Nieuwe router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:15
Ik zoek een?
Router

Wat is je budget?
0-300, maar als het laag kan dan graag ;-)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus RT-AC88U, TP-Link Archer 3150 (of 5400(x), Linksys WRT3200ACM

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Vervanging van Netgear WNDR 4500v2. Dit model stamt van aantal jaren geleden en het aantal wifi-apparaten is wat gestegen. De Netgear recentelijk van DD-WRT-firmware voorzien.

De Netgear staat momenteel bekabeld aangesloten op de 1e verdieping. In de meterkast staat een Experiabox van Telfort. In de woonkamer nog een Experia-Wifi aangesloten vanwege toch wel de brakke wifi vanuit de meterkast.

Op de 2e verdieping wil de wifi die ik dan gebruik van de 1e verdieping nog wel eens wegvallen. Zeker als deuren dicht zijn. Dat probleem wil ik opgelost hebben.

Om futureproof te zijn zou ik bijna geneigd zijn naar de TP-Link 5400x, maar zou ook weer overkill kunnen zijn.

Aangesloten apparaten:
max 4 laptops
4 GSM's
1 iPad
2 smarttv's
1 Google Home en 1 GH Mini
paar smartledlampen van de Action
Yamaha receiver met wireless Musiccast 20-speakers.

Uiteraard niet allemaal tegelijkertijd. ;-)

Zou een router-update afdoende zijn of moet ik kijken naar een Mesh-oplossing?

[ Voor 13% gewijzigd door DikkieDick op 18-10-2019 13:39 . Reden: nog een optie toegevoegd ]

aka pluim003

Alle reacties

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
ik ken je woning niet maar heb dezelfde Netgear en nooit problemen gehad met de ontvangst op de verdieping erboven (1 betonnen vloer - 2 lukt idd. niet goed). Voor een goed advies moet je ook kijken naar mogelijke oorzaken.

Het aantal devices lijkt me geen probleem maar dat kun je uittesten door steeds enkele uit te zetten.

Ook kun je met een tool zoals Inssider je dekking checken - dito welk kanaal het beste is (naar ik begrijp uit andere discussies hier: 1-6-11 op 2.4GHz).

Of ik deze tip mag geven weet ik niet maar je kunt de Netgear configeren als 'US' regio, dan schijnt ie meer zendvermogen te hebben.

Wellicht is je probleem simpel opgelost met een extra AP op de 2e verdieping (veel goedkoper) maar dan moet het wel mogelijk zijn om deze bekabeld met de Netgear danwel Experia.

Succes!

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• DikkieDick
Boeryepes schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:14:
ik ken je woning niet maar heb dezelfde Netgear en nooit problemen gehad met de ontvangst op de verdieping erboven (1 betonnen vloer - 2 lukt idd. niet goed). Voor een goed advies moet je ook kijken naar mogelijke oorzaken.

Het aantal devices lijkt me geen probleem maar dat kun je uittesten door steeds enkele uit te zetten.

Ook kun je met een tool zoals Inssider je dekking checken - dito welk kanaal het beste is (naar ik begrijp uit andere discussies hier: 1-6-11 op 2.4GHz).

Of ik deze tip mag geven weet ik niet maar je kunt de Netgear configeren als 'US' regio, dan schijnt ie meer zendvermogen te hebben.

Wellicht is je probleem simpel opgelost met een extra AP op de 2e verdieping (veel goedkoper) maar dan moet het wel mogelijk zijn om deze bekabeld met de Netgear danwel Experia.

Succes!
Bedankt voor je reactie.

Mijn Netgear staat al op US ingesteld in de DD-WRT-firmware (onder Regulatory Domain). 2.4Ghz-wifi bleek op kanaal 6 te staan. Wifi-analyzer geeft kanaal 14 aan als betere, maar de firmware laat me niet verder dan 11 kiezen. :-(

Helaas geen kabel naar de 2e verdieping.
Netgear op 1e verdieping en ik moet bv. slaapkamerdeur open hebben anders werkt RTLXL of NPO op de smarttv op de slk niet altijd even lekker. Terwijl de afstand tussen router en tv een metertje of 10 is.

