Online account(s) praktisch beveiligen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik wil heel graag voorkomen dat iemand anders toegang krijgt tot mijn accounts, maar ook voorkomen dat ik zelf de toegang tot mijn accounts verlies.

Op dit moment maak ik gebruik van 1Password en laat sterke wachtwoorden genereren, de kluis staat in Dropbox, zodat ik met mijn laptop en telefoon toegang heb tot mijn wachtwoorden.

Daarnaast heb ik me aangemeld bij "have i been pwned"

Hiermee ben ik volgens mij al beter beveiligd dan de gemiddelde Nederlander, die veelal dezelfde wachtwoorden voor verschillende diensten gebruikt.

De volgende stap is om 2FA te gaan gebruiken, en heb ik de volgende mogelijkheden:

SMS
Wordt als relatief onveilig gezien, en valt daarom voorlopig af.

Authenticator App
Heb ik wat moeite mee, als mijn telefoon (niet waterdicht) in een glas bier beland, dan kan ik nergens meer inloggen.

Edit: Ik heb dus over het hoofd gezien dat er ook Authenticator Apps zijn (zoals Authy) die je kan backuppen en syncen op verschillende apparaten, daar ga ik mee experimenteren.

Security keys
De werking hiervan verschilt per dienst, bij Google werkt het als 2FA, Paypal ondersteund het niet en bij Microsoft werkt het als complete vervanging van gebruikersnaam en wachtwoord, waardoor ik daarnaast een authenticator app moet instellen om te voorkomen dat er nog steeds met alleen gebruikersnaam en wachtwoord kan worden ingelogd. Verder moet je er dan ook minimaal 2 hebben.

Wat ik eigenlijk wil bereiken, is dat het voor een kwaadwillende bijna onmogelijk is om toegang te krijgen tot mijn accounts.

Daarnaast moet ik ook zonder problemen mijn laptop en telefoon in de sloot (of een glas bier) kunnen laten vallen zonder dat ik toegang verlies.

Als laatste moet het redelijk gebruikersvriendelijk blijven.

De accounts waar het om gaat zijn o.a. Google, Microsoft, Facebook, Paypal, Evernote, Dropbox.

Dit topic heeft als doel om erachter te komen of ik iets over het hoofd zie, maar ook ben ik erg benieuwd hoe jullie met het beveiligen van je accounts omgaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Diederik op 20-10-2019 10:06 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 16:52

Ravefiend

Carpe diem!

_Diederik schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 22:40:

Authenticator App
Heb ik wat moeite mee, als mijn telefoon (niet waterdicht) in een glas bier beland, dan kan ik nergens meer inloggen.
TOTP is niet beperkt tot je smartphone. Vaak staat er onder de QR code bij aanzetten van 2FA ook een tekst string bij die je ook in bv. KeePass met de KeeOtp plug-in kunt gebruiken. Op die manier kan je via op je inloggen op websites met 2FA ofwel met je Authenticator App die de TOTP code genereert, of je doet je op je PC met KeePass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:30
Alternatief kun je ook een javascript implementatie gebruiken (mits je je secret ergens bewaard):

https://jsfiddle.net/russau/ch8PK/

Ik heb deze offline opgeslagen, maar die KeeOtp ga ik denk ik ook eens onder de loep nemen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Het belangrijkste hierbij is je thread-model rond krijgen. SMS kan onveilig zijn als iemand actief jou target om een simkaart te krijgen bij je provider. Zo niet is 2FA via SMS opzich niet heel onveilig, het is beter dan niks tenslotte. Je bent al goed bezig met je password manager in elk geval! Daarmee wordt het toegang krijgen tot je accounts al lastiger en voorkom je her gebruik van wachtwoorden.

Wat betreft 2FA via een authenticator app, je krijgt altijd back-up codes. Mocht je telefoon dus in het glas bier terecht komen kun je altijd daarmee inloggen. Daarnaast kun je met andere apps zoals Authy je codes weer backuppen op een veilige manier. Die app wordt algemeen aangereden door veel mensen en kan dus als veilig worden beschouwd.

