Met de trein op vakantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:37
Met het einde van het jaar weer in zicht komen de vakantieplannen langzaam bovendrijven. En na de autovakantie van vorig jaar die weliswaar heel tof was blijft de herinnering van veel rijden ook wel bij (ook omdat het 40 graden was op de terugweg). De trein zijn we wel fan van dus dat moest maar eens verkend worden.

Nu heb ik nog geen topic kunnen vinden voor mensen die met de trein op vakantie gaan of willen, hoog tijd dus om tips uit te wisselen in het oerwoud van internationale verbindingen, treinreiswinkels en sparschienen.

Ons plannetje is om de auto mee te nemen in de autoslaaptrein. Scheelt de saaie heen en terugreis en is een goed begin van de vakantie. Nu zijn de opties beperkt maar is Düsseldorf dichtbij. Enig heikel puntje: de oude Panda mag dus niet de binnenstad in, waar Hauptbahnhof ligt :*).

Cash is king.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Waarom vlieg of trein je niet ergens heen en dan huur je een auto. Een auto meenemen is maar zelden economisch te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:59

Wallie

Herr

mk1992 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:53:
Enig heikel puntje: de oude Panda mag dus niet de binnenstad in, waar Hauptbahnhof ligt :*).
Ach... is dat puur vanwege de umwelt sticker? Dat gokje kan je nog wel wagen... zo streng controleren ze er niet op. Boete is ook niet hoog, 40 a 50euro meen ik.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-06 15:16
Wat @Anoniem: 472287 zegt, wat is de reden dat je de auto mee wilt nemen? Puur om met de trein naar 1 andere bestemming te gaan en daar dan de hele tijd te blijven/rondrijden en dan vervolgens de trein weer terug naar NL te pakken?

Of wil je meerdere steden aandoen met de trein en is het dan vervolgens bedoeld voor dag tripjes?
In dat laatste geval kun je inderdaad net zo goed ter plekke in iedere stad voor 1 dag een auto huren en weer terugbrengen (of kijken of er georganiseerde dag tripjes vanuit de stad te doen zijn)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Wallie schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:56:
[...]

Ach... is dat puur vanwege de umwelt sticker? Dat gokje kan je nog wel wagen... zo streng controleren ze er niet op. Boete is ook niet hoog, 40 a 50euro meen ik.
Jep, 1986 dus Euro-uitstoot bestond nog niet. Heb eerlijk gezegd nog nooit een umweltzone-sticker gehad (het principe van een sticker die je wel/geen toegang geeft en bij mij de kosten legt vind ik onzinnig) maar inderdaad nooit problemen mee gehad. Boete is ondertussen wel 80 euro geworden

[ Voor 3% gewijzigd door mk1992 op 17-10-2019 10:59 ]

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[...]

Ik weet niet wanneer jij voor het laatst een duitse stad binnen bent gereden maar bij de umwelttoegangswegen staan cameras en die boete krijg jij automatisch op het deurmatje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
mk1992 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:58:
[...]

Jep, 1986 dus Euro-uitstoot bestond nog niet. Heb eerlijk gezegd nog nooit een umweltzone-sticker gehad (het principe van een sticker die je wel/geen toegang geeft en bij mij de kosten legt vind ik onzinnig) maar inderdaad nooit problemen mee gehad. Boete is ondertussen wel 80 euro geworden
Dus vignetten voor Oostenrijk en Zwitserland loop je ook niet? Kan een duur grapje zijn..

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Puc van S. schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:58:
Wat @Anoniem: 472287 zegt, wat is de reden dat je de auto mee wilt nemen? Puur om met de trein naar 1 andere bestemming te gaan en daar dan de hele tijd te blijven/rondrijden en dan vervolgens de trein weer terug naar NL te pakken?

Of wil je meerdere steden aandoen met de trein en is het dan vervolgens bedoeld voor dag tripjes?
In dat laatste geval kun je inderdaad net zo goed ter plekke in iedere stad voor 1 dag een auto huren en weer terugbrengen (of kijken of er georganiseerde dag tripjes vanuit de stad te doen zijn)
De auto in kwestie is onze fun auto/oldtimer. Een huurauto nemen is een stuk minder avontuurlijk. Het reizen spreekt ons wel aan maar willen iets minderen in de afstanden.

*allemaal totaal subjectieve argumenten, maar ik hoef ook geen objectieve/efficiënte vakantie te vieren.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Tens

let me drink about it

[...]