[ Voor 7% gewijzigd door DikkieDick op 18-10-2019 18:21 ]

aka pluim003

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-01 22:58
Een dikkere router neerzetten zal niet ineens wifi op de tweede etage brengen als het er nu niet is. Wifi moet beiden kanten op: Van router naar client en van client naar router.

Als jij en ik een gesprek willen voeren en jij van een afstandje naar mij gaat schreeuwen, dan kan ik je mogelijk wel horen, maar als ik niet kan terug schreeuwen, dan kunnen we nog steeds geen gesprek voeren.

Als één strategisch geplaatste router/access point je hele huis genoeg kan voorzien van wifi, dan is dat top (yeay voor mijn appartementje). Lukt dat niet, dan moet je inderdaad gaan kijken naar 1 router en 1 of meer access points. Die router/access points wil je op strategisch plaatsen hebben waardoor je met zo min mogelijk access points alles kan voorzien van wifi, maar ook niet te veel overlap hebt tussen de router/access points.

Die access points moeten natuurlijk aan je netwerk gekoppeld zijn! Het beste is om daarvoor domweg netwerkkabel te gebruiken! Dat is snel, stabiel en niet gek duur. Je moet alleen een manier vinden om met die kabel van access point naar router te komen! (Zonder dat enige zelf opgelegde limieten worden overschreden)

Als dat echt geen optie is, dan kun je soms andere bekabeling gebruiken. Denk aan een niet gebruikte coax kabel. Daar zou je via MoCA coax adapter een netwerk signaal over kunnen sturen. Doorgaans is dit stabiel en ook nog snel.

Als dat ook al geen optie is, dan ga je richting het aansluiten via Powerline en wifi. Beiden kunnen prima werken. Maar beiden kunnen ook van de ene naar de dag ineens niet meer werken.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:28
+1 Voor kabeltje trekken naar 2de verdieping en daar een accesspoint op aansluiten. Je hebt er al één (Experia Wifi) in je woonkamer, waarom dan boven ook geen? Je kunt wel een router bij zetten met 20 antennes die het hele dorp dekt, maar je telefoon/televisie/gloeilamp moeten even ver kunnen.

Sowieso kan het meeste van je spullen die MU-MIMO van die "gaming" routers niet benutten.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik zou in elk geval als consument geen random mediamarkt-merk meer binnenhalen, tenzij je weer met OpenWRT of DD-WRT aan de slag wil.

Wat je ook niet echt nodig hebt is een router, maar een AP ;-) Stel dat je meer ethernet poorten nodig hebt is het ook aan te raden een losse switch en een los AP te nemen, zodat je de AP op de juiste plek kan plaatsen in plaats van op de plek waar toevallig alle kabels samen komen.

Hoewel er bijna by default naar een UniFi gewezen wordt (pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) of pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)) zijn er ook nog wel andere opties zoals Ruckus (pricewatch: Ruckus H320 Unleashed) of bijv Cisco Meraki (deze heeft dan wel weer bijna verplichte cloud management: pricewatch: Cisco Meraki Go GR10)

In de meeste gevallen heb je voor een thuisnetwerk genoeg aan 1 of 2 UniFi AP's. En in plaats van zelf dan vier SSID's maken en hopen dat je apparaten de juiste pakken heb je een systeem dat onder 1 SSID zichtbaar is en zelf stuurt waar de apparaten verbinding mee moeten maken. Hoewel dat in theorie ook met losse zelfbouw apparatuur kan is de stabiliteit en ondersteuning vaak ver te zoeken. Ook als je alle minRSSI, band steering en 802.11 handover goed hebt ingesteld gaat het dan nog vaak mis, ook vaak puur om kleine verschillen in de chipset, radio firmware of radio driver, waardoor je zelfs met perfecte instellingen nog niet verder komt.

Ga eerst na wat je echte probleem is, dan kom je er snel genoeg achter wat de echte oplossing is. Of de buren wel of niet 'veel wifi' hebben maakt in de praktijk steeds minder uit als je multi-AP kan gaan met AP's die dat daadwerkelijk goed doen.

