Probleem: branden vanaf netwerkschijf lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:22
Sinds een paar dagen een nieuw systeem in huis, en 't zal ongetwijfeld niemand verbazen dat 't niet naar behoren werkt.
Probleem betreft vooral het branden van CD's (met welke software dan ook). Als ik de bestanden eerst over het netwerk kopieer (met zo'n 7 meg per seconde) en daarna vanaf HD brand gaat 't goed. Probeer ik nu rechtstreeks vanaf m'n netwerk te branden krijg ik een buffer underrun.
Ik heb 't probleem inmiddels herleid tot 't inmekaar donderen van de netwerkdoorvoer (tot <400k) tijdens het branden van een CD, maar ik snap niet waarom. Een ouwe 133MHz Pentium met dezelfde software (Nero 5038, 5048, 5530 en Adaptec 4.05) heeft er geen enkel probleem mee.
MSI K7T-turbo, Athlon T-bird 1.2G, 256 meg PC133, Win98se, sitecom NIC, latest drivers van zo'n beetje alles geinstalleerd, DMA aan voor alle devices (uitschakelen maakt 't probleem nog erger).
NIC zit op IRQ5, niet geshared, CDwriter (HP9100+) zit als slave achter een Asus DVD-E612 (master only geeft zelfde probleem), heb zo'n beetje alles al geprobeerd en begin nu toch ietwat wanhopig te worden :-( Volgens mij is het niet de 686b-bug (da's toch alleen data-corruptie?).
Bijkomend verschijnsel: tijdens branden hapert en stottert het geluid (onboard AC97) verschrikkelijk, dus ik heb het idee dat er ergens een conflict zit mbt de PCI-bus. Maar hoe los ik 't op ?!??!

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

hier stond een domme vraag, ergens overgelezen.

Verwijderd

best wel een domme vraag want hij zegt al dat DMA overal voor aanstaat.....
maareuh oplossing voor het probleem weet ik niet jammer genoeg...

• Sjoq
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07-2023
"DMA aan voor alle devices (uitschakelen maakt 't probleem nog erger)."

hij zegt dat het aanstaat of ben ik nou gek ? :?

Linux is zo cool dat ik het koud heb

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

eh.. gebruik je daarvoor samba???
samba is te instabiel.. nfs of ftp lukt wel...

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• loquitos
  • Laatst online: 12-09-2017

loquitos

die without honour

Schakel je onboard sound uit en brand je data nou eens via een drive mapping ipv via UNC.
kijk eens of dat helpt.
Suc6

AMD Athlon 1200@1200, ABIT KT7, 512 MB PC133, Maxtor 30GB 7200 rpm, Quantum 2GB SCSI, Adaptec 2940AU, Plextor 12/4/32, Plextor 32, Pioneer 105s DVD, Iomega 100MB Zip, SB 5.1 Live, Miro PCTV, USR Sportster 28k8e, Intel Pro 100 NIC, GeForce 2MX-32DDR

Verwijderd

Zit je netwerkkaart in een PCI-Slot dat busmastering ondersteund. En gaat het probleem weg bij het gebruikt van een PCI geluidskaart of bij het uitzetten van het onboard-geluid.

Verwijderd

Ik denk dat buffer vol zit en hij dus niet meer leest en dan is de accestijd van het netwerk te hoog om te reageren op een nieuwe leesopdracht.

Misschien las de oude computer langzamer en was het een constante datastroom.

• Byte_Me
  • Laatst online: 16-08 14:29
waarom wil je perse vanaf netwerk branden. met winoncd kun je gewoon in 1 ruk de files naar locale schijf kopieren (doettie automatisch) en vervolgens fikken.

