Plots oplopende luchtvochtigheid in huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simotion
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 09:30
De afgelopen weken blijft de luchtvochtigheid in huis maar oplopen. Dit is eigenlijk voor het eerst dat de luchtvochtigheid in huis zo hoog raakt. Normaal is deze altijd tussen de 40 en 60%, maar sinds oktober loopt het op van boven de 60% naar intussen 70%. Ik heb een dag wat ramen tegen elkaar opengezet en de verwarming flink laten opstoken om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen, maar de luchtvochtigheid gaat daarna ook meteen weer flink omhoog (zie grafiek).

luchtvochtigheid

Wij hebben december vorig jaar onze spauwmuren laten isoleren met verlijmde EPS korrels, verder is er niets veranderd aan ons huis. Ik weet niet of dat bijna een jaar na plaatsen kan zorgen voor dit fenomeen... Wel zijn onze buren de ruimte die aan ons huis vast ligt flink aan het verbouwen en ik meen dat zijn de verdiepingsvloer wilde vervangen voor een betonnen vloer, kan dit iets te maken hebben met hun werkzaamheden of moet ik elders in huis op zoek naar een oorzaak?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ik zou het zoeken in je pas geïsoleerde spouwmuren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Anoniem: 36835

De oorzaak is de tijd van het jaar en het regenachtige weer.

Bij mij is namelijk precies hetzelfde. En dit is een jaarlijkse terugkomend fenomeen. Over 2 maanden mag ik waarschijnlijk de luchtbevochtiger weer van zolder halen omdat het dan weer te laag is.

[ Voor 88% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 18-10-2019 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-04 15:58
Hoeveel lucht haal je van buiten je huis in? Vandaag bijvoorbeeld is de luchtvochtigheid buiten al 81%

Dus het is niet gek dat de luchtvochtigheid binnen ook stijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DNND
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-02 13:54
De luchtvochtigheid in mijn woning ligt momenteel ook al een tijdje tussen de 60 & 70 procent. Ons ventilatiesysteem zuigt door de raamroosters lucht van buiten aan. Als het regenachtig weer is zoals nu, dan is dit (voor hier) een normale luchtvochtigheidsgraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:32

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Wijkt het werkelijk af van waardes in het najaar van andere jaren?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:24
Same here. Ook 40-60 normaal en nu 60+. Wonen hier (woning uit 2007) bijna een jaar en vroeg me ook al af of dit normaal is. Kennelijk wel ;) In onze vorige woning (appartement uit 2011) hadden we dit niet overigens. Daar moest ik regelmatig een bevochtiger aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
Hier hetzelfde hoor, laatste paar weken ook vaak 60-70%, terwijl ik de hele zomer keurig rond de 45-55% heb gehangen. Als het eenmaal weer iets minder regent en iets kouder wordt, daalt dat weer tot 30%, of zelfs daaronder, dus dan moet ik juist de luchtbevochtiger weer opgraven...

Hier een ventilatiesysteem dat wat fanatiek is en ik zelf niet kan instellen (jaren 70 appartementencomplex), dus de buitenlucht heeft dan gewoon heel direct invloed op luchtvochtigheid binnen.

Natuurkundig heeft het ermee te maken dat warme lucht meer vocht kan vasthouden, dus als lucht buiten vochtig en 20 graden is, hou je zelfde niveau als het binnen komt. Koude lucht warmt bij binnenkomst eerst op, waardoor er relatief meer vocht in zou kunnen, en de relatieve luchtvochtigheid dus daalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Komt die grafiek trouwens uit je thermostaat? Of heb je een ander leuk apparaatje daarvoor? Ik zou het ook wel eens willen bijhouden, maar geen zin om een slimme thermostaat te kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Hier ook laatste dagen 70% is het weer.

normaal droog tot veel te droog (winter)

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:23
Lijkt op een domoticz grafiek :)
Geen zorgen, hier precies hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-04 12:43
Idd hier ook hetzelfde. Jaren 30 woning met enkel glas ;)

Overigens....welke binnen thermostaat gebruik jij en hoe heb je die op je PI aangesloten? Ben nog op zoek naar zo'n device, vandaar mijn vraag.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:46:
Komt die grafiek trouwens uit je thermostaat? Of heb je een ander leuk apparaatje daarvoor? Ik zou het ook wel eens willen bijhouden, maar geen zin om een slimme thermostaat te kopen :P
Heb zelf bij de Gamma zo'n hygrometer voor 5 euro ofzo gekocht. Heeft net als een thermometer geen batterijen o.i.d. nodig.
https://www.gamma.nl/asso...s-05-hygrometer/p/B618334
Deze heb ik.

Bij mij thuis overigens ook ineens 70%, normaal tussen 55 en 60. Komt waarschijnlijk gewoon door het oer Hollandse weer zoals eerder genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:10
Dit is een doodnormaal verschijnsel in voor- en vooral het najaar.