Ik zou het houden op de combi password mamager + 2FA app. Security keys zijn redelijk overkill voor doorgaans gebruikers. Zelf ga ik ook zo te werk. Tot slot nog een shameless plug: laatjeniethackmaken.nl. Gemaakt door de tech journalist van de RTL en bied veel info over dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
@n9iels thanks,

Ik heb Authy dus helemaal over het hoofd gezien, je wordt voornamelijk geconfronteerd met Google Authenticator en Microsoft Authenticator.

Daar ga ik mee experimenteren.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
n9iels schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 22:53:
Het belangrijkste hierbij is je thread-model rond krijgen. SMS kan onveilig zijn als iemand actief jou target om een simkaart te krijgen bij je provider.
Het probleem bij SMS is het achterliggende protocol: Wikipedia: Signalling System No. 7 dit is intrinsiek onveilig en wordt ook actief misbruikt op dit moment.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Authenticator App
Daar kun je ook een app voor pakken bij backupmogelijkheden. Ik gebruik de LastPass authenticator, die heeft een backupmogelijkheid. Die kan ik dan vanaf LastPass weer terugzetten naar een andere telefoon mocht er wat gebeuren.

En als bijkomend voordeel zit 't ding ook nog eens achter een vingerafdrukbeveiliging. Dus je kunt niet zomaar m'n authenticator app openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Niet online
Juup schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 23:21:
[...]

Het probleem bij SMS is het achterliggende protocol: Wikipedia: Signalling System No. 7 dit is intrinsiek onveilig en wordt ook actief misbruikt op dit moment.
Dat betreft nog steeds een aanval specifiek gericht op jou als persoon. Daarnaast moet de aanvaller dan ook jou "normale" wachtwoord en telefoon nummer hebben. Ik denk dat dit meer een probleem is voor journalisten en mensen met een andere openbare functie.

Overigens vind is SMS authenticate vooral vervelend omdat het wat langzamer is. Maar ik moet toegeven dat SMS minder veilig voelt dan een app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb maar een paar accounts die echt goed beveiligd moeten zijn en die hebben een lang wachtwoord wat ik ergens opgeschreven heb. Ook gebruik ik op die sites authenticator van Google.

De rest van de accounts die je gewoon overal nodig hebt, hebben een eenvoudiger wachtwoord wat te onthouden is en is op veel sites gewoon hetzelfde.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 19-10-2019 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarom zou je wachtwoorden tegenwoordig überhaupt nog willen onthouden en hergebruiken? Of beter gevraagd, waarom zou je het risico willen lopen dat als er op 1 site iets uitlekt, je de inlogs van mogelijk meerdere sites op straat hebt liggen, als het vrij eenvoudig te verhelpen is door daar een password manager voor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hoe veilig is zo'n password manager als je met 1 wachtwoord toegang kan krijgen tot al je wachtwoorden?

Voegde mij is het gewoon wachten op het nieuwsbericht dat 1 van dat soort apps gehackt is en er miljoenen accounts op straat liggen.
Ik schrijf het wel op een papiertje.

[ Voor 45% gewijzigd door Ernemmer op 20-10-2019 00:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
  • Laatst online: 12-10 16:13
@_Diederik,

Ik gebruik Enpass, maar welke password manager je gebruikt maakt niet zoveel uit. Althans als hij door de security audits komt.

Waar ik meer over val is, je password kluis op Dropbox.

Zowel Dropbox als password manager zijn enorme "Honey pots" voor hackers. Stel er lekken dropbox wachtwoorden uit, en even later gebeurt hetzelfde bij 1Password....

Je zou denken die kans is niet zo groot, maar Honey pot betekent dat het een zeer aantrekkelijke bron is voor miljoenen hackers. Dus de kans dat het een keer gebeurd bij Dropbox is niet ondenkbaar. (Ik weet 99% zeker dat ik de juiste term gebruik, zo niet dan is nu sowieso duidelijk wat ik probeer te zeggen)

Ik zou sowieso niks met Dropbox/Onedrive/Google Drive doen. Los van het Honey pot argument heb je ook nog het privacy argument.

Ik heb mijn kluis op een Nextcloud server staan en die host ik zelf. Iets wat veel minder accounts bevat (namelijk alleen die van mij) is per definitie een veel kleine Honey pot voor hackers en dus kleine risico dat er iets mee gebeurt.

En de tijd van "dat gebeurt niet" is echt voor voorbij. Er wordt continue over ter wereld bij grote / kleine bedrijven digitaal ingebroken. Niet altijd met een grote impact, en er wordt niet altijd meteen data gestolen maar er gebeurt echt veel meer dan wat de gewone man/vrouw mee krijgt.

