Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Kewl_one
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-10-2023
Hallo Allemaal,
Ik heb onlangs een PV installatie laten plaatsen. Deze bestaat uit 6 Panelen JA Solar van 270 Wp een Growatt 1500 Omvormer en een PV scheider. Helaas had ik op het moment van plaatsen onverwacht bezoek dus zag pas achteraf wat er gemaakt was.

Met name over de PV Scheider heb ik mijn twijfels en ook gevraagd of de leverancier het aan wil passen maar deze stelt dat alles in orde is en verlangt volledige betaling voor er iets aan gedaan kan worden uit coulance...

Zie foto:

De PV scheider is op de betaande wasmachinegroep aanhesloten, er zijn geen nieuwe kabels getrokken dus is 2,5 mm2. Er is net onder het stopcontact een gat in de muur gemaakt naar de buis en de bekabeling is zo de PV scheider in gehaald. In de meterkast is de bekabeling van de zekeringautomaat van 16 Amp afgehaald en direct achter de hoofdschakelaar aangesloten? Mag dit wel? Ik kan immers de leiding naar de PV scheider nu alleen maar spanningsloos maken door het hele huis af te schakelen?

Verder is voor het kastje voor de PV scheider een goedkoop kastje gebruikt dat aan alle kanten open staat en waar ik bezwaar tegen heb genaakt in verband met plaatsing inde nabijheid (20cm) van een kraan.Ik heb gevraagd om plaatsing van een spatwaterdichte kast voor de PV scheider; niet nodig volgens de installateur..

Op de foto is goed te zien dat de hoofdschakelaar een afschakelwaarde heeft van 40!!! Amp. Dit terwijl mijn huisaansluiting 3x25 Amp is??? Mag dit? Volgens mij beveiligt de bekabeling en mijn hoofdzekering die automaat en kan dit brandgevaar opleveren...

Daarnaast lijkt het erop dat zowel het kastje als de gebruikte automaten niet nieuw zijn...

Allemaal in orde volgens de leverancier....

Graag jullie inputAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x7CsM7Tzn6dexdGLl2TEI3uT/full.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Kewl_one op 19-10-2019 12:31 ]

It is never to early to start RTFM

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:19
Nee, zit niet goed. Overigens schakelt een hoofdschakelaar niks af, deze doet alleen iets als je hem zelf omzet. Zo te zien is alles zo goedkoop mogelijk gedaan (elke euro telt) dus een fatsoenlijke kastje, goede automaten (deze komen bij iemand anders uit de groepenkast) en de automaat in de groepenkast zijn gesneuveld. Hoe zit het met de aarding van het frame en/of panelen op het dak? Zeker ook niks aanwezig? Zit je kraan binnen 60cm van de pv-verdeler?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je woont nu weer in nederland?
Kewl_one in "Hulp met keuze omvormer en ervaringen met SMA en Fronius?"

ALs dit al broddelwerk is, hoe nauwkeurig hebben ze de pvinstallatie geinstalleerd?
DCkabels en MC4 stekkers met punt tang vastgeknepen?
Is dit een erkende PV installateur geweest?

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2019 12:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:05

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Die hoofdschakelaar is 't probleem niet..

Op welke groep zit je wasmachine, als die op de rechter zit, zit hij nu zonder aardlek schakelaar.

In de meterkast moet ie ook 16A afgezekerd zijn.

't kastje moet waterdicht, want minder dan 60cm van een kraan.

En ik zou absoluut niet akkoord gaan met tweedehands spul en ook zeker niet betalen..

• Kewl_one
AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 12:50:
Je woont nu weer in nederland?
Kewl_one in "Hulp met keuze omvormer en ervaringen met SMA en Fronius?"

ALs dit al broddelwerk is, hoe nauwkeurig hebben ze de pvinstallatie geinstalleerd?
DCkabels en MC4 stekkers met punt tang vastgeknepen?
Is dit een erkende PV installateur geweest?
Goed gezien!
Ik ben in de gelukkige omstandigheid om een huis in Portugal te hebben waar ik werk.... Maar ik woon gewoon in Nederland... In Portugal dagelijks (met in totaal 30 panelen) Makkelijk 45 KwH.. In NL met 6 panelen nog geen 4 KwH

Ja is een erkende installateur... uit Poeldijk... heb geen zin om aan naming en shaming te doen voordat de problemen zijn opgelost...

Wilde graag bevestiging... Ook dank aan degenen die wezen op de 60 cm wist die afstand niet maar voor mijn gevoel kan het niet kastje staat gewoon open aan de zijkanten.... Nog wat foto's...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9pjGoNX4NekJKxbKYKnXZ0A7/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HsQkY6TkRDXsl2GSQ9WuKWym/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sfsJ7KhK44XrXU25dUeeDBCr/full.jpg

Echt zo jammer dat ik visite had... maarja als ik dan ff in NL ben is het altijd druk...

