Zelf betonnen vloer verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-05 07:46
We hebben een 2 onder 1 kap gekocht uit 1947. Helaas is de vloer niet geïsoleerd en willen we deze verwijderen om een geïsoleerde vloer te maken met vloer verwarming. Er liggen nu tegels op de vloer maar zonder kruipruimte.

Het is ongeveer 50 m2 en volgens de bouwtekening is de volledige vloer 20 cm dik.

Welk materiaal kan ik hier het beste voor nemen? Een Breekhamer 41 J / 18 kg, Breekhamer 69 J / 30 kg of een minigraver met breekhamer? Of iets anders?

En hoeveel tijd verwachten jullie dat zoiets in beslag neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:45
Is het niet veel makkelijker om de vloer van onderaf te isoleren? En qua sloopmateriaal; daar zit maar 1 ding op; proberen. Maar dat kost je wel aardig wat tijd ben ik bang (en niet te vergeten je moet weer een nieuwe vloer plaatsen)..

Ook lopen er wellicht leidingen onder de vloer?

Als je niet weet wat je doet zou ik niet zonder meer je vloer gaan verwijderen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakie02
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:51
Hoe wil je gaan isoleren zonder kruipruimte? Dan zul je haast zelf een kruipruimte moeten gaan maken en dan de nieuwe vloer van onderaf moeten isoleren. Dit kan de moeite niet waard zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebedero
We hadden zeker van onderaf geïsoleerd als er een kruipruimte was. Helaas is het alternatief de vloer verwijderen en een nieuwe vloer laten storten. Omdat de verwarmingen ook allemaal vervangen moeten worden gekozen voor vloerverwarming.

We gaan alleen de vloer verwijderen. De vloer storten en afwerken laten we doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Laat een betonzager komen om de vloer alvast in wat kleinere stukken te zagen, wellicht zo klein dat je ze in z'n geheel af kunt voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

bebedero schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:14:

Het is ongeveer 50 m2 en volgens de bouwtekening is de volledige vloer 20 cm dik.

Welk materiaal kan ik hier het beste voor nemen? Een Breekhamer 41 J / 18 kg, Breekhamer 69 J / 30 kg of een minigraver met breekhamer? Of iets anders?
Helemaal afhankelijk van budget en tijd. Geld zat weinig tijd, mini graver. Tijd zat weinig geld, breekhamer 41J.

Als er de ruimte is dan zou ik eens kijken naar een minigraver. Anders gewoon de grootste breekhamer huren die je kan vinden en dan heb je het met een dag los. Vervolgens nog een halve dag puin ruimen en klaar ben je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:44
Normaal gesproken kun je wel van bovenstaande inschattingen uitgaan. Maar dit is vaak gebaseerd op dunnere vloeren.

Mijn ervaring met 20cm beton vloeren is dat het erg tegenvalt. Het zit hem vooral in de gewichten.
Door de dikte bereik je met kleine stukjes al heel snel het maximum van wat je kan tillen. Zonder een minigraver is het takkewerk en gaat het tergend langzaam

Met een minigraver blijft het takkewerk maar is het te overzien.
Met 50m2 zou ik uitgaan van 3 dagen werk puin ruimen

Breekhamer is min 40-50j. Nog groter is beter. Maar is dat handelbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:44
Ohja je wilt isoleren. Dus onder die 20cm moet ook uitgegraven worden. Verwacht niet dat daar mooi gefiltert egaal zand ligt. Maar puinzand. Is ook takkewerk en gaat niet snel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:26
De reacties lezende, kan ik me voorstellen dat je het uitbesteed, en vervolgens een korting kan bedingen als je zelf die paar dagen de aannemer kan helpen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aergrimm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09-2022
Mijn ervaring is dat het veel minder kost dan je (ik) had gedacht om het te laten doen! Als je een beetje zoekt (of me een DM stuurt) kan je wel iemand vinden die het goedkoop doet.

Bij mij kwam het erop neer dat het huren van gereedschap, en het afvoeren van puin, redelijk aan de prijs was. En dat er volgende maand iemand het komt doen voor slechts een paar honderd euro meer dan de huur/afvoer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:39
50m2 maal 20 cm is 10 kuub, dat is ongeveer 24.000 kg
In stukken zagen en een minigraver erbij lijkt me het minste, met alleen een kango ga je niet ver komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-05 12:23
Zelf ook gedaan thuis en bij mij was de vloer ook ongeveer 20cm dik (zonder bewapening in de vloer!). Thuis heb ik dit gedaan met een "lichte hamer" (stuk minder nog als die 41J). Deze was het:
https://www.boels.nl/hure...en/breekhamer-168-j-11-kg

Ik ben een volle zaterdag en een zondag morgen bezig geweest voor een oppervlakte van ongeveer 30m2.

