Thuis netwerk opzet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K_J
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 14:02
Beste Tweakers,

Ik wil graag advies voor mijn nieuw op te zetten thuisnetwerk. Mijn nieuwbouw huis wordt binnenkort opgeleverd en ik ben op het moment bezig om het netwerk plan te maken.

Ik wil graag mijn router buiten de meterkast, in het tv meubel, aansluiten op het KPN modem. Is dit mogelijk?

Misschien niet heel duidelijk maar het zou als volgt eruit zien:
Modem via een UTP kabel (soepel) --> Patchpaneel via UTP kabel (stug) --> wandcontactdoos via UTP (soepel) --> Router, deze vervolgens via de tweede Ethernet poort van de wandcontactdoos terug naar de meterkast en in de switch prikken. Vanuit de switch de overige poorten van het patchpaneel verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Experia Box in de meterkast, netwerkkabel(s) naar je TV meubel. Dan een AP (dus niet een router) toevoegen als blijkt dat je niet overal goed draadloos verbinding hebt. Ook bedraad.

In een thuisnetwerk is er eigenlijk geen reden om meer dan 1 router te hebben. Meerdere AP's kan afhankelijk van de bouw wel prettig zijn, bijv. als je op zolder geen verbinding hebt.

Patchpanel in de meterkast, switch naast je patchpanel, kabel van je switch naar je ExperiaBox. Als je een TV ontvanger met IPTV gebruikt kan het de moeite waard zijn om een extra kabel naar je TV te trekken (zodat je er dus 2 hebt). Dan prik je die niet via je switch maar rechtstreeks in de EB. Hoewel je met IGMP snooping en VLANs een eind kan komen is dat eigenlijk relatief veel moeite en mogelijk onderhoud terwijl je ook gewoon 2 kabels kan trekken.

[ Voor 64% gewijzigd door johnkeates op 19-10-2019 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waarom wil je een router achter je modem hangen? Er zijn genoeg redenen om dat wel te willen, echter zie ik die niet in de ts staan.
Dus gooi er gewoon een switch achter, en ga vanuit daar kabels trekken naar de plekken die je wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K_J
fm77 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 22:39:
Waarom wil je een router achter je modem hangen? Er zijn genoeg redenen om dat wel te willen, echter zie ik die niet in de ts staan.
Dus gooi er gewoon een switch achter, en ga vanuit daar kabels trekken naar de plekken die je wilt :)
Dit wil ik graag omdat ik goede 5 ghz wifi dekking wil hebben in de woonkamer en ik dit niet verwacht te krijgen vanuit de meterkast (ivm afstand). Ik heb trouwens een Netgear R7000 wifi router die ik hiervoor wil gebruiken.

[ Voor 0% gewijzigd door K_J op 20-10-2019 10:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:04
K_J schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 10:42:
[...]
Dit wil ik graag omdat ik goede 5 ghz wifi dekking wil hebben in de woonkamer en ik dit niet verwacht te krijgen vanuit de meterkast (ivm afstand). Ik heb trouwens een Netgear R7000 wifi router die ik hiervoor wil gebruiken.
Daar heb je eigenlijk geen complete voor router nodig maar enkel een accesspoint. Zie hier hoe je je router handmatig als AP kunt instellen, soms kun je een vergelijkbare functie ook gewoon kiezen in de instellingen:

[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

K_J schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 10:42:
[...]

dat exacte model een week geleden bij de buurvrouw als acce point ingezet

en laat netgear daar nou ook iets over hebben uitgelegd
https://kb.netgear.com/24...er-I-ve-already-run-setup

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K_J
johnkeates schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:47:
Experia Box in de meterkast, netwerkkabel(s) naar je TV meubel. Dan een AP (dus niet een router) toevoegen als blijkt dat je niet overal goed draadloos verbinding hebt. Ook bedraad.

In een thuisnetwerk is er eigenlijk geen reden om meer dan 1 router te hebben. Meerdere AP's kan afhankelijk van de bouw wel prettig zijn, bijv. als je op zolder geen verbinding hebt.

Patchpanel in de meterkast, switch naast je patchpanel, kabel van je switch naar je ExperiaBox. Als je een TV ontvanger met IPTV gebruikt kan het de moeite waard zijn om een extra kabel naar je TV te trekken (zodat je er dus 2 hebt). Dan prik je die niet via je switch maar rechtstreeks in de EB. Hoewel je met IGMP snooping en VLANs een eind kan komen is dat eigenlijk relatief veel moeite en mogelijk onderhoud terwijl je ook gewoon 2 kabels kan trekken.
Bedankt voor je reactie. Ik ben iemand die alles moet visualiseren dus heb het even in een diagram vertaald.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LvfWXRP.png

Als leek nog een paar vragen.

- De Experia box blijft op deze manier wifi signalen uitzenden en adressen toekennen aan apparaten. Is mijn Netgear daar niet beter geschikt voor?
- Ik wil op zolder een extra AP plaatsten (hier kan ik hem op een mooie centrale plaats hangen), wordt het hele geheel dan gezien als 1 wifi netwerk of krijg ik verschillende te zien? bijv. een SSID; Wifi beneden en Wifi zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

K_J schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:12:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik ben iemand die alles moet visualiseren dus heb het even in een diagram vertaald.

[Afbeelding]

Als leek nog een paar vragen.

- De Experia box blijft op deze manier wifi signalen uitzenden en adressen toekennen aan apparaten. Is mijn Netgear daar niet beter geschikt voor?
- Ik wil op zolder een extra AP plaatsten (hier kan ik hem op een mooie centrale plaats hangen), wordt het hele geheel dan gezien als 1 wifi netwerk of krijg ik verschillende te zien? bijv. een SSID; Wifi beneden en Wifi zolder.
Jazeker is de Netgear daar beter geschikt voor. Maar dan moet je je hele experiabox ter tussenuit halen en zorgen dat je netgear dat overneemt. Ik weet niet of de netgear alle vlan instellingen ondersteund om dat te kunnen. Heb je ook IPTV en nog een telefoon aan je experiabox hangen? Voor telefonie is de Experia box nog noodzakelijk (Maar zou je hem achter de netgear kunnen hangen) voor IPTV moet je de nodige vlan's kunnen instellen. Dat is geen gemakkelijk klusje.

Een extra accespoint kant en als je alles dezelfde SSID geeft moet hij zo over kunnen gaan (in de theorie). De handover gaat niet altijd soepel tussen de diverse merken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K_J
Cyberpope schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:22:
[...]

Jazeker is de Netgear daar beter geschikt voor. Maar dan moet je je hele experiabox ter tussenuit halen en zorgen dat je netgear dat overneemt. Ik weet niet of de netgear alle vlan instellingen ondersteund om dat te kunnen. Heb je ook IPTV en nog een telefoon aan je experiabox hangen? Voor telefonie is de Experia box nog noodzakelijk (Maar zou je hem achter de netgear kunnen hangen) voor IPTV moet je de nodige vlan's kunnen instellen. Dat is geen gemakkelijk klusje.

Een extra accespoint kant en als je alles dezelfde SSID geeft moet hij zo over kunnen gaan (in de theorie). De handover gaat niet altijd soepel tussen de diverse merken.
Ik heb wel IPTV maar geen telefoon aan de Experia box hangen.

het klinkt als een hoop gedoe om allemaal te regelen en aangezien ik de komende tijd weinig ''speciale'' wensen heb voor mijn thuisnetwerk afgezien van goed bereik. Ik neem aan dat het wél de moeite waard wordt wanneer ik Parental control of iets dergelijks wil invoeren.
Pagina: 1