BIOS vanzelf veranderd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:31
Mijn vraag

Beste allen.

Mijn probleem als volgt:

Gisteren de laptop afgesloten en vandaag opgestart. Omdat de accu slecht is heb ik deze er vanmorgen eruit gehaald. Gelijk was het probleem dat ik volgende afbeelding kreeg welke onderaan de afbeelding tussen CMOS Checksum bad en CMOS Date/Time nog de CMOS Battery LOW aangaf.
https://www.google.com/im...whNKAgwCA&iact=mrc&uact=8

Met een andere laptop gezocht en als 1ste gekeken wat alles betekende. Intussen wel al geprobeerd om met bios op default eht probleem te verhelpen maar dat werkte niet.
Toen de laptop open gemaakt om te kijken of ik een battery kon vinden om die te vervangen.
Ik vond een knoopcel cr2032 en heb die voor een nieuwe vervangen. Daarna dicht gemaakt en opgestart.
Probleem was niet over maar wel iets anders. Precies weet ik niet meer maar wel dat de F1 functie er niet meer bij stond.
Via die andere laptop wel toevallig nog iets gezien van ahci en ben in de bios setup toevallig overal aan het kijken en zie bij HDD dat bij mij ahci aan staat met nog iets van IDE. Er stond ook nog een andere optie voor alleen IDE.
Ik heb deze verandert naar alleen IDE en ik schrijf dit nu op de weer functionele opgestarte oude werkende laptop.

Mijn vraag is dus, buiten dat dit misschien een waarschuwing is om een backup te maken en te kijken voor iets nieuws, kan door toedoen van buitenaf iets in de BIOS veranderen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 laatste updates op een asus k70ab laptop

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Probleem lijkt dus nu verholpen maar als ik in settings ga naar info om te kijken waaruit mijn laptop bestaat dan verdwijnt dit scherm vanzelf na enkele secondes.

Ik ben benieuwd.

Met vriendelijke groet,

Marc
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:22
Het batterijtje zorgt er meestal voor dat jouw bios instellingen niet vergeten worden. Vervang je de batterij dan voer je eigenlijk een bios reset uit naar standaard waarden. Vandaar dat er dingen anders kunnen staan. Even opnieuw instellen en alles zou weer moeten werken.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 16:29

Acid_Burn

uhuh

Niks van buitenaf de BIOS veranderd. Je hebt de CMOS er uit gehaald waardoor alles naar default is gereset.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
Bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb dus een 'verse' erin gezet maar deze ligt ook al een tijd in de lade als reserve en het probleem blijft.
Ik krijg een battery low waarschuwing en kan dan in de setup de HDD instellen naar IDE en dan start hij wel of niet door naar windows.
Ik ga dus een nieuwe in de winkel halen en kijk of er alsnog hetzelfde probleem uitkomt.
Probleem voorbij betekent opgelost.
Probleem blijft betekent dan waarschijnlijk een nieuwe laptop.

Nogmaals dank voor de reacties.

Groet,

Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
Probleem blijft, soms start hij door naar windows maar meestal blijft het ding hangen in de POST? en wil met F2 naar de bios. Wat ik daar ook doe niks lijkt te helpen.
Had ik eerst een cmos checksum failure nog ertussen zitten. Nu alleen nog een battery low.
Als het ding dan doorstart dan helaas vaker komt er alsnog een foutmelding en moet ik naar microsoft gaan om een stopcode op te lossen en soms, zoals nu, doet het ding net alsof er niks aan de hand is.
Het is al een oudje dus ik denk dat de onderzoekskosten de waarde overstijgen en dit beter besteed kan worden aan een nieuwe.

nogmaals dank en dit kan op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

BIOS update uitvoeren?

baat het niet dan schaadt het niet

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Pagina: 1