het moment dat ze een radar zien. en je hebt nogal wat radars in een haven :-)
Kan goedkoper, zeker op die afstand:
2 maal de NanoStation 5AC Loco

Daarnaast zitten de radarsystemen in de martieme sector niet op de 5 GHz, maar op 3 GHz en 9 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
Capa schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:13:
[...]

Kan goedkoper, zeker op die afstand:
2 maal de NanoStation 5AC Loco

Daarnaast zitten de radarsystemen in de martieme sector niet op de 5 GHz, maar op 3 GHz en 9 GHz.
Goedkoop is duurkoop, die nanostations hebben een erg smalle beamradius, daar heb je problemen mee zodra die boot ook maar een beetje anders ligt (je bent makkelijk de helft van je doorvoersnelheid kwijt)

In welke range radar opereert: geen idee. maar uit ervaring kan ik je verzekeren dat als jij je beamstation in een DFS kanaal zet, die regelmatig radar detecteerd, en voor een 15-30 minuten stopt met zenden. (mits je in de buurt van de scheepsvaart zit, vliegverkeer heeft hij geen last van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-10 14:56
htn02 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:41:
[...]

Goedkoop is duurkoop, die nanostations hebben een erg smalle beamradius, daar heb je problemen mee zodra die boot ook maar een beetje anders ligt (je bent makkelijk de helft van je doorvoersnelheid kwijt)

In welke range radar opereert: geen idee. maar uit ervaring kan ik je verzekeren dat als jij je beamstation in een DFS kanaal zet, die regelmatig radar detecteerd, en voor een 15-30 minuten stopt met zenden. (mits je in de buurt van de scheepsvaart zit, vliegverkeer heeft hij geen last van)
Het is inderdaad wel iets om rekening mee te houden ja, stabiliteit van de boot. En misschien handig om te weten van de TS, ligt de boot altijd op dezelfde plek aan de steiger of wisselt dit wel eens.
Ik heb weinig ervaring met de antennes met een breder bereik, dus bij instabiliteit van de boot en een wisselende locatie kan jouw suggestie misschien een betere oplossing zijn.

En ik reageerde op je reactie over de radar in de haven, niet op dat DFS geen probleem kan geven ;) .
Het zijn de weerradar en de militaire radarsystemen die op 5 Ghz werken, dus afhankelijk van waar de haven ligt zal je daar in meer of mindere mate last van hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Capa op 21-10-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-10 19:58
Nog even wachten tot Starlink live gaat.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

htn02 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:41:
[...]

In dat geval heb je te maken met een slechte DFS implementatie van de AP in kwestie. DFS events zijn heel specifiek en als andere frequenties of anderssoortige signalen op de DFS frequenties zelf ze triggeren, falen ze.

Om wat voor AP gaat het in jouw geval?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
dion_b schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:29:
[...]

In dat geval heb je te maken met een slechte DFS implementatie van de AP in kwestie. DFS events zijn heel specifiek en als andere frequenties of anderssoortige signalen op de DFS frequenties zelf ze triggeren, falen ze.

Om wat voor AP gaat het in jouw geval?
Ubiquiti's & Mimosa's vooral.

Ubiquiti ook met de airfibers (wat wel goed spul is)
Capa schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:17:
[...]

Het is inderdaad wel iets om rekening mee te houden ja, stabiliteit van de boot. En misschien handig om te weten van de TS, ligt de boot altijd op dezelfde plek aan de steiger of wisselt dit wel eens.
Ik heb weinig ervaring met de antennes met een breder bereik, dus bij instabiliteit van de boot en een wisselende locatie kan jouw suggestie misschien een betere oplossing zijn.

En ik reageerde op je reactie over de radar in de haven, niet op dat DFS geen probleem kan geven ;) .
Het zijn de weerradar en de militaire radarsystemen die op 5 Ghz werken, dus afhankelijk van waar de haven ligt zal je daar in meer of mindere mate last van hebben.
Intressant om te horen dat het weerradar en militaire radar zijn.

Nu ik er over nadenk is het inderdaad dat het in den helder een DFS er meteen uitklapt, dit in bv scheveningen minder snel gebeurt (maar alsnog wel gebeurt) is proberen met een straalzender die ik naast een kanaal heb staan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn eerlijke advies gewoon 4G je hebt voor nog geen 30 euro per maand een T-Mobile data only abbo onbeperkt met een limiet van 5 GB per dag waarbij je met een SMS er steeds weer 1 GB bij krijgt als je over de 5 GB heen gaat. Dit is dus alleen ingesteld om echt misbruik tegen te gaan. Wifi delen is natuurlijk leuk maar bij 150 meter en huizen ertussen sterk af te raden. Bij een vrij zicht lijn zou het top zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

htn02 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 16:28:
[...]

Ubiquiti's & Mimosa's vooral.

Ubiquiti ook met de airfibers (wat wel goed spul is)

[...]

Intressant om te horen dat het weerradar en militaire radar zijn.

Nu ik er over nadenk is het inderdaad dat het in den helder een DFS er meteen uitklapt, dit in bv scheveningen minder snel gebeurt (maar alsnog wel gebeurt) is proberen met een straalzender die ik naast een kanaal heb staan :-)
je ziet regelmatig op buienradar van die smalle hele lange rechte wolken. dat is dusverkeerde 5g wifi die stoort

Iperf

Pagina: 1