Ik dacht zelf om selectief te blijven aan een automaat van 20 Amp is de hoofdkast en goed gezien .. dat is idd geen automaat van 40 Amp maar gewoon een scheider... dacht dat die middelste de scheider was maar dat zal de aardlek voor de rechtse (wasmachine) dan wel zijn...

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Kewl_one Omdat je afname en invoeding al op een 16A automaat zitten kan je in de groepenkast ook met een 16A automaat volstaan, omdat de afname en invoeding tegelijkertijd alleen maar voor een lagere belasting van de groep zorgen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voor de losse bedrading in je groepenkast is ook een oplossing:
https://www.elektramat.nl/bedradingskoker/

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:24
@Kewl_one kun je aangeven wat hier nu is gemaakt. Ik wordt er geen wijs uit.
Is het volledige kastje incl. automaten gekocht en gemonteerd? Of is de alamat hergebruikt uit je bestaande installatie? Zit de wasmachine nu op de alamat en de PV op de emat 16b?

• Kewl_one
@blissard
Het hele kastje inclusief automaten is door de installateur geleverd en gemonteerd. Ik weet niet zeker hoe de interne bedrading loopt, nog niet geopend want inmiddels weer aan t werk in Portugal.... Maar ik denk dat de linkse 40 Amp een schakelaar is om de PV af te schakelen; en de middelste de aardlek voor de rechtse de zekeringsautomaat voor de wasmachine... Dus ik denk dat er effectief geen zekering zit tussen de growatt en de hoofdschakelaar van de installatie in de hoofdgroepenkast alleen maar die 40 Amp scheider.

De oude zekeringautomaat van de wasmachinegroep in de hoofdgroepenkast zit er nog steeds en is loos; er gebeurde niets als ik die aan of uit schakelde... Er is dus niets van mijn bestaande installatie hergebruikt behalve de bekabeling en het wasmachine stopcontact.

@Jim423
De structuur op het dak is geaard dus ik neem aan de panelen ook; die aardedraad komt naar binnen en is aan de aarde draad van de voormalige wasmachine groep aangesloten; De Growatt heeft geen externe aardaansluiting voorzover mij bekend. Ik dacht dat de aarde van de structuur juist alleen maar aan de omvormer moest... (Zo is het hier in Portugal uitgevoerd) maar het werkt...

Sorry voor de gedraaide foto's lukte me niet om dat weer goed te zetten...

@AUijtdehaag
Ik weet het maar de monteur leverde het growatt datakastje zo op; hangend aan de kabel van de voeding... In het proces van die dag moest ik ook de LAN bekabeling gedeeltelijk losnemen dus het is inderdaad een beetje een puinhoop; wordt bij het volgende bezoek aan NL weer netjes gemaakt...

[ Voor 16% gewijzigd door Kewl_one op 19-10-2019 18:28 . Reden: foutje en aanvulling ]

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-11 14:53
Zeker als iedere euro telt ga je niet iemands meterkast opknappen(vaak zo 2 uur werk om alles spik en span te krijgen) ook loop je het risico dat je bestaande draden lostrekt en dus nog meer werk hebt.ook om het kastje op te hangen is er meer ruimte nodig. Als je zorgt dat je eigen meterkast op orde is qua afwerking (kabels)dan kan je ook pas zeiken als iemand het kastje niet netjes heeft opgehangen. Tevens is het zo dat extra afwerking(kabels beugelen/vast maken in flex pvc afwerken in de MK. extra tijd en dus extra geld kost). Ik zelf kom veel in meterkasten. Aangezien wij op tweakers zitten vraag ik mij af waarom je Meterkast zo een puinhoop is qua internetkabels. Desalniettemin de pv verdeler dat kan niet en doe is wat aan je lan kabels

• Kewl_one
@FireSheep

De kabels waren netjes opgebonden vooraf.... De monteur vroeg of ik de kabels los kon maken want hij kon ergens niet bij....

En natuurlijk bind ik de volgende keer dat ik in NL ben e.e.a. weer netjes op...

Er is meer dan genoeg ruimte boven de experiabox voor dat growatt kastje...

