Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• ptje97
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 04-11 11:28
Mijn vraag

Het is nu één jaar geleden dat ik een kennis van mij een bedrag van 1010,- euro heb uitgeleend. Heb nu na een jaar maar 30,- terug gekregen. Het lenen van geld is besproken via whatsapp, ondertussen wacht ik al te lang op het geld. Constant krijg ik berichtjes van heb dan geld, maar dan heeft die niks meer. Ondertussen kan kennis wel op vakantie en dergelijke.

Enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken om het terug te vorderen?

Beste antwoord (via ptje97 op 19-10-2019 11:02)

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 13:15
Er ontbreekt wel wat informatie.

Wat ik bijvoorbeeld zou willen weten is of je het geld hebt overgemaakt, of cash hebt gegeven. In dat laatste geval denk ik dat het allemaal heel lastig wordt. Immers, tenzij er harde getuigen zijn van de transactie, wordt het wel heel lastig bewijzen.

In het geval van een overboeking ligt dat anders. Grofweg zijn er drie soorten transacties mogelijk: Betalingen; Leningen en Giften. Als geen van deze drie van toepassing is, is er sprake van een onverschuldigde betaling. Die is trouwens een lening totdat het bedrag wordt terugbetaald. Maar daar lijkt geen sprake van. Meestal specificeer ik in mijn overboekingen om welke van de drie het gaat.

Zolang duidelijk is dat het niet gaat om een gift, is het altijd mogelijk je geld terug te eisen. Immers, in dat geval zal de kennis ofwel moeten terugbetalen (middels een vordering door jou), dan wel producten of diensten hebben geleverd voor die tegenwaarde. Van beide lijkt - afgezien van die € 30 - geen sprake.

Het feit, trouwens, dat er € 30 is terugbetaald bewijst wat mijn part dat er sprake is van een lening, en niet een gift (het meest gebruikte verweer in deze zaken).

Wel is het noodzakelijk dat je minstens eens per jaar een herinnering stuurt. Zonder die herinnering kunnen je rechten vervallen.

Als je wilt, kun je een jurist vragen je te helpen bij deze zaak. Ik heb rechtszaken tussen vrienden gezien om precies deze reden. Meestal verliest de lener. En, meestal is de vriendschap wel voorbij bij de eerste brief van een advocaat of rechtbank.

Alle reacties

• Micheltje
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 29-10 05:52
Heb je het zwart wit met ondertekening?

• Highland
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 13:03
Om te beginnen het geld als verloren beschouwen. Dat is een cursus van € 1.010.

Vervolgens face-to-face aangeven dat je het geld wil terughebben. Daarbij aangeven hoeveel/hoe snel.
Deze afspraak bevestigen per mail/app en dat bewaren.

Wanneer er niet wordt nagekomen bellen om aan te kondigen dat je in gebreke gaat stellen én dat schriftelijk (aangetekende brief) dan ook doen. Je kan dat dan ook aan zijn partner/ouders laten weten (sociale druk).

Daarna ga je het juridische traject in. Als je dat al wil doen (want kost ook geld).

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 12:26
Wat heb je zelf al gevonden?

Deze vraag is, zo lomp gesteld, niet gewenst. Zie ook het beleid hieromtrend.

Ardana wijzigde deze reactie 18-10-2019 15:51 (61%)

• PD2JK
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:59

PD2JK

CQ CQ

Geld.nl:
Geleend geld terugvorderen - Ingebrekestelling

Als je niet tot een schriftelijke overeenstemming kan komen met je vriend of familielid, dan zal het moeilijk worden om je geld terug te krijgen. In dat geval is het verstandig om de lener een aangetekende brief te sturen als ingebrekestelling. Een voorbeeldbrief van ingebrekestelling kan je vaak op weg helpen. Hiermee herinner je hem nogmaals aan zijn openstaande schuld.

Als de lener ook na deze brief het geld niet terugbetaalt, dan kun je waarschijnlijk fluiten naar je geld. Omdat je geen contract hebt opgesteld waarin de leenovereenkomst vaststaat, heb je geen zaak om naar de rechter te gaan.
Maar deze gasten denken dat je wat sterker staat, maar is een commercieel bedrijf, dus die gaan graag voor je naar de rechter. :P

PD2JK wijzigde deze reactie 18-10-2019 09:58 (9%)

Profiel
Highscreen Pentium MMX 200MHz / 64MB / Bigfoot 2,1 GB / Cirrus Logic CL-GD5446 2MB VGA / 2x Voodoo2 12MB SLI / SB AWE64 Gold / CD ODD / FDD

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 03:14
Dreigen met rechtsbijstand inschakelen (en dat ook doen bij ingebrekestelling blijven) wil ook wel eens helpen. Ik heb hetzelfde gehad met ongeveer 700 euro. Zolang het ergens zwart op wit staat (een whatsapp gesprek dus in jou geval) wil de rechtsbijstand nog wel eens wat voor je doen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13:58
Big Frank erop af sturen

https://www.bigfrank.nl/

• Micheltje
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 29-10 05:52
DutchKel schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:06:
Dreigen met rechtsbijstand inschakelen (en dat ook doen bij ingebrekestelling blijven) wil ook wel eens helpen. Ik heb hetzelfde gehad met ongeveer 700 euro. Zolang het ergens zwart op wit staat (een whatsapp gesprek dus in jou geval) wil de rechtsbijstand nog wel eens wat voor je doen.
Als je maar iets zwart op wit hebt staan zoals men dat noemt

