Problemen met slaapstand na SSD upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 07:45
Mijn laptop (MSI GL62-7RD) heeft sinds ik mijn SSD vervangen heb (Samsung 840Pro naar intel 660p) en de mechanische HDD verwijderd het probleem dat de laptop met grote regelmaat niet meer terugkomt uit de slaapstand. Scherm blijft zwart, geen reactie op welke vorm van input dan ook.

Ik heb een schone windows installatie uitgevoerd. Drivers uit het driverpakket van de laptop geinstalleerd(zoals het ook was op de vorige ssd). Na het constateren van de problemen heb ik eerst alle drivers geupdate naar de nieuwste versie, maar dit bracht geen verbetering.

Geprobeerd om door middel van de sneltoets de grafische driver te herstarten als het probleem zich voordoet, maar ook dat helpt niet.

Het lijkt erop dat als dit zich voordoet dat er bij het ontwaken van de laptop al helemaal geen schijfactiviteit op gang komt. Het lampje geeft geen kik, terwijl als de laptop wél uit slaapmodus komt het lampje van schijfactiviteit meteen begint te knipperen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ook deze geïnstalleerd neem ik aan? https://downloadcenter.in...Intel-SSDs?product=149407

Is ook de bios geüpdatet? https://www.msi.com/Laptop/support/GL62-7RD#down-bios

Verder heb ik geen geniale ideeën. Ik kwam wel dit nog tegen interessante uitleg over nvme drives in msi laptops, en mogelijke problemen https://forum-en.msi.com/index.php?topic=295041.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
De bois update had ik nog niet gedaan. Nu wel dus. Ga m maar even in slaapmode zetten en dan kijken of t een verbetering is. Overigens met de vorige ssd, ook een NVME drive nooit problemen gehad....

Edit: helaas. Geen verbetering.... ;(

[ Voor 9% gewijzigd door yannickudb op 20-10-2019 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
O balen! Begreep nl. dat de bios-update verbeterde support voor SSD zou hebben.

Was de vorige SSD ook je bootschijf? Of was de HDD dat?
Ik heb overigens geen geniale ingevingen. Geen ervaring met msi-bios, maar ik zou de instellingen daar eens langslopen betreffende energiebeheer, evenals die in Windows zelf. Hopelijk heeft iemand anders nog ideeën.

Wat anderen als het alleen de schijf is, lijkt het me dat je scherm wel aan moet gaan en ja daar een melding vanuit het bios moet krijgen dat er geen schijf is gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
Problemen doen zich echt alleen maar voor vanuit de slaapstand. Gewoon opstarten vanuit volledig uit gaat probleemloos en vanuit hibernate gaat ook goed.

Vorige SSD was wel de schijf waar windows op stond, maar de bootmanager stond op de HDD.

Zit nog te denken, zou het een power management issue kunnen zijn?

Het is dat er nog data op de oude ssd staat die ik eerst nog even moet kopieren, dan wil ik daarna die terugzetten en een schone installatie op zetten om te kijken of dat hetzelfde probleem geeft. Dan weet misschien waar ik het moet zoeken. Maar heb nog een NVME naar USB adapter nodig.

[ Voor 31% gewijzigd door yannickudb op 20-10-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Controleer je bios instellingen op de sleep instellingen. Beetje zoals in https://www.dell.com/supp...-dell-pc-oplossen?lang=nl staat aangegeven (ondanks dat je geen dell hebt).

Het kan te maken hebben met S1/S2/S3/S4/S*, probeer daar eens wat te spelen met de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
Helaas kan ik helemaal niks instellen mbt sleep instellingen in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je powercfg /energy met administrator rechten draait vanaf de command line krijg je informatie over allerlei mogelijke power management problemen.
Pagina: 1