Powerline Adapter en connectie issues

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1265578

Topicstarter
Hi all,

Alvast bedankt voor alle hulp.

Momenteel ben ik bezig met mijn kantoor naar boven te verplaatsen, inclusief PS4.

Wat ik heb staan is een directe 200/200 glasvezel KPN op de Experia V9.

Daaraan gekoppeld heb ik nu de TPLINK WPA 4220 TKIT gekoppeld. Ik heb een aantal issues die ik graag wil bespreken. Beneden staat de modem van kpn, daarop haalde ik bedraad ongeveer tussen de 150 en 200 mb/s, draadloos was dit 40 MB/s (wat ik al erg laag vond)

Boven heb ik veel problemen gehad met stabiliteit van de wifi, alsmede een nog lagere snelheid (ongeveer 20-30 mb/s)

Nu heb ik dit powerline Adapter aangesloten direct op de modem en in het stopcontact (geen stekkerdoos).
De ssid heb ik over laten nemen, maar daarna hernoemd zodat ik beter weet met welke extender ik verbonden ben.

Vraag 1: is er een mogelijkheid om automatisch te laten switchen tussen de extenders. Nu moet ik dat zelf doen voor het beste resultaat. Het gaat dan dus om wifi op Android (one plus 6)

Bij het aansluiten van de PlayStation in het kantoor (boven logeerkamer), kwam k erachter dat de snelheid bedraad maar ongeveer 40-80 (afhankelijk van device) is. Dit van de 160-200 bedrade snelheid.

Ik snap dat die setjes afhankelijk zijn van het electrisch netwerk. Helaas ook geen geaarde stopcontacten, dus mijns inziens ook geen hele dure (1200-200 powerline sets waard?) Klopt dit of geeft dat sowieso verbetering? De set die ik nu heb ik 600mbps op draad (echter ethernet poort van de extender is 100(?) en 300 wifi.

Opties in mijn ogen.

Draad naar boven voor de Ps4 ( echter wil ik daar ook een wifi optie) wat zijn de opties daarvoor? Kan ik de PS4 bedraad aansluiten en dan ook een wifi spot creëren? Access point of wat ik heb ik daarvoor nodig?

In de slaapkamer heb ik nog een iptv box die ik dus bedraad aan wil sluiten. Daar zit de adapter 2 die ik ook met said heb hernoemd om daar wifi in slaapkamer op de connecten.

Hoe zou ik dan met een draad naar kantoor/logeerkamer ook die iptv aan kunnen sluiten? Allen kpn.

WiFi is bij beide kamers boven overigens 35-40 Mbps en beneden ook. Zonder te switchen van extender is dit 20mpbs.

Ik wil dus graag bedraad PS4 , bedraad iptv ( in andere kamers en een goed wifi access point voor minimaal 40/50 Mbps.

Het liefst zonder draden, maar zonder geaard stopcontact vraag ik me af hoe die snelheden te halen. Ik heb overigens geen idee hoe de fasen en groepen electra in de woning lopen (bouwjaar 1982).

Dank nogmaals. Hoop dat ik het redelijk heb kunnen verwoorden. Ben een beetje technisch in software achtige zaken maar hierin te weinig.

En hoe zit dat met 4K gaming, zou een snelheid van 40-80 mpbs volstaan daarvoor ( mits uiteraard juiste scherm plus PS4 PRO of PS5) en mbt Netflix 4K , uiteraard alles bekabeld.

...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1265578 op 17-10-2019 20:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 00:22
Als je een kabel (Ethernet) kan trekken naar die PlayStation, is dat altijd de beste en meest stabiele optie. Dus direct vanaf de Experiabox.

Als je 1 kabel trekt kan je er een switch op aan sluiten zodat je meer netwerk poorten hebt. Dan zou je ook een normaal accespoint kunnen aansluiten (voor de Wi-Fi).

Gamen via Wi-Fi wil je eigenlijk niet omdat het niet alleen afhankelijk je van je bandbreedte, maar ook van je ping (en de jitter).

