Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 13:09
Mijn vraag
Is deze SSD nog te redden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Crucial m4 CT512M4SSD2 512GB op firmware 070H
Dell Precision M2800

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb alle trucjes die ik ken geprobeerd, de SSD voor 30 minuten aan power laten hangen, dan uitzetten, dan weer 30 minuten enkel power. Aansluiten op een ander systeem. Linux (Ubuntu was het eerste binnen) en dan proberen of ik iets erop kan. Helaas is de drive met BitLocker beveiligd waardoor Windows graag wil proberen te schrijven naar de schijf zodra deze geunlocked wordt. Zijn er nog trucjes om deze SSD weer tot leven te wekken of is deze gewoon daadwerkelijk op?

Als ik in CrystalDiskInfo kijk zie ik dat de health "Good" is op 90%.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:08
SMART attributes? Secure erase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Je SSD kan niet beschreven worden? Beschrijf eens wat beter wat het probleem nu precies is.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik zal zometeen nog even de SMART attributen erbij zetten in de vorm van een CrystalDiskInfo screenshot. De SSD is inderdaad totaal niet meer te beschrijven. Op Windows hangt de SSD tijdens het opstarten, op Linux krijg ik allemaal I/O errors. De SSD is ondertussen ruim 7 jaar oud, maar aangezien de health nog goed was vind ik het vreemd dat het nu ineens niet meer wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Moet de data die erop staat gered worden? Anders zou ik even een GParted of Linux USB live image booten en dan alle partities verwijderen en opnieuw partitioneren. Evt eerst nog een low level format. Tip: Gparted live en de meeste live Linux distro's kan je makkelijk naar USB stick schrijven met het programma Rufus.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Nope, de data kan me gestolen worden. Ik kan niet eens het ding partitioneren, dan krijg ik al een flinke stapel I/O errors dat het apparaat niet klaar is. Ik kan nog proberen om een secure erase te doen zometeen, moet ik even die Linux USB weer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Firmware up to date? De M4 heeft een venijnige bug in oudere firmwares zitten die allerlei rare problemen geven tot harde systeem lockups elke 3 uur aan toe.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Klopt, dat was eerlijk gezegd ook het eerste waar ik aan dacht. Helaas is deze al op versie 070H, wat volgens de site van Crucial de meest recente versie is. Een secure erase mocht helaas niet helpen, ik ga de SSD even aan een andere machine hangen om de SMART data uit te lezen.

EDIT: SMART data van de SSD:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xHzUHD189RngLsI5D8fJEfGF/full.png

[ Voor 16% gewijzigd door Xudonax op 17-10-2019 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:39
Als de SSD met Bitlocker is beveiligd, moet je eerst die partities verwijderen (Google is your friend), daarvoor heb je geen wachtwoord nodig.
Als de SSD slechts 8% verbruikte levensduur heeft, zou die nog bruikbaar moeten zijn.

Ik vind de door Crystaldisk gerapporteerde getallen onlogisch: wat is er bv. bij slechts 1028 uur gebruik gebeurd met deze SSD dat hij ruim 37.000 keer zou zijn opgestart?
En wat zegt de Crucial eigen magician software van de SSD? Al eens bv. een Revert uitgeprobeerd en dan gekeken wat de magician dán rapporteert?

[ Voor 3% gewijzigd door Renault op 17-10-2019 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik heb een Secure Erase geprobeerd om de SSD te wissen, dat lukte. Helaas is de SSD nu leeg en nog steeds niet beschrijfbaar voor Windows of Linux :-( Als ik de software van Crucial zelf los laat op deze drive dan geeft deze helaas niet echt betere informatie, zie screenshot. Eerlijk gezegd sta ik op het punt om deze SSD dood te verklaren en weg te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0sgjTIeQtCZs3p8F3EnMD8Qx/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:39
Unaligned access* en power cycles zijn echt extreem hoog.
Hij gaat bijna 37 keer per uur uit en aan, en het lijkt erop alsof je partitie niet goed uitgelijnd was.

Of je er nog wat mee kan vraag ik me af. Ding is bijna 10 jaar oud. Was een van de eerste echt goedkope SSD's waar initieel geen vage bugs in leken te zitten. (kuch sandforce kuch)
"Vroeger" toen je nog 150 euro voor 128GB moest betalen. Nu krijg je daar een TB voor.

*Had deze laptop disk encryption?

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 22-10-2019 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Klopt, het ding heeft jaren goed dienst gedaan in Macbooks en Windows laptops, dus de 1028 uur "aan" staan klopt van geen kanten. Ik krijg haast het idee dat ik daar over het maximum heengegaan ben waarna het opnieuw is begonnen te tellen. Ik gooi het ding bij het KCA, iedereen bedankt!
Pagina: 1