En hoe sterk is je master password van je kluis?

Je moet je realiseren dat gebruiksvriendelijk vrijwel altijd ten koste van veiligheid gaat. Dat zie je bijvoorbeeld ook heel sterk bij auto beveiliging, keyless entry is daar een bekend voorbeeld van. Enorm handig maar zo onveilig / lek als het maar kan. Zo erg dat lease maatschappijen het niet meer accepteren zonder achteraf ingebouwd alarm (althans een groot aantal).

Als je zeker wilt zijn dat ze je auto niet stelen heb je nodig:

- 4 x verschillende wielklem
- fysiek stuurslot
- 2 extra auto's om je auto altijd klem te zetten
- 3x verschillende alarm
- digitaal laser sleutel (MB S klasse)
- menselijk gewapende autobeveiligers met hond roulerend in een team van vier (uiteraard allemaal ex Navy Seals/SAS)
- continue drone surveillance
- realtime satelliet surveillance
Etc.

Dit is natuurlijk gekscherend maar snap je wat ik probeer duidelijk te maken? Niemand neemt alle bovengenoemde maatregelen, vooral omdat gebruikersgemak daalt naar 0 (nu zijn dit ook uiteraard dure oplossing maar dat komt omdat het een auto voorbeeld betreft).

[ Voor 44% gewijzigd door Operations op 20-10-2019 03:59 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Niet online
Ernemmer schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 00:53:
Hoe veilig is zo'n password manager als je met 1 wachtwoord toegang kan krijgen tot al je wachtwoorden?

Voegde mij is het gewoon wachten op het nieuwsbericht dat 1 van dat soort apps gehackt is en er miljoenen accounts op straat liggen.
First of all: het managen met wachtwoorden in een wachtwoordboekje is helemaal top. In sommige gevallen is het zelfs beter dan een digitale kluis, vooral wanneer de eindgebruiker niet erg digitaal vaardig is. De redenatie om een boekje over een digitale kluis te verkiezen i.v.m. twijfels over de veiligheid vind ik echter scheef.

Een password manager is veilig, daar kun je simpelweg vanuit gaan. Ik durf dit met zekerheid te zeggen omdat alle password managers erg transparant zijn over hun beveiligingsmaatregelen. En op papier maken deze maatregelen een wachtwoord kluis onkraakbaar. Dit kun je zelf opzoeken, maar experts zullen ook hetzelfde zeggen. Een situatie waarin een password manager wordt gehackt en alle wachtwoorden op straat liggen is erg lastig, gezien een wachtwoord kluis versleuteld is met jou hoofdwachtwoord. Zonder jou hoofdwachtwoord komen ze er niet in. Zelfs de makers van de betreffende app niet.

Dit concept gaat echter enkel op als het bedrijf waar jij je password manager bij hebt zijn zaken goed op orde heeft. Hierin moet je een bedrijf dus vertrouwen op zijn mooie logo en marketing. Mocht je dit vertrouwen niet hebben kun je ook altijd de offline en open-source password manager Bitwarden gebruiken. Dan heb je alles zelf in de hand. De trade-off hierbij zijn echter dezelfde als bij het wachtwoord boekje. Je creëert een single point of failure aangezien zowel het boekje als de schijf kunnen worden gestolen of verloren gaan bij een brand.

Tot slot moet gezegd worden dat bij de meeste kluizen een aanvaller met enkel je hoofdwachtwoord er ook niet in komt. In het geval van 1Password moet je ook een secret key meegeven om nieuwe apparaten toegang te geven. Dit is een key van 40 tekens, zonder deze komt een aanvaller er wederom niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Op dit moment maak ik gebruik van 1Password en laat sterke wachtwoorden genereren, de kluis staat in Dropbox, zodat ik met mijn laptop en telefoon toegang heb tot mijn wachtwoorden.

De volgende stap is om 2FA te gaan gebruiken
Voor sites en applicaties die MFA met TOTP doen (alles wat werkt met authenticator apps met die zescijferige codes) kan je ook 1Password gebruiken. Die ondersteunt dat ook.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
@Operations Ik snap helemaal wat je schrijft.

