Firefox toestemmingen bij Add-onbeheerder

Pagina: 1
Acties:
  • 565 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Onlangs riep Firefox mij naar een paar add-on's. ZoalsTranslate en uBlockOrigin.

Onder "Toestemmingen" staat: Uw gegevens voor alle websites benaderen

Dat wil ik niet zomaar. In principe kunnen ze alles pakken.
Meer info over toestemmingen Daar staan heel wat zaken waar ik niet zo dol op ben; lang niet alles is nodig om de add-on te laten doen wat ik er van verwacht.

Er valt aan "toestemmingen" niets te wijzigen of in testellen. De enige keus die je hebt is de add-on er af gooien.

Ik vind Firefox te vaag, mogelijk graaien ze hondsbrutaal alles. Opgepast!

[ Voor 10% gewijzigd door Bruin Poeper op 18-10-2019 12:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

En wat is je vraag?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Ja Wintervacht, de vraag is iets moeilijker als: "Hoeveel is 1+1 ? ".
Als je goed leest...:
-wat vind jij er van?
-wat bedoelt FFprecies met "uw gegevens" en "alle websites"? (Ik lees dat als: wij mogen alles)

[ Voor 21% gewijzigd door Bruin Poeper op 18-10-2019 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Bruin Poeper schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:28:
Als je goed leest...:
-wat vind jij er van?
-wat bedoelt FFprecies met "uw gegevens" en "alle websites"? (Ik lees dat als: wij mogen alles)
Ik heb het nog eens doorgelezen en ik zie het er niet staan..

Maar soit, uit je bijzonder karige opmerkingen ga ik er maar vanuit dat je het er niet mee eens bent dat extensies die iets met de pagina's die je bezoekt doen, ook daadwerkelijk toegang hebben tot de pagina.

Als je ads wil blokkeren of een pagina wilt vertalen zullen de extensies toch de data moeten kunnen lezen, alle data in dat geval, anders zou het wel erg makkelijk zijn om dingen te verstoppen voor adblockers, of een (deel van) een pagina onvertaalbaar te maken.

Als je zo bezorgd bent om je privacy kun je je internetaansluiting af laten sluiten want je gegevens komen op wel 100 plekken langs punten waar jij geen zicht op/controle over hebt.
Lekker kinderachtig dit, je opent een vraag topic zonder vraag en je verbaast je erover dat iemand er wat van zegt.
Je topic is vaag, bevat een non-existent probleem, of je vraagt naar dingen die met 5 seconden zoekwerk gevonden zijn, wat wil je nou precies bereiken hiermee?

[ Voor 15% gewijzigd door Wintervacht op 18-10-2019 12:34 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bruin Poeper schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:28:
Als je goed leest...:
-wat vind jij er van?
Een vraag stellen is niet moeilijker dan 1+1=3

Je kunt toestemming geven of weigeren. gegevens op de website die je bezoekt.

onder details en permission is dat te lezen in betreffende Add-on

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@Wintervacht
Er staat in principe dat de Add-on's toegang hebben tot alle pagina's en alle gegevens.
Als dat niet de bedoeling is wil ik toch graag dat Firefox nader specificeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:37:
[...]

Een vraag stellen is niet moeilijker dan 1+1=3

Je kunt toestemming geven of weigeren. gegevens op de website die je bezoekt.

onder details en permission is dat te lezen in betreffende Add-on
Niet waar! (Ik zie niet hoe).
De enige optie die ik heb is onder ... "Uitschakelen" of "Verwijderen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bruin Poeper schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:41:
[...]

Niet waar! (Ik zie niet hoe).
De enige optie die ik heb is onder ... "Uitschakelen" of "Verwijderen"
Klik op de 'brede balk' en niet op de ...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Ik zie geen brede balk. Ik zit bij Firefox te kijken onder "Extensies". De Toestemmingen bij de betreffende add-on's zijn niet instelbaar in Firefox.

Misschien dat Firefox het overneemt uit de Windows10 toestemmingen&instellingen wirwar?

[ Voor 18% gewijzigd door Bruin Poeper op 18-10-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Je installeert een add-on (laten we uBlockOrigin als voorbeeld nemen). Deze add-on heeft als taak het tegenhouden van advertenties op de door jou bezochte site (en mogelijk ook allerlei scripts).
Inderdaad staat er bij de permissies dat deze add-on je data voor alle websites wil (moet) benaderen. (En nog wat andere zaken, zoals onbeperkte lokale opslag). Op zich is dat niet vreemd... zonder toegang tot de data op de websites die je bezoekt wordt het voor de add-on lastig om zijn taak uit te voeren.
Ik lees niet dat ik toestemming geef om deze data te uploaden... dat houdt in dat je opmerking over 'graaien' niet direct gefundeerd is. Iets dat je door je woordkeus (mijns inziens) onderstreept. Zeker omdat je ongefundeerd roept dat 'we' moeten oppassen.

Overigens geldt voor een vertaal-plugin hetzelfde... hoe verwacht je dat die gaat werken als de plugin geen toegang heeft of krijgt tot datgene wat je wilt vertalen?

