Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:02
Hallo,

ik zoek mensen die deze Asus Hyper m.2 X16 card V2 kaart hebben op PCIe 4.
ik zit namelijk te twijfelen of deze werkt op een x8 PCIe 4 slot,

in de handleiding van asus zelf staat dat hij in een x16 PCIe 3.0 slot moet. deze moet dan in 4x4x4x4x gezet worden. Alleen ik heb een Gigabyte aorus X570 Master moederbord. en het 2e slot is een 8x slot.
dus de x8 zou een x16 3.0 kunnen zijn toch ?

iemand enig idee of ik de Asus HYPER M.2 X16 CARD V2 met 4 ssd werkend kan vullen?

gr jeppekroezen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dit is helaas niet hoe het werkt. Het PCIe 4.0 x8 slot heeft wel een bandbreedte die net zo groot is als een PCIe 3.0 x16 slot, maar deze kaart heeft 16 fysieke lanes nodig om 4 schijven werkend te krijgen, aangezien de lanes direct doorverbonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
ik had al zo`n vermoeden.

als ik mijn gpu in de x8 slot zet en deze kaart in de x16 dan zou die moeten werken right?
en dan zou de gpu er geen verlies onder lijden omdat de x8 lane net zo snel is als de x16 3.0?
begrijp ik het zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 12:58
@jeppekroezen

Weet je zeker dat dit gaat werken op NIET Asus bord? Ik heb deze kaart niet werkend gekregen op een niet ASUS bord. Lees ik weet vrij zeker dat dit niet gaat werken.

Het leek mij namelijk een goedkope manier voor NVME RAID. Maar als je Googled dan komt er vrij weinig naar voren, als dit echt zo een goedkope manier voor NVME RAID op alle borden zou zijn had ik meer topics verwacht.

https://www.asus.com/nl/M...-X16-CARD/specifications/

Zie hier op welke borden het werkt.

Althans het werkt wel maar hij ziet niet meer dan 1 SSD. Ik heb 4x 960 Pro hierop gehad.

[ Voor 41% gewijzigd door Operations op 20-10-2019 01:02 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Je zult deze kaart in een compatibel Asus moederbord moeten gebruiken, het moederbord moet namelijk regelen dat de 16 lanes van het PCIe slot in vieren gesplitst wordt en verdeeld over 4 aparte devices (de ssd's). De kaart zelf bevat hier geen intelligentie voor en zal dus niet automatisch werken in een willekeurig PCIe slot (mogelijk dat bv alleen 1 SSD herkent wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
really. het werkt alleen met asus?

hmm... er zijn weinig andere kaarten waarmee ik extra m.2 ssd kan pakken..
iemand nog andere aanbevelingen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Maar hoeveel M.2 PCIe ssd's heb je in totaal nodig dan? Je bord heeft standaard al drie M.2 sloten, en in het 2e en 3e PCIe x16 slot zou je met een single adapter ook nog een SSD kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

jeppekroezen schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 00:48:
ik had al zo`n vermoeden.

als ik mijn gpu in de x8 slot zet en deze kaart in de x16 dan zou die moeten werken right?
en dan zou de gpu er geen verlies onder lijden omdat de x8 lane net zo snel is als de x16 3.0?
begrijp ik het zo goed?
Als jouw videokaart aan PCIe 4.0 doet dan is x8 net zo snel als PCIe 3.0 x16. Als de videokaart PCIe 3.0 doet, dan is x8 uiteraard half zo snel als PCIe 3.0 x16. Als je overigens een kaart in het x8-slot steekt, gaat het x16-slot ook naar x8, dus je lost er niet echt wat mee op door de videokaart in het x8-slot te steken.

De Hyper M.2 card werkt niet exclusief op moederborden van Asus, maar het is wel raadzaam om de handleiding van een moederbord te raadplegen om te zien of een moederbord compatibel is. Zelf gebruik ik de kaart op een ASRock Rack X470D4U, waar duidelijk staat aangegeven in de specs dat het x16-slot op te splitsen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De kaart is inderdaad niet Asus exclusief, wij hebben deze in een cisco server draaien voor m.2 caching van een vsan. Enige wat een probleem was, was dat er maar 1 ssd per kaart herkend werd, waarvan wij dachten dat het te maken had met esxi. Dus wij hebben 2 kaarten per server voorzien, met telkens 1 ssd op een kaart.