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:21
FireSheep schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 19:32:
Zeker als iedere euro telt ga je niet iemands meterkast opknappen(vaak zo 2 uur werk om alles spik en span te krijgen) ook loop je het risico dat je bestaande draden lostrekt en dus nog meer werk hebt.ook om het kastje op te hangen is er meer ruimte nodig. Als je zorgt dat je eigen meterkast op orde is qua afwerking (kabels)dan kan je ook pas zeiken als iemand het kastje niet netjes heeft opgehangen. Tevens is het zo dat extra afwerking(kabels beugelen/vast maken in flex pvc afwerken in de MK. extra tijd en dus extra geld kost). Ik zelf kom veel in meterkasten. Aangezien wij op tweakers zitten vraag ik mij af waarom je Meterkast zo een puinhoop is qua internetkabels. Desalniettemin de pv verdeler dat kan niet en doe is wat aan je lan kabels
Er is een verschil tussen opruimen en gewoon netjes je werk doen. alleen al op die foto van de meterkast zie ik 5 opties om het kastjes netjes op te hangen. Zoals hij er nu zit is gewoon een wan prestatie zoiets hoef ie bij mij echt niet te proberen want je kan gewoon terug komen eer ik alles betaal.

Om dat netjes achter te laten hoef je maar 2 schroefjes te boren man man man wel 5 min extra werk en het zit netjes tegen de muur aan zoals het hoort...

Wat betreft de electra zou ik het niet vertrouwen dat dat goed zit. Zoiezo die pv verdeler is een bijelkaar geraapt setje met 2e hands spullen. Nu hoeft 2e hands nog niet zon probleem te zijn maar gezien hoe het aan de muur is gezet zou ik de binnenkant ook niet vetlrtrouwen.

Als ik het zo op basis van de foto's zie zou ik de laatste termijn inhouden tot ze alles gefixed hebben door een NEN gecertificeerd elektricien. En als in jou offerte nergens staat dat ze 2e hands spul gebruiken zou ik gewoon nieuw eisen.

-----

Zoiezo had er zoiets moeten komen netjes afgewerkt in de muur. Ook moet er in de meterkast gewoon netjes een schakelaar zitten.

https://www.vekto.nl/pv-v...n3hydW08evNMaAuOSEALw_wcB

Edit*

Volgensmij loopt hij nu zo als ik de foto's zie:

Meterkast --- verdeler linker hoofdschakelaar --- pv alamat en schakelaar wasmachine (welke weer naar de wcd loopt)

Volgens mij mag dat wel op die manier maar ben geen NEN expert netjes is het zeker niet!

[ Voor 16% gewijzigd door Jan-man op 19-10-2019 20:00 ]

• Jim423
Kewl_one schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:20:Het hele kastje inclusief automaten is door de installateur geleverd en gemonteerd. Ik weet niet zeker hoe de interne bedrading loopt, nog niet geopend want inmiddels weer aan t werk in Portugal.... Maar ik denk dat de linkse 40 Amp een schakelaar is om de PV af te schakelen; en de middelste de aardlek voor de rechtse de zekeringsautomaat voor de wasmachine... Dus ik denk dat er effectief geen zekering zit tussen de growatt en de hoofdschakelaar van de installatie in de hoofdgroepenkast alleen maar die 40 Amp scheider.
Denk het niet, waarschijnlijk gaat die 40A hoofdschakelaar naar zowel de aardlekautomaat als de automaat.
De aardlekautomaat gaat naar het stopcontact, de automaat gaat naar je PV omvormer. Ik snap dan alleen niet waarom die de automaat beneden niet meer heeft aangesloten. Ook mag je niet de aardlekschakelaar beneden weghalen als je de aardverspreidingsweerstand niet hebt doorgemeten, stel deze is te hoog dan slaat jouw 25A hoofdzekering nooit door bij een aardfout en vliegt alles in de hens. Ook is 2,5mm² erg klein voor een 25A beveiliging.

Dus advies in deze is een aardlekautomaat 100mA of 300mA B16A beneden plaatsen na de hoofdschakelaar om het kastje te beveiligen.
Of er zal een rapport gemaakt moeten worden dat de uitschakeltijden gehaald worden zonder aardlekschakelaar bij een aardfout in het nieuwe kastje maar daar heeft dit bedrijf de meetapparatuur niet eens voor vermoed ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:21
Dit zegt eaton erover.

Ombouw wasmachinegroep naar distributiegroep
De PV-verdeelkast wordt aangesloten op een bestaande ononderbroken leiding achter een 16 A eindgroep (bijvoorbeeld een
wasmachinegroep). Hiervoor dient deze groep te worden omgebouwd naar een distributiegroep, die wordt aangesloten direct achter
de hoofdschakelaar van de groepenkast. De distributiegroep wordt uitgevoerd met een 16 A installatieautomaat B-karakteristiek.
De functie van de eindgroep wijzigt in distributiegroep. Voor de duidelijkheid met betrekking tot de functie van deze groep, wordt
aangeraden de naam van deze groep te wijzigen in “PV-groep”.
Voor aanvullende informatie over het aansluiten van een PV-systeem (max. 16 A) op een wasmachinegroep omgebouwd naar
distributiegroep zie ook NEN 1010 rubriek 712 en NPR 5310 rubriek 712 voorbeeld situatie 2.

