VDSL: 50 meter van straatkast, lange telefoonkabel in huis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Mijn vraag:
We zitten in een bovenwoning en onze VDSL aansluiting is op de begane grond. Het lijkt mij ivm het wifi signaal geen goed idee om het wifi accesspoint op de begane grond aan te sluiten. Normaalgesproken moet het modem met een zo kort mogelijk telefoonkabeltje aangesloten worden, maar zou ik het modem ook op de eerste verdieping (onze "begane grond") neer kunnen zetten zonder dat dit erg het VDSL signaalkwaliteit aantast? We zitten op zo'n 50 meter van een actieve straatkast af, en netco-fpi.info.fourstack.nl geeft 222 mbit voor ons adres, dus wellicht is de signaalsterkte goed genoeg om in huis een langere telefoonlijn te gebruiken.

A.s. Maandag komt de installateur van NLEnergie voor 100/30 mbit, en zou ook graag hebben dat hij hem in één keer op de juiste plek installeert (ik heb zelf nu een longontsteking dus kan zelf ook niet zoveel).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Gegoogled ;)
Overal lees je dat de kabel zo kort mogelijk moet zijn voor het beste signaal.

Beste antwoord (via SpiceWorm op 18-10-2019 14:31)

• equit1986
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 15:57
vanuit mijn ervaring, kan je telefoonkabel gewoon trekken hoor. die paar extra meter maakt echt niet uit.
Bij winkels (ik werk in de winkelautomatisering) leggen we soms 50 tot 100 meter UTP-kabel aan waarvan we de 2 of 4 aders gebruiken voor de (a)(v)dsl.

Als je het hebt over signaalverlies, dan praat je meestal of over afstanden van een paar honderd meter(300m+ tot 1,5km).

Vanaf ISRA een UTP naar bovenwoning laten trekken en dan die 4 aders op een RJ-11 afmonteren. Werkt prima.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 21:35
Je kan toch gewoon een losse Accespoint ophangen op de plek waar je wifi wil. Het modem kan dan gewoon in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Ik zou het modem (waarschijnlijk een Experia Box modem/router?) lekker beneden bij het IS/RA punt neerzetten waar het hoort.
Je was toch al bereid een kabel te trekken.
Neem dan een UTP kabel en zet boven een AP (Access Point) dat je via die kabel aansluit op de Experia Box dat je van NLE krijgt.
Desnoods zet je op de Experia Box Wi-Fi uit als je het beneden nooit nodig hebt.
Je bent dan zeker dat alles werkt.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Bedankt voor de reacties. De keuze is wel tussen enkel een telefoonkabel trekken of ethernet + stroom + een extra accespoint neerzetten (die ook weer stroom moet hebben).
Dus zou graag horen van iemand dat je binnenshuis in zo'n situatie wel een lange telefoonkabel kan gebruiken (helemaal ivm de longontsteking ;)).

[ Voor 70% gewijzigd door SpiceWorm op 18-10-2019 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:00
Als elektra ook een probleem is kan je kijken naar Poe (power over ethernet)

Bijv een ubiquity access point, daar krijg je de adapter al bij en je hoeft alleen een thernet kabel te trekken.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

SpiceWorm schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:00:[...]
Dus zou graag horen van iemand dat je binnenshuis in zo'n situatie wel een lange telefoonkabel kan gebruiken (helemaal ivm de longontsteking ;)).
Er zijn mensen die een UTP-kabel trekken en daar de telefoonsignalen over laten lopen.
UTP is getwist, is beter dan twee draden naast elkaar laten lopen.

Je zou dat kunnen overwegen in plaats van de telefoonkabel die je wil trekken.

Misschien meldt zich nog iemand met ervaringsgegevens van zoiets?

Als het niet blijkt te voldoen kan je altijd nog naar modem beneden en een AP boven, de kabel ligt er dan al :)

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• equit1986
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 15:57
vanuit mijn ervaring, kan je telefoonkabel gewoon trekken hoor. die paar extra meter maakt echt niet uit.
Bij winkels (ik werk in de winkelautomatisering) leggen we soms 50 tot 100 meter UTP-kabel aan waarvan we de 2 of 4 aders gebruiken voor de (a)(v)dsl.

Als je het hebt over signaalverlies, dan praat je meestal of over afstanden van een paar honderd meter(300m+ tot 1,5km).

Vanaf ISRA een UTP naar bovenwoning laten trekken en dan die 4 aders op een RJ-11 afmonteren. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
equit1986 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:24:

Ja, precies, het is niet dat de kabel in de grond een hele andere opbouw / doorgifte ofzo heeft als de kabel in huis. Daar twijfelde ik over. Goed te horen iig!
Pagina: 1