[ Voor 3% gewijzigd door Jester-NL op 18-10-2019 13:26 ]

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@Jester-NL
Natuurlijk snap ik dat uBlock of Translate toegang moeten hebben tot de pagina's waarvoor ik hun service inschakel.

Firefox geeft hun echter toestemming voor alles wat je maar kan bedenken zonder beperkingen, dat is veel meer dan ik beoogde met het installeren dan de specifieke add-on. Ze kunnen doen wat ik Google en Microsoft juist had verboden.
Ik heb geen zin (wil geen toestemming geven) om die verboden via een add-on provider ongedaan te maken.

Met die beweerde toestemming in Firefox staat de deur wagenwijd open om mij alsnog uit te leveren aan Google c.s.. De add-on's kunnen hun rechten/toestemmingen verkopen/aanbieden of worden opgekocht door Google c.s.

Ik zie bijvoorbeeld niet in waarom uBlock of Translate mijn geboortedatum, adres of bankrekening nodig zou hebben om advertenties te blocken of te vertalen. Maar mogelijkerwijs kunnen ze die toch vinden. En dan mogen ze het nog openlijk gebruiken ook, want in Firefox stond dat ze toestemming hadden.

[ Voor 42% gewijzigd door Bruin Poeper op 18-10-2019 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Maar.... heb je nu ook gecontroleerd of uBlock die gegevens ook daadwerkelijk verstuurd naar elders? Of ga je hier gevoegelijk vanuit, op basis van de permissie-omschrijving?
Ik kan me er nog iets bij voorstellen dat een vertaal-addon data moet versturen om een vertaling te kunnen ontvangen. Net als ik het niet heel gek vindt dat de permissies zoals die omschreven worden in Firefox aan een standaard voldoen.

Dan zul je dus moeten kijken naar de blocker zelf. Vergelijk het met Adblock Plus. Vanaf het moment dat die met een verdienmodel kwamen, was het spontaan een minder populair product. Wat denk je dat er gebeurd op het moment dat iemand aantoont dat uBlock data gaat zitten verzenden/delen? En dan gaat het niet om een post waarin iemand denkt dat het gebeurd, maar het aantoont... wat an sich met de huidige tooling niet heel moeilijk is.
Ik denk dat je last hebt van een tikkie te veel aan paranoia. Maar gelukkig is daar in dit geval een simpele remedie voor: verwijder de plugins, en laat alle advertenties en bijkomende cookies gewoon binnen ;-)
Weet je in ieder geval zeker dat je data niet door plugins geoogst wordt...

[edit]
Firefox geeft hun echter toestemming voor alles wat je maar kan bedenken zonder beperkingen,
als ik de permissies van uBlock vvergelijk met die van Kee (behorende bij mijn Keepass) vallen die van uBlock alles mee...

[ Voor 9% gewijzigd door Jester-NL op 18-10-2019 20:51 ]

me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Jester-NL schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 20:49:
Maar.... heb je nu ook gecontroleerd of uBlock die gegevens ook daadwerkelijk verstuurd naar elders? Of ga je hier gevoegelijk vanuit, op basis van de permissie-omschrijving?
Ik kan het niet controleren. Ik mis daar de kennis voor. Ik weet wel zeker dat ik Translate en uBlockOrigine niet heb geïnstalleerd om willekeurig wat te doen met mijn gegevens en websitebezoeken.

Ik heb/had redelijk vertrouwen ik Firefox.
Als Firefox zegt dat al die toestemmingen zijn gegeven dan zal Firefox dat zo afwerken. Neem ik aan.

Als Firefox iets anders bedoelt moeten ze nauwkeuriger en transparanter formuleren. Dit knaagt aan mijn vertrouwen.
Of ik nou paranoia ben? Iedereen gebruikt massaal adblockers. Diezelfde groep kan zomaar Firefoxblocker worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Bruin Poeper op 18-10-2019 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Bruin Poeper schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:56:
[...]
Dit knaagt aan mijn vertrouwen.
Ik denk dat het allemaal hierom draait, of je nou Firefox of Chrome of Edge of weet ik veel wat voor browser dan ook gebruikt, vertrouwen is het sleutelwoord.

En een plug-in die je vandaag vertrouwt kan morgen opgekocht worden door een of ander bedrijf en dan kan alles er anders uit zien.

Troy Hunt schreef hier een dik jaar geleden een aardige blogpost over die mij ook aan het denken zette.

Mijn strategie is nu dat ik thuis lekker achter mijn Pi-hole zit en vrijwel geen plug-ins meer in FireFox aan heb staan.
On the road met mijn tablet wordt het een andere configuratie met VPN en een aantal plug-ins.
Niet meer dan nodig, maar genoeg om rommel buiten de deur te houden.
Tot het landschap weer verandert, het inzicht verder voortschrijdt en zo.....

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je any ad wilt kunnen vinden en verwijderen moet je any content zien en aanpassen.
Als je any tekst wilt kunnen vinden en aanpassen moet je any content zien en aanpassen.