Situatie 2 wordt Volgens mij hier op pagina 16 weergegeven en laat duidelijk 2 schakelaars zien 1 in de mtk en 1 in de pc verdeler.

[ Voor 18% gewijzigd door Jan-man op 19-10-2019 20:27 ]

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-11 14:53
Kewl_one schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 19:36:
@FireSheep

De kabels waren netjes opgebonden vooraf.... De monteur vroeg of ik de kabels los kon maken want hij kon ergens niet bij....

En natuurlijk bind ik de volgende keer dat ik in NL ben e.e.a. weer netjes op...

Er is meer dan genoeg ruimte boven de experiabox voor dat growatt kastje...
Opgebonden kan ieder kind met een draadje. Netjes is patchpaneel en of spijkerclip of cablewraptor iets in die richting niet als tros los in de meterkast samen.

Google eens : lan kabel netjes meterkast en dan afbeeldingen dan snap je wat ik bedoel.

[ Voor 7% gewijzigd door FireSheep op 19-10-2019 20:42 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ondanks dat het door een bedrijf uit poeldijk geinstalleerd is... (ik heb er volgens mij mijn 1e panelen vandaan)
Dit lijkt me een eigen aktie van de monteur, om het toch werkend te kunnen achterlaten, en hier en daar zijn wat "gaten" gevallen in de fatsoenlijke afwerking en montage.

"Niet de juiste materialen bij me, dus lossen we het maar zo op"

Geen enkel bedrijf zal zich zo mogen verkopen, zeker niet met hun ervaring.
Niets wat niet fatsoenlijk opgelost kan worden.

Gewoon maandag een belletje doen, mailtje sturen, desnoods met de link naar dit forum.
Komt het allemaal wel in orde.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2019 21:37 ]

• Jim423
AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:34:Gewoon maandag een belletje doen, mailtje sturen, desnoods met de link naar dit forum.
Volgens mij is dat reeds gedaan:
Kewl_one schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 12:29:Met name over de PV Scheider heb ik mijn twijfels en ook gevraagd of de leverancier het aan wil passen maar deze stelt dat alles in orde is en verlangt volledige betaling voor er iets aan gedaan kan worden uit coulance...

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 20:11
AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:34:
Ondanks dat het door een bedrijf uit poeldijk geinstalleerd is... (ik heb er volgens mij mijn 1e panelen vandaan)
Dit lijkt me een eigen aktie van de monteur, om het toch werkend te kunnen achterlaten, en hier en daar zijn wat "gaten" gevallen in de fatsoenlijke afwerking en montage.

"Niet de juiste materialen bij me, dus lossen we het maar zo op"

Geen enkel bedrijf zal zich zo mogen verkopen, zeker niet met hun ervaring.
Niets wat niet fatsoenlijk opgelost kan worden.

Gewoon maandag een belletje doen, mailtje sturen, desnoods met de link naar dit forum.
Anders bemiddel jij toch even voor deze meneer, als jij toch zn vertrouwen in deze installateur hebt.

• Kewl_one
Allen : Dank Voor jullie reacties!

Ik ben er van overtuigd dat het allemaal goed gaat komen!

Ohja @FireSheep
Als ik het over opbinden heb denk jij aan een touwtje... Dat zegt mij veel... Ik bekabelde al Patch kasten toen je nog met een modem moest inbellen bij XS4ALL.. Google eens wat een Tyre wrap is... dan weet je wat ik altijd gebruik.... Kijk maar hoe lang ik al tweaker ben....

[ Voor 61% gewijzigd door Kewl_one op 20-10-2019 00:07 . Reden: wat vergeten... ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Basement schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 22:46:
[...]

Anders bemiddel jij toch even voor deze meneer, als jij toch zn vertrouwen in deze installateur hebt.
Dat kan topicstarter makkelijk zelf oplossen.
Google review plaatsen, huidige kastje aangetekend verzenden naar Marco en succes ermee wensen.
Zelf alles in orde maken (kastje van @Jan-man) groepenkast een 16A automaat en de eer aan jezelf houden.
Opgelost. En weer door.

Edit:
Ik zou (persoonlijk) nog een stapje verdergaan, als men geen gehoor geeft aan deze situatie.
- Elektrotechnische keuring aanvragen
- Geschillencommissie of rechtsbijstand (of whatever) inschakelen, nadat blijkt dat het niet volgens de regels is.
- Aan de hand van de uitkomst compleet nieuwe bedrading laten trekken en buis in de muur bij het "GAT"
- De stucadoorskosten en schilderwerken voor het repareren van het gat, door berekenen aan de installateur van de zonnepaneelinstallatie.
- Op de juiste manier alles laten installeren door een elektromonteur en ook deze kosten doorberekenen aan de installateur vd zonnepanelen.

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-10-2019 10:06 ]

Pagina: 1