VLAN Verkeer

Pagina: 1
Acties:
  • 578 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajeco
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-12-2020
We zijn op zoek naar een nieuwe zakelijke switch met VLAN ondersteuning. Over deze switch gaat veel data welke van een centrale server/nas gehaald wordt. Deze data wordt binnen het VLAN verstuurd (niet interVLAN). In veel gevallen kom ik dan bij Cisco, Zyxel of HPE/Aruba uit.

De switchen wijken qua specificaties niet veel af, grote vraag voor mij blijft aan welke voorwaarden moet een switch voldoen om zelfstandig verkeer af te kunnen handelen zodat wanneer de router uitvalt alle apparaten onderling blijven praten en het verkeer niet allemaal via de router loopt en feitelijk alleen de internetverbinding wegvalt.

Kortom ik ben op zoek naar switch welke binnen een VLAN de apparatuur zelf laat praten en niet via de router. Wat is jullie ervaring hier mee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Een switch handelt toch altijd zelfstandig verkeer af? Ik begrijp niet zo goed waarom apparaten onderling niet meer zouden kunnen praten als de router uitvalt? Of bedoel je een L3 switch? Als dan de routerfunctie uitvalt dan is er kans dat de switchfunctie ook uitvalt, afhankelijk van het defect. Je bedoelt wellicht dat je een L2 switch zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

hajeco schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:43:
We zijn op zoek naar een nieuwe zakelijke switch met VLAN ondersteuning. Over deze switch gaat veel data welke van een centrale server/nas gehaald wordt. Deze data wordt binnen het VLAN verstuurd (niet interVLAN). In veel gevallen kom ik dan bij Cisco, Zyxel of HPE/Aruba uit.

De switchen wijken qua specificaties niet veel af, grote vraag voor mij blijft aan welke voorwaarden moet een switch voldoen om zelfstandig verkeer af te kunnen handelen zodat wanneer de router uitvalt alle apparaten onderling blijven praten en het verkeer niet allemaal via de router loopt en feitelijk alleen de internetverbinding wegvalt.

Kortom ik ben op zoek naar switch welke binnen een VLAN de apparatuur zelf laat praten en niet via de router. Wat is jullie ervaring hier mee?
* vso zegt: "Om een spijker de muur in te slaan koop jij een hakbijl .. "

Jij moet je probleem beter omschrijven (de spijker)
En niet de oplossing (de hakbijl) verzinnen.

kortom laat een pro je angsten wegnemen en een goeie oplossing verkopen
edit:

dat kan ook hier zijn op GOT maar omschrijf je hele situatie beter

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 18-10-2019 13:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Zo te lezen wil je een Laag 3 switch, en bedoel je met "zodat wanneer de router uitvalt alle apparaten onderling blijven praten en het verkeer niet allemaal via de router loopt" een klassiek router-on-a-stick configuratie.

Gezien de TS en de gevraagde informatie vraag ik mij af of het hier thuis hoort en niet onder netwerken.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15
Er is geen inter-vlan verkeer nodig geef je aan.
Dus de enige eis is dat de switch meerdere vlan's ondersteund.

Betekent iedere beetje degelijke L2 switch zou ruimschoots genoeg moeten zijn.
Als de router weg valt zou alles binnen hetzelfde subnet gewoon bereikbaar moeten zijn, dit is immers je layer 2 laag.
Dus: Ping je van 192.168.1.5 naar 192.168.1.10, zal dit werken zonder router. (Kan je gewoon testen he:
Pak 2 laptops bijv. geef beide een static IP adres in dezelfde range en hetzelfde subnet masker, geen gateway, kabeltje er tussen en pingen maar)

Mocht je vanaf bijvoorbeeld: 192.168.1.5 naar 192.168.2.5 willen pingen dan komt je router om de hoek kijken.
Maar dat is dan ook echt (vaak) inter-vlan verkeer in een intern netwerk.
Of je moet echt een heel exotisch netwerk hebben maar neem aan dat het gewoon ingericht als bijvoorbeeld:
vlan 1 - subnet: 192.168.1.0/24
vlan 2 - subnet: 192.168.2.0/24
vlan 3 - subnet: 192.168.3.0/24

Een layer 3 switch zal dan kunnen, dan kan je via de switch van vlan 1 naar vlan 2 pingen. Maar let wel! Je zult dan wel met routing moeten gaan werken op je switch en op de router. Kan via static routes of via een routing protocol.
(Het kan ook wel op de switch, maar dan praat je over het algemeen over zulke prijzen qua switches dat het vele malen goedkoper is om bijv. een dubbele router te plaatsen of wat dan ook)

Maar als je router vaak weg valt, misschien handig om ook daar naar de oorzaak te kijken en of je daar bijvoorbeeld niet een bepaalde redundantie kan inbouwen waardoor er sowieso geen noodzaak is voor een L3 switch.

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@hajeco Veel informatie mist, of je bent niet duidelijk. We kunnen je hier prima adviseren, maar dan zal je toch even duidelijk moeten zijn in wat je nou wilt bereiken. Niet in oplossingen praten, maar je probleem uitleggen.

Helaas heb je je na je ene post niet mer laten zien. Ik sluit dit topic, mocht je wat informatie toe willen voegen, dan mag je mij mailen of een DM sturen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.