Hangen er geen camera's met een automatische kentekenherkenningssysteem erachter?

anyways afgelopen juni een ov-vakantie gedaan. Trein - nachtboot met hut - Brits ov, rondje Yorkshire. enige nadeel was dat de Britse verplaatsingen gereserveerd waren, dus wat onnodige tijdstress op vakantie >:) . Overigens een heerlijk vakantie; rond 20 graden terwijl NL 30 plus was :)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
LAD93 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:00:
[...]

Dus vignetten voor Oostenrijk en Zwitserland loop je ook niet? Kan een duur grapje zijn..
Die uiteraard wel. Maar daar betaal je ook voor een 'product', in de Umweltzones moet ik een sticker kopen om te bewijzen dat mijn auto schoon genoeg is voor toegang. Hebben we bij de paar Nederlandse milieuzones efficiënter geregeld.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:59

Wallie

Herr

Anoniem: 472287 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:58:
[...]

Ik weet niet wanneer jij voor het laatst een duitse stad binnen bent gereden maar bij de umwelttoegangswegen staan cameras en die boete krijg jij automatisch op het deurmatje :)
Als dat zo is, heb ik niks gezegd ;)
Ik weet alleen dat mijn vader tijden zonder sticker door Wuppertal heeft gereden, nooit wat gemerkt. Inmiddels overigens wel een net groen stickertje.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solaire
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-05 11:26
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:58:
[...]

In welke steden dan? ;) Ik heb er redelijk wat bezocht en zolang je niet op straat parkeert is de pakkans vrijwel 0, voornamelijk parkeerwachten schrijven die boete uit namelijk.

Belgie en Nederland hebben wel camera controle :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Ik ben tijdens mijn studie gaan Interrailen in de zomervakantie door Oost Europa. Vanaf Arnhem zijn we met de trein tot en met Griekenland gekomen. Verder is denk ik ook nog wel mogelijk.

Belangrijk is inderdaad plaatsen te reserveren anders lig je letterlijk in de gang met je koffer/tas. De lange afstands treinen in het buitenland zijn over het algemeen prima te doen. De meeste hebben zelfs 230v aanboord dus je kan gewoon lekker filmpje kijken/serie bingewatchen op je laptop.

Als je vragen hebt laat maar weten

Toevoeging:
Ik dacht dat dit vroeger een initiatief was voor scholieren en studenten maar lees net dat het voor iedere Europese staatsburger is

[ Voor 26% gewijzigd door MR.Harok op 17-10-2019 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Solaire schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:01:
[...]

In welke steden dan? ;) Ik heb er redelijk wat bezocht en zolang je niet op straat parkeert is de pakkans vrijwel 0, voornamelijk parkeerwachten schrijven die boete uit namelijk.

Belgie en Nederland hebben wel camera controle :)
Aken bijvoorbeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:03
Is Düsseldorf het enige hekelpunt? Bedoel zover is dat nu ook niet rijden? En je kan prima ook daar zonder auto erheen. ( en daar verplaatsen met OV )

Wat is je doel? Wil je naar verschillende steden reizen met de vakantie? Of wil je alleen puur naar Düsseldorf.

@mk1992

https://www.anwb.nl/vakan...nd/informatie/milieuzones
Oldtimers met een buitenlands kenteken zijn ook vrijgesteld. Een oldtimer is volgens de Duitse regels ouder dan 30 jaar. Leg bij het parkeren in een milieuzone een kopie van het kentekenbewijs en bij voorkeur een FIVA Identity Card duidelijk zichtbaar achter de voorruit. Informatie over de FIVA Identity Card is te vinden op fiva.org en fehac.nl.
Dus je Panda kan gewoon mee. :)

[ Voor 46% gewijzigd door corporalnl op 17-10-2019 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Over treinreiswinkels, ik heb altijd wel goede ervaringen gehad met www.treinreiswinkel.nl (Je kan ook bij ze langs gaan.) Zie hier verzameling Auto treinen: https://www.treinreiswinkel.nl/reizen/autotrein

Heb helaas geen ervaring met auto meenemen op de trein. (Op de Kanaaltunnel na dan ;))

[ Voor 16% gewijzigd door Illegal_Alien op 17-10-2019 12:16 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

MR.Harok schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:02:
Ik ben tijdens mijn studie gaan Interrailen in de zomervakantie door Oost Europa.
Hoe werkt dat dan? Je kunt de de treinen reserveren die te reserveren vallen, en verder? Stel ik wil van Arnhem naar Amsterdam, dat kan dan gewoon met die kaart? Oftewel alle trein-netwerken binnen elk land vallen er ook onder?