Bij een kameraad heb ik hetzelfde gedaan maar met een veel zwaardere boor. Deze ging veel makkelijker door het beton maar het elke keer weer op moeten tillen van het extra gewicht van de boor vond ik een stuk zwaarder werken.

Zelf zou ik niet meer voor een handboor gaan maar eentje met trolley. Zo een bijvoorbeeld:
https://www.boels.nl/hure...ley-voor-breekhamer-18-kg

Nogmaals dit is wel zonder wapening in de vloer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:39
aergrimm374 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:00:
Mijn ervaring is dat het veel minder kost dan je (ik) had gedacht om het te laten doen! Als je een beetje zoekt (of me een DM stuurt) kan je wel iemand vinden die het goedkoop doet.

Bij mij kwam het erop neer dat het huren van gereedschap, en het afvoeren van puin, redelijk aan de prijs was. En dat er volgende maand iemand het komt doen voor slechts een paar honderd euro meer dan de huur/afvoer kosten.
Het is ook maar net of ze het kwijt kunnen. Als het schoon beton is en een aannemer kan het ergens storten bij een andere klus dan kan het qua prijs idd ineens heel anders uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09-2022
ASW1 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:04:
[...]

Het is ook maar net of ze het kwijt kunnen. Als het schoon beton is en een aannemer kan het ergens storten bij een andere klus dan kan het qua prijs idd ineens heel anders uitvallen.
Bij mij gaat het om ongeveer 30m2 blauw beton(10-15cm) met een asfalt toplaag (2-3cm) in de tuin, waarbij het lopend, 20 meter, met een kruiwagen van de achtertuin naar de voortuin moet langs het huis.

En dat had me zelf ook wel gelukt, maar dan was het paar honderd euro huur (cirkelzaag en breekhamer) voor een paar dagen, +- 15 kuub afval is ook een paar honderd euro. en dan nog een paar dagen werk, en ik ben zelf ook niet gratis (reken dan vaak met een minimum loon voor mijn eigen vrije tijd, om te bepalen voor hoeveel ik het zou willen alten doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-05 12:23
Bij ons zit sinds kort een Bauhaus; daar kun je "gratis" gereedschap lenen. Je betaald dan alleen voor de slijtage van de beitel en de slijpschijf en dat scheelt echt een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@bebedero Ga je de tegels vervangen voor schelpen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ik zou het laten doen, als het 24000 kg beton is, dan ga je echt helemaal failliet aan het afvoeren van die rommel. Een aannemer kan dat veel goedkoper. Scheelt je ook huur, werk, risico (!) etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebedero
Hackus schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:22:
@bebedero Ga je de tegels vervangen voor schelpen ?
Hoe bedoel je door schelpen? Er komen nieuwe tegels op de vloer.
PageFault schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:49:
Ik zou het laten doen, als het 24000 kg beton is, dan ga je echt helemaal failliet aan het afvoeren van die rommel. Een aannemer kan dat veel goedkoper. Scheelt je ook huur, werk, risico (!) etc.
De aannemer vroeg 6000 euro voor het verwijderen van de vloer en het verder uitgraven. Lijkt me erg veel. Het afvoeren zal ik doen met een container naast het huis.
aergrimm374 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:12:
[...]

Bij mij gaat het om ongeveer 30m2 blauw beton(10-15cm) met een asfalt toplaag (2-3cm) in de tuin, waarbij het lopend, 20 meter, met een kruiwagen van de achtertuin naar de voortuin moet langs het huis.

En dat had me zelf ook wel gelukt, maar dan was het paar honderd euro huur (cirkelzaag en breekhamer) voor een paar dagen, +- 15 kuub afval is ook een paar honderd euro. en dan nog een paar dagen werk, en ik ben zelf ook niet gratis (reken dan vaak met een minimum loon voor mijn eigen vrije tijd, om te bepalen voor hoeveel ik het zou willen alten doen).
Wij hadden berekend dat we met vrienden en familie voor die 6000 euro die de aannemer vraagt een eind moeten komen. Wat heb je betaald als ik vragen mag voor het laten verwijderen?
CMos schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:04:
Zelf ook gedaan thuis en bij mij was de vloer ook ongeveer 20cm dik (zonder bewapening in de vloer!). Thuis heb ik dit gedaan met een "lichte hamer" (stuk minder nog als die 41J). Deze was het:
https://www.boels.nl/hure...en/breekhamer-168-j-11-kg

Ik ben een volle zaterdag en een zondag morgen bezig geweest voor een oppervlakte van ongeveer 30m2.

