Ok, het is bijna Halloween, zijn jullie klaar voor een horrorverhaal?
Dus, gisteren, nadat jullie me aangeraden hadden de stroomvoorziening naar de GPU te checken ben ik exact dat gaan doen.. Je raad het al, deze was niet ingeplugd onder bij de PSU.. Hoe komt dit vraag je misschien? Alle onderdelen behalve mijn GPU kwamen een dag eerder binnen. Dus ik heb lekker mijn PC in elkaar gezet op de vrijdagmiddag, netjes alle kabels weggewerkt en de kabel van de PSU naar de GPU alvast klaar gelegd. En dus niet ingeplugd onder aan de PSU..
Ok, dus, dan zou mijn PC nu moeten werken, toch?
In theorie wel, maar ik had gisteren een erg lange dag, s'ochtends vroeg op om open te doen voor de bezorger, de nacht ervoor laat naar bed omdat het een vrijdag avond was en je toch iets moet doen met je weekend. Goed, GPU erin, werkte dus niet (kabel niet gecheckt destijds want door alle alcohol was ik vergeten dat ik die niet had ingeplugd), Marktplaats op naar een goedkope AMD CPU om mee te experimenteren. Ik van Utrecht naar Lelystad om een A8 – 9600 op te halen voor 15 euro. Prima. Halverwege dikke witte rook uit mijn uitlaat, iets later piept er van alles en krijg ik de melding dat mijn olie op is. Lichtelijk gestrest neem ik de afrit en zet ik de auto aan de kant. Ik checken, onderste slang van de radiator afgeschoten. Ok, ik heb geen gereedschap bij me, ANWB dus. Anderhalf uur later komt de beste man, is door de hitte (ik heb denk ik 1 a 2 km doorgereden om ergens veilig te stoppen) de behuizing van mijn thermostaat verbogen. Deze sluit nu niet meer goed af, lekt dus koelvloeistof (water, op het moment). Goed, jerrycan mee, verder naar Lelystad. Dit gaat allemaal prima.
Eenmaal thuis, half vijf. A8 – 9600 erin, BIOS vanuit HDMI in mobo! YES!
Nu volgt het gekloot met BIOS settings, updaten etc. Aardig wat geëxperimenteer.
Werkt allemaal niet met de R5 3600 want zoals jullie vermelden heeft deze geen interne GPU en zit mijn EVGA nog steeds zonder stroom.
Terug naar gisteren avond, je kan je voorstellen dat ik in extase was dat mijn systeem nu gewoon ging werken. Maar zoals je misschien hebt gedacht was ik moe. Moe en gehaast gaat nooit hand in hand.. Wat ik dus deed met mijn slaperige hoofd is ondenkbaar dom. Ik plaatste, superblij, mijn CPU op mijn moederbord. ANDERSOM! MET DE THERMAL PASTA IN DE SOCKET! Eerlijk is eerlijk, ik kon wel janken.
Een uur later, na veel gekloot met alcohol en tandenstokers, stoot ik per ongeluk het flesje alcohol om op mijn prachtige houten tafel. Hele toplaag van de tafel verneukt. Dus dat wordt lekker schuren en opnieuw afwerken..
Terug naar vandaag, vanochtend de laatste beetjes thermal pasta schoongemaakt, het systeem getest met de A8 – 9600 (liever dat deze doorbrandt dan de R5 3600), naar mijn opluchting werkt dit naar behoren. Blijft netjes rond de 30 graden schommelen.
R5 3600 erin, START OP! YES! Ook deze blijft netjes koel, tussen de 45 en 50 graden met de box koeler.
Nu nog Windows installeren. Ik kom vanuit een Mac huishouden, en tot op heden is het mij niet gelukt een Windows 10 boot USB te maken op mijn Macbook Pro, of op de van mijn vriendin. Vanavond probeer ik het met de laptop van mijn moeder in de hoop dat de Macbooks gewoon de ISO op een verkeerde manier branden op de USB.
Eindstand, super bedankt voor al jullie goede bedoelingen en hulp. Hopelijk hebben jullie een beetje kunnen genieten van mijn misfortuin. Trek hier lering uit! Als jij moe bent, moet je niet werken. Laat geen opwinding jezelf opjutten om snel door te werken, uiteindelijk kost dit je alleen maar meer werk..
Ik zal dit topic nog updaten totdat mijn PC werkt, misschien kan ik nog mensen die in dezelfde situatie zitten van tips voorzien.