Als je het met powerline wilt doen zou je kunnen kijken naar Devolo Magic 2 (Wifi). Dat is een powerline systeem wat een nieuwere techniek gebruikt die het beter doet in oudere huizen.

[ Voor 41% gewijzigd door Operations op 17-10-2019 20:30 ]

PC1: ASUS Prime X670e-Pro -- 7900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Crucial T700 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor je antwoord. Hoe zit het dan met de andere kamer? Daar heb ik ook draad nodig. Of deze powerline set kan ook?

Gamen zou dan ook via de draad gaan. Enkel wifi boven voor de mobiel en tablet etc.

Het gaat er dan ook om dat ik de set top box kan aansluiten in de andere kamer op draad.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 1265578 op 17-10-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het meest ideale met Powerlines is dat je op dezelfde groep zit. Ik had een wasmachinegroep waarbij ik in de meterkast een WCD had gemaakt op diezelfde kabel, vervolgens op zolder een meervoudige WCD bij de wasmachine. De powerline werkte uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Anoniem: 1265578 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:29:
Dank voor je antwoord. Hoe zit het dan met de andere kamer? Daar heb ik ook draad nodig. Of deze powerline set kan ook?
Kijk nog even naar mijn vorige antwoord, ik heb nog iets toe gevoegd.

Die andere kamer....tsja uiteindelijk is het altijd de beste oplossing om gewoon een kabel te trekken. Dat is soms even wat werk, maar levert wel het beste resultaat op. En anders kan je ook nog kijken naar Mesh systemen. Bijvoorbeeld Orbi, of de Deco M9 (of P7).

En wat ik zei over je powerline product van nu, er zijn betere producten (Magic 2 bijvoorbeeld) waardoor je een beter resultaat zal behalen. Maar ik blijft het zeggen... kabel trekken beste optie:)

Powerline is inderdaad gevoelig voor andere groepen. Dat probleem heb je met een mesh systeem niet. (En met een kabel ook niet :p )

[ Voor 22% gewijzigd door Operations op 17-10-2019 20:35 ]

PC1: ASUS Prime X670e-Pro -- 7900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Crucial T700 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sypie schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:30:
Het meest ideale met Powerlines is dat je op dezelfde groep zit. Ik had een wasmachinegroep waarbij ik in de meterkast een WCD had gemaakt op diezelfde kabel, vervolgens op zolder een meervoudige WCD bij de wasmachine. De powerline werkte uitstekend.
Dank! Hoe zou ik achter die groepen kunnen komen. En is 40-80 Mbps slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Operations schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:32:
[...]

Kijk nog even naar mijn vorige antwoord, ik heb nog iets toe gevoegd.

Die andere kamer....tsja uiteindelijk is het altijd de beste oplossing om gewoon een kabel te trekken. Dat is soms even wat werk, maar levert wel het beste resultaat op. En anders kan je ook nog kijken naar Mesh systemen. Bijvoorbeeld Orbi, of de Deco M9 (of P7).

En wat ik zei over je powerline product van nu, er zijn betere producten (Magic 2 bijvoorbeeld) waardoor je een beter resultaat zal behalen. Maar ik blijft het zeggen... kabel trekken beste optie:)
Ja dat is inderdaad ook echt de beste oplossing, maar niet echt mogelijk. Zou een betere powerline echt betere resultaten geven, ook zonder geaarde stopcontacten? Jouw toevoeging over mesh niet gezien. Wat is het onderscheid en waar vind ik die?

Dank!

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1265578 op 17-10-2019 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Anoniem: 1265578 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:36:
[...]

Ja dat is inderdaad ook echt de beste oplossing, maar niet echt mogelijk. Zou een betere powerline echt betere resultaten geven, ook zonder geaarde stopcontacten?
Dit klinkt lullig zo bedoel ik het niet... Maar ik heb geen glazen bol :) Geaarde stopcontacten leveren zeker een beter resultaat op. Maar zoals ik zei je kan het ook met een Deco P7 (gebruikt ook powerline) of M9 proberen (of een andere). Dit zijn mesh systemen die niet afhankelijk zijn van je stopcontacten.