Om die reden staan de wachtwoorden voor echt belangrijke accounts (mail en bij mij Evernote) nu niet in 1Password, maar gebruik ik verschillende en relatief moeilijke wachtwoorden die ik kan onthouden.

In mijn mail krijg ik notificaties wanneer er op bijvoorbeeld Dropbox wordt ingelogd.

Het privacy argument vind ik maar beperkt belangrijk, ik wil voorkomen dat ik financieel gedupeerd wordt, of heel veel tijd moet steken in herstellen van accounts nadat ik slachtoffer ben geworden.

Dat is de huidige situatie waarvoor ik verbetering zoek, zonder al te veel op gebruiksgemak in te leveren.

Ik denk dat ik met 2FA (ga ik testen met Authy) op zowel mijn Google, Microsoft als Dropbox op dit moment voldoende beschermd ben, zelfs als iemand mijn kluis buitmaakt, wat al lastig is, dan moet hij of zij ook achter mijn master password komen, wat minstens zo lastig is. En dan krijg je een extra barrière door 2FA.

@AtleX Dat vind ik minder 'veilig' want als iemand dan toegang krijgt tot 1Password, dan ben ik alsnog het haasje.

Dat is helemaal afhankelijk van de manier waarop jij jouw papiertje beschermt, ik ben veel onderweg, en zou het papiertje dus altijd op zak moeten hebben. Dan voel ik me veiliger met een digitale kluis, ook al zitten daar ook nadelen aan, wat de reden is, dat ik 2FA veilig wil gaan toepassen.

[ Voor 23% gewijzigd door Diederik op 20-10-2019 10:02 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Alle passwords zijn encrypted.
Met enkel een wachtwoord kom je echt niet bij mijn passwords, daar heb je alsnog een 2FA code voor nodig. En ook al heb je m'n telefoon met bijbehorende pincode, dan heb je alsnog m'n vingerafdruk nodig.

Nu ga ik niet zeggen dat encryptie niet te kraken is, maar voorlopig duurt dat nog zo lang, dat het praktisch onmogelijk is. Over veiligheid maak ik me verder echt geen zorgen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-10 21:29

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Snoeien in de hoeveelheid online accounts is een niet te vergeten optie. Wat heb je daadwerkelijk nodig?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salmon
  • Nu online

Salmon

.NET developer

DeBolle schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 10:47:
Snoeien in de hoeveelheid online accounts is een niet te vergeten optie. Wat heb je daadwerkelijk nodig?
Dat is altijd een goed optie.. Jammer genoeg is het proces om een account te sluiten altijd anders op elke website en is het soms even zoeken doordat sommige websites maar al te graag de verwijderknop verstoppen achter wat menu's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Sowieso is het handig om te bedenken waar je je tegen wilt beschermen. Als een land mijn spullen wil inzien, tsja dan kan ik er weinig aan doen. Ik wil me beschermen tegen cascading attacks, dus als op de ene site credentials lekken mogen deze niet gebruikt worden op andere sites om daar misbruik te maken van mijn gebruikersaccount. En, als mijn laptop of telefoon gejat wordt moet de gauwdief niet bij mijn spullen kunnen.

Ik heb dus al mijn accounts voorzien van unieke wachtwoorden beheerd door een password manager. Ik ben zes of zeven jaar geleden al overgestapt van onthouden naar een password manager en heb toen bewust voor 1Password gekozen. Hun openheid over encryptie en bestandsformaat zijn fijn voor de toekomst (ik kan desnoods zelf iets schrijven wat hun vaults kan lezen), ik heb de data lokaal (sync via Dropbox) en kon toen al op mijn Windows, Apple en Android devices er gebruik van maken. Da's voor mij belangrijk en toen nog helemaal geen gemeengoed.

Verder heb ik overal recovery via gekke raadbare vragen en emails en SMS uitgezet, voor het geval mijn telefoon in verkeerde handen valt. Waar ik kan maak ik gebruik van MFA via TOTP, weliswaar via 1Password in veel gevallen maar da's veiliger dan SMS en beschermt me ook weer tegen de gemiddelde gauwdief en credential stuffer.

Mijn telefoons, laptop en tablets zijn encrypted. Als deze eens gejat worden is er afgezien van het financiële weinig aan de hand. Tsja, een vastberaden CIA of MIVD zal vast mijn telefoon kunnen kraken. Maar dat is geen doel voor mij om me daar tegen te beschermen, ik wil veilig zijn als iemand mijn telefoon jat en die doorverkoopt aan de volgende persoon met twijfelachtige principes.

