Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 20:00

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Mijn vraag
Ik probeer een foto te maken door mijn telescoop, maar het lukt me niet om scherp te stellen. Ik dacht; ik crank de iso omhoog en ga een beetje heen en weer tot het scherp is. Er is geen maan op dit moment.

Over de het hele bereik zie ik de spiegel van de telescoop. Als ik er een oculair op zet zie ik wel gewoon de sterren.

Ik dacht aan lichtinval op de spiegel, of slecht/niet gecollimeerd, maar dan zou ik daar door het oculair ook last van hebben denk ik.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Refractor telescoop 130/650
Olympus Omd em10.2
Goedkope t-ring

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

@celshof@Verwijderd @Burkle omdat jullie hier ervaring mee lijken te hebben obv een ander topic hier :)

[ Voor 8% gewijzigd door DirtyBird op 18-10-2019 21:49 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burkle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-09 06:43
Je hebt misschien een m42 ring nodig ipv een t-ring. Heeft te maken met de flangedistance van je camera. Zie link. Wikipedia: Flange focal distance
Zie product: https://www.kamera-expres...pter-m42-naar-olympus-4-3

Een makkelijk target om mee te beginnen is de maan, makkelijk te focussen, te zien en mogelijk in een single short exposure shot.

Clear skies

[ Voor 38% gewijzigd door Burkle op 18-10-2019 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Burkle schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:03:
Je hebt misschien een m42 ring nodig ipv een t-ring. Heeft te maken met de flangedistance van je camera. Zie link. Wikipedia: Flange focal distance
Zie product: https://www.kamera-expres...pter-m42-naar-olympus-4-3

Een makkelijk target om mee te beginnen is de maan, makkelijk te focussen, te zien en mogelijk in een single short exposure shot.

Clear skies
Bedankt voor je reactie. Ik ben hier nooit iets over tegengekomen tijdens mijn orientatie. Is dit een probleem van mft of is het een mismatch met de telescoop?

Ik probeer het nu overdag. Ik kan prima focussen op iets van een meter of 6, maar bomen op 30 meter lukt niet. Ik krijg de camera niet dicht genoeg bij de spiegel. Een andere tussenring vergroot de afstand alleen maar meer toch?

Edit: misschien een beginnersfout, maar nu ik er een 2x barlow tussen heb lukt het wel.

[ Voor 4% gewijzigd door DirtyBird op 19-10-2019 10:37 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burkle
Ik had precies dezelfde problemen, daarom adviseer ik een m42 adapter ring. De m42 heeft een kortere afstand (flange distance) tot de sensor, dat zal hoogstwaarschijnlijk het verschil zijn.

De barlow zal ik er zeker tussenuit halen, probeer eerst maar even zonder.

Lukt het na het gebruik van een m42 ring nog steeds niet, dan weet je dat het aan de telescoop ligt. Daarom adviseer ik een m42 op ali express te kopen of een te kopen in Nederland, te testen en als het niet werkt retour te zenden.

Wil je ook een foto uploaden van je telescoop, een spiegeltelescoop is namelijk niet het meest gemakkelijk om mee te beginnen.

Ik hoop dat het helpt.

Clear Skies,

Burk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Dit is de telescoop
https://www.astroshop.eu/...rer-supatrak-auto/p,22197

En dit is de t-ring
M43

Ik zou misschien ook een plattere t-ring kunnen zoeken?

[ Voor 8% gewijzigd door DirtyBird op 19-10-2019 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 10:43
Je hebt een spiegelloze camera die een veel kortere afstand tot de sensor heeft dan een camera met een m42 mount. Als het je lukt om enkel op kortere afstanden scherp te stellen, moet de camera zelfs nog dichterbij. Kun je geen adapter op je oculair kwijt?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Universal Creations schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:29:
Je hebt een spiegelloze camera die een veel kortere afstand tot de sensor heeft dan een camera met een m42 mount. Als het je lukt om enkel op kortere afstanden scherp te stellen, moet de camera zelfs nog dichterbij. Kun je geen adapter op je oculair kwijt?
Ja, ik dacht door die barlow ertussen te doen meer afstand te krijgen plus dat het licht gebundeld wordt. Nadeel is het extra glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:02
Ik weet niet wat je precies wilt fotograferen @DirtyBird , maar het houdt een beetje op bij de maan. Voor DSO is een alt-azimuth statief niet geschikt en voor planeten is de brandpuntslengte te kort normaal gezien. Een Barlow zou met dat laatste nog wel kunnen helpen eventueel, maar verwacht geen wonderen.

Je zou kunnen kiezen voor een simpele webcam met een 1,25 vatting (Ali heeft er ladingen van, van verschillende kwaliteit.)
Ik heb nog wel een camera/webcam liggen die ik nooit meer gebruik die je wel kunt lenen als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burkle
celshof schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 22:47:
Ik weet niet wat je precies wilt fotograferen @DirtyBird , maar het houdt een beetje op bij de maan. Voor DSO is een alt-azimuth statief niet geschikt en voor planeten is de brandpuntslengte te kort normaal gezien. Een Barlow zou met dat laatste nog wel kunnen helpen eventueel, maar verwacht geen wonderen.

