Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickMetus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-06 14:57
Ik zoek een?
Soundbar met surround mogelijkheden.

Wat is je budget?
voor de soundbar wil ik z'n 500 - 750 uitgeven, het liefst inclusief surround geluid zo niet. heb ik nog eens 250 - 300 euro over voor surround toevoeging.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV kijken, Netflix/videoland --> films en series kijken. Muziek luisteren doe ik graag, dit vind ik belangrijk

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf heb ik gevonden: Sonos Beam + 2x one, Bose 500 + surround speakers, Sony HT-ZF9 + Sony SA-Z9R

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening, advies en gebruikerservaringen.

Ik vind gebruiksgemak het belangrijkste, ik hoef niet perse 100 opties. ik wil mijn TV aan kunnen doen en iets kunnen kijken zonder extra handelingen. Muziek kunnen luisteren zonder teveel handelingen.

Mijn woonkamer is z'n 50 m2, waarvan de TV omgeving z'n 20 m2 in beslag neemt en de bank staat circa 2 meter van de TV af. achter de bank is een open ruimte wat z'n 2 meter zal zijn tot de muur waar eventueel de surround speakers geplaatst zullen worden.

Welke soundbar is voor mijn luister omgeving goed? Welke speelt muziek soorten als Jazz, deephouse, Funk en reggea het beste af?

ik snap dat kwaliteit van het geluid ook persoonlijk is, de een houd van harde bass en de ander niet.

Wat mijn partner altijd erg storend vind is dat je stemgeluiden slecht hoor bij pauw en jinek of voetbalprogramma's. achtergrond geluiden hebben hier de boventoon waardoor ik het geluid harder moet zetten omdat ik de dialoog niet goed kan verstaan. welke soundbar voldoet hier aan mijn verwachtingen?

Alvast bedankt voor jullie mening, advies of gebruikerservaring. ik heb zelf al veel reviews gelezen maar ben nu eenmaal een twijfelaar en voor dit geld laat ik mij graag door jullie adviseren.

[ Voor 7% gewijzigd door NickMetus op 17-10-2019 20:39 . Reden: Onnodige info over forum post verwijderd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:34

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Allereerst: waarom een soundbar? Surround met een soundbar bestaat grotendeels uit emulatie en het klinkt daarom per definitie bijna altijd minder dan een set met losse speakers.

Verder, of je nu een soundbar kiest, of een receiver met losse speakers, voor allebei geldt dat je het beste een lijstje kunt maken met je eisen en wensen en deze dan hier in de Pricewatch intypt om te zien welke apparaten het beste daarbij passen. Kies een apparaat dat alles heeft wat je nu nodig hebt + iets meer qua functies en aansluitingen die je aanspreken of waarvan je vermoedt dat je ze binnenkort zou gaan gebruiken. De rest is zonde van de investering. Kijk overigens niet naar wat je allemaal niet gaat gebruiken, maar welke functies de receiver of versterker juist wél heeft. Waar ik receiver schrijf, kun je ook versterker, soundbar of homecinemaset lezen.

Zie dit lijstje:
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund. Als je nooit een tv, console of blu-rayspeler zal aansluiten, is HDMI minder belangrijk, maar het is voor alle video-apparaten, dé meest gebruikte en beste aansluiting.
  2. In geval van een apparaat die meer moet afspelen dan alleen stereo: Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv. Ook voor 2.0 of 2.1 kan je dus prima bij receivers kijken. Sluit receivers met 5.1 of 7.2 niet uit, als je nu enkel stereo luistert
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden. Ook hier weer de aansluitingen die je nu nodig hebt + redelijkerwijs verwacht te gaan gebruiken in de nabije toekomst.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, TuneIn, ingebouwde phono-versterker, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)
Dan weer even terug naar de soundbar. Voor alle speakers, dus ook soundbars geldt: zelf luisteren. Elke speaker heeft zijn eigen klank. Wat ik mooi vind, vind jij misschien even mooi, of gewoon verschrikkelijk klinken. Ga dus ook luisteren voordat je tot aanschaf overgaat.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zweer zelf bij losse speakers voor home cinema, maar moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van het geluid van de Denon HEOS soundbar van mijn zwager. Is ook uit te breiden met wireless surroundspeakers. Enige crux is: wat heb je als bron voor muziek? Is dat puur de TV, danwel streaming audio? Zo ja dan kan dat prima (tunein, nas, en zou via heos app ook spotify oid verwachten), maar als je een los apparaat hebt: die denon heeft maar 1 HDMI aansluiting.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickMetus
Jorgen schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:13:
Allereerst: waarom een soundbar? Surround met een soundbar bestaat grotendeels uit emulatie en het klinkt daarom per definitie bijna altijd minder dan een set met losse speakers.
Wegens een vriendin die een receiver en losse speakers afschuwelijk vind. Daarin kan ik haar tegemoet komen met een soundbar en twee losse speakers in de kast te plaatsen. ik ben het helemaal met je eens dat het niet op kan tegen een degelijke receiver plus losse speakers.
Dan weer even terug naar de soundbar. Voor alle speakers, dus ook soundbars geldt: zelf luisteren. Elke speaker heeft zijn eigen klank. Wat ik mooi vind, vind jij misschien even mooi, of gewoon verschrikkelijk klinken. Ga dus ook luisteren voordat je tot aanschaf overgaat.
Daar heb je zeker gelijk in. Ik ben eigenlijk op zoek naar gebruikerservaringen in een zelfde leefomgeving als waarin ik mij begeef. Ik kan natuurlijk niet alle drie de setjes mee naar huis nemen om het uit te testen. ik heb een Heos HS1 thuis staan, dit bevalt mij goed. echter vind ik de Heos soundbar vrij fors en hoog. Hierdoor zal ik mijn TV op een verhoging moeten plaatsen en/of aan de muur bevestigen.