Ik heb dus gewoon eens nagedacht over waar ik kwetsbaar voor was, en credential stuffing vanuit gelekte credentials was simpelweg nummer 1. HaveIBeenPwned.com laat wel goed zien hoeveel credentials er (zichtbaar!) lekken, ik kan me niet voorstellen wat er nog onder dat topje van de ijsberg gebeurd. Dat was dus stap 1, door alles te vervangen door zo lang mogelijke random wachtwoorden beheerd door een goed aangeschreven password manager. Verder MFA waar mogelijk, want hé amper meer moeite en fijn gevoel en net dat beetje extra. Encryptie op mijn laptop, telefoons en tablets is een no-brainer tegenwoordig. Het kost amper moeite en is dus een enorme quick win. Als nu mijn telefoon stuk gaat mik ik 'm zonder zorgen in de inzamelingsbox, of als 'ie gestolen wordt heb ik geen slapeloze nachten.

Dus, ik denk dat de TS verder al uitstekend bezig is met een mooie password manager en MFA waar 'ie kan via Authy of een ander betrouwbaar iets. Tenzij 'ie als journalist, dissident, crimineel of andere high value target een extra sappig doelwit is ben je dan al enorm geod bezig.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
AtleX schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 14:51:
Dus, ik denk dat de TS verder al uitstekend bezig is met een mooie password manager en MFA waar 'ie kan via Authy of een ander betrouwbaar iets. Tenzij 'ie als journalist, dissident, crimineel of andere high value target een extra sappig doelwit is ben je dan al enorm geod bezig.
Ik ben zeker geen 'high value target' maar ik wil zoveel mogelijk borgen dat ik de enige ben die toegang kan krijgen tot mijn accounts. Daarbij zijn vooral de ongemakken die je hebt, als je de boel weer moet herstellen voor mij belangrijk, ik ben ZZP'er en heb alles rondom mijn bedrijfsvoering online opgeslagen. Een dag zonder kan voor behoorlijke problemen zorgen.

Daarnaast wil ik ook voorkomen dat ik mezelf buiten sluit door falende of verloren apparatuur.

De strategie wordt:

- Alle wachtwoorden in een password manager
- Per dienst een uniek wachtwoord
- MFA met authenticator waar mogelijk
- SMS voor diensten die authenticator niet ondersteunen
- Backup codes in een fysieke kluis

Mijn laptop is encrypted met Bitlocker.

Ik ben ook van mening dat wij (Tweakers) het goede voorbeeld moeten geven, daarom zal mijn volgende stap zijn om mijn vriendin ervan te overtuigen om dezelfde mate van beveiliging toe te passen.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:45
Maak er niet overtuigen van, dan wordt het religieus. Gewoon zelf doen, en uitleggen wát je doet, waarom als mensen het vragen.

De mijne is heel ver gekomen hiermee ;j

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-10 23:52
Operations schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 01:13:
@_Diederik,

Ik gebruik Enpass, maar welke password manager je gebruikt maakt niet zoveel uit. Althans als hij door de security audits komt.

Waar ik meer over val is, je password kluis op Dropbox.

Zowel Dropbox als password manager zijn enorme "Honey pots" voor hackers. Stel er lekken dropbox wachtwoorden uit, en even later gebeurt hetzelfde bij 1Password....

Je zou denken die kans is niet zo groot, maar Honey pot betekent dat het een zeer aantrekkelijke bron is voor miljoenen hackers. Dus de kans dat het een keer gebeurd bij Dropbox is niet ondenkbaar. (Ik weet 99% zeker dat ik de juiste term gebruik, zo niet dan is nu sowieso duidelijk wat ik probeer te zeggen)

Ik zou sowieso niks met Dropbox/Onedrive/Google Drive doen. Los van het Honey pot argument heb je ook nog het privacy argument.

Ik heb mijn kluis op een Nextcloud server staan en die host ik zelf. Iets wat veel minder accounts bevat (namelijk alleen die van mij) is per definitie een veel kleine Honey pot voor hackers en dus kleine risico dat er iets mee gebeurt.