Moraal van het verhaal: schakel adblockers en vertalers uit. :?

Edit: maar inderdaad, alles dat op dat niveau werkt, werkt op vertrouwen. Je os. Je browser. Je virusscanner. Alles dat met adminrechten werkt. Alle plug-ins voor zover je ze rechten geeft. Alle apps voor zover je ze rechten geeft. Alles dat je doet voor zover er bugs zitten in any applicatie die je gebruikt.

[ Voor 42% gewijzigd door F_J_K op 18-10-2019 23:24 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Ter aanvulling: ik heb gewoon een discussietopic willen openen.
Bij Tweakers blijkt nu dat ik een keuze moest maken tussen een vraag of discussie.
Dat had ik over het hoofd gezien. De default blijkt "vraag". Dit gaf misverstand tussen jou en mij. Excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Misschien ter overweging; nieuws: Duitse overheidsdienst voor it-beveiliging benoemt Firefox tot veilig...

Blijkbaar heeft je gevoel het niet helemaal bij het rechte end :)

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Jester-NL schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:53:
Misschien ter overweging; nieuws: Duitse overheidsdienst voor it-beveiliging benoemt Firefox tot veilig...

Blijkbaar heeft je gevoel het niet helemaal bij het rechte end :)
Dat moet nog blijken.
Overigens loop ik voor het eerst tegen die toestemmingen aan in Firefox 69.0.3

Die duitse overheidsdiens heeft te vroeg als veiilgste benoemt, want hun versie was 68...., wat je kan opvatten als de minst onveilige.

Tenslotte: ik krijg de indruk dat jij het niet erg belangrijk vindt. (met dt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaiGil
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-09-2020
Bruin Poeper schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 19:04:
[...]

Dat moet nog blijken.
Overigens loop ik voor het eerst tegen die toestemmingen aan in Firefox 69.0.3

Die duitse overheidsdiens heeft te vroeg als veiilgste benoemt, want hun versie was 68...., wat je kan opvatten als de minst onveilige.

Tenslotte: ik krijg de indruk dat jij het niet erg belangrijk vindt. (met dt)
De veiligste staat altijd gelijk aan minst onveilig, dat is hoe dat nou eenmaal werkt. Niemand kan je beloven dat iets daadwerkelijk 100% veilig is, maar je kan wel onderzoeken wat het minst of meest veilig is. Dat is hier ook gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Veilig werken is het bewust nemen van aanvaardbare risico's...

Als je de permissies die je aan deze plug-ins moet niet aanvaardbaar vindt dan kun je ze verwijderen en vervangen door add-ons die wel aan je eisen en wensen voldoen.
Een andere optie is kijken naar de potentiële risico's en de aanvaardbaarheid daarvan overwegen. Uiteindelijk gaat het namelijk in alle gevallen om third party toevoegingen die zorgen dat de basisfunctionaliteit van de je browser wordt uitgebreid...
Met andere woorden: Mozilla / Firefox gooit niets te grabbel. Het is de veiligste (minst onveilige) in gebruik. Jou zorgen zitten ook niet in die basisfunctionaliteit, maar wat add-ons daarmee kunnen doen. Je browser brengt je daarvan op de hoogte.
Wat je nu doet is schieten op de boodschapper.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Jester-NL schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:19:
Wat je nu doet is schieten op de boodschapper.
Jij verschuilt je (namens Firefox?) achter wat de add-on's doen en laat Firefox zijn handen in onschuld wassen.

De genoemde add-on's zijn wel door Firefox beheerd en aanbevolen.

Als Firefox bedoelt dat zij ze niet onder controle hebben (en dat elke add-on gevaarlijk is) moeten ze hun mond houden, en niet de suggestie wekken dat Firefox jou controle geeft via Firefox-Opties instellingen.
Als waarschuwing is dit een misleidende dooddoener eerste klas.
Weg er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Bruin Poeper schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 10:35:
[...]

Jij verschuilt je (namens Firefox?) achter wat de add-on's doen en laat Firefox zijn handen in onschuld wassen.
(...)
Ik geloof niet dat deze discussie nog iets gaat worden. Veel plezier verder...
;w

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Dag fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

- kijk inderdaad goed naar permissies, bijvoorbeeld Ff 69.03 geeft gewoon uitleg
- weet dat een plugin (of foon-app) permissies nodig heeft voor de taak waarvoor je het installeert - je voorbeelden Translate en uBlockOrigin hebben natuurlijk volledige toegang nodig (maar bijv geen toegang tot je contacts of camera op een foon)
- (en weet dat er malafide apps bestaan die meer vragen
- installeer de app niet als je het niet vertrouwt..

Maar: het topic past eigenlijk beter bij de buren van privacy&beveiliging (oeps, ik had eerder niet door dat het daar niet al stond). Maar als het communiceren zo moet dan sluit ik het topic wel ipv te verplaatsen. Je wilt schijnbaar alleen even ranten. Dan is nu wel gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 20-10-2019 10:54 . Reden: blijkbaar -> schijnbaar ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.