PS: Mag ik vragen hoe jouw set up er uit ziet, puur uit interesse.

Bedankt voor je reactie en tips. Hier kan ik zeker wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickMetus
The Eagle schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:28:
Ik zweer zelf bij losse speakers voor home cinema, maar moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van het geluid van de Denon HEOS soundbar van mijn zwager. Is ook uit te breiden met wireless surroundspeakers. Enige crux is: wat heb je als bron voor muziek? Is dat puur de TV, danwel streaming audio? Zo ja dan kan dat prima (tunein, nas, en zou via heos app ook spotify oid verwachten), maar als je een los apparaat hebt: die denon heeft maar 1 HDMI aansluiting.
De Heos soundbar is zeker een topper, ook als het om aansluitingen gaat. echter heb ik zojuist in mijn vorige reactie ook verklaard waarom deze niet in mijn lijstje voor komt. De omvang van de soundbar sluit niet aan bij wat ik zoek. Maar mogelijk moet ik mij niet laten leiden door omvang maar door kwaliteit en mogelijkheden. Muziek luister ik via spotify, soundcloud, youtube, tuneIN enz. vooral via de streaming opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

NickMetus schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:57:
[...]

Wegens een vriendin die een receiver en losse speakers afschuwelijk vind. Daarin kan ik haar tegemoet komen met een soundbar en twee losse speakers in de kast te plaatsen. ik ben het helemaal met je eens dat het niet op kan tegen een degelijke receiver plus losse speakers.

[...]

Daar heb je zeker gelijk in. Ik ben eigenlijk op zoek naar gebruikerservaringen in een zelfde leefomgeving als waarin ik mij begeef. Ik kan natuurlijk niet alle drie de setjes mee naar huis nemen om het uit te testen. ik heb een Heos HS1 thuis staan, dit bevalt mij goed. echter vind ik de Heos soundbar vrij fors en hoog. Hierdoor zal ik mijn TV op een verhoging moeten plaatsen en/of aan de muur bevestigen.

PS: Mag ik vragen hoe jouw set up er uit ziet, puur uit interesse.

Bedankt voor je reactie en tips. Hier kan ik zeker wat mee.
Heel begrijpelijk hoor ;)

Ja hoor, natuurlijk mag je dat vragen.
Ik heb een LG OLED55C7, Marantz SR7011, fronts 2 x Focal Aria 926, center Focal Aria CC900, surrounds 2 x Focal Dôme Flax en subwoofer SVS SB2000. O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humordenaar
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-09-2023
Ikzelf zit al jaren volledig op SONOS, 1 playbar, 2 x de Play3 en Subwoofer (woonkamer setup)
qua gebruikersgemak en connectivity top, je hebt twee extra features en dat is nightmodus (minder luid) en spraakversterking. Spraakversterking is volgens mij waar je naar zoekt, ik zet het weleens aan bij talkshows.

Overigens vind ik de Subwoofer een betere investering dan de surround opstelling, de Subwoofer maakt het echt af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:10

FeaR

In GoT we trust

Holy shit, dat moet echt wel een beest van een subwoofer zijn aannemende dat SVS nu maximaal de 4000-serie (en natuurlijk de 16 Ultra) heeft :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

FeaR schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:18:
[...]