En de tijd van "dat gebeurt niet" is echt voor voorbij. Er wordt continue over ter wereld bij grote / kleine bedrijven digitaal ingebroken. Niet altijd met een grote impact, en er wordt niet altijd meteen data gestolen maar er gebeurt echt veel meer dan wat de gewone man/vrouw mee krijgt.

En hoe sterk is je master password van je kluis?

Je moet je realiseren dat gebruiksvriendelijk vrijwel altijd ten koste van veiligheid gaat. Dat zie je bijvoorbeeld ook heel sterk bij auto beveiliging, keyless entry is daar een bekend voorbeeld van. Enorm handig maar zo onveilig / lek als het maar kan. Zo erg dat lease maatschappijen het niet meer accepteren zonder achteraf ingebouwd alarm (althans een groot aantal).

Als je zeker wilt zijn dat ze je auto niet stelen heb je nodig:

- 4 x verschillende wielklem
- fysiek stuurslot
- 2 extra auto's om je auto altijd klem te zetten
- 3x verschillende alarm
- digitaal laser sleutel (MB S klasse)
- menselijk gewapende autobeveiligers met hond roulerend in een team van vier (uiteraard allemaal ex Navy Seals/SAS)
- continue drone surveillance
- realtime satelliet surveillance
Etc.

Dit is natuurlijk gekscherend maar snap je wat ik probeer duidelijk te maken? Niemand neemt alle bovengenoemde maatregelen, vooral omdat gebruikersgemak daalt naar 0 (nu zijn dit ook uiteraard dure oplossing maar dat komt omdat het een auto voorbeeld betreft).
Hoewel ik het met je eens ben (ik heb zelf ook mijn eigen NextCloud server) vraag ik mij af of je verhaal daar niet evengoed in opgaat. Voor een hacker lijkt het mij logischer om niet een individuele NextCloud server te hacken maar om NextCloud an-sich te hacken. Dat is net zo goed een honeypot zoals je die zelf beschrijft. Ja, er zit dan een extra stap tussen een hack uitvoeren en het verzamelen van de buit (namelijk, het vinden van al die individuele NextCloud servers), maar niet geheel onmogelijk dat eigen NextCloud servers net zo goed een honeypot zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Tiimmeh schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:53:
[...]

Hoewel ik het met je eens ben (ik heb zelf ook mijn eigen NextCloud server) vraag ik mij af of je verhaal daar niet evengoed in opgaat. Voor een hacker lijkt het mij logischer om niet een individuele NextCloud server te hacken maar om NextCloud an-sich te hacken. Dat is net zo goed een honeypot zoals je die zelf beschrijft. Ja, er zit dan een extra stap tussen een hack uitvoeren en het verzamelen van de buit (namelijk, het vinden van al die individuele NextCloud servers), maar niet geheel onmogelijk dat eigen NextCloud servers net zo goed een honeypot zijn, toch?
@Tiimmeh,

Simpel antwoord is nee, naar mijn mening :)
Dropbox/Onedrive etc. is de beloning veel groter als ze een achterdeurtje vinden in z'n server. Want veel meer accounts dus loont veel meer de moeite. Mijn (en ik denk jouw) Nextcloud hebben maar 1 of een paar accounts. Dat is geen honey pot, dan is het eerder een gerichte aanval. Een ook al zou er een algemene Nectcloud achterdeur bekend zijn in de hackscene dan pakken ze eerst de grote Nextcloud servers.
Want zodra de boel gepatched is Is "the Window of oppertunity" weg. Dus logischerwijs willen ze in dat "window" zoveel mogelijk verzamelen/schade aanrichten.

Dan kunnen ze nog steeds mijn/jouw Nextcloud pakken bij toeval dus dat hoeft uiteraard niet perse een gerichte aanval te zijn.

Een high value target (Kardasian/Paris Hilton etc. bijvoorbeeld) dat soort mensen worden wel individueel getarget. Maar wederom omdat de kans op(vaak financiële via chantage) beloning groot is. Bijvoorbeeld wanneer er naakt foto's gevonden worden. Het effect als dat naar buiten gebracht wordt is enorm, voor jou/mij zou het ook vervelend zijn maar dat staat niet helemaal in verhouding.

Alhoewel er dan ook weer mensen zijn die zeggen there "ain't such a thing as bad publicity". Maar goed dat is een heel ander aspect.