Mesh is heel wat anders dan powerline. Maar dat kan Google/Youtube je wel vertellen. Zoek maar naar een Deco M9 (of Orbi).

Maar wat ik al eerder zei, als je het zo wilt laten / min mogelijk moeite dan zou ik eerst beter powerline product proberen.

En "Niet echt mogelijk" betekent dat kost wat moeite en ik heb daar eigenlijk geen zin in, of kan het echt niet? :p

[ Voor 24% gewijzigd door Operations op 17-10-2019 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Operations schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:38:
[...]

Dit klinkt lullig zo bedoel ik het niet... Maar ik heb geen glazen bol :) Geaarde stopcontacten leveren zeker een beter resultaat op. Maar zoals ik zei je kan het ook met een Deco P7 (gebruikt ook powerline) of M9 proberen (of een andere). Dit zijn mesh systemen die niet afhankelijk zijn van je stopcontacten.

Mesh is heel wat anders dan powerline. Maar dat kan Google/Youtube je wel vertellen. Zoek maar naar een Deco M9 (of Orbi).

En "Niet echt mogelijk" betekent dat kost wat moeite en ik heb daar eigenlijk geen zin in, of kan het echt niet? :p
Ik vatte het niet als lullig op hoor 😀.
In ieder geval zou het wel kunnen echter ik heb geen idee of dat veel werk is (ik zou dat denk ik laten doen? Kun je meerdere kabels trekken per "gat") dan zou ik ook geen access point boven hoefen hebben

Ik heb gehoord dat een router achter de Experia slecht werkt? Wat zou ik dan het beste kunnen doen met de kabel die ik dan boven heb liggen. Wil eventueel dan idd ook een pc daar aansluiten en dan wellicht toch voor de andere kamer een powerline voor de set top box. (verbruikt minder bandbreedte? En zou dat werken) dus access point met utp en dan powerline + extender voor andere kamer? )

Zou een snelheid als 40-80 Mbps volstaan voor een 4K 60 fps game of heeft dat niks te maken met internet snelheid. Behalve de benodigde die nu al nodig is?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1265578 op 17-10-2019 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Waar komt die router ineens vandaan? Als je bedoeld dat je meer netwerk poortjes nodig hebt dan moet je een switch hebben. Je Experia box is namelijk ook een router. En router achter router zonder specifieke instellingen is inderdaad geen goed idee.

Maar dit is ook weer niet lullig bedoeld, maar heb je niemand in je omgeving die hier iets meer verstand van heeft? Je stelt namelijk behoorlijke basis vragen. En je hier helemaal vanaf dit punt doorheen praten via forum is niet helemaal de bedoeling van dit forum, en echt een hoop werk. Je springt van powerline naar hardware naar installatie naar netwerk configuratie vragen...

Ja er kunnen meestal best 2 kabels door een gat/buis. Hangt uiteraard af hoe groot je het gat maakt ;) en welke buis je gebruikt.

Meestal gebruik je electriciteitsbuis (pvc) daarvoor. Die worden meestal in 2 maten gebruikt, 3/4 En 5/8. (Praxis/Gamma)

[ Voor 7% gewijzigd door Operations op 17-10-2019 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Operations schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:56:
Waar komt die router ineens vandaan? Als je bedoeld dat je meer netwerk poortjes nodig hebt dan moet je een switch hebben. Je Experia box is namelijk ook een router. En router achter router zonder specifieke instellingen is inderdaad geen goed idee.

Maar dit is ook weer niet lullig bedoeld, maar heb je niemand in je omgeving die hier iets meer verstand van heeft? Je stelt namelijk behoorlijke basis vragen. En je hier helemaal vanaf dit punt doorheen praten via forum is niet helemaal de bedoeling van dit forum, en echt een hoop werk. Je springt van powerline naar hardware naar installatie naar netwerk configuratie vragen...

