PC's willen niet meer reageren op Wake on Lan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xavi2503
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-03-2024
Goedemorgen allemaal, ik zit met een klein probleem en hoop dat er hier misschien iemand is die dit herkent of advies op heeft.

Ik gebruik al enige jaren Teamviewer om op afstand in mijn pc's te kunnen inloggen. Omdat ik niet wil dat deze continu draaien heb ik ze ingesteld op slaapstand en alles zo aangepast dat ik deze op afstand ook aan kan zetten.

Gek genoeg werkt dit niet niet helemaal meer zoals het hoort 😖 1 keer in de zoveel tijd maak ik mijn pc's schoon en herinstalleer ik deze met een nieuwe Windows. In dit geval niet anders als normaal.

Ik stel de netwerkkaart in dat hij bij het ontvangen van een magic packet moet ontwaken, stel de statische ip in Windows, schakel het snel opstarten uit bij de energiebeheer, en zorg ervoor dat de router de instelling heeft voor de portforwarding naar de ip van desbetreffende pc.

Nou komt het mooie lokaal werkt alles soepel zelfs als de pc al langere tijd in slaapstand staat geen probleem druk op de knop op me telefoon en hoor hem aangaan...... maar.

Zodra ik hem wil inschakelen via mijn public adres of via een DDNS Account van NO-IP kan ik dit doen binnen 5 min nadat hij in slaapstand is gegaan. Wacht ik langer heb ik totaal geen response en gaat de pc dus ook niet aan. Je zou denken hmmm probleem in de pc ? Heb een andere gepakt precies hetzelfde. Ben verder gaan kijken in me router ook daar geen rare dingen kunnen vinden. Ik heb een modem in bridge modus staan die uit de bridge modus gehaald reset gedaan en weer terug en probleem is nog het zelfde.

Omdat hij dus lokaal wel ontwaakt vermoed ik ergens dat het probleem tussen de router en modem ligt ? of heb ik het nou helemaal mis ?

Ik ben nu aardig ten einde raad en hoop dat iemand mij wellicht kan helpen.

Bij voorbaat dank
Ik werk met :

Router: Netgear Nighthawk R7800
Modem: Ziggo Connectbox (in bridge modus)
Pc: 2 desktops

1 Selfbuild met daarin een MSI Z77-G43A Moederbord
1 HP 7300 Elite MT

Beide beschikken over een onboard Realtek netwerkkaart

[ Voor 0% gewijzigd door xavi2503 op 20-10-2019 12:17 . Reden: iets vergeten te melden ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zodra ik hem wil inschakelen via mijn public adres of via een DDNS Account van NO-IP kan ik dit doen binnen 5 min nadat hij in slaapstand is gegaan. Wacht ik langer heb ik totaal geen response
Klinkt als een ARP probleem. Een Magic Packet gaat niet naar een IP adres, maar naar een MAC adres. (Logisch, de PC staat uit, en heeft dus geen IP adres. Maar wel een MAC adres). In je router heb je een portforward naar een IP adres gemaakt, dus de router moet die IP naar MAC vertaling doen. Dat gaat via de ARP tabel, een database van IP naar MAC. Inactieve clients worden daar na een bepaalde tijd uitgegooid, bijvoorbeeld 5 minuten. En daarna faalt de WOL.

Wat je moet doen is op de een of andere manier een static ARP entry aanmaken in je router. Soms kan dat door bij de DHCP server een static entry aan te maken voor dat MAC adres.
Een andere mogelijkheid is de poortforward te doen naar het broadcast adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 19:18

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Het is een broadcast (de magic packet) en die kun je niet routeren. Dus zou het buiten je eigen netwerk/subnet niet mogen werken.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavi2503
@Mijzelf ja ik heb daar een hoop over gelezen en had opzich klinkt het wel logisch ga proberen dat nu ergens te achterhalen hoe ik dat moet gaan instellen in me router.

@ajhaverkamp dat is het punt zou het nou nooit hebben gewerkt dan heb ik daar ergens vrede mee maar dit heeft eerder gewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

xavi2503 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:13:
... en zorg ervoor dat de router de instelling heeft voor de portforwarding naar de ip van desbetreffende pc...
Wat forward je precies? Welke port? TCP? UDP?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavi2503
@Brahiewahiewa In dit geval UDP op poort 9 voor teamviewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:03

ongekend41

Division Brabant

Heb je de statische IP's alleen op de PC's ingesteld of ook in de router?

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavi2503
@ongekend41 zowel in pc als in router, na veel zoeken naar aanleiding wat @mijzelf had vermeldt mbt de ARP ben ik een filmpje tegen gekomen wat precies overeenkomt met wat ik heb.

Ik probeer nu een statisch ip en mac adres toe te voegen aan de arp cache echter werkt die van mij natuurlijk weer anders dan die in het filmpje en ben ik alles behalve ervarin hierin.

Wellicht dat jullie suggesties hebben ?

zie hier de link

YouTube: FIXED: Wake on WAN (Wake on Internet) stops working after 15 minutes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:03

ongekend41

Division Brabant

Het zou kunnen dat het filmpje de oplossing/workaround biedt, waar loop je vast?
Maar als het eerder wel heeft gewerkt, en een verse installatie het enige is wat is veranderd, dan zou ik toch Windows (of Teamviewer) verdenken. Misschien veranderingen/extra opties in de netwerkinstellingen of firewall? Heel eerlijk gezegd heb ik geen idee waar het probleem precies zit.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavi2503
'@ongekend41 ik heb nu inmiddels verschillende bronnen van windows uitgeprobeerd van win 7, 8 en 10 allemaal geven ze het zelfde probleem. Dus ergens verdenk ik dat het toch iets in me router is.