De beloning is groter bij de grote Nextcloud servers/hosts, achterdeur gaat een keertje gepatched worden. Dan hebben ze liever 1 miljoen wachtwoorden dan een handje vol. Gestolen wachtwoorden en/of data (of creditcards etc.) worden ook op darkweb aan geboden. Dit gaat bijna altijd (voor zover ik weet) over een groot aantal (bijvoorbeeld honderd duizenden ). Zodra hackers dropbox wachtwoorden van 1 miljoen mensen hebben dan gaan ze die 1 miljoen wachtwoorden ook op andere site proberen (gescript uiteraard dus automatisch en razend snel) omdat mensen nog steeds regelmatig dezelfde wachtwoorden gebruiken.

Wanneer ze mijn/jouw Nextcloud account wachtwoord hebben kunnen ze ook meerdere sites afgaan maar ja heb ik dat dan al veranderd is het meteen klaar.

Je kan het een vergelijken met het stelen van 1 snoepje of een hele snoep pot, nou dat kan ene snoepje natuurlijk extreem lekker zijn. Maar dan is het dus gericht :) (beetje kinderachtig voorbeeld maar it paints the picture)

Mee eens?

[ Voor 48% gewijzigd door Operations op 21-10-2019 12:39 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
Operations schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:57:
[...]

@Tiimmeh,

Simpel antwoord is nee, naar mijn mening :)
Dropbox/Onedrive etc. is de beloning veel groter als ze een achterdeurtje vinden in z'n server. Want veel meer accounts dus loont veel meer de moeite. Mijn (en ik denk jouw) Nextcloud hebben maar 1 of een paar accounts. Dat is geen honey pot, dan is het eerder een gerichte aanval. Een ook al zou er een algemene Nectcloud achterdeur bekend zijn in de hackscene dan pakken ze eerst de grote Nextcloud servers.
Want zodra de boel gepatched is Is "the Window of oppertunity" weg. Dus logischerwijs willen ze in dat "window" zoveel mogelijk verzamelen/schade aanrichten.

Dan kunnen ze nog steeds mijn/jouw Nextcloud pakken bij toeval dus dat hoeft uiteraard niet perse een gerichte aanval te zijn.

Een high value target (Kardasian/Paris Hilton etc. bijvoorbeeld) dat soort mensen worden wel individueel getarget. Maar wederom omdat de kans op(vaak financiële via chantage) beloning groot is. Bijvoorbeeld wanneer er naakt foto's gevonden worden. Het effect als dat naar buiten gebracht wordt is enorm, voor jou/mij zou het ook vervelend zijn maar dat staat niet helemaal in verhouding.

Alhoewel er dan ook weer mensen zijn die zeggen there "ain't such a thing as bad publicity". Maar goed dat is een heel ander aspect.

De beloning is groter bij de grote Nextcloud servers/hosts, achterdeur gaat een keertje gepatched worden. Dan hebben ze liever 1 miljoen wachtwoorden dan een handje vol. Gestolen wachtwoorden en/of data (of creditcards etc.) worden ook op darkweb aan geboden. Dit gaat bijna altijd (voor zover ik weet) over een groot aantal (bijvoorbeeld honderd duizenden ). Zodra hackers dropbox wachtwoorden van 1 miljoen mensen hebben dan gaan ze die 1 miljoen wachtwoorden ook op andere site proberen (gescript uiteraard dus automatisch en razend snel) omdat mensen nog steeds regelmatig dezelfde wachtwoorden gebruiken.

Wanneer ze mijn/jouw Nextcloud account wachtwoord hebben kunnen ze ook meerdere sites afgaan maar ja heb ik dat dan al veranderd is het meteen klaar.

Je kan het een vergelijken met het stelen van 1 snoepje of een hele snoep pot, nou dat kan ene snoepje natuurlijk extreem lekker zijn. Maar dan is het dus gericht :) (beetje kinderachtig voorbeeld maar it paints the picture)

Mee eens?
Je verhaal is precies wat ik probeer te weerleggen. Het lijkt mij logischer als een hacker een backdoor vind voor de client zelf, niet mijn of jouw privéserver per sé (bijvoorbeeld je wachtwoord). Als je dat vind heb je namelijk (theoretisch) toegang tot al die privéservertjes (zie mijn vorige post).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Tiimmeh schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:07:
[...]