• DikkieDick
Dank voor alle reacties. Die UniFi AP's zal ik eens induiken. Voor zover ik kan zien hetzelfde idee als de TP-Link Deco M9 Plus Smarthome Multiroom Wifi en over die laatste zijn vrienden erg lyrisch. ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door DikkieDick op 18-10-2019 18:53 ]

aka pluim003

• johnkeates
DikkieDick schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:38:
Dank voor alle reacties. Die UniFi AP's zal ik eens induiken. Voor zover ik kan zien hetzelfde idee als de TP-Link Deco M9 Plus Smarthome Multiroom Wifi en over die laatste zijn vrienden erg lyrisch. ;-)
Ik zou multiroom consumentenspul links laten liggen. Overpriced en too little too late. Het nagenoeg allemaal whitelabel china rommel dat tien jaar te laat is. Het is bijna WDS en soms Mesh maar in alle gevallen veel geld voor geen voordeel t.o.v. gewoon AP's plaatsen waar het nodig is. Ook qua prijs, veiligheid en ondersteuning kan zo'n systeem niet op tegen bijv. 2x UniFi AP AC Lites.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:01
DikkieDick schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:38:
Ik heb zelf de M4 Deco (2 units) en ik kan prima tot op zolder internetten. De eerste heb ik beneden gezet, de 2e op een kast/bij plafond op de 1e verdieping en ik kan overal snel internetten (>50MBps).
Eventueel kan je ook 3 units nemen als.je zeker wilt zijn.

En de M4 is goedkoper dan de M5 maar werkt in tests zelfs beter.
https://nl.hardware.info/...ewTabHWI&utm_campaign=HWI

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• DikkieDick
Dank wederom. Leuk al die tegenstrijdige berichten. ;-) Wel doen/niet doen. Ik was gisteravond zo 'eigenwijs' om toch maar de Deco M9 te bestellen. Best wel duur, zeker in vergelijking met die M4, die ik ergens over het hoofd had gezien. Maar uit de reviews kwam de M9 Plus goed naar voren, op Hardwareinfo een Excellent-award (voor wat het overigens allemaal waard is misschien).
Ik ga de M9 aan een test onderwerpen. Bevalt het niet dan kan ie altijd binnen zoveel dagen terug naar de winkel.

En ben soms nog wel eens aan het tweaken, maar heb daar tegenwoordig minder zin in. Zit doordeweeks toch al hele dagen naar beeldscherm te turen en wil dat thuis verminderen, dus het liefst heb ik tegenwoordig iets dat out of the box goed werkt. De echte knutseltijd is wel voorbij. ;-)

aka pluim003

• DikkieDick
Inmiddels de Deco M9 plus ruim 2 weken draaiend. Het werkt uitstekend moet ik zeggen. Overal fatsoenlijke wifi nu.
Had nog de Experiabox actief om paar dingen wifi-technisch gescheiden te houden maar mijn Yamaha Musiccast surroundspeakers vertoonden soms glitches. Gisteravond ook maar aangesloten op de wifi welke ik nu overal gebruik. Eerste tests lijken veelbelovend.
Weliswaar dure oplossing, maar het werkt. En idd mag er wel wat sneller internet hier komen. Want ADSL met 27Mbit/s is niet al te vlot meer. Kan bij Ziggo 500Mbit/s, maar ja, dan ben je ook de dubbele kosten per maand kwijt. Wachten op glasvezel wat hier uiterlijk 2021 moet zijn aangelegd. Maar wat daar de bijbehorende kosten worden zien we dan wel weer. En anders toch maar wat hogere maandkosten. Ik vrees niet dat de ADSL-snelheid nog omhoog gaat. ;-)

aka pluim003

• Magicliss
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-01 10:27
@DikkieDick
Mag ik vragen waarom je koos voor de Deco M9? wat is het verschil met bijvoorbeeld de M5 (behalve prijs)?

Ik ben zelf aan het overwegen om de M5 te kopen om overal wifi te hebben.