Nou probeer ik dus zo een statisch IP via ARP in te voeren in de router maar dat lukt mij jammer genoeg gewoon niet heb daarvoor jammer genoeg geen kennis van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-10 22:13
Kan je router zelf geen WOL sturen? Dan kun je remote management op je router aan zetten (of beter, VPN opbouwen), inloggen op de Netgear router, en via de interface een WOL naar je PC sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Je moet het WoL signaal forewarden in je router naar je statische ip/MAC adres van je computer. Ik lees iets over een netwerkkaart en instellingen ervan. BIOS settings heb je gechecked neem ik aan?

Edit: Als ik het goed lees is dit ook allemaal het verhaal. Even verder meedenken... Intern wel, extern na 5 min niet. Klinkt als het verdwijnen van het ip adres na inactiviteit.

[ Voor 65% gewijzigd door Koenoe op 21-10-2019 00:08 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavi2503
@DJSnels Als je bedoeld of mij router zelf een WOL functie zou hebben is dat helaas niet het geval.

En de remote management in mijn router is om toegang te geven aan de netgear app om de router vanaf afstand te kunnen beheren als ik het goed begrijp, of jij moet toevallig andere info voor me hebben ? :D

@Koenoe

Ja ik heb dat dus gedaan dmv portforwarding en ook adres reservering en ergens werkt dat ook zeker wel omdat hij dus lokaal wel reageert. Ja alles zowel in bios en netwerkkaart is gecheckt en dubbel gecheckt tot verveling aan toe :P

Idd ik dacht aan het begin iets van een energie-instelling die na enige tijd blijkt weg te vallen maar dit is dus niet het verhaal omdat hij dus lokaal wel reageert dus heb dat uit kunnen sluiten. Ik lees wel dat dit een voorkomend probleem maar nog niet echt een oplossing. Er is dus 1 iemand die aangeeft dat het echt op te lossen is dmv een statische ARP te vermelden in de router maar ben daar nog niet zo in thuis dus ben daar nog op zoek voor.

Heeft het anders zin om een custom firmware op de router te zetten ? Ik heb wat artikels gelezen dat Open WRT custom firmware aanbied voor mijn router maar vraag mij dan af of hij alle instellingen verwijderd of overschrijft in de hoop dat de ARP registraties blanco zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkleze
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-10-2024
Helaas ligt dit aan de nieuwe connectbox van ziggo. Deze wist redelijk snel de arp tabel waardoor hij het mac adres niet meer weet.

Naar broadcast forwarde kun je instellen, maar werkt niet. Statische route kun je aanmaken, maar ook daar doet hij niks mee.

Helaas weer een geval van slechte software van ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:12

The Zep Man

🏴‍☠️

mrkleze schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 08:52:
Helaas ligt dit aan de nieuwe connectbox van ziggo. Deze wist redelijk snel de arp tabel waardoor hij het mac adres niet meer weet.
Als je gebruik wilt maken van redelijk geavanceerde zaken zoals remote Wake on Lan, dan kan je beter overwegen om je eigen router te gebruiken (mogelijk met ingebouwde/scripted WoL ondersteuning). En als je dan toch bezig bent: dump TeamViewer en gebruik een VPN + RDP. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 21-10-2019 08:58 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrkleze
wat op de ziggo forums ook als alternatief wordt aangeboden is om een wol vanuit je interne netwerk te versturen die je vanaf internet kan benaderen zoals een nas oid. Interne wol blijft raar genoeg wel werken.

Wat ik heb gedaan is een wifi stopcontact van 10 euro besteld en in het bios ingesteld dat hij na stroomverlies opstart. Ben je wat betreft wol iig van ziggo software af.

[ Voor 29% gewijzigd door mrkleze op 21-10-2019 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavi2503
@mrkleze Maar doet hij dit ook in bridge modus ?
mrkleze schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 08:52:

Naar broadcast forwarde kun je instellen, maar werkt niet. Statische route kun je aanmaken, maar ook daar doet hij niks mee.

Helaas weer een geval van slechte software van ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavi2503
@The Zep Man Ja ik ben helaas nog niet zo ervaren maar zo te zien moet ik me daarin gaan verdiepen :S
The Zep Man schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 08:56:
[...]

Als je gebruik wilt maken van redelijk geavanceerde zaken zoals remote Wake on Lan, dan kan je beter overwegen om je eigen router te gebruiken (mogelijk met ingebouwde/scripted WoL ondersteuning). En als je dan toch bezig bent: dump TeamViewer en gebruik een VPN + RDP. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkleze
van bridge modus weet ik het niet, maar ik zou wel verwachten dat hij dan minder functionaliteit heeft, en niet meer.

Van dit onderwerp zijn al een paar topics op het forum van ziggo, en daar is de conclusie elke keer dat het vanaf internet niet kan.

Dit is helaas al en half jaar het geval. Net als dat de dhcp pagina vastloopt in de webinterface. Zelf had ik nog hoop op een firmware update, maar tot op heden niks.
xavi2503 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:16:
@mrkleze Maar doet hij dit ook in bridge modus ?

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavi2503
@mrkleze Denk je van dat akelige oude modem af te zijn van ziggo hebben ze dit weer, maar toch verklaart het niet hoe het vroeger wel kon en nu niet.

Een custom firmware op me router zetten zal dan ook geen zin hebben
mrkleze schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:22:
van bridge modus weet ik het niet, maar ik zou wel verwachten dat hij dan minder functionaliteit heeft, en niet meer.

Van dit onderwerp zijn al een paar topics op het forum van ziggo, en daar is de conclusie elke keer dat het vanaf internet niet kan.

Dit is helaas al en half jaar het geval. Net als dat de dhcp pagina vastloopt in de webinterface. Zelf had ik nog hoop op een firmware update, maar tot op heden niks.

[...]
Pagina: 1