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Iedereen het gaat om een kennis, hoe goede kennis vraag ik mij dan af? Wil TS hierna nog door één deur kunnen met de persoon? Ik zou eerst gewoon een goed, vriendelijke maar dringend gesprek gaan voeren. Ga daarin termijnen afspreken voor de terug betaling. Zet dat op 'papier', als het maar door beide partijen terug te lezen is. Kan de persoon zich daar niet aan houden dan pas het traject verder ingaan zoals Highlandd dat aangeeft... Tenminste als je de vrede wilt bewaren. :)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 15:25
Never nooit meer geld uitlenen. Alleen geven als er echt nood aan de man is, uithuiszetting, geen tientje voor boodschappen, kinderen die wat nodig hebben voor school. Dan nog kan je beter met de spullen of boodschappen zelf aankomen. Nood was hier niet aan de man gezien de vakantie.

Een rekening welke betaald moet worden zoals hier (aanname gezien bedrag) is voor mij altijd zorg voor de persoon zelf. Als het om geld gaat kan je maar weinig mensen echt vertrouwen.

Overigens wil je het echt terug binnen afzienbare, dan helpt de nice, friendly guy aanpak waarschijnlijk niet meer, dan moet je helaas echt in het traject van pittige discussies, druk uitvoeren, harde afspraken (nu wel op papier) om in termijnen te betalen, en dit controleren en bij wanbetaling telkens weer navraag doen. Je wordt nu gewoon voorgelogen en als deurmat gebruikt.

Vinzz wijzigde deze reactie 18-10-2019 10:52 (29%)

• mdoos
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 15:36
Als het contact nog normaal verloopt probeer het met kleinere bedragen. Bijvoorbeeld vragen of het lukt einde van de maand/waneer salaris binnenkomt €200,- terug te betalen.

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14:49

Omega Supreme

The God of Death

Micheltje schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:08:
[...]

Als je maar iets zwart op wit hebt staan zoals men dat noemt
Als hij de WhatsApp berichten nog heeft en daar duidelijk in staat dat het een lening is die terugbetaald moet worden. Nog beter als de kennis iets heeft geroepen als 'volgende maand krijg je het terug'of 'als ik vakantiegeld heb gehad krijg je het terug' dan heb je het op schrift. Op schrift is juridisch namelijk niet synoniem voor op papier, maar voor vastgelegd.

Bij dit soort bedragen moet je eigenlijk altijd een overeenkomst vastleggen en dan is whatsapp misschien nog wel handiger dan papier omdat bij whatsapp ook meteen aangetoont is wie de partijen zijn via de telefoonnummers.

edit:
Vinzz schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:21:
Never nooit meer geld uitlenen. Alleen geven als er echt nood aan de man is, uithuiszetting, geen tientje voor boodschappen, kinderen die wat nodig hebben voor school. Dan nog kan je beter met de spullen of boodschappen zelf aankomen. Nood was hier niet aan de man gezien de vakantie.
Een vriend van me heeft een paar jaar in de schuldsanering gezeten. Als je geld geeft dan moet je in zo'n situatie dat gebruiken om extra af te lossen, als je het op de rekening stort wordt het zelfs automatisch afgepakt*.

Ik heb hem toen geholpen door regelmatig langs te komen en boodschappen te doen die ik dan betaalde en bijvoorbeeld kleding betaald om te helpen. Dit alles overigens giften, je helpt iemand met schulden niet met leningen.

* De schuldsanering pakt alles wat binnenkomt boven het bedrag dat is afgesproken dat je mag houden. Die vriend had een keer een onterechte dubbele incasso van de huur, de extra afboeking werd teruggestort en onmiddelijk afgepakt door de schuld sanering waardoor hij zwaar in de financiele problemen kwam. De huur was meer dan hij maandelijks overhield voor levensonderhoud waardoor hij een maand geen geld voor eten had! Moest een rechter aan te pas komen om zijn geld terug te krijgen.

Omega Supreme wijzigde deze reactie 18-10-2019 11:28 (72%)

"You know you're hanging out with physics geeks when neutronium counts as a "mundane" form of matter."

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 13:15
Er ontbreekt wel wat informatie.

Wat ik bijvoorbeeld zou willen weten is of je het geld hebt overgemaakt, of cash hebt gegeven. In dat laatste geval denk ik dat het allemaal heel lastig wordt. Immers, tenzij er harde getuigen zijn van de transactie, wordt het wel heel lastig bewijzen.

In het geval van een overboeking ligt dat anders. Grofweg zijn er drie soorten transacties mogelijk: Betalingen; Leningen en Giften. Als geen van deze drie van toepassing is, is er sprake van een onverschuldigde betaling. Die is trouwens een lening totdat het bedrag wordt terugbetaald. Maar daar lijkt geen sprake van. Meestal specificeer ik in mijn overboekingen om welke van de drie het gaat.

