Upgrade GPU in LGA1150 socket build voor 4k tv gaming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefdigitaal
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-01-2023
Een jaar of 5 terug heb ik volgende Mini-ITX build in elkaar gestoken;

MB: MSI Z87I Gaming AC
GPU: MSI GTX 780 Gaming TwinFrozr 3GB
CPU: Intel Core i5 4670K 3.4Ghz
RAM: 8GB Ballistix Tactical DDR3
PSU: SilverStone Strider Series ST70F-ES 700W
SSD: OCZ Vertex 460
HDD: Seagate Barracuda 2TB
Case: Fractal Design Node

Deze pc heb ik steeds gebruikt als multimedia center en gaming rig, gekoppeld aan een oudere 1080p televisie. Dit systeempje heeft het tot nu toe erg goed gedaan, ik speel een spel als Doom 2016 op Ultra Settings in 1080p, maar GTA V bv vraagt toch heel wat tweaken om op 1080p een aanvaardbare framerate en mooie graphics te krijgen. Nu heb ik me een 4k 120Hz tv gekocht, en wil ik toch wat meer 'oomph' van mijn systeem.
Ik ben zeker geen erg intensieve gamer, en speel ook niet per sé de nieuwste AAA titels, maar de nieuwe tv is wel een stuk capabeler dus dat wil ik graag ook terugzien in mijn game beleving.

Wat wil ik upgraden;

Destijds heb ik best wat geld in de pc gestopt omdat ik die redelijk future-proof wou hebben en dat is ie ook gebleken, met nu een kleine upgrade wil ik toch nog een jaartje of 3-4 verder kunnen en dan waarschijnlijk aan een compleet nieuwe build beginnen
Gezien de socket van mijn cpu lijkt mij de beste quick-win een performantere gpu. Mijn cpu is unlocked en kan ik eventueel nog wat oc'en als ik daar zin en tijd voor zou hebben, en heb geen behoefte om geld in een nieuw moederbord/cpu te steken want dan ga ik alles willen upgraden meteen en budgettair heb ik andere prioriteiten.
Volgens mij lijkt de sweet spot een GTX 1070 te zijn, zowel qua specs als tweedehandsmarkt, en dan eventueel de MSI Gaming versie van deze kaart als logische opvolger van de huidige gpu. RTX kaarten zullen sowieso gebottlenecked worden door de rest van de pc lijkt me.

Wensen;

- nieuwere games aan om en bij 60fps op 1080p/1440p en High Settings kunnen spelen (upscalen naar 4k vanuit die resoluties doet de tv erg goed, 720p daarentegen is echt niet aanvaardbaar)
- oudere/minder gpu intensieve games op 2160p en 'alles open' zou fijn zijn
- VR Ready is een mooie plus hoewel ik nog geen concrete plannen heb in die richting
- systeem is relatief stil nu en wil dit ook zo houden gezien deze gewoon in de woonkamer staat
- budget liefst rond 200€ en zeker niet meer dan 300€ (op Marktplaats kan ik hiermee wel iets doen heb ik gezien)

Wat ik wil weten;

- GTX 1070 goed idee? Zal ik de performance halen die ik voor ogen heb of zijn er toch andere bottlenecks?
- AMD alternatieven? (gezien ray tracing niet belangrijk is)
- RAM uitbreiding naar 16 GB nodig?
- andere opmerkingen, dingen waar ik rekening mee moet houden...?

Als alternatief heb ik een ps4 pro op het oog. Ik denk dat een aantal PS exclusive titels op een 4k tv prachtig zullen zijn, maar ben nooit echt fan geweest van console en als ik nu de specs van de Pro bekijk en vooral de beperkingen die dit systeem nog heeft (HDMI 2.0 terwijl mijn tv 2.1 heeft, '4k' hoewel eigenlijk 1440p 30fps max :X , en behalve de exclusives naar ik hoor nog steeds erg bedroevende performantie van andere ports) ben ik er nog helemaal niet uit wat te doen. Bovendien ben ik veel minder ingelezen in de materie dan enkele jaren terug toen ik de pc in elkaar stak. Nu wil ik gewoon mooie strakke games op mijn nieuwe tv zonder al te veel gedoe - dus daar komt een console dan misschien toch om de hoek kijken, afhankelijk van wat deze gpu upgrade mij zou brengen.

