Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:52
In het kader van hun plannen om gasloos te gaan hebben mijn ouders ook offertes aangevraagd voor uitbreiding van hun pv. Situatie is op onderstaande foto te zien, de bedoeling is dat er rechts van de huidige panelen nog 2 bij komen en dat het platte dak (helft is van hun) vol komt te liggen.

Nu zijn er bedrijven die voor hun situatie een SolarEdge systeem adviseren en ik snap eerlijk gezegd totaal niet waarom. Het huis ligt op zuid-zuid oost en er komt later op de dag wel wat schaduw van de buren op het platte dak, maar om daar nou SE voor te nemen...

Is mijn scepsis ten aanzien van SE hier terecht of zou het toch nut hebben?

Afbeeldingslocatie: https://i1036.photobucket.com/albums/a445/mee47/Screenshot_20191018-1947012_zpsapc0yrxq.png

[ Voor 19% gewijzigd door Aziraphale op 18-10-2019 20:14 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Buiten die vraag om ( SE ja of nee ) zou het ( mits het past ) handig zijn om de 8 panelen
die nu op het schuine dak liggen te verplaatsen naar het plat dak
waarschijnlijk is er dan een kleine schans opstelling nodig.
En dan dus een set van 10 nieuwe panelen voor op het schuine dak ( zeker voor de looks )
Ogenschijnlijk is daar geen SE installatie van enige nut ( het heeft wel wat, dat SE spul )

• Aziraphale
Daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar er is natuurlijk wel wat voor te zeggen om de panelen met de hoogste opbrengst op het gegarandeerd schaduwvrije deel van het huis te leggen.

Maar als die 8 (eventueel op een schans, maar liever niet) naar de garage gaan dan blijft de vraag wel of je op dat platte dak SE nodig hebt. Het is heel mooi spul (heb het zelf op een deel van mijn huis ivm schaduw), maar aardig aan de prijs als het niet nodig is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Voor rond de €500 heb je al een professionele goed uitziende zonneschans voor 8 panelen in landscape
bv, http://www.westlandsolar.nl/solar/zonneschans#.XarnaX_gq9I, waar is het "liever niet " op gebaseerd?

• Aziraphale
"Liever niet" is gebaseerd op uiterlijk, niet op de kosten. Een schans is gewoon veel zichtbaarder dan een flatfix systeem.

Maar los van schans of niet blijft de basisvraag: Heb je voor dat platte dak SE nodig ivm de schaduw van het huis van de buren?

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:21
Als de huidige en nieuwe panelen op 1 omvormer komen dan kan ik se nog wel snappen want je krijgt nooit matchende panelen kwa specificatie.

Komt de nieuwe set op zijn eigen omvormer dan gewoon 2 optimizers op het schuin dak panelen zetten samen met de panelen op plat dak op een string omvormer .

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-man op 19-10-2019 15:09 ]

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Als het huis op Zuid-Oost ligt, waarom lever je dan een gedraaide foto aan ?
Het zal wel aan mij liggen maar ik zie het liefst foto's Noord-Zuid uitgelijnd.

Zoals ik het nu zie heb je voor 16:00 uur nauwelijks last van schaduw op het platte dak.
En dan zou ik het platte dak diagonaal vol leggen met Oost West panelen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Aziraphale schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:59:
"Liever niet" is gebaseerd op uiterlijk, niet op de kosten. Een schans is gewoon veel zichtbaarder dan een flatfix systeem.

Maar los van schans of niet blijft de basisvraag: Heb je voor dat platte dak SE nodig ivm de schaduw van het huis van de buren?
Valt mee denk ik, flatfix-fusion is hoog 35cm en die schansen kun je op achterste hoogte
laten maken/bestellen tot op 40cm, is niet echt een dingetje.

• Aziraphale
Dat valt inderdaad nogal mee. Ga ik meenemen, want scheelt weer een paneel op het platte dak. Maar als het op zo'n schans weer als 1 string op de huidige SMA komt te zitten, krijgen we dan niet alsnog gedoe met schaduw? De panelen komen dan namelijk wel tussen de woningen te liggen.

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Dan zou dat afdoende kunnen zijn, veel SMA omvormers hebben schaduwmanagement
ook wel OptiTrac Global Peak genoemd. ( tegenwoordig heet dat bij SMA ShadeFix )
Hier kun je na kijken of de SMA van je ouders ook al schaduwmanagement heeft.
E.e.a. is dan nog extra aan te vullen met losse SMA/Tigo optimizers
https://www.sma-benelux.c...m/schaduwoplossingen.html

[ Voor 4% gewijzigd door PClop op 20-10-2019 23:29 ]

Pagina: 1