Vraagje over airflow in case

Pagina: 1
Acties:

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-10 13:19
Ik heb al een wat oudere case en vind het lastig om een perfecte airflow te creëren.
Ik heb nu één 120mm intake Scythe fan aan de voorzijde (onder) en één 80mm Be Quiet exhaust aan de achterzijde (boven).
De temperaturen waren op zich best prima maar zou ze nog iets lager willen krijgen zodat de fans op een lager toerental kunnen draaien en het systeem nog iets stiller wordt.

Ik heb nu een ryzen 2700x met de standaard koeler en een RX 580 8GB GPU. Tijdens kortere stress testen/gamen/benchmarks wordt de temperatuur van de cpu en gpu niet hoger dan ca 75-78 graden

Mijn vorige setup in dezelfde Xion case was een i5-7600k met een Arctic Freezer Pro cooler. Deze had ik zo geïnstalleerd dat deze direct richting de exhaustfan blies. De temps waren doen 5-10 graden lager.

Nu vraag ik me af of ik de sidefan in het midden (80mm) ook nog zal monteren en de vraag is dan hoe? Deze als exhaustfan of inlet gebruiken?

Ik heb al teveel geld uitgegeven en wil nu niet direct weer geld uitgeven voor een andere case en deze optimaliseren, of iemand moet een goede, stille tweedehandse te koop weten te staan of een nieuwe weten die zeer scherp geprijsd zijn en tevens goed zijn.

Bedankt voor jullie input. Indien gewenst kan ik uiteraard een foto maken van de case

• basheijd1997
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-11 13:07
Om een 'hulpzaam' antwoord te kunnen geven zou een foto als optie kunnen zijn maar belangerijker is welke case heb je nu in gebruik?
dit aangezien je al aangaf niet direct een nieuwe case te willen halen (wat niet persee nodig hoeft te zijn met fanplaatsing wat beter indien mogelijk zou zijn)

• onnaj
Hoi,

De case is een Xion Solaris (zelfs nog met USB 2.0): https://www.google.com/am...d-tower/p/N82E16811208009

Hopelijk is het dan wat duidelijker ;-)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:59
Probleem met die antieke kasten is dat de voeding bovenin zit, de mogelijkheid voor fatsoenlijk kabelmanagement ontbreekt, er beperkt plaats is voor casefans (vooral intake) en er enorm veel obstakels vlak na de intake zitten. Dit ga je nooit goed krijgen in deze behuizing, is niet de moeite waard en zeker niet als je weet dat je voor een tientje of 5 al iets hebt dat veel beter presteert.

Verwijderd

onnaj schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:50:
Ik heb al een wat oudere case en vind het lastig om een perfecte airflow te creëren.
Ik heb nu één 120mm intake Scythe fan aan de voorzijde (onder) en één 80mm Be Quiet exhaust aan de achterzijde (boven).
De temperaturen waren op zich best prima maar zou ze nog iets lager willen krijgen zodat de fans op een lager toerental kunnen draaien en het systeem nog iets stiller wordt.

Ik heb nu een ryzen 2700x met de standaard koeler en een RX 580 8GB GPU. Tijdens kortere stress testen/gamen/benchmarks wordt de temperatuur van de cpu en gpu niet hoger dan ca 75-78 graden

Mijn vorige setup in dezelfde Xion case was een i5-7600k met een Arctic Freezer Pro cooler. Deze had ik zo geïnstalleerd dat deze direct richting de exhaustfan blies. De temps waren doen 5-10 graden lager.

Nu vraag ik me af of ik de sidefan in het midden (80mm) ook nog zal monteren en de vraag is dan hoe? Deze als exhaustfan of inlet gebruiken?

Ik heb al teveel geld uitgegeven en wil nu niet direct weer geld uitgeven voor een andere case en deze optimaliseren, of iemand moet een goede, stille tweedehandse te koop weten te staan of een nieuwe weten die zeer scherp geprijsd zijn en tevens goed zijn.

Bedankt voor jullie input. Indien gewenst kan ik uiteraard een foto maken van de case
Dat er temperatuur verschillen zijn is niet geheel verrassend, de Ryzen is gewoon een chip die heter word en wat meer koeling vereist dan je oudere Intel.

Met het monteren van een extra fan zal je hooguit nog 3 a 5 graden winst behalen schat ik.
Als je cable management al zo optimaal mogelijk is verder zou ik als ik jou was of de temperatuur accepteren, of als je nog echt die 3/5 graden winst wil een extra outlet op je side panel zetten.

Is dit niet acceptabel dan zit er niks anders op dan een andere kast kopen.

Dat de voeding boven zit is inderdaad niet optimaal maar ligt er ook weer aan hoe je cable management verder is.

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
sidefan toevoegen doet hellemaal niks, overgens lijken die temps me niet te gek?
als je echt wil zien wat een betere airflow voor je kan doen kan je eens je sidepanel eraf halen om te proberen?

• onnaj
Nou ik heb besloten om toch maar een andere case te kopen, heb via een Tweaker de Corsair 450d gekocht:
pricewatch: Corsair Obsidian 450D
Deze staat bekend om een super goede airflow dus ik hoop dat het dan daarmee opgelost of verminderd is

Verwijderd

Nou top. En vergeet niet dat je de ruimte waarin je zit ook natuurlijk koelt/lucht :-) (bijv met een ventilatie rooster die open staat). Zo zorg je ervoor dat je een verse toevoer hebt van lucht en niet de ruimte langzaam opwarmt wat dan weer invloed gaat hebben op je kast temperatuur.
Pagina: 1