Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 20:31
Ik zoek een?

Corsair Hydro H45

Wat is je budget?

Tot 100 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Niet specifiek een merk, wil een afdoende koeling voor deze computer, that's all.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ik heb een Asrock Deskmini 110, hier zit een Intgel i5 7600 met stock cooler erop.
Verder zit er 16Gb ram en een Samsung m2 960 EVO van 256 Gb in.
Dit geheel staat in een bureaukast van ongeveer 30 breed, 20 hoog en 50 diep.

Het probleem van te warm worden doet zich eigenlijk alleen voor wanneer ik met Google Maps veelvuldig op satelliet beeld in- en uitzoom en het beeld versleep. De temperatuur loopt dan al heel snel tot over de 80 graden. Gevolg is dat de pc bevriest en ik opnieuw moet opstarten.
Wanneer ik het deurtje van de kast openzet, of op een kiertje, dan duurt het wat langer voordat ik de 80 graden overschrijd.
Nu ben ik dus voornemens om een waterkoeler erop te monteren. Dit zou niet gaan passen, maar wanneer ik de behuizing aanpas en de radiator buiten de pc plaats dan moet het werken.
Ik vraag mij nu alleen af of dit de oplossing is? Zou de temperatuur echt, laten we zeggen, 20 graden lager blijven?
Of werkt dit niet en moet ik op zoek naar een systeem met veel meer grafische rekenkracht?

Alvast bedankt voor eventuele bijdragen!

[ Voor 20% gewijzigd door Drukkert op 19-10-2019 12:20 ]

Beste antwoord (via Drukkert op 20-10-2019 09:11)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

waarschijnlijk zit je koelblok scheef. De temperatuur die aangegeven staat, is slechts 1 waarde. Er zitten veel meer sensoren in moderne processors. Bovendien kunnen ook andere dingen warm worden, zoals stroomvoorziening, IO chips of wat dan ook. De meeste dingen zetten automagisch hun kloksnelheid omlaag om de temperatuursstijging te beperken, maar sommigen kunnen wel eens te laat zijn.

Een goede test is de volgende:
Vanuit idle, voelen aan het koelblok of het warm / koud is. Vervolgens in google maps spelen en na 2 minuten nogmaals aan het koelblok voelen. Is het dan een heet blok, dan zit je blok er goed op. Is het blok koud, maar de processor geeft 80C aan, dan zit je blok scheef.

Test twee is met een tafelventilator blazend op je een open kast. Dan heb je overkill aan airflow. Kun je in ieder geval testen of je systeem uberhaupt stabiel te krijgen is. Een fatsoenlijk gemonteerd blok is wel een vereiste.

-_-

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
Iets dat warmte produceert in een afgesloten kast zetten is niet slim. Zorg dat je airflow hebt in de kast of dat de warmte iig verticaal weg kan. Zolang je de kast dicht laat gaat ook een waterkoeler het probleem niet oplossen. Bovendien is een waterkoeler een boute oplossing om het warmteprobleem van een Deskmini op te lossen. Deurtje open en een klein tafelfannetje de kast in laten blazen is goedkoper en levert een beter resultaat op. Sowieso altijd het deurtje open als het systeem aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
maar bevriezen? intel geeft 100 graden aan in de specs, en als de cpu te heet wordt dan gaat ie throttlen, niet perse crashen? ik zou eerst checken of er niet wat anders speelt?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Ik moet er misschien even bij vermelden dat de kast aan de achterzijde helemaal open is. Tussen de muur en de zijkant van de kast zit ongeveer een cm of 1 á 1,5.
Ik heb het systeem nu draaien met een ventilator in de kast, die vanachteruit naar voren blaast. Het deurtje staat hierbij open.
Ik merk geen verschil, binnen een halve minuut stijgt de temperatuur van ongeveer 45 graden idle tot 84-85 graden belast wanneer ik door Google maps sleep. Ik heb ook een andere browser geprobeerd, maar dat maakt ook geen veschil.

Vraag mij nu af of er inderdaad niets anders aan de hand is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Drukkert schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 13:36:
Ik moet er misschien even bij vermelden dat de kast aan de achterzijde helemaal open is. Tussen de muur en de zijkant van de kast zit ongeveer een cm of 1 á 1,5.
Ik heb het systeem nu draaien met een ventilator in de kast, die vanachteruit naar voren blaast. Het deurtje staat hierbij open.
Ik merk geen verschil, binnen een halve minuut stijgt de temperatuur van ongeveer 45 graden idle tot 84-85 graden belast wanneer ik door Google maps sleep. Ik heb ook een andere browser geprobeerd, maar dat maakt ook geen veschil.