Zolang duidelijk is dat het niet gaat om een gift, is het altijd mogelijk je geld terug te eisen. Immers, in dat geval zal de kennis ofwel moeten terugbetalen (middels een vordering door jou), dan wel producten of diensten hebben geleverd voor die tegenwaarde. Van beide lijkt - afgezien van die € 30 - geen sprake.

Het feit, trouwens, dat er € 30 is terugbetaald bewijst wat mijn part dat er sprake is van een lening, en niet een gift (het meest gebruikte verweer in deze zaken).

Wel is het noodzakelijk dat je minstens eens per jaar een herinnering stuurt. Zonder die herinnering kunnen je rechten vervallen.

Als je wilt, kun je een jurist vragen je te helpen bij deze zaak. Ik heb rechtszaken tussen vrienden gezien om precies deze reden. Meestal verliest de lener. En, meestal is de vriendschap wel voorbij bij de eerste brief van een advocaat of rechtbank.

• XallaX
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20-11 19:47

XallaX

Meow

Incassobureau is ook een optie mits je voldoende bewijs kan overleggen. (en spreek vooraf de kosten af, no cure no pay is niet gratis).

• Nijl
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:01

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Er zijn andere manieren om je centjes terug te halen. Ik was laatst boodschappen aan het doen. Toen riep er ineens een vrouw naar een andere vrouw bij de kassa " zo zo..! Wel tabak kopen, maar mij mijn 100 euro terugbetalen HO maar! "

Ik had het niet meer...

You are NIJL-ed!

• dehardstyler
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 15:32
Vinzz schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:21:

Een rekening welke betaald moet worden zoals hier (aanname gezien bedrag) is voor mij altijd zorg voor de persoon zelf. Als het om geld gaat kan je maar weinig mensen echt vertrouwen.

Overigens wil je het echt terug binnen afzienbare, dan helpt de nice, friendly guy aanpak waarschijnlijk niet meer, dan moet je helaas echt in het traject van pittige discussies, druk uitvoeren, harde afspraken (nu wel op papier) om in termijnen te betalen, en dit controleren en bij wanbetaling telkens weer navraag doen. Je wordt nu gewoon voorgelogen en als deurmat gebruikt.
Raar eigenlijk, want ik kan zo 7 maten opnoemen die ik mijn creditcard + pinpas + beide pincodes zo zou meegeven, omdat ik weet dat het goed komt. Ik weet niet wat jullie allemaal voor vrienden hebben? :P

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 02:17
Helixes schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:50:
[...]

En, meestal is de vriendschap wel voorbij bij de eerste brief van een advocaat of rechtbank.
Nee, de vriendschap was al voorbij op het moment dat de lener het zo bont maakte dat er uberhaupt een rechtbank of advocaat aan te pas moet komen...

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
@dehardstyler Hartstikke illegaal. Je kan er zelfs voor in de cel belanden.

To OP. Tja.. Denk geld kwijt. Tenzij je je appjes hebt bewaard. Meteen naar je account mailen en uitprinten en naar de rechtsbijstand.

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14:49

Omega Supreme

The God of Death

dehardstyler schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:50:
[...]

Raar eigenlijk, want ik kan zo 7 maten opnoemen die ik mijn creditcard + pinpas + beide pincodes zo zou meegeven, omdat ik weet dat het goed komt. Ik weet niet wat jullie allemaal voor vrienden hebben? :P
Ik eigenlijk maar één, en dat is degene die in de schuldsanering heeft gezeten :)

Om te beginnen was de oorzaak daarvan een mislukte poging een eigen bedrijf te beginnen en daarna niet weten hoe je dara uitkomt/te laat hulp vragen. Daarnaast heeft hij sindsdien zijn zaken rigoreus op orde gesteld.

"You know you're hanging out with physics geeks when neutronium counts as a "mundane" form of matter."

• dehardstyler
Ivysaur schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:58:
@dehardstyler Hartstikke illegaal. Je kan er zelfs voor in de cel belanden.

To OP. Tja.. Denk geld kwijt. Tenzij je je appjes hebt bewaard. Meteen naar je account mailen en uitprinten en naar de rechtsbijstand.
Als zij er mee gaan klooien wel ja, maar ik weet zeker dat ze dat niet doen en dus komt de overheid / bank daar niet eens achter. :)

• Nijl

Nijl

HK-opmerkingen zijn niet gewenst.

Ardana wijzigde deze reactie 18-10-2019 16:38 (64%)

You are NIJL-ed!

• dehardstyler
En ook HK-reacties zijn niet gewenst.

Ardana wijzigde deze reactie 18-10-2019 16:38 (83%)

• Nijl

Nijl

Zie vorige post.

Ardana wijzigde deze reactie 18-10-2019 16:38 (98%)

You are NIJL-ed!

• Firestorm
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:55

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Vragen wanneer z'n salaris gestort wordt en de komende 5 maanden op de koffie gaan om 200,- te innen. Als je op vakantie kan heb je ook de ruimte om elke maand 200,- opzij te leggen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True