Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biancocelesti
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-08-2024
Mijn vraag is welke compact camera jullie zouden aanbevelen tussen de 200 a 400 euro. De eisen zjin:
- Minimaal 20 MP of meer
- Wif
- Kantelbaar scherm

De opzet is met name ook voor het vloggen bedoeld.

Nou zat ik erg op de Panasonic Lumix DC-TZ90 om aan te schaffen a EUR 329. Graag jullie advies/mening welke eventueel nog meer het overwegen waard zouden kunnen zijn?

Merci

Beste antwoord (via biancocelesti op 31-10-2019 22:19)

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:37
Camera met een mic-ingang is echt aan te raden. Anders moet je nog een losse recorder kopen, en lopen pielen met 2 apparaten, en later het geluid nog syncen.
Nee, liever in één keer klaar.

Maar voor die prijs is dat wel een uitdaging.

Even zoeken... De Lumix FZ300. Oh jee, die heeft 'maar' 12 megapixels.
Ja, maar zelfs in 4K (!) gebruik je maar 8 megapixels. Veel cameras doen ook een 'crop' bij 4K waardoor je alleen het binnenste vierkantje van de sensor gebruikt.

De FZ300 heeft beeldstabilisatie, een constante f/2.8 zoomlens (dat is echt bijzonder lichtsterk), een mic-aansluiting en een uitklapbaar/draaibaar scherm.
Echt een complete vlog-camera - en dat voor minder dan €400,-

Edit: En hij is spatwaterdicht. Kom daar eens om, onder de €400.

[ Voor 5% gewijzigd door Tarquin op 21-10-2019 19:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 21:23
20MP of meer is een fotoresolutie en heeft niets met video te maken. Daarnaast zegt het helemaal niets over de kwaliteit.
Moet de beeldkwaliteit beter zijn dan een moderne smartphone? Wil je in 4k kunnen filmen? Wat doe je met de geluidsopname? Hoe ga je de camera vastpakken? Ga je het buiten of binnen gebruiken? Wat doe je met licht als de lichtomstandigheden niet zo goed zijn?
Dit zijn een aantal vragen waar je beter eerst antwoord op kunt geven. Natuurlijk zijn wifi en een kantelbaar scherm erg handig.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Bij het vloggen wil je meer naar een camera en geen fototoestel lijkt me.
Waarom dan niet bijvoorbeeld een: Panasonic HC-V770? Die heeft ook wifi en volgens mij zelfs een kantelbaar scherm en is meer gericht op video (want een camera).

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Bensimpel schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:12:
Bij het vloggen wil je meer naar een camera en geen fototoestel lijkt me.
Waarom dan niet bijvoorbeeld een: Panasonic HC-V770? Die heeft ook wifi en volgens mij zelfs een kantelbaar scherm en is meer gericht op video (want een camera).
Je vergist je in de mogelijkheden van een fotocamera. Tenzij je langer dan 30min aan 1 stuk wil fillmen of een batterijduur van meer dan 1 uur wil hebben, zie ik weinig reden om te kiezen voor een videocamera.
De meeste vloggers gebruiken, behalve hun telefoon, heel vaak fotocamera's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Universal Creations schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:17:
De meeste vloggers gebruiken, behalve hun telefoon, heel vaak fotocamera's.
Heel veel vloggers leveren dan ook filmpjes af die qua geluid bagger zijn.

Wanneer je op dergelijke manier wilt filmen koop er dan ook een Sennheiser setje bij: https://link.marktplaats.nl/m1463835327 Alleen nog even een lavalier microfoontje er bij en je bent klaar. Prima geluid bij je opnames, ook wanneer je iets verder van de camera bent of in een lawaaiige omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biancocelesti
Dank voor de hulp.

Beeldkwaliteit moet beter zijn dan de smartphone idd en het is zowel voor video en fotografie bedoeld.
Het liefst geluidsopnames binnen en buiten. Is dat mogelijk zonder extra microfoon aansluiting?
Qua filmen zal het voornamelijk overdag gedaan worden, dus flitser is niet noodzakelijk voor de belichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
sypie schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:02:
Heel veel vloggers leveren dan ook filmpjes af die qua geluid bagger zijn.
Dat heeft niets met die fotocamera te maken, maar alles met de microfoon. Of je nu een videocamera of fotocamera gebruikt, je wil je microfoon zo dicht mogelijk bij de bron hebben. Een lavalier microfoon is vaak een mooie oplossing en hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Camera met een mic-ingang is echt aan te raden. Anders moet je nog een losse recorder kopen, en lopen pielen met 2 apparaten, en later het geluid nog syncen.
Nee, liever in één keer klaar.

Maar voor die prijs is dat wel een uitdaging.

Even zoeken... De Lumix FZ300. Oh jee, die heeft 'maar' 12 megapixels.
Ja, maar zelfs in 4K (!) gebruik je maar 8 megapixels. Veel cameras doen ook een 'crop' bij 4K waardoor je alleen het binnenste vierkantje van de sensor gebruikt.

De FZ300 heeft beeldstabilisatie, een constante f/2.8 zoomlens (dat is echt bijzonder lichtsterk), een mic-aansluiting en een uitklapbaar/draaibaar scherm.
Echt een complete vlog-camera - en dat voor minder dan €400,-

Edit: En hij is spatwaterdicht. Kom daar eens om, onder de €400.

[ Voor 5% gewijzigd door Tarquin op 21-10-2019 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Inderdaad, de FZ300 is een uitstekende camera voor dit soort doeleinden. Je kunt er ook makkelijk een lamp of richtmicrofoon opzetten. De accuduur in video is ook zeker niet beroerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
Hier staat een erg gedetailleerd artikel over hoe je goede audio bij je video krijgt.
Zeer informatief!

https://www.dpreview.com/...for-video-an-introduction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biancocelesti
Dank allen voor de hulp. Hier kan ik zeker veel mee en ik denk dat ik zal slagen.
Pagina: 1