• DikkieDick
@Magicliss

Was meer vanwege de ervaringen van vrienden die hem ook hadden. En de MU-MIMO omdat we toch wel actieve Netflixers zijn. En de wat hogere snelheid, alhoewel dat geen drol uitmaakt met onze ADSL-aansluiting. Dus AC2200 is behoorlijk wat overkill, wat AC1300 ook al zou zijn overigens.

Overigens gisteravond wilde ik een Action-smartledlamp toevoegen welke op onze andere Wifi zat, maar die heb ik 'ontmanteld'. Wilde ie niet doen omdat de app mekkerde dat ie alleen op 2,4Ghz kan. Moest ik in de Deco-app even 5GHz disabelen, mijn eigen telefoon opnieuw connecten op 2,4 en vervolgens de lamp toevoegen. En daarna in de Deco-app weer 5 enabelen.

Voor de verschillen zie ook: https://www.androidcentra...k-deco-m9-plus-vs-deco-m5

De nieuwste firmware heeft overigens nu ook de mogelijkheid via een webinterface de M9 te benaderen, maar dat staat nog wel heel erg in de kinderschoenen.

Denk dat in ons geval de M5 ook toereikend zou zijn, maar in ieder geval wat (meer?) futureproof.

Overigens verplaatste ik de Deco in de woonkamer naar de plaats waar de Experia Wifi stond. Wilde deze dan bekabelen en de tv-ontvanger (Telfort) daar op aansluiten maar daar had ie niet zoveel zin in. De tv-ontvanger dan. Dat vereist nog uitzoekwerk want volgens mij kan je iptv tegenwoordig ook via de Deco door sluizen, maar hoe... De mail Deco staat bekabeld aangesloten op de 1e verdieping.

[ Voor 17% gewijzigd door DikkieDick op 08-11-2019 09:55 ]

aka pluim003

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-01 21:44
johnkeates schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 20:59:
Ik zou multiroom consumentenspul links laten liggen. Overpriced en too little too late. Het nagenoeg allemaal whitelabel china rommel dat tien jaar te laat is.
Wat een onzin!
Het is bijna WDS en soms Mesh maar in alle gevallen veel geld voor geen voordeel t.o.v. gewoon AP's plaatsen waar het nodig is. Ook qua prijs, veiligheid en ondersteuning kan zo'n systeem niet op tegen bijv. 2x UniFi AP AC Lites.
WDS spul moet je inderdaad links laten liggen. Bekabeld je nodes verbinden is het beste, maar mesh is een goede tweede, doet in mijn huis niet onder voor een powerline. Ik heb een triband Velop.
DikkieDick schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:30:
Was meer vanwege de ervaringen van vrienden die hem ook hadden. En de MU-MIMO omdat we toch wel actieve Netflixers zijn. En de wat hogere snelheid, alhoewel dat geen drol uitmaakt met onze ADSL-aansluiting. Dus AC2200 is behoorlijk wat overkill, wat AC1300 ook al zou zijn overigens.

Overigens gisteravond wilde ik een Action-smartledlamp toevoegen welke op onze andere Wifi zat, maar die heb ik 'ontmanteld'. Wilde ie niet doen omdat de app mekkerde dat ie alleen op 2,4Ghz kan. Moest ik in de Deco-app even 5GHz disabelen, mijn eigen telefoon opnieuw connecten op 2,4 en vervolgens de lamp toevoegen. En daarna in de Deco-app weer 5 enabelen.

Voor de verschillen zie ook: https://www.androidcentra...k-deco-m9-plus-vs-deco-m5

De nieuwste firmware heeft overigens nu ook de mogelijkheid via een webinterface de M9 te benaderen, maar dat staat nog wel heel erg in de kinderschoenen.

Denk dat in ons geval de M5 ook toereikend zou zijn, maar in ieder geval wat (meer?) futureproof.
Ik zou altijd voor een triband systeem gaan, dan heb je altijd zowel 2,4 als 5 GHz ter beschikking voor wifi. Met andere woorden: ga voor een Deco M9 of triband Velop of iets wat daarop lijkt!

• johnkeates
ikweethetbeter schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:40:
[...]

Wat een onzin!

[...]