Dat lijkt me een zeer aantrekkelijke deal namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-06 22:16
Oldtimers met een Nederlands kenteken, met een datum eerste toelating van ouder dan 30 jaar, zijn vrijgesteld. Zij mogen dus de milieuzone inrijden zonder milieusticker. Daar valt jouw auto ook onder. Wel even een kopie van je kenteken neerleggen.

https://www.anwb.nl/exper...r-in-de-duitse-milieuzone

[ Voor 69% gewijzigd door NotSoSteady op 17-10-2019 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
[...]

Ik zag laatst bij het binnenrijden van Keulen aardig wat "zo streng controleren ze er toch niet op"-Nederlanders aan de kant staan met een aantal politiewagens ervoor hoor

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:24:
[...]

Hoe werkt dat dan? Je kunt de de treinen reserveren die te reserveren vallen, en verder? Stel ik wil van Arnhem naar Amsterdam, dat kan dan gewoon met die kaart? Oftewel alle trein-netwerken binnen elk land vallen er ook onder?

Dat lijkt me een zeer aantrekkelijke deal namelijk.
Wat ik mij ervan herinner is dat mijn kaart 2 of 3 maanden geldig was. In die periode mocht ik 14 dagen onbeperkt reizen (Er zijn/waren andere combinatie ook mogelijk). Nachttrein kwam er wel een (flinke) toeslag bij als je een slaapcabine wou. Ik heb altijd een stoel gereserveerd voor een paar euro. Met uitzondering van mijn tweede reisdag, toen heb ik 6 uur in de gang van de coupé gezeten, was ook direct de reden om toch altijd te reserveren al was de trein soms helemaal leeg, moeilijk van te voren in te schatten.

Verder kan ik me nog iets herinneren dat je in je land van herkomst maar 2x de trein mag pakken, 1x land uitwaarts en 1x land inwaarts. Ik kwam uit Nijmegen, de treinreis van Nijmegen naar Arnhem zat hierbij niet inbegrepen. In andere landen gelde dit overigens niet, dus echt specifiek het land waar je vandaan komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
corporalnl schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:10:
Is Düsseldorf het enige hekelpunt? Bedoel zover is dat nu ook niet rijden? En je kan prima ook daar zonder auto erheen. ( en daar verplaatsen met OV )

Wat is je doel? Wil je naar verschillende steden reizen met de vakantie? Of wil je alleen puur naar Düsseldorf.

@mk1992

[...]

Dus je Panda kan gewoon mee. :)
Apart, maar gaaf! Dank voor t zoeken.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Illegal_Alien schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:15:
Over treinreiswinkels, ik heb altijd wel goede ervaringen gehad met www.treinreiswinkel.nl (Je kan ook bij ze langs gaan.) Zie hier verzameling Auto treinen: https://www.treinreiswinkel.nl/reizen/autotrein

Heb helaas geen ervaring met auto meenemen op de trein. (Op de Kanaaltunnel na dan ;))
Maar direct boeken bij de ÖBB heeft zo z'n voordelen, gaat er toch wat van de prijs af merk ik.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:03
MR.Harok schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:53:
[...]

Verder kan ik me nog iets herinneren dat je in je land van herkomst maar 2x de trein mag pakken, 1x land uitwaarts en 1x land inwaarts. Ik kwam uit Nijmegen, de treinreis van Nijmegen naar Arnhem zat hierbij niet inbegrepen. In andere landen gelde dit overigens niet, dus echt specifiek het land waar je vandaan komt
Je mag inderdaad in je thuisland slechts 1 uitgaande reisdag (de grens over dus) en 1 ingaande reisdag hebben. Met de ingaande reisdag is je ticket meteen ook ongeldig voor de eventuele overige dagen.

Die reisdag kan wel meerdere treinreizen bevatten, zolang de je maar aantoonbaar naar het buitenland onderweg bent (of terug natuurlijk.

Zo ben ik afgelopen zomer van Heerenveen naar Brussel (en door naar Glasgow) gereisd met overstappen in Zwolle en Rotterdam, was allemaal geen probleem.