Je verhaal is precies wat ik probeer te weerleggen. Het lijkt mij logischer als een hacker een backdoor vind voor de client zelf, niet mijn of jouw privéserver per sé (bijvoorbeeld je wachtwoord). Als je dat vind heb je namelijk (theoretisch) toegang tot al die privéservertjes (zie mijn vorige post).
De winst op/van een privé server is toch altijd vele malen kleiner dan de winst op een (bijvoorbeeld) google server...?

Achterdeurtjes zitten vaak in (web)servers, die zijn ook 24/7 benaderbaar. Een hack in de cliënt dan moet je toch het verkeer tussen client en server onderscheppen/er tussen komen?

Mijn nextcloud client (server draait ook lokaal) kan zo lek als een mandjes zijn maar Sophos firewall houdt jou toch als nog buiten de deur?

Uiteraard mag je een eigen mening hebben hoor.

[ Voor 25% gewijzigd door Operations op 21-10-2019 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
Operations schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:25:
[...]

De winst op/van een privé server is toch altijd vele malen kleiner dan de winst op een (bijvoorbeeld) google server...?
Laat ik het anders verwoorden. Jij en ik draaien (ongeveer) dezelfde NextCloud code op onze servers. Als je voor die code een backdoor vind als hacker kan je (theoretisch) elke privéserver openbreken waar NextCloud op draait. Even goed een honeypot, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Tiimmeh schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:29:
[...]

Laat ik het anders verwoorden. Jij en ik draaien (ongeveer) dezelfde NextCloud code op onze servers. Als je voor die code een backdoor vind als hacker kan je (theoretisch) elke privéserver openbreken waar NextCloud op draait. Even goed een honeypot, toch?
de moeite van 1000000 verschillende NC servers leeghalen is toch groter dan de moeite van 1 server waar je in een keer 1000000 wachtwoorden vanag haalt?

En wat ik eerder zei, "window of oppertunity". De kans dat van al die privé servertjes er heel veel gepatched worden zodra de achterdeur bekend is, Is aannemelijk. De tijd die het kost om 1 server leeg te trekken is toch veel minder?

[ Voor 4% gewijzigd door Operations op 21-10-2019 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Operations schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:32:
[...]

de moeite van 1000000 verschillende NC servers leeghalen is toch groter dan de moeite van 1 server waar je in een keer 1000000 wachtwoorden vanag haalt?

En wat ik eerder zei, "window of oppertunity". De kans dat van al die privé servertjes er heel veel gepatched worden zodra de achterdeur bekend is, Is aannemelijk. De tijd die het kost om 1 server leeg te trekken is toch veel minder?
Als deze bekend wordt ja, maar dan kunnen er in theorie ook al heel veel "leeggetrokken" zijn. Ook veel homeservers zijn aantrekkelijk voor hackers. Denk is aan de info die mensen erop zetten. Kopies paspoort, id's, cvs. Erg handig voor indentiteidsfraude. Password managers, bitcoint wallets? ga zo maar door.

Het kan erg intresant zijn om toegang te krijgen tot heel veel homeservers. Je krijgt dat een soort Asusgate, maar dan groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
garriej schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:49:
[...]

Als deze bekend wordt ja, maar dan kunnen er in theorie ook al heel veel "leeggetrokken" zijn. Ook veel homeservers zijn aantrekkelijk voor hackers. Denk is aan de info die mensen erop zetten. Kopies paspoort, id's, cvs. Erg handig voor indentiteidsfraude. Password managers, bitcoint wallets? ga zo maar door.
Die info die jij noemt staat ook in veel grotere aantallen op openbare dropboxen etc. Zitten meer mensen op dus logischerwijs meer van dat soort info toch....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Operations schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:24:
[...]

Die info die jij noemt staat ook in veel grotere aantallen op openbare dropboxen etc. Zitten meer mensen op dus logischerwijs meer van dat soort info toch....
Klopt, maar het 1 sluit het ander niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
garriej schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:31:
[...]

Klopt, maar het 1 sluit het ander niet uit.
Dat is waar, maar het gaat om de hoeveelheid effort tov beloning. Maar dat heb ik nu al een paar keer gezegd :)

Agree to disagree maar? 8)

Pagina: 1