WDS spul moet je inderdaad links laten liggen. Bekabeld je nodes verbinden is het beste, maar mesh is een goede tweede, doet in mijn huis niet onder voor een powerline. Ik heb een triband Velop.

[...]

Ik zou altijd voor een triband systeem gaan, dan heb je altijd zowel 2,4 als 5 GHz ter beschikking voor wifi. Met andere woorden: ga voor een Deco M9 of triband Velop of iets wat daarop lijkt!
Dus je betaalt flink meer voor spul waarbij je vooraf al weet dat het niet net zo goed zal werken als een paar bekabelde AP's. Precie wat ik dus schreef. Ik weet niet waarom je dan met 'wat een onzin' reageert.

Tri-band bestaat trouwens niet, er zijn maar twee 802.11 frequentiebanden die je zonder licentie mag gebruiken. Marketing gebruikt Tri om dat het lekker verkoopt, maar dat bestaat dus niet in dit geval. Wat ze waarschijnlijk doen is meerdere kanalen tegelijk gebruiken in dezelfde band en dan op de doos lekker opschrijven dat ze 2x de snelheid halen (dus 2x de maximaal theoretische snelheid van 1 band optellen).

Aan het eind van de rit gaat het er natuurlijk om dat de gebruiker er blij mee is, dus ook iemand die blij is met 802.11b zit uiteindelijk in een goede positie. Als je met een mesh-achtige (eerder hub-and-spoke) thuissetup blij bent zit je dus ook al goed. Ik zou zelf geen honderden euro's willen uitgeven zodat ik 1 kabeltje minder kan trekken en een flink wat Mbits kwijt ben en meer latency introduceer.

• ikweethetbeter
johnkeates schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 00:43:
Dus je betaalt flink meer voor spul waarbij je vooraf al weet dat het niet net zo goed zal werken als een paar bekabelde AP's. Precie wat ik dus schreef. Ik weet niet waarom je dan met 'wat een onzin' reageert.
Je begint je zin met "dus" en komt met een samenvatting / conclusie die niet klopt!

Waar ik "onzin" op zei was deze zin van jou:
Ik zou multiroom consumentenspul links laten liggen. Overpriced en too little too late. Het nagenoeg allemaal whitelabel china rommel dat tien jaar te laat is.
Jij gooit alle op één hoop, wifi repeaters / WDS en mesh, labelt het als rommel uit het oosten (waar ook de iPhones en Galaxy's vandaan komen), zonder enige onderbouwing. En 10 jaar geleden hadden we nog geen wifi 6 / AC.

Wil je een goed en snel wifi netwerk, dan koop je goed spul en verbind je de nodes bedraad. Maar "goed spul" kost meer dan een goede mesh set. En als je denkt dat je het zelf kunt met een paar goedkope routertjes, dan heb je geen zaken zoals wifi roaming, automatisch aanpassen van kanalen, ...
Tri-band bestaat trouwens niet, er zijn maar twee 802.11 frequentiebanden die je zonder licentie mag gebruiken. Marketing gebruikt Tri om dat het lekker verkoopt, maar dat bestaat dus niet in dit geval. Wat ze waarschijnlijk doen is meerdere kanalen tegelijk gebruiken in dezelfde band en dan op de doos lekker opschrijven dat ze 2x de snelheid halen (dus 2x de maximaal theoretische snelheid van 1 band optellen).
Mesh werkt beter dan WDS omdat het andere kanalen gebruikt dan het wifi netwerk van je aangesloten apparaten. En ja, die kanalen zitten ook op de 2,4 of 5 GHz.
Aan het eind van de rit gaat het er natuurlijk om dat de gebruiker er blij mee is, dus ook iemand die blij is met 802.11b zit uiteindelijk in een goede positie. Als je met een mesh-achtige (eerder hub-and-spoke) thuissetup blij bent zit je dus ook al goed. Ik zou zelf geen honderden euro's willen uitgeven zodat ik 1 kabeltje minder kan trekken en een flink wat Mbits kwijt ben en meer latency introduceer.
Vaak is het kiezen tussen geen wifi of via mesh. Het verschil bestaat, maar is niet dramatisch. Netflix 4K werkt gewoon, en dat werkt niet op een wifi-B netwerk. Je moet dus niet overdrijven.