Bij een kameraad heb ik hetzelfde gedaan maar met een veel zwaardere boor. Deze ging veel makkelijker door het beton maar het elke keer weer op moeten tillen van het extra gewicht van de boor vond ik een stuk zwaarder werken.

Zelf zou ik niet meer voor een handboor gaan maar eentje met trolley. Zo een bijvoorbeeld:
https://www.boels.nl/hure...ley-voor-breekhamer-18-kg

Nogmaals dit is wel zonder wapening in de vloer!
Bedankt voor je toevoeging :*) Onze verwachting is dat er geen wapening in deze vloer zit. Volgens de informatie die ik kon vinden werd dat niet gedaan in 1947. De trolley voor de breekhamer is zeker een goed idee. Voor dat geld scheelt het volgens mij een hoop rugklachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

onder de vloer als isolatie

@PageFault zal +-15m3 zijn en kost je iets van €1000,-

[ Voor 53% gewijzigd door Hackus op 17-10-2019 21:44 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebedero
Hackus schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:37:
onder de vloer als isolatie

@PageFault zal +-15m3 zijn en kost je iets van €1000,-
Volgens de aannemer werd het 13 cm isolatie. Dit laten we dan ook doen, we verwijderen alleen de vloer.

Edit: Ga zeker even informeren naar schelpen

[ Voor 7% gewijzigd door bebedero op 17-10-2019 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Onderschat dit werk niet. 20cm beton is heel serieus.
Als je sterke vent bent dan lukt het je met deze https://www.boels.nl/hure...en/breekhamer-lucht-20-kg
in een dag.
Zorg wel dat je genoeg afvalcontainers, scheppen, kruiwagens en "personeel" hebt. Want al het beton moet opgepakt en afgevoerd worden. En beton is zwaar. Een volle 50 liter kruiwagen met beton weegt 100 kilo.

Edit:
O ja, ik kwam bij het slopen ook betonijzer tegen. Zorg ook dat je tijdens het slopen een "betonschaar" bij de hand hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door nokiaan958GB op 17-10-2019 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bebedero schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:47:
[...]

Volgens de aannemer werd het 13 cm isolatie. Dit laten we dan ook doen, we verwijderen alleen de vloer.

Edit: Ga zeker even informeren naar schelpen
dan zal er EPS platen/blokken op het zand worden gelegd, en daar vloer op storten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

goed het afbreken lijkt me 1 ding maar opbouwen ?
wat kom je tegen ?
- elektra ?
- waterleiding(en) ?
- riool ?
- hemel water afvoer ?

Ik zou bv van je meterkast naar de tuin 2x buis aanleggen vanaf je meterkast/waterkraan zodat je gemakkelijk een aantal slangen/kabels naar je tuin kan trekken ..

Wil je extra stroompunten in de muur is dit ook het moment om sleuven in de muur te frezen en leidingwerk te plannen.

En bv 20cm dik EPS(100?) neerleggen met een folie eroverheen zodat je erna gewapend beton eroverheen kan storten met daarbovenop de dekvloer (kijk eens naar EPS-renovatievloer) natbouw oid.
een kruipruimpte is dat noodzaak ?

als je toch afgraaft en grondwater is diep kan je een watertrog overwegen .. (waterput voor hemel water) 2 a 3 kuub .zodat je je tuin altijd kan beregenen .. als je in een gebied woont waar de laatste paar jaar water "tekort" is .. (zorg wel dat je er van buiten in kan (onderhoud)

Vanaf je plafond wil je wellicht rekenen dat je minimaal 230cm heb ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:42
Zonder wapening met minigraver ben je er vrij snel doorheen (eigen ervaring). Als er wapening in zet gaat het opeens 4-5 keer zo lang duren. Wij waren 2 dagen bezig over 100m2 waarvan ca. de helft wapening had. We hadden wel 1 formaat groter dan een minigraver...

Het was veel werk, zweten, en containers, maar het is het zeker waard! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 13:25
Weet je zeker dat deze vloer niet dragend is?
Misschien is je huis gefundeerd op staal en is de vloer onderdeel van de constructie. Dan zal er zeker wapening in verwerkt zijn.

Als dit niet zo is zou ik gaan voor mini graver, kan je gelijk de rest ook ontgraven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:29
Vergeet de buren niet tijdig in te lichten. Wellicht kunnen ze dan even op vakantie.

Met alleen de dekvloer verwijderen wisten al onze buren dat de verbouwing was gestart.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Pagina: 1