Vraag mij nu af of er inderdaad niets anders aan de hand is...
Dan is er duidelijk iets anders aan de hand. Wellicht koeler of koelpasta niet goed gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Ok, ik ga vanavond de boel eens los maken en opnieuw monteren.
Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 11:03
je gebruikt de interne GPU?
Wat zijn de meldingen in de eventviewer rondom het vastlopen?
Begint je fan wel harder te draaien als het systeem zo warm wordt?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
@maratropa
Dan is het vreemd dat ie telkens vastloopt wanneer de temp stijgt boven de 80 graden. Vraag mij af hoe dit dan kan? Wellicht dan toch inderdaad een verkeerde montage van de koeler.

Wat ik ook vreemd vind is dat ik hier de eerste 1,5 jaar geen last van heb gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
@Tens
Ik heb in de bios ingesteld dat ie stapsgewijs z'n toerental moet verhogen indien de temp stijgt. Tot ongeveer 65 graden, dan staat ie op 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 11:03
Drukkert schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 13:43:
@maratropa
Dan is het vreemd dat ie telkens vastloopt wanneer de temp stijgt boven de 80 graden. Vraag mij af hoe dit dan kan? Wellicht dan toch inderdaad een verkeerde montage van de koeler.

Wat ik ook vreemd vind is dat ik hier de eerste 1,5 jaar geen last van heb gehad...
heb je de kast asl open gehad? stof in de koeler wellicht?

En hoor je ook werkelijk dat hij meer herrie maakt?

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 19-10-2019 13:46 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
@Tens
Ja, kast(je) is al open geweest, nagenoeg geen vervuiling aanwezig, de boel met lage druk al eens schoongeblazen. Toerental stijgt inderdaad bij oplopen temp.

Kan het niet zijn dat het systeem verkeerd is ingesteld, bepaalde video drivers die niet samenwerken met de browser ofzoiets?

Heb hier weinig kaas van gegeten zoals jullie kunnen merken...

[ Voor 51% gewijzigd door Drukkert op 19-10-2019 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@maratropa

dat is waar, maar wat als bij jou hoger cpu gebruik ook samenhangt met bijv hoger ram gebruik en dat bijv dan pas een ram defect naar boven komt? noem maar wat.

- heatsink er opnieuw op
- uefi update & instellingen check
- memtest
- driverupdate

lijken me dingen die de moeie zijn om te proberen

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
@maratropa

Heatsink gaat er vanavond opnieuw op
Bios is de laatste versie, verleden week geüpdatet
Memtest kwam niets uit, alles ok
Driverupdate, ik heb alle drivers kunnen updaten, behalve de onboard vga driver, deze wil niet. Maar volgens mij gebruik ik deze ook niet? Of zit ik er nu helemaal naast en komt hier het probleem wél vandaan???

Update

Zojuist de vga driver handmatig geüpdatet. Is nu wel de juiste versie.
Wat frappant is, volgens de updater van Asrock draaide ik op versie 1.7 de laatste versie zou 21 moeten zijn.
Wanneer ik bij apparaatbeheer keek dan draaide ik versie 25 van intel graphics 630. Nu draait deze onder versie 21.
Eens kijken of dit verschil maakt....

Update

Nee, helaas, temp blijft stijgen als een malle...
Vanavond dus de koeler er ff vanaf halen

[ Voor 39% gewijzigd door Drukkert op 19-10-2019 14:17 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

waarschijnlijk zit je koelblok scheef. De temperatuur die aangegeven staat, is slechts 1 waarde. Er zitten veel meer sensoren in moderne processors. Bovendien kunnen ook andere dingen warm worden, zoals stroomvoorziening, IO chips of wat dan ook. De meeste dingen zetten automagisch hun kloksnelheid omlaag om de temperatuursstijging te beperken, maar sommigen kunnen wel eens te laat zijn.

Een goede test is de volgende:
Vanuit idle, voelen aan het koelblok of het warm / koud is. Vervolgens in google maps spelen en na 2 minuten nogmaals aan het koelblok voelen. Is het dan een heet blok, dan zit je blok er goed op. Is het blok koud, maar de processor geeft 80C aan, dan zit je blok scheef.

Test twee is met een tafelventilator blazend op je een open kast. Dan heb je overkill aan airflow. Kun je in ieder geval testen of je systeem uberhaupt stabiel te krijgen is. Een fatsoenlijk gemonteerd blok is wel een vereiste.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

@maratropa

Ruikt naar uitgedroogde koelpasta.

Heb je er zelf wat tussen gedaan of gewoon dat postzegeltje wat op de koeler zat laten zitten?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drukkert
Probleem getackled.
Koeler zat inderdaad scheef. Ik heb de boel losgehaald, schoongemaakt, voorzien van nieuwe koelpasta en op de juiste manier gemonteerd. Toch raar als je je pc laat assembleren door Azerty dat ze zo'n koeler niet correct monteren...
Wanneer ik dezelfde acties uitvoer met Google Maps, dan blijft de temperatuur nu onder de 60 graden!
Zelfs met kastdeur dicht!

Bedankt allen, ik heb M2M als beste antwoord gemarkeerd. Maar ook @Verwijderd zat goed!
Pagina: 1