• johnkeates
ikweethetbeter schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 10:40:
[...]

Je begint je zin met "dus" en komt met een samenvatting / conclusie die niet klopt!
Wat zou er dan niet kloppen? Veruit de meeste merken die je in NL koopt, kopen white label in, en dat komt gewoon bij de welbekende fabrikanten vandaan. Dat is hardware inclusief software. Daar gaat dan wat branding overheen en dan hebben ze een 'merk'. Heb je ooit wel eens bij dat soort bedrijven gewerkt? Ze maken dat echt niet in-house.
Waar ik "onzin" op zei was deze zin van jou:

[...]

Jij gooit alle op één hoop, wifi repeaters / WDS en mesh, labelt het als rommel uit het oosten (waar ook de iPhones en Galaxy's vandaan komen), zonder enige onderbouwing. En 10 jaar geleden hadden we nog geen wifi 6 / AC.
Misschien dat jij iets ziet wat er niet staat, maar ik zeg toch vrij duidelijk dat multi-room consumenten spul te laat op de markt kwam met te weinig kwaliteit (too little too late).
Dat gaat niet over telefoons of 'uit het oosten' of 'rommel', maar over 'te laat' en 'niet zo goed als wat er al te krijgen is'.

Wil je een goed en snel wifi netwerk, dan koop je goed spul en verbind je de nodes bedraad. Maar "goed spul" kost meer dan een goede mesh set.
Sinds wanneer? Lijkt me dus een flink stukje duimzuigen. Een 'multiroom' marketed set kost honderden euro's. Twee AP's van bijv. de UniFi serie kost je iets van 160 euro. En als je er drie moet hebben dan is het net 237. De goedkoopste duo en triple packs van bijv. Velop gaan daar gewoon met 100 euro overheen.
En als je denkt dat je het zelf kunt met een paar goedkope routertjes, dan heb je geen zaken zoals wifi roaming, automatisch aanpassen van kanalen, ...
Nee, dat moet je dus juist niet doen, want dat is dus de white label zooi die je niet moet hebben.

[...]

Mesh werkt beter dan WDS omdat het andere kanalen gebruikt dan het wifi netwerk van je aangesloten apparaten. En ja, die kanalen zitten ook op de 2,4 of 5 GHz.

[...]

Vaak is het kiezen tussen geen wifi of via mesh. Het verschil bestaat, maar is niet dramatisch. Netflix 4K werkt gewoon, en dat werkt niet op een wifi-B netwerk. Je moet dus niet overdrijven.
Vaak is het kiezen tussen lui zijn en kabels trekken moeilijker maken dan het daadwerkelijk is. Netflix 4k werkt al over sub-100-Mbit voor meerdere streams dus dat als maatstaaf gebruiken slaat nergens op. En 802.11b als illustratie uit z'n verband trekken helpt ook niet.

• ikweethetbeter
Ik kan op 100 dingen reageren, maar ik beperk me hiertoe, omdat dat voor de TS relevant kan zijn.
johnkeates schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 16:08:
Vaak is het kiezen tussen lui zijn en kabels trekken moeilijker maken dan het daadwerkelijk is.
Het is niet altijd makkelijk. Ja, als je het niet erg vindt om kabels zichtbaar door je huis hebben liggen, maar dat krijg je er vaak niet doorheen bij de directie. Kabels zijn het beste, mesh is vaak het best haalbare.
Netflix 4k werkt al over sub-100-Mbit voor meerdere streams dus dat als maatstaaf gebruiken slaat nergens op.
Mensen kijken tv on demand, dat dat mogelijk is, is voor veel mensen belangrijk om te weten. Ik had ook Apple kunnen zeggen, want Apple werkt met hogere bitstreams, maar het gaat om het idee.
En 802.11b als illustratie uit z'n verband trekken helpt ook niet.
Met wifi B trek jij de discussie uit z'n verband. Theoretisch 11 Mbps, in de praktijk maximaal de helft, dat is te langzaam voor alles, zelfs gewoon browsen. Wifi 4 / N is de ondergrens.
Pagina: 1