Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyfromutrecht
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 17:07
Beste Tweakers,

Ik heb een Medion Erazer X6812 en sinds een paar jaar heb ik het probleem dat de video driver moeilijk doet waardoor:
- Het beeldscherm meerdere keren voor 6 seconden zwart wordt en daarna weer terug verschijnt ( alsof je uit een game ALT + tab doet )
- Het scherm geheel of gedeeltelijk pixeleerd in allerlei kleuren pixels en ik niks meer kan zien van het normale beeld. Enige optie om dit weer te herstellen is om uit te loggen en weer in te loggen.
- Windows volledig vastloopt en ik niks anders kan doen dan te herstarten met de power knop.

Dit gebeurde vandaag allemaal in Windows 10. Heb deze geupgrade vanuit Windows 7. In Windows 7 had ik ook de bovenstaande problemen, maar dan zei de pc ook daarna via een notificatie dat de NVIDIA driver gestopt is met werken.

Ik heb wel Cinebench kunnen draaien zonder dat deze problemen zich voordeden en ik eindige helemaal onderaan met een score van 168.

Ik heb verschillende drivers van Geforce getest helaas zonder beter resultaat.

Iemand een idee ?
mvg Boy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Tijd voor een nieuwe laptop?

Je hebt dit probleem al jaren, drivers updaten werkt niet, hij valt waarschijnlijk ver buiten de garantietermijn en laten we wel wezen, het is in zijn geheel al een antiek ding, vind je het nog waard om er iets aan te doen?

ik bedoel, iets zo lang mogelijk willen gebruiken juich ik alleen maar toe, maar overal zit een einde aan.

Dit klinkt gewoon als defecte hardware, en als het al jaren zo loopt zou ik niet verwachten dat het nog op te lossen is.

Enige suggestie die ik kan geven: heb je je BIOS al eens een update gegeven?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik kan het niet meer eens zijn dan met @Wintervacht . Als de driver niet wil installeren zonder problemen dan lijkt het alsof de GPU op zn einde loopt. Mag ook wel voor een laptop van 8 jaar oud, dus vervangen is het enige juiste advies.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Kan hij niet gewoon de GTX 460M uit zijn laptop bij Paradigit laten vervangen door een wat moderner exemplaar? Of desnoods door een soortgelijke tweedehands GPU hier op V&A? Bijv: categorie: Videokaarten
(let op: dit zijn desktop versies - zonder M - die mogelijk niet gaan passen in een laptop).
Of gaat dat sowieso niet werken i.c.m. Medion software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

choogen schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 17:29:
Kan hij niet gewoon de GTX 460M uit zijn laptop bij Paradigit laten vervangen door een wat moderner exemplaar? Of desnoods door een soortgelijke tweedehands GPU hier op V&A? Bijv: categorie: Videokaarten
(let op dit zijn desktop versies - zonder M - die mogelijk niet gaan passen in een laptop).
Of gaat dat niet werken i.c.m. Medion software?
Dan zou je een 460m ergens op de kop moeten tikken, een korte zoektocht op V&A en MP levert al niks op, niet de moeite om daar naar op zoek te gaan i.m.o. want als je een vervangend onderdeel moet bestellen is het huilen met de pet op voor oude onderdelen. Of niet meer beschikbaar of schrikbarend duur, dat heb je met die ouwe meuk. Daarnaast is het gewoon echt zonde om nog geld uit te geven aan wat 10 jaar geleden al een matige laptop was, je bent nog beter af met een Chromebook als je alleen huis- tuin- en keukendingen doet op de laptop. Wil je gamen zijn er nog legio opties voor tweedehands zakelijke laptops, vaak betere specs dan consumenten modellen en goed geprijsd als je ergens een dealtje weet te scoren uit een opkoop partij ofzo.

Upgraden bij zulke low-end consumenten laptops zit er vaak niet in, wellicht dat je ram en schijf kan vervangen maar daar houdt het 9 van de 10 keer wel bij op.

Edit: Even een stukje relativering: de igpu in een Ryzen 2200G (Vega 8 ) veegt de dedicated 460M van tafel en heeft een goeie 50% meer performance dan een 460M.
Een low-end-basic instapkaart als de GTX 1030 zit op meer dan dubbel de prestaties, voor waarschijnlijk de helft van het geld dat je ergens ook maar een 460M kan vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Wintervacht op 18-10-2019 17:43 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

:P
(let op: dit zijn desktop versies - zonder M - die mogelijk niet gaan passen in een laptop).
Er zijn specifieke laptops met modulaire videokaarten. Maar practisch alle laptops hebben de gpu op het moederbord gesoldeerd. Niet te vervangen dus. (Althans niet door een normaal persoon)

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 18-10-2019 17:47 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Videokaart kapot, tijd voor een nieuwe laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyfromutrecht
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 17:07
De videokaart vervangen is geen optie. Kost minstens 60 euro via Ebay. Heb er nu Ubuntu opgezet en nu al 4 uur geen problemen met het beeldscherm. Ik doe nu wat benchmarks. Hartelijk dank voor het advies in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 23:18
Backuppen en clean windows installatie proberen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
floorcleaner schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 00:51:
Backuppen en clean windows installatie proberen ?
Is geen software wat ie aangeeft.
Het scherm geheel of gedeeltelijk pixeleerd in allerlei kleuren pixels en ik niks meer kan zien van het normale beeld.
Dit moet wel een probleem met de videokaart zijn en dan meestal met het geheugen. Hier gaat software geen oplossing voor zijn. Dat het probleem er soms niet is kan komen omdat niet ieder programma of OS net dat stukje van het geheugen gebruikt dat defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 23:18
PilatuS schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 01:57:
[...]

Is geen software wat ie aangeeft.

[...]

Dit moet wel een probleem met de videokaart zijn en dan meestal met het geheugen. Hier gaat software geen oplossing voor zijn. Dat het probleem er soms niet is kan komen omdat niet ieder programma of OS net dat stukje van het geheugen gebruikt dat defect is.
Klopt inderdaad, maar daar de on-board video chip (door gewone mensen) niet te vervangen is, zou ik een clean-install toch wel als laatste proberen alvorens ik het toestel helemaal afschreef.
Veel tijd kost het niet en je bent dan toch 100% zeker dat het hardware is.

Ook heb ik dit zelfde issue (pixelated beeld) een aantal keer opgelost gekregen door de LVDS kabel (kabel tussen Laptop mainboard en Led scherm) vervangen. Maar daar durf ik niet zo maar van zeggen dat dat hier ook de oorzaak kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nee, het is niet zomaar mogelijk een GPU te vervangen in een laptop. Er zijn maar relatief heel weinig laptops die met die mogelijkheid zijn uitgerust een GPU uit te wisselen zonder over de juiste aparatuur te beschikken. De laptop zou dan uitgerust moeten zijn met eenzogenaamde MXM grafische kaart.

Achtergrond info.: Wikipedia: Mobile PCI Express Module

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1