Ik heb recent een studie flitsset van Elinchrom gekocht: de D-lite rx 4. Daarbij zit de transmitter Elinchrom Ltd elsp-t. De transmitter stuurt de flitsers aan. Echter mijn camera (canon 6d mark 2) lijkt de transmitter niet te herkennen, niet via de hotshoe en ook niet via de kabel. Via de hotshoe krijg ik als ik in het menu naar external flash ga een weergave dat er geen external flash is of dat deze geen power heeft (is wel het geval). Als ik verbinding maak met de kabel blijft de camera vast hangen in het menu. Het lijkt me een compatibiliteitsprobleem maar dat zou niet moeten mogen. Ik hoop dat jullie kunnen helpen
Vraag
Alle reacties
Nog 1 aanvulling. Op mijn 60d net uitgeprobeerd en daar werkt het wel. Moet ik iets in de settings van mijn camera aanpassen?
Het is geen Canon transmitter, compatibiliteitsproblemen kunnen dan gewoon voorkomen. Is de nieuwste firmware geïnstalleerd op de transmitter?
Ik gebruik transmitters van Godox, na nieuwe bodies van Canon komt er ook een nieuwe firmware uit van Godox om die nieuwe bodies te ondersteunen. Gewoon even zoeken op de site van de fabrikant om te kijken of je up to date bent.
Ik gebruik transmitters van Godox, na nieuwe bodies van Canon komt er ook een nieuwe firmware uit van Godox om die nieuwe bodies te ondersteunen. Gewoon even zoeken op de site van de fabrikant om te kijken of je up to date bent.
Als ik zo naar de foto's kijk lijkt de transmitter geen communicatiemogelijkheden te hebben, daar er geen extra pinnen zijn hiervoor. Het enige wat de camera doet is een trigger sturen vanuit de hotshoe dat er moet worden geflitst.

De middelste pin is om te triggeren, de overige zijn voor communicatie, die gebruikt de Elinchrom transmitter niet. Hierdoor weet je 6D niet dat er een flitser aanwezig is. Sluitertijd kan bijv. ook sneller ingesteld worden dan de flitssynchronisatiesnelheid (1/200). Dat is bij mijn Elinchrom transmitter in ieder geval zo (iets andere versie). De reden dat je 60D waarschijnlijk wel ziet dat er een transmitter aangesloten is, is omdat er een detectiemechanisme in de hotshoe zit die de ingebouwde flitser deactiveert, de 6D heeft dit waarschijnlijk niet i.v.m. het ontbreken van de ingebouwde flits.
Waarschijnlijk werken je flitsers ook niet in Live View modus (bij mijn 5DIII in ieder geval niet, alleen met Magic Lantern is dit in te schakelen), daar dit (geen flauw idee waarom) een flitser vereist die kan communiceren met de camera (zoals een E-TTL flitser).

De middelste pin is om te triggeren, de overige zijn voor communicatie, die gebruikt de Elinchrom transmitter niet. Hierdoor weet je 6D niet dat er een flitser aanwezig is. Sluitertijd kan bijv. ook sneller ingesteld worden dan de flitssynchronisatiesnelheid (1/200). Dat is bij mijn Elinchrom transmitter in ieder geval zo (iets andere versie). De reden dat je 60D waarschijnlijk wel ziet dat er een transmitter aangesloten is, is omdat er een detectiemechanisme in de hotshoe zit die de ingebouwde flitser deactiveert, de 6D heeft dit waarschijnlijk niet i.v.m. het ontbreken van de ingebouwde flits.
Waarschijnlijk werken je flitsers ook niet in Live View modus (bij mijn 5DIII in ieder geval niet, alleen met Magic Lantern is dit in te schakelen), daar dit (geen flauw idee waarom) een flitser vereist die kan communiceren met de camera (zoals een E-TTL flitser).