Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs23
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-03-2022
Hallo mensen,

Ik heb eens rond zitten kijken naar verschillende opleidingen in de software development richting en heb opleidingen van mbo, Associate degree(ad) en Bachelor niveau eens met elkaar vergeleken. Ik heb hierbij opgemerkt dat ik eigenlijk het verschil niet zie.

De beschrijvingen van de inhoud van iedere opleiding zijn grotendeels hetzelfde.
De vaardigheden die je aan het einde van de opleiding zou hebben zijn grotendeels hetzelfde.
De banen die je na de opleiding kan vervullen zijn bijna altijd dezelfde(web dev, app dev, tester, etc).

Nu zit ik zelf niet in de IT maar weet ik dat in mijn veld het verschil in mbo en hbo wellicht lastig te zien is voor buitenstaanders. Uit ervaring weet ik dat het verschil hierin vooral ligt in de houding (i.e. een hbo'er heeft meer zelfstandigheid terwijl een mbo'er vaker zit te wachten op instructies) en niet zo zeer in de kennis/vaardigheden die de ene wel heeft en de ander niet.

Mijn vraag is dus eigenlijk:
Welke kenmerken/kennis/vaardigheden/eigenschappen heeft een hbo software developer die een ad niet heeft? En hoe zit dat tussen ad en mbo?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 12:53
Heb zelf MBO telematica en HBO Hogere Informatica gedaan.

De stof op het HBO is moeilijker dan op het MBO. Zoals discrete wiskunde, lineaire algebra, logica, wiskunde enz. was beduidend uitdagender dan de wiskunde op het MBO. Ook de tentamens zijn meer dat je zelf dingen moet beredeneren. Op het MBO kon je het boek leren en daar kreeg je tentamens over. Dat was op het HBO anders, daar moest je zelf dingen uitvogelen.

Dus verschil is dat je op het HBO een bepaalde mate van zelfstandig werken en uitzoeken leert wat minder is op het MBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Misschien ben ik een beetje cynisch en kort door de bocht maar met 20 jaar ervaring in de it (diverse rollen zoals (sr./lead) developer, architect, (technisch) project lead) stel ik eigenlijk dat geen toegevoegde waarde zie van een it-opleiding.

De beste developers die ik ken hebben regelmatig een totaal niet relevante opleiding of soms zelfs enkel een havo diploma.

Enig onderscheid, onder de echte toppers zie je wel vaker mensen met een WO ICT opleiding. (niet uitsluitend en zeker niet zo dat iedereen met een WO opleiding een topper is)

Software enigineering is gewoon een vak dat je in de praktijk moet leren en waar je de juiste instelling voor moet hebben. Wil je verder dan het gebruik van standaard frameworks en zelf meer met de algoritmes aan de slag gaan (en/of die van de frameworks begrijpen) dan is een grondige wiskundige basis wel erg handig.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-06 21:56
Ik zie vaak dat het verschil zit in complexiteit.

Bijvoorbeeld een MBO-er kan een taak (waar hij gemiddeld 1 dag over zou doen) oppakken, uitwerken, vragen over stellen, implementeren, afronden, etc.

Een HBO-er zou een taak waar meerdere mensen meerdere dagen over doen kunnen en waarbij meer non-functionele eisen ook mee spelen kunnen oppakken (en opknippen in simpelere taken), uitwerken, etc.

Dit zie je vaak terug in de soort problemen dat je krijgt. Een MBO-er zal vaker (bijvoorbeeld) layout van webshops implementeren terwijl een HBO-er aan system werkt waar meer businessregels in zitten. Ook worden MBO-ers gewoon niet aangenomen op veel software ontwikkel posities maar eindigen meer op service deskafdelingen/danwel bij bedrijven die minder prioriteit aan de baan geven.

Dit neemt aan dat je de junior fase (waarbij je vooral lerend bent) gehad hebt. En dit staat natuurlijk los van de discussie dat individuele mensen op nivo X doorgroeien naar nivo Y.
Ook zal je zien dat (gemiddeld) de doorstroming van MBO-ers naar architect minder en langzamer is dan van HBO-ers.

In het algemeen als je denkt dat je een HBO opleiding goed aan kunt, vooral daarvoor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06 22:57
Ankona schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:48:
Enig onderscheid, onder de echte toppers zie je wel vaker mensen met een WO ICT opleiding. (niet uitsluitend en zeker niet zo dat iedereen met een WO opleiding een topper is)
** Gevaarlijke opmerking, die me niet altijd even populair maakt:
Ik heb zelf gemerkt dat de echte toppers vaak toch de mensen met een hoger IQ zijn (120+), vaak hebben die WO gedaan, maar hoeft niet.
De besten die ik heb meegemaakt hadden iets totaal niet relevants gestudeerd (een of andere chemie studie b.v.), maar hadden door hun hoge IQ de capaciteit problemen zeer snel te doorgronden, en concepten snel te bevatten.

Vaak is de hoogst genoten opleiding toch gekoppeld aan het IQ, en dus een manier om een grove inschatting te maken van iemands capaciteiten.

Er zit echter wel 1 hele grote sidenote aan mijn opmerking: Een groot deel van die hele goede / slimme programmeurs was ook ontzettend eigenwijs, zo eigenwijs dat er bijna niet mee samen viel te werken, waardoor ze uiteindelijk weer slechte programmeurs waren om in je team te hebben.

Terug naar de oorspronkelijke vraag: Ik denk dus dat het HBO papiertje je vooral in het begin zal helpen om binnen te komen bij bedrijven. Als je eenmaal een carriere hebt doet het er vrijwel niet meer toe.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikdelaporik
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-04-2023
Terug naar de oorspronkelijke vraag: Ik denk dus dat het HBO papiertje je vooral in het begin zal helpen om binnen te komen bij bedrijven. Als je eenmaal een carriere hebt doet het er vrijwel niet meer toe.
Dit, +100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:57

Qwerty-273

Meukposter

ConQuestador schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:31:
Vaak is de hoogst genoten opleiding toch gekoppeld aan het IQ, en dus een manier om een grove inschatting te maken van iemands capaciteiten.
mwa, ik kan mij anders goed voorstellen dat bij een hoog IQ je wellicht je verveeld tussen de "gewone" mens en je een opleiding niet afmaakt omdat het gepeupel je weinig uitmaakt.
Terug naar de oorspronkelijke vraag: Ik denk dus dat het HBO papiertje je vooral in het begin zal helpen om binnen te komen bij bedrijven. Als je eenmaal een carrière hebt doet het er vrijwel niet meer toe.
Klopt, al loop je op een gegeven moment (afhankelijk van je carrière pad) wel een keer tegen een functie aan waar een wo masters vereist is, en je dan buiten de boot valt (met je hbo en/of mbo papiertje). Voor de rest is het (niet) behaalde papiertje slechts een moment opname van je vroege volwassenheid. En dat zegt inderdaad bar weinig wanneer je 35+ bent, dan zegt ervaring veel meer :)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1