Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
Wij hebben een hypotheek die uit 2 delen bestaan een bankspaarhypotheek en een annuteitenhypotheek.

De bankspaarhypotheek (rente 2,85%) loopt tot 2040 en de annuteitenhypotheek (rente 2,65) loopt tot 2046
In 2036 hebben beide hypotheken een renteherziening.

We krijgen ca 10000 euro van ouders die we in het huis moeten besteden of aflossen. Het huis is geheel opgeknapt dus aflossen is voor ons het handigst.

Wat is wijsheid om te doen.
In de annuteiten levert minder maandlasten op.
Middels de spaarhypotheek zouden we het potje sneller vol hebben waarbij we straks misschien de laatste 3 jaar niet meer nodig hebben.

Wie kan mij hierin adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Bijstorten in spaarhypotheek. Goede rente. Zorg dat je de bandbreedte niet overschrijdt, dus stortingen misschien uitsmeren over twee jaren. Op deze manier krijg je lagere maandlasten, 60/65 euro netto of zo volgens mij. En die besparing kun je uiteraard weer besteden aan extra aflossen of beleggen

[ Voor 15% gewijzigd door DutchChelsea op 20-10-2019 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
@DutchChelsea als ik in de spaarhypotheek bijstort worden de lasten toch niet lager?
of heb ik het nu mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1987
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-09 19:48
Het ligt er aan wat voor soort spaarhypotheek het is. Bij sommige mag je niet bijstorten. Sommige zijn ook geen echte spaarhypotheken maar zijn gekoppeld aan een levensverzekering die uitkeert bij leven en dat noemen ze dan een spaarhypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 22:52
Wat heb je zelf al uitgezocht?

Als je de voorwaarden erbij pakt van je beide hypotheken kan je toch vrij makkelijk uitrekenen wat het meeste voordeel op gaat leveren, en hoe dit gaat invullen?

Je kan ook allebei met het halve bedrag aflossen.

Ik zou zelf altijd gaan voor kortere looptijd. links of rechtsom.
Dat moet volgens mij bij annuïtair ook kunnen, en anders het verschil in maandlasten uitrekenen en dan elke maand sparen en één maal per jaar dat bijstorten in één van de hypotheken. Je bent nu immers toch gewent aan de maandlasten, dus kan je evengoed dit blijven volhouden.

Volgens mij ben je heel grof gezegd, met 10,000 / [hypotheek bedrag], of voor hetzelfde percentage goedkoper uit per maand, of voor hetzelfde percentage op de looptijd eerder klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door The_Vice op 20-10-2019 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
@The_Vice ik ben bezig dit uit te zoeken maar vind het lastige materie, en weet niet goed hoe ik het moet berekenen.

Zojuist de voorwaarden nagelezen en ik mag voor beide delen boete vrij aflossen zolang het uit eigen middelen komt.

Als ik inlog bij Florius heb ik voor mijn bankspaardeel 2 mogelijkheden of aflossen in het spaarverzkering of het leningdeel of beide

Op internet staan ook op diverse plekken dat exta aflossen in je bankspaar niet altijd handig zijn ivm belastingvoordeel.

is er ergens een site waar ik dit kan berekenen. De verwachting is dat we volgend jaar nog keer gelijkwaardige schenking krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:31
Op een spaarhypotheek wil je bij voorkeur niet aflossen, maar wel inleggen. Bij mij gaat de inleg omlaag als je extra inlegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 21:45
is er ergens een site waar ik dit kan berekenen. De verwachting is dat we volgend jaar nog keer gelijkwaardige schenking krijgen
Hier staat veel informatie http://geld-is-tijd.blogs...potheek-voor-dummies.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
op de site die @dcl! aandraagt zit een rekentool die aantoont dat bijstorten in de bankspaarhypotheek het meest interessant lijkt te zijn.
Straks nog even verder mee stoeien. Zitten er nog eventuele nadelen aan bijstorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:11
Overleg met je hypotheekverstrekker of het mogelijk is om extra in te leggen in de bankspaarhypotheek. Als dit mogelijk is: doen. Je houdt dan namelijk maximale Hypotheekrenteaftrek.
Als dit niet mogelijk is: Niet doen, maar in de annuïtaire hypotheek. Die 0,2% verschil maakt weinig uit (financieel gezien), maar € 10000,- extra aflossing in een annuïteit verkort de termijn toch wel aanzienlijk. (Lagere annuïteit wordt berekend, maar deze kun je vervolgens ook weer doorstorten)
Pagina: 1