Ja er kunnen meestal best 2 kabels door een gat/buis. Hangt uiteraard af hoe groot je het gat maakt ;) en welke buis je gebruikt.

Meestal gebruik je electriciteitsbuis (pvc) daarvoor. Die heb je in 2 maten, 3/4 En 5/8.
Alright dank en excuses voor de domme vragen. Ik bedoelde inderdaad dat ik meerder apparaten op utp aan kan sluiten op die enkele doorgetrokken kabel. Dan zoek ik er dus een die ook het wifi signaal versterkt als access point? Dan zou ik daar een powerlink + extender op kunnen aansluiten, zodat ik in de andere kamer de set top box kan aansluiten. Want die kamer is zeer slecht bereikbaar vanaf beneden.

Dat kan ook vanaf die switch? Dus Experia - switch - powerlink - extender?

Dank nogmaals, ieder z'n expertise toch? 😀

Geloof je me als ik nog het meeste weer hiervan van m'n vrienden. Die komen niet verder dan USB of utp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Anoniem: 1265578 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:02:
[...]

Alright dank en excuses voor de domme vragen. Ik bedoelde inderdaad dat ik meerder apparaten op utp aan kan sluiten op die enkele doorgetrokken kabel. Dan zoek ik er dus een die ook het wifi signaal versterkt als access point? Dan zou ik daar een powerlink + extender op kunnen aansluiten, zodat ik in de andere kamer de set top box kan aansluiten. Want die kamer is zeer slecht bereikbaar vanaf beneden.

Dat kan ook vanaf die switch? Dus Experia - switch - powerlink - extender?

Dank nogmaals, ieder z'n expertise toch? 😀

Geloof je me als ik nog het meeste weer hiervan van m'n vrienden. Die komen niet verder dan USB of utp.
Uiteraard ieder zijn expertise, ik zei het eigenlijk meer omdat het echt een hoop werk is vanaf dit punt. En ja ik geloof je wel dat jij hier het meeste van weet, de truc is dan om er een "nerd" vriend bij te zoeken voor in de vriendengroep :p

Ja je kan boven aan die ene kabel een switch hangen dan heb je 5/8/16 extra poorten. Hangt er vanaf welke switxh je koopt.

Dan kan je aan die switch een Access point hangen zodat je boven ook goede Wi-Fi hebt.

En dan zou je ook via die switch je powerline kunnen verbinden voor die andere kamer. Omdat je dat niet vanaf beneden doet zit je dan waarschijnlijk op dezelfde stroomgroep en is de afstand korter waardoor het beter werkt. Maar nogmaals onthou dat je powerline product niet zo goed is (dus als je het op deze manier wilt doen voor die kamer zou je kunnen overwegen om een beter powerline product te kopen).

[ Voor 6% gewijzigd door Operations op 17-10-2019 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Operations schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:08:
[...]

Uiteraard ieder zijn expertise, ik zei het eigenlijk meer omdat het echt een hoop werk is vanaf dit punt. En ja ik geloof je wel dat jij hier het meeste van weet, de truc is dan om er een "nerd" vriend bij te zoeken voor in de vriendengroep :p

Ja je kan boven aan die ene kabel een switch hangen dan heb je 5/8/16 extra poorten. Hangt er vanaf welke switxh je koopt.

Dan kan je aan die switch een Access point hangen zodat je boven ook goede Wi-Fi hebt.

En dan zou je ook via die switch je powerline kunnen verbinden voor die andere kamer. Omdat je dat niet vanaf beneden doet zit je dan waarschijnlijk op dezelfde stroomgroep en is de afstand korter waardoor het beter werkt. Maar nogmaals onthou dat je powerline product niet zo goed is (dus als je het op deze manier wilt doen voor die kamer zou je kunnen overwegen om een beter powerline product te kopen).
Alright dank voor je hulp!
Pagina: 1