• JF_
Wow, da's een berg reacties in korte tijd :-)

The_ghost: samba, uiteraard. 't Zijn allebei windows-machines, direct vanaf ftp fikken lukt me niet, en nfs-support onder windows is nou niet echt lekker. Alle andere machines die ik heb geprobeerd (werk :-) doen 't allemaal prima op 8-speed, over samba, onder NetBEUI en/of Netbios over TCP/IP.
Loquitos: drive-mapping of UNC maakt niet uit, onboard sound uitschakelen ook niet.
Wieikke: kaart ondersteunt busmastering, en is volgens sssandra ook ingeschakeld.
Taco: no offense, maar BULL. Als ik files met 7 met per seconde kan kopieren, moet 1.2meg geen enkel probleem zijn (no matter hoe ongelukkig 't geburst wordt). Accesstime op localnet is trouwens <10ms, dus dat moet geen probleem zijn.
Byte_me: kan Nero ook. Maar dit soort oplossingen vallen onder de categorie 'werkt niet jammer dan'. Ik weet dat 't moet kunnen, 't werkt op alle systemen die ik gezien heb, alleen op deze bak niet.

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

nero:
buffer wat groter maken? & caching van de files instellen op wat grotere files (pak em beet... alles onder de 200K) cachen??

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• JF_
Op dinsdag 31 juli 2001 13:47 schreef The_Ghost het volgende:
nero:
buffer wat groter maken? & caching van de files instellen op wat grotere files (pak em beet... alles onder de 200K) cachen??
Buffer staat op 33meg (automatisch), lijkt me toch ruim voldoende. Groter maken heeft geen zin, de data wordt gewoon niet snel genoeg over het net getrokken.
Getest met een aantal files van >50meg, dus small-files-caching zal niet veel uitmaken :-)

'k Heb wel iets anders gemerkt: een enkele keer begint Nero heel vervelend (buffer dropped tot zo'n 2%) en pakt daarna ineens goed op (continue 1.2 meg over het net). Daarna BLIJFT 'ie ook goed draaien, tot de eerstvolgende reboot. Misschien moet ik toch eens wat instellingen vast gaan leggen (heeft vcache eigenlijk invloed op netwerkschijven?)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54
Op dinsdag 31 juli 2001 12:35 schreef JF_ het volgende:
MSI K7T-turbo, Athlon T-bird 1.2G, 256 meg PC133, Win98se, sitecom NIC, latest drivers van zo'n beetje alles geinstalleerd, DMA aan voor alle devices (uitschakelen maakt 't probleem nog erger).
Gebruik wintop eens om je CPU load in de gaten te houden. Voor files vanaf het netwerk is nl. meer CPU kracht nodig dan direct (via dma) van de harde schijf. Al eens een andere NIC geprobeerd?

• JF_
Op dinsdag 31 juli 2001 19:22 schreef Rukapul het volgende:

[..]

Gebruik wintop eens om je CPU load in de gaten te houden. Voor files vanaf het netwerk is nl. meer CPU kracht nodig dan direct (via dma) van de harde schijf. Al eens een andere NIC geprobeerd?
95% idle, da's geen probleem.
Andere NICs heb ik hier niet (allemaal 't zelfde type, Realtek 8139 based van Sitecom).

• JF_
Op dinsdag 31 juli 2001 12:46 schreef wieikke het volgende:
Zit je netwerkkaart in een PCI-Slot dat busmastering ondersteund.
Hm.. Misschien ondersteunde dat slot toch geen busmastering. 'k Heb 'm nu in een ander slot zitten, en ik kan (redelijk) soepel over het netwerk branden. Alleen niet tegelijk met 't kijken van een DivX:-)
Nu nog even dat klote onboard-soundchippie fixen (stottert als de 'kweetnietwat), dan begint het weer ergens op te lijken.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Volgens mij is Nero zelf een beetje de kluts kwijt. Bij mezelf heb ik ook wel gehad bij cd --> cd copy. De buffer van Nero vult zich eerst, liep helemaal leeg, en pas toen ie aan de 2MB buffer van de cd-writer begon, liep het memory buffer weer een beetje vol. De rest van het brandproces is de memory buffer niet meer vol geweest.

Ik heb een 2 speed writer, en een 40 speed reader, dus dat kan het nooit zijn. Hoewel ze toen wel op dezelfde IDE-kabel zaten.

Speel eens wat met de grootte van de memory buffer van Nero.

Siditamentis astuentis pactum.

Pagina: 1