Nooit aan gedacht dat het een specifieke setting van de PCIe poort zou zijn, misschien eens naar kijken als we ooit tijd hebben.

@dcm360 Er is ook een X4 kaart, echter op het moment van aanschaf was de X4 duurder als de X16 kaart. Daarom dat wij de X16 kaart gekozen hadden. In vergelijking met de Cisco servers waar deze in zitten, waren de kaarten ook spotgoedkoop. Verder was het ook een zakelijke aankoop, dus ik zat niet in met het geld :P .

[ Voor 26% gewijzigd door kluyze op 20-10-2019 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@kluyze De kaart is inderdaad niet dusdanig exclusief dat die helemaal niet werkt op andere moederborden, maar wat jij beschrijft is wel het normale gedrag op een niet compatibel moederbord (of een nog niet correct ingesteld moederbord). Voor het bijplaatsen van m.2 SSD's is dit wel een wat duur kaartje als er maar 1 in werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:59
Het moederbord moet PCIe bifurcation ondersteunen voor deze Asus HYPER M.2 X16 CARD V2.
PCIe bifurcation split de x16 lane op in x4-x4-x4-x4 zodat elke SSD aangesproken kan worden.
Wanneer het moederbord dit niet ondersteunt is maar 1 SSD te gebruiken op de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Laatst online: 08-09 12:58
kluyze schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:02:
De kaart is inderdaad niet Asus exclusief, wij hebben deze in een cisco server draaien voor m.2 caching van een vsan. Enige wat een probleem was, was dat er maar 1 ssd per kaart herkend werd, waarvan wij dachten dat het te maken had met esxi. Dus wij hebben 2 kaarten per server voorzien, met telkens 1 ssd op een kaart.

Nooit aan gedacht dat het een specifieke setting van de PCIe poort zou zijn, misschien eens naar kijken als we ooit tijd hebben.

@dcm360 Er is ook een X4 kaart, echter op het moment van aanschaf was de X4 duurder als de X16 kaart. Daarom dat wij de X16 kaart gekozen hadden. In vergelijking met de Cisco servers waar deze in zitten, waren de kaarten ook spotgoedkoop. Verder was het ook een zakelijke aankoop, dus ik zat niet in met het geld :P .
Zoals ik al zei, het werkt wel maar hij ziet er inderdaad maar 1. Maar wat heeft het dan voor zin? Dan kan je toch net zo goed een insteekkaart kopen voor 1 SSD? Daar zijn er best een aantal van.

Als de bedoelde werking alleen werkt op specifieke Asus borden, spreek je dan niet wel gewoon van "exclusief"? ;) een kaart voor 4 SSD's in RAID is natuurlijk nooit bedoeld om 1 SSD los te gebruiken.....

@jeppekroezen , ik heb toentertijd helaas geen alternatief gevonden.

[ Voor 10% gewijzigd door Operations op 21-10-2019 00:23 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:11

jubeth

%^)

kluyze schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:02:
LOL, dat is wel errug overdreven. Deze is dan een stuk meer efficient: https://www.amazon.de/gp/product/B07PPN79MJ/
en ja, PCIe x4 kaarten kunnen gewoon zonder problemen in een x16 of x8 slot.

En voor degenen die hetzelfde willen als deze asus-scam, zonder dat het moederbord de x4/x4/x4/x4 bifurcation optie biedt, is er deze: https://www.amazon.de/gp/product/B07KG253NQ/

Beide genoemde kaartjes heb ik hier draaien, zonder problemen. En 6Gb/s per M.2 M-key NVMe SSD.

[ Voor 18% gewijzigd door jubeth op 26-11-2019 13:04 . Reden: verkocht.. ]

Pagina: 1