Holy shit, dat moet echt wel een beest van een subwoofer zijn aannemende dat SVS nu maximaal de 4000-serie (en natuurlijk de 16 Ultra) heeft :P
Hahahaha ik moest echt 5 keer lezen voordat ik 'm doorhad 👍🏻👍🏻😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boom2hine
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 11:10
Mijn vrouw is erg tevreden met onze setup, bestaande uit een Sonos Playbase en twee Play:1’s als surrounds. Geen handelingen vereist bij het aanzetten van de tv (als ze muziek luistert en tv aanzet schakelt het automatisch over bijvoorbeeld) en ze waardeert bijvoorbeeld ook het feit dat in de keuken een play:5 staat waar ze de audio van de tv naar door kan lussen tijdens het koken bijvoorbeeld.

Als je nog even door kunt sparen en (eventueel later) een Sub erbij neemt heb je een mooi setje voor zowel Tv kijken als muziek luisteren waarbij de wife acceptance factor tamelijk hoog ligt heb ik mogen ervaren 😄 enige nadeel is de prijs van de set met Sub, die is wel pittig maar in mijn optiek het zeker waard nav mijn ervaring.

[ Voor 0% gewijzigd door Boom2hine op 28-11-2019 15:26 . Reden: Playbase ipv playbar... foutje... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draicon
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-08 11:58
Ik ben benieuwd naar welke keuze je inmiddels gemaakt hebt @NickMetus. De Sony soundbar trekt mij ook aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickMetus
Draicon schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:24:
Ik ben benieuwd naar welke keuze je inmiddels gemaakt hebt @NickMetus. De Sony soundbar trekt mij ook aan.
Ik ben er nog steeds niet over uit, heb besloten het geld eerst aan een game set up uit te geven. Speel F1 in competitie vorm.

Maar denk wel dat mijn keuze zal vallen op de Sonos of Bose. Ongeacht de Sony ook mijn aandacht trekt.

Waarom neig jij naar de Sony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:21

Oekol

waka waka hey hey

Alle vooroordelen etc over soundbars denk ik dat je blij gaat worden van de Samsung Q90R. Ik heb de Q80R gekocht zonder boxen achter ons, dat was onze harde eis. Soundbar komt laatste tijd overal heel goed zo niet 't beste uit de testen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draicon
NickMetus schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:27:
[...]

Ik ben er nog steeds niet over uit, heb besloten het geld eerst aan een game set up uit te geven. Speel F1 in competitie vorm.

Maar denk wel dat mijn keuze zal vallen op de Sonos of Bose. Ongeacht de Sony ook mijn aandacht trekt.

Waarom neig jij naar de Sony?
Dat is zeker ook niet verkeerd om te kopen. :)

MediaMarkt heeft nu een goede deal met de Sony. Die trekt me aan vanwege het formaat, het gemak en vond het geluid meer dan prima. Heb 't echter nog niet nodig dus moet de baas in huis even gaan overtuigen. Zij bepaalt uiteindelijk haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draicon
Leoon. schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:28:
Alle vooroordelen etc over soundbars denk ik dat je blij gaat worden van de Samsung Q90R. Ik heb de Q80R gekocht zonder boxen achter ons, dat was onze harde eis. Soundbar komt laatste tijd overal heel goed zo niet 't beste uit de testen.
Leuke soundbar, maar wel een stuk duurder dan de opties waar in dit topic in eerste instantie naar gekeken worden.

Overigens is de Sony voor 495 euro te koop bij Smits in Arnhem. Zaak heeft goede reviews hier op Tweakers. Daarnaast 527 euro bij PlatteTV. Beide zaken doen mee met de Sony actie voor 100 euro cashback of gratis rear speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:17
Draicon schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:42:
[...]

Leuke soundbar, maar wel een stuk duurder dan de opties waar in dit topic in eerste instantie naar gekeken worden.

Overigens is de Sony voor 495 euro te koop bij Smits in Arnhem. Zaak heeft goede reviews hier op Tweakers. Daarnaast 527 euro bij PlatteTV. Beide zaken doen mee met de Sony actie voor 100 euro cashback of gratis rear speakers.
Heb net ook deze besteld, ben benieuwd naar geluid, iig beter dan de TV speakers die ik nu heb en ga er ook de speakers van actie bijnemen :). Denk alleen dat "Atmos" niet echt tot zijn rechtkomt in onze woonkamer met plafond op 3,70 m hoog.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draicon
lost95 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:07:
[...]

Heb net ook deze besteld, ben benieuwd naar geluid, iig beter dan de TV speakers die ik nu heb en ga er ook de speakers van actie bijnemen :). Denk alleen dat "Atmos" niet echt tot zijn rechtkomt in onze woonkamer met plafond op 3,70 m hoog.
Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen. Hoor 't graag van je als je wat bevindingen hebt.
Pagina: 1