Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade moederbord + cpu, wat met de OS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sam_DB
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-10-2021
Hallo allemaal!

Ik heb net een B450 moederbord & ryzen 5 2600 gekocht. Ik zou mijn huidige (intel i5 7600) rig willen upgraden dus. Nu heb ik volledig door hoe ik het mechanisch moet doen (dingen uitnemen & terug erin steken etc.) maar stel ik me wat vragen met het hele OS gedoe.

Momenteel heb ik 1 SSD & 2 HDD's in mijn computer. Op de SSD staat windows 10 geïnstalleerd.
Moet ik voor dat ik mijn moederbord & cpu eruit neem bepaalde voorbereidingswerken doen?
Ik zie op vele fora dat windows 10 opnieuw moet geïnstalleerd worden. Moet ik windows dan eerst van mijn SSD doen (zoja, hoe?) en er nadien opflashen of kan ik dit gewoon erop laten staan?

Tevens ben ik ook niet zeker of ik eerst bepaalde drivers moet uninstallen voor ik het moederbord & cpu eruit neem?

Graag had ik dus een beetje hulp hieromtrent gehad!

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
1 je computer opbouwen.
2 computer opstarten ... misschien pakt Windows 10 alles goed op en werkt het perfect
( meestal niet en is een herinstallatie beter)

mocht 2 niet werken dan

3 . windows opnieuw installeren.

via bios aan zetten opstarten via USB en uiteraard een Windows installatie op een USB stick in je computer stoppen en instaleren maar.
Je kan trouwens alleen een Windows overzetten als het een retail versie van Windows is. anders is de code vast aan je oude moederbord.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:56
Windows hoeft niet opnieuw geinstalleerd te worden, het zal na installatie van de nieuwe drivers gewoon goed werken. Je houdt wel oude drivers over, die zou je na afloop kunnen verwijderen.

Houd er rekening mee dat als je een (digitale) windowslicentie bij je pc hebt gekregen, dat deze dan niet werkt op je nieuwe pc. Windows doet het dan wel, maar zeikt dat ie niet geactiveerd is. Je moet dan een nieuwe licentie aanschaffen.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-11 22:49

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

PhilipsFan schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:23:
Windows hoeft niet opnieuw geinstalleerd te worden, het zal na installatie van de nieuwe drivers gewoon goed werken. Je houdt wel oude drivers over, die zou je na afloop kunnen verwijderen.

Houd er rekening mee dat als je een (digitale) windowslicentie bij je pc hebt gekregen, dat deze dan niet werkt op je nieuwe pc. Windows doet het dan wel, maar zeikt dat ie niet geactiveerd is. Je moet dan een nieuwe licentie aanschaffen.
Tig X gedaan inderdaad, van oud naar nieuwe rigs en van Intel naar AMD en visa versa.
De eerste keer opstarten zal alleen even wat langer duren dan gewoon ;)

Edit:
En laat de pc daarna een half uurtje aan
Heb al wel 2x meegemaakt dat ik windows te snel afsloot wat resulteerde in faulty windows files.

[ Voor 9% gewijzigd door evilweed op 18-10-2019 20:11 ]

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Sam_DB
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-10-2021
PhilipsFan schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:23:

Ik heb een OEM versie. Dit betekent een nieuwe kopen zeker?

Verwijderd

Sam_DB schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 20:11:
[...]

Ik heb een OEM versie. Dit betekent een nieuwe kopen zeker?
Dat hoeft niet: https://support.microsoft...ing-after-hardware-change

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:40

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

er is altijd een kans dat dit niet gaat werken. ooit geprobeerd maar achteraf het probleem niet opgelost kunnen krijgen.

Verwijderd

Ludwig005 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:59:
[...]

er is altijd een kans dat dit niet gaat werken. ooit geprobeerd maar achteraf het probleem niet opgelost kunnen krijgen.
Geen probleem gehad bij een volledige upgrade, als het niet blijkt te werken kun je altijd alsnog een nieuwe licentie aanschaffen. Geld weggooien kan altijd nog.
Pagina: 1