Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 23:42
Gisteren is mijn nieuwe LSI 9211-8i met Firmware P18 in IR mode binnengekomen. Ik wil deze erasen en dan flashen naar P20 in IT mode. Moederbord wat ik gebruik is een Asrock X470 Taichi Ultimate met Asrock bios 4.30. Ik heb diverse tutorials op internet gevolgd en overal is er een probleem:

1) Als ik win10 via advanced startup options laat booten in een cmd prompt en sas2flash x64 gebruik dan krijg ik een 'cannot flash in this operating system'. Ik kan wel met sas2flash -listall de kaart zien.

2) Als ik een Rufus FreeDOS bootable usb stick gebruik en een sas2flsh -listall geef dan krijg ik:
ERROR: Failed to initialize PAL. Exiting program.
Volgens diverse tutorals komt dit doordat het moederbord UEFI is en is de oplossing booten in UEFI. Dit lukt me echter niet:

Deze tutorial zegt dat het nodig is om de juiste sas2flash.efi naar de root van de stick te kopieren. Dit heb ik gedaan. Als ik in het boot menu kies voor 'UEFI [usb stick], Partition 1' dan wordt het scherm even zwart en komt het boot menu weer terug.

Deze tutorial geeft aan dat het mogelijk is om in de Asus bios te booten en dan de EFI shell te laden. Ik kan in mijn Asrock bios niet iets vergelijkbaars terugvinden.

Deze tutorial gebruikt shell_full.efi en renamed deze naar shellx64.efi in de root van de flash drive. Dit heb ik geprobeerd, maar ook dan krijg ik het boot menu weer terug als ik UEFI: [usb stick], Partition 1 kies.

Wie heet hoe ik Freedos / MS DOS in UEFI kan booten om de kaart te flashen of wie heeft nog een andere suggestie?

Beste antwoord (via nielsgeode op 18-10-2019 10:51)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:07
Je vergeet even dat in de tutorial die je zelf linkt een opmerking staat over het gebruik van een oude EFI shell. Degene die je nu gebruikt zal te nieuw zijn.
nielsgeode schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:53:
Deze tutorial gebruikt shell_full.efi en renamed deze naar shellx64.efi in de root van de flash drive. Dit heb ik geprobeerd, maar ook dan krijg ik het boot menu weer terug als ik UEFI: [usb stick], Partition 1 kies.
.. die is beter dus. Maar 'in de root van de flash drive' is geen geldige EFI-structuur - ik vermoed dat dat je fout is.

\EFI\BOOT\BOOTX64.EFI

is wat een UEFI wel zou moeten booten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-09 13:57

WCA

Als ik me niet vergis kan je deze kaart niet flashen vanuit uefi.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
WCA schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:28:
Als ik me niet vergis kan je deze kaart niet flashen vanuit uefi.
Diverse tutorials zeggen van wel en ik heb van broadcom 'Installer_P20_for_UEFI.zip' gedownload. In die zip zit sas2flash.efi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-09 13:57

WCA

Ik heb destijds wel geprobeerd om deze kaart te flashen, maar uiteindelijk heb ik een oude pc gepakt die geen uefi kon, en werkte alles in een keer.

Wellicht dat het in UEFI mogelijk is, maar ik kreeg het niet voor elkaar.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
WCA schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:33:
Ik heb destijds wel geprobeerd om deze kaart te flashen, maar uiteindelijk heb ik een oude pc gepakt die geen uefi kon, en werkte alles in een keer.

Wellicht dat het in UEFI mogelijk is, maar ik kreeg het niet voor elkaar.
Dat had ik gisteren dus ook geprobeerd op een oud Asrock G41C-GS moederbord maar ook daar kreeg ik een foutmelding. Weet niet meer welke, maar google vertelde me dat je die krijgt als het bios iets niet ondersteunt.

Ik heb nog wel een ander oud bordje liggen, maar wil het graag in UEFI kunnen omdat ik heel binnenkort waarschijnlijk alléén nog maar UEFI systemen heb en ook dan wil ik die kaarten kunnen flashen. En dat andere bord is los, dan moet ik ook een voeding en cpu gaan ombouwen en daar heb ik geen zin in :)

[ Voor 21% gewijzigd door nielsgeode op 18-10-2019 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
Het kan wel degelijk via UEFI, ik heb een paar maand geleden nog 3 stuks gedaan.
Het moeilijke gedeelte is inderdaad uitvissen hoe je in een EFI shell kan geraken. Niet alle moerderborden hebben de mogelijkheid om zelf een EFI shell te starten.
In dat geval kan je proberen te booten van een speciaal geprepareerde USB-stick, maar dat gaat naar mijn mening vaker fout dan juist.

Beste advies dat ik kan geven is om te googelen of je bordjes zelf een EFI shell kunnen starten en indien niet naar een oud legacy bordje terug te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
enthernal schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:12:
Het kan wel degelijk via UEFI, ik heb een paar maand geleden nog 3 stuks gedaan.
Het moeilijke gedeelte is inderdaad uitvissen hoe je in een EFI shell kan geraken. Niet alle moerderborden hebben de mogelijkheid om zelf een EFI shell te starten.
In dat geval kan je proberen te booten van een speciaal geprepareerde USB-stick, maar dat gaat naar mijn mening vaker fout dan juist.

Beste advies dat ik kan geven is om te googelen of je bordjes zelf een EFI shell kunnen starten en indien niet naar een oud legacy bordje terug te vallen.
Ik heb nog even gegoogled en deze gevolgd. Met deze stick kan ik in de shell booten en ik zie Shell> _. met fs0:, fs1: etc. kan ik de verschillende filesystems (blijkbaar) selecteren. Als ik mijn stick seleteer en dir doe zie ik netjes sas2flash.efi staan. Als ik dan sas2flash -listall geef krijg ik 'InitShellApp: Application not started from Shell'.

[ Voor 11% gewijzigd door nielsgeode op 18-10-2019 10:25 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:07
Je vergeet even dat in de tutorial die je zelf linkt een opmerking staat over het gebruik van een oude EFI shell. Degene die je nu gebruikt zal te nieuw zijn.
nielsgeode schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:53:
.. die is beter dus. Maar 'in de root van de flash drive' is geen geldige EFI-structuur - ik vermoed dat dat je fout is.

\EFI\BOOT\BOOTX64.EFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Thralas schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:32:

[...]

\EFI\BOOT\BOOTX64.EFI

Ik heb nu de shellx64.efi van deze tutorial in /efi/boot gezet en nu werkt het wel 8)

Edit: Ik probeer de heatsink eraf te halen en de koelpasta te vervangen en een fan toe te voegen zoals hier te zien is. De pushpins zijn omhoog. Probleem: die koelpasta lijkt wel epoxykit zo vast zit het. |:( Heeft iemand ideeen?

[ Voor 15% gewijzigd door nielsgeode op 18-10-2019 13:07 ]

Pagina: 1