Thx alvast voor enig advies,
Steef

Beste antwoord (via steefdigitaal op 25-11-2019 15:32)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
steefdigitaal schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:46:

Als alternatief heb ik een ps4 pro op het oog. Ik denk dat een aantal PS exclusive titels op een 4k tv prachtig zullen zijn, maar ben nooit echt fan geweest van console en als ik nu de specs van de Pro bekijk en vooral de beperkingen die dit systeem nog heeft (HDMI 2.0 terwijl mijn tv 2.1 heeft, '4k' hoewel eigenlijk 1440p 30fps max :X , en behalve de exclusives naar ik hoor nog steeds erg bedroevende performantie van andere ports) ben ik er nog helemaal niet uit wat te doen.
In verband met bovenstaande, je zult niet veel videokaarten vinden met HDMI 2.1 poorten (Nvidia GTX 16, RTX 20 en AMD RX 5700 series). Een GTX 1070 doet ook max HDMI 2.0. Ik zou met die televisie wel kijken naar een GPU die VRR ondersteunt, dus eentje uit de reeks die ik opgenoemd heb. Deze tweedehands 1660 Ti zou binnen je budget vallen: V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 1660 Ti Armor 6G OC, en een GTX 1660 Ti presteert vergelijkbaar met een GTX 1070 Ti.

Verder kom je met een 4c4t CPU in veel games tekort, zonder het moederbord te upgraden zou je kunnen kijken naar een Core i7 4770(K)/4790(K), al worden daar wel behoorlijk hoge tweedehandsprijzen voor gevraagd. Een Xeon E3 12xx V3 kan ook met dat moederbord, die hebben meestal wel geen ingeschakelde iGPU. Maar dan nog zou je ruim boven je budget komen als je de CPU wilt vervangen.

RAM uitbreiden naar 16GB is ook aan te raden, gezien je een mITX build hebt, moet je waarschijnlijk wel het volledige geheugen vervangen, tenzij je nu maar 1 slot gebruikt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:39
ik zou zeggen, steek er inderdaad effe een beter ramkitje in, houdt er rekening mee dat de cpu en dat hele setje binnenkort wel moet worden vervangen en neem dan zoiets als deze: V&A aangeboden: Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G

1070 normaal heb ik lange tijd gebruikt op 1440p en dat beviel me heel goed, dus met een ti kun je goed uit de voeten op 1440p

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
steefdigitaal schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:46:

Als alternatief heb ik een ps4 pro op het oog. Ik denk dat een aantal PS exclusive titels op een 4k tv prachtig zullen zijn, maar ben nooit echt fan geweest van console en als ik nu de specs van de Pro bekijk en vooral de beperkingen die dit systeem nog heeft (HDMI 2.0 terwijl mijn tv 2.1 heeft, '4k' hoewel eigenlijk 1440p 30fps max :X , en behalve de exclusives naar ik hoor nog steeds erg bedroevende performantie van andere ports) ben ik er nog helemaal niet uit wat te doen.
In verband met bovenstaande, je zult niet veel videokaarten vinden met HDMI 2.1 poorten (Nvidia GTX 16, RTX 20 en AMD RX 5700 series). Een GTX 1070 doet ook max HDMI 2.0. Ik zou met die televisie wel kijken naar een GPU die VRR ondersteunt, dus eentje uit de reeks die ik opgenoemd heb. Deze tweedehands 1660 Ti zou binnen je budget vallen: V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 1660 Ti Armor 6G OC, en een GTX 1660 Ti presteert vergelijkbaar met een GTX 1070 Ti.

Verder kom je met een 4c4t CPU in veel games tekort, zonder het moederbord te upgraden zou je kunnen kijken naar een Core i7 4770(K)/4790(K), al worden daar wel behoorlijk hoge tweedehandsprijzen voor gevraagd. Een Xeon E3 12xx V3 kan ook met dat moederbord, die hebben meestal wel geen ingeschakelde iGPU. Maar dan nog zou je ruim boven je budget komen als je de CPU wilt vervangen.

RAM uitbreiden naar 16GB is ook aan te raden, gezien je een mITX build hebt, moet je waarschijnlijk wel het volledige geheugen vervangen, tenzij je nu maar 1 slot gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefdigitaal
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-01-2023
MacPoedel schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:30:
[...]

Hmmmm... Dus de ram & cpu zouden sowieso toch een redelijke bottleneck zijn volgens jou? Vervelend want zelfs tweedehands lijkt een cpu geen goedkope upgrade, en inderdaad moet ik een 2x8GB kit ram kopen. Dit wordt dan allemaal een stuk duurder meteen dus zet voor mij voorlopig toch de deur naar de PS open denk ik.

Bedankt voor de info alleszins, stof tot nadenken.