Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hallo allen,

ik ben van plan zonnepanelen op een huurhuis te leggen, aangezien een huis kopen de komende tijd buiten ons bereik ligt. Mocht er iets gebeuren waardoor we dit huis moeten verlaten, dan dienen de zonnepanelen van het dak verwijderd te worden, zonder schade aan het dak.

De situatie:
- schuin dak op westen
- 3 dakramen
- volgens de offertes zijn 11 panelen mogelijk (alle offertes hebben een iets ander legplan)
- rijtjeshuis met huizen parallel ongeveer op 40m afstand. Hierdoor bij laagstaande zon flinke schaduw. Voor de rest geen bomen of schoorstenen in de buurt.

Ik heb verschillende offertes aangevraagd.

Aanbieder 1:
11x 305 WP Ja-Solar 305 WP Mono
Goodwe GW 3000-NS omvormer
garantie 12 jaar panelen, 10 jaar omvormer
€ 3760 => € 1,12 per WP

Aanbieder 2:
11 x 310 WP Peimar Solar SG 310
Growat 3000-MTL-S
garantie 20 jaar panelen, 10 jaar omvormer
€ 4000 => € 1,17 per WP

Aanbieder 3:
11 x 305 GCL Full black
Growat 3000-MTL-S
garantie 10 jaar panelen, 10 jaar omvormer
€ 3350 => € 0,99 per WP

Aanbieder 4:
11 x 275 GCP poli
Growat 3000-MTL-S
garantie 10 jaar panelen, 10 jaar omvormer
€ 3050 => € 1,01 per WP

Ondanks dat ik mij heb geprobeerd in deze materie te verdiepen, is het me niet gelukt verschillend te vinden die de prijsverschillen verklaren. Is de ene omvormer/paneel echt beter dan de andere? Zo ja, voor welke aanbieder kan ik het best gaan?

Bedankt voor het meedenken.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Verwijderd

Geldt de garantie nog als je de panelen tussentijds demonteert, verplaatst en elders monteert?

• wcduck
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 23:06:
Geldt de garantie nog als je de panelen tussentijds demonteert, verplaatst en elders monteert?
Dat is een goede vraag. Dit heb ik nog niet aan de leveranciers gevraagd.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:40
Wellicht ook bespreken dat de wooncorporatie/eigenaar bij verhuizing de boel overneemt tegen rest waarde?
Als je bijv. pas over een jaar of 5-10 gaat verhuizen dan is de techniek alweer een stuk verder...

Prijzen lijken mij verder opzich netjes, maar ben geen expert. Zal iemand anders moeten bevestigen :)

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@wcduck

Prijsverschillen komen puur uit de prijs van het paneel, een 310Wp is nieuwe en dus ook duurder dan een 275Wp, minimaal wat gelegd word is wel 300Wp panelen dus dat is de midden moot.

Omvormer prijzen schelen niet veel in de categorie growatt, goodwe enz.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• wcduck
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 05:39:
@wcduck

Prijsverschillen komen puur uit de prijs van het paneel, een 310Wp is nieuwe en dus ook duurder dan een 275Wp, minimaal wat gelegd word is wel 300Wp panelen dus dat is de midden moot.

Omvormer prijzen schelen niet veel in de categorie growatt, goodwe enz.
Bedankt voor je antwoord. Aanbieder 4 biedt overigens 275 WP panelen aan.
Jazsie schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 04:17:
Wellicht ook bespreken dat de wooncorporatie/eigenaar bij verhuizing de boel overneemt tegen rest waarde?
Als je bijv. pas over een jaar of 5-10 gaat verhuizen dan is de techniek alweer een stuk verder...

Prijzen lijken mij verder opzich netjes, maar ben geen expert. Zal iemand anders moeten bevestigen :)
Een goede tip! Bedankt. Ik ga dit voorstellen aan de woningbouwvereniging.

[ Voor 35% gewijzigd door wcduck op 18-10-2019 08:20 ]

• Rol-Co

Rol-Co

wcduck schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:19:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Aanbieder 4 biedt overigens 275 WP panelen aan.
Ja klopt, en nog poly ook, dat zijn paneeltjes van 80-85,-
Dus dan is de winstmarge groter voor ze als jij daar in trapt.

• wcduck
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:35:
[...]

Ja klopt, en nog poly ook, dat zijn paneeltjes van 80-85,-
Dus dan is de winstmarge groter voor ze als jij daar in trapt.
Als in....niet voor de poly panelen gaan omdat ze niet goed zijn? Ze zijn namelijk wel 300 euro goedkoper in totaal. Qua terugverdientijd is het best voordelig.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:40

timovd

Voorsprong door techniek

Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 23:06:
Het is toch productgarantie en geen garantie van de installateur? Mijns inziens zou dat prima mogen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
wcduck schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:44:
[...]

Als in....niet voor de poly panelen gaan omdat ze niet goed zijn? Ze zijn namelijk wel 300 euro goedkoper in totaal. Qua terugverdientijd is het best voordelig.
Qua terugverdientijd is eigenlijk voornamelijk de prijs per Wp van belang.
En dan is aanbieding 3 de betere.

Zelf ben ik iets meer gecharmeerd van de Goodwe omvormer in aanbieding 1 maar geen 400 euro meer.

Wel even navragen of er Wifi wordt geregeld (als je de opbrengst panelen via wilt monitoren) want wifi monitoring dat is zeker bij de Growatt omvormers niet standaard.

• wcduck
  • Niet online
TWyk schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:00:
[...]

Qua terugverdientijd is eigenlijk voornamelijk de prijs per Wp van belang.
En dan is aanbieding 3 de betere.

Zelf ben ik iets meer gecharmeerd van de Goodwe omvormer in aanbieding 1 maar geen 400 euro meer.

Wel even navragen of er Wifi wordt geregeld (als je de opbrengst panelen via wilt monitoren) want wifi monitoring dat is zeker bij de Growatt omvormers niet standaard.
Een goed punt van die Wifi! Er zit een Growatt ShineLink bij. Deze lijkt geen Wifi te hebben wanneer ik hem opzoek. Op de site staat: "Door het hoofdstation te koppelen aan de router en de omvormer te voorzien van de meegeleverde dongle, worden beiden met elkaar verbonden middels een radio frequentiesignaal. Hierdoor is het mogelijk een draadloze verbinding op te zetten zonder gebruik te maken van WiFi."
Volgens mij werkt dit met een normale lan kabel.

• Rol-Co

Rol-Co

wcduck schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:44:
[...]

Als in, je krijgt ook minder !, blauwe ipv zwarte, poly ipv mono, en minder Wp totaal.

• wcduck
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 17:21:
[...]

Als in, je krijgt ook minder !, blauwe ipv zwarte, poly ipv mono, en minder Wp totaal.
De kleur van de panelen maakt mij weinig uit. De opbrengst uiteraard wel. Op de lange termijn is zijn de 300+ WP panelen voordeliger. Ik weet echter niet hoe lang ik van de panelen gebruik kan maken. Een kleinere investering is dan wellicht verstandiger, aangezien het risico dan lager is.

• Rol-Co

Rol-Co

wcduck schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 17:05:
[...]

De kleur van de panelen maakt mij weinig uit. De opbrengst uiteraard wel. Op de lange termijn is zijn de 300+ WP panelen voordeliger. Ik weet echter niet hoe lang ik van de panelen gebruik kan maken. Een kleinere investering is dan wellicht verstandiger, aangezien het risico dan lager is.
Geen panelen is helemaal geen risico ;)

Van jouw offertes is nummer 3 het voordeligst, daar kan je zelfs 1 paneel minder nemen.

Pagina: 1