Je zou kunnen kiezen voor een simpele webcam met een 1,25 vatting (Ali heeft er ladingen van, van verschillende kwaliteit.)
Ik heb nog wel een camera/webcam liggen die ik nooit meer gebruik die je wel kunt lenen als je wilt.
Wat hier staat klopt, maar ik ben van mening dat je met de huidige set erg gelimiteerd bent. Astrofotografie is een investering en dat is het met een reden, goedkopere sets brengen vooral heel veel frustratie met zich mee (uit ervaring). Goedkoop is echt een duurkoop. Desalniettemin kan je het altijd proberen, maar zonder een GoTo set op deze niveaus van zoom moeilijk een target in beeld te houden. Ik heb uiteindelijk geinvesteerd in een celestron cg5 (eq5 equivalent). Dat maakte mijn leven een stuk gemakkelijker. Maar laat je daar niet door tegenhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

@DirtyBird Als je door je telescoop wilt fotograferen heb je twee opties: met en zonder oculiair. Welk van de twee je kiest hangt af van de vergroting die je wilt. Hele maan=zonder oculair, kratertjes = met oculair, voor zover ik heb begrepen.

Voor fotografie zonder oculair heb je een hulpstuk nodig dat aan de ene kant op de T-mount van je telescoop past en aan de andere kant je camera op de juiste afstand houdt - dat is het fameuze flange focal distance verhaal. Natuurlijk moet er aan de camerakant een mft vatting zitten.

Voor oculairfotografie heb je een hulpstuk nodig dat je op je oculairtubus kunt zetten en ook weer op je camera past. Een compleet setje met beide varianten is te koop bij deze firma die alleen maar in telescoopadapters doet.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:05
@bobcom Zo goed als niemand fotografeert nog met een oculair tussen de camera en telescoop. Vrijwel iedereen fotografeert direct in prime focus of met een coma corrector/barlow/tele-extender in het geval van het soort telescoop dat de TS heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

Prima, weet ik dat ook weer. In elk geval weet ts. nou waar hij zijn spulletjes kan halen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Wat is het voordeel van een simpele webcam tov mijn camera? Dan heb je toch weer een karige cameralens ertussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:05
Planeten zijn klein en helder. Je hoeft dus geen grote sensor te hebben zoals in jouw camera om de hele planeet erop te hebben staan. Daarnaast is er zoiets als seeing. De atmosfeer is geen homogeen gas. Er waait altijd wel wat wind en er is overal sprake van verschillen in druk en temperatuur. Je kunt hetzelfde zien boven een brandende kaars of een vuurtje. Dit zorgt ervoor dat sterren twinkelen en bewegen. Kijk maar eens op hoge vergroting naar de maan en je ziet het beeld bewegen. Een lange sluitertijd geeft dus al snel een wazig beeld. Hoe korter de sluitertijd, hoe beter (tot op zekere hoogte). Als je een webcam op een planeet richt en bijvoorbeeld voor 4 minuten 30fps opneemt, heb je 4*60*30=7200 frames. Die frames kun je d.m.v. bepaalde software zoals autostakkert samenvoegen waarbij je bijvoorbeeld alleen de scherpste 10% van de frames "stackt". Dat zijn de frames die genomen zijn waarbij de lucht en dus de seeing een stuk rustiger was. Een dslr of een mirrorless-camera heeft na een aantal tientallen frames al geen ruimte meer in z'n buffer en loopt vast. Een webcam kan met gemak 24/7 opnemen, zeker via USB3.

Zo kan ik nog wel uren doorgaan, want dit is maar een gedeelte van alle kennis die je nodig hebt om goede astrofoto's te maken. Ik raad je daarom aan om gewoon te beginnen met je huidige camera. Dan loop je vanzelf wel tegen grenzen aan (en kom je er waarschijnlijk achter dat er veel meer te fotograferen valt dan alleen de maan en de planeten :P ).

Edit: Bijna vergeten; de lens van een webcam wordt er altijd uitgehaald, zodat je geen onnodig glas tussen je telescoop en webcam hebt zitten. Er zijn ook dedicated "webcams" te koop, speciaal voor astrofotografie/microscopie/machine vision die alleen een beschermglaasje voor de sensor hebben. Dit soort webcams sturen hun frames onaangepast (raw) door, zodat de beelden scherper zijn, een grotere kleur/bit-diepte hebben en geen last hebben van bijvoorbeeld een H264/MJPEG-algoritme dat voor lossy artifacten zorgt. Je hebt ze vaak ook in een mono-variant (zwart/wit), zodat je meer signaal binnenkrijgt, meer fps krijgt en/of zelf kunt kiezen welke filter je ertussen zet.

[ Voor 18% gewijzigd door Joep op 21-10-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik heb stellarium erbij gehaald om een idee te krijgen van wat ik kan zien en wat ik eventueel nodig heb, maar die geeft aan dat ik al vrij makkelijk allerlei bizarre nevels zou moeten kunnen zien met mn telescoop. Andromeda komt bijvoorbeeld beeldvullend in mijn scherm als ik mijn telescoop met een 26mm 50graden afov selecteer. Ik kan me eerlijk gezegd niet goed voorstellen dat dat waar is.
fniedan

Hij houdt natuurlijk geen rekening met weer en atmosferische storingen etc, maar de vergroting opzich lijkt me al optimistisch.

[ Voor 10% gewijzigd door DirtyBird op 23-10-2019 20:05 ]

Pagina: 1