In de zomer is de luchtvochtigheid van buitenlucht doorgaans lager dan nu, waardoor met een beetje ventileren de relatieve luchtvochtigheid binnenshuis ook keurig tussen 40-60% ligt.

In de winter ligt de relatieve luchtvochtigheid buiten regelmatig hoog, maar doordat we die lucht binnenshuis opwarmen kan de lucht ineens (veel) meer vocht opnemen. De relatieve luchtvochtigheid daalt dan sterk. Hierdoor is het 's winters zonder hulpmiddelen een uitdaging om de luchtvochtigheid boven 40% te houden binnenshuis.

In het tussenseizoen zoals nu ligt de luchtvochtigheid buiten hoog, dus als we ventileren dan komt dat vocht mee naar binnen. Zouden we niet ventileren, dan zou door vochtproductie binnenshuis (koken, douchen, ademen, verdamping uit planten) alsnog de luchtvochtigheid binnenshuis enorm oplopen in deze tijd.
De buitenlucht die we via ventilatie naar binnen halen is niet veel kouder dan de gewenste binnentemperatuur, dus het principe van de relatieve luchtvochtigheid (sterk) verlagen middels het verwarmen van de lucht gaat nu niet op.

Deal with it. Iedereen zonder ontvochtiger in huis zit met hetzelfde en het is niet echt een probleem.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-04 18:55
Kijk ook eens in de kruipruimte, die kan nu ook veel natter/vochtiger zijn. Met resultaat dat dat ook naar boven je woning in trekt. En als je geen kruipruimte hebt is dat sowieso al aan de orde, dat de grondwaterstand is verhoogd en dit ook onder je woning het geval is met hogere vochtigheid in huis als gevolg.

[ Voor 40% gewijzigd door Divak op 18-10-2019 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simotion
Dat is een geruststelling.

De grafieken komen inderdaad uit Domoticz. Ik heb sinds oktober vorig jaar een slimme thermostaat aangeschaft (Nest V3) en deze is gekoppeld aan Domoticz.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:12
Vergeet niet dat het bijna al een maand dagelijks regent.

Grafiekjes. En dan is De Bilt nog relatief droog
Oktober
Afbeeldingslocatie: https://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/klimatologie/grafieken/maand/rhdr260.png

September
Afbeeldingslocatie: https://cdn.knmi.nl/system/pages/image2s/000/000/425/xlarge/rhdr260_201909.png?1569917228

Van 22 september t/m vandaag is het alleen op 5 oktober droog gebleven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kevlar01 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:06:
[...]

Heb zelf bij de Gamma zo'n hygrometer voor 5 euro ofzo gekocht. Heeft net als een thermometer geen batterijen o.i.d. nodig.
https://www.gamma.nl/asso...s-05-hygrometer/p/B618334
Deze heb ik.

Bij mij thuis overigens ook ineens 70%, normaal tussen 55 en 60. Komt waarschijnlijk gewoon door het oer Hollandse weer zoals eerder genoemd.
Ja die heb ik, maar die maakt geen mooi grafiekje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat is algemeen zo in deze tijd van het jaar, en nu wel in het bijzonder; veel regen.

Heb je overstek? Of regenen je muren ook nat? Met volgeblazen spouw duurt het langer voor die opdrogen. Leefvocht blijft vast ook wel langer hangen, dus je moet ook ventileren. Bij veel oudere huizen wordt dat gewoon compleet nagelaten... op dat raampje open na; maar dat wordt al weer snel te koud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simotion
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:46:
De grafiek komt uit Domoticz. Deze haalt zijn data van de slimme thermostaat (Nest v3), maar er zijn ook sensoren zonder thermostaatfunctie die dezelfde data kunnen meten en bijv. via bluetooth, 433mhz, zigbee of zwave met Domoticz kunnen praten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:07

Theo

moederbord

Afgelopen week was het overdag 15 graden bij 99% RV buiten. Verwarm je deze lucht naar 21 graden dan heb je nog steeds 70% RV in de lucht zitten. In beide gevallen is dit zo'n 13 gram water per kuub lucht.

Nuttige link:
https://www.lenntech.com/...ity/relative-humidity.htm

Voer hier in wat de buitencondities zijn (temperatuur en RV) en voer de temperatuur binnen in. De tool geeft dan wat de RV binnen is. Lager dan wat de tool geeft zul je de RV niet kunnen krijgen.

Afgelopen weken was extreem vies, vochtig en naar weer waarbij er extreem veel vocht in de lucht zat.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogiedog
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-04 19:55
Hier hetzelfde probleem luchtvochtigheid tussen de 65% en 75% (goed om te weten dat we niet de enige zijn :) )

Het helpt bij ons ook niet dat we dicht bij water wonen, 11cm water in de kruipruimte hebben en vol op de wind staan in de weilanden (deze maand heeft het ook wel erg veel geregend);

[ Voor 45% gewijzigd door dogiedog op 26-10-2019 12:14 . Reden: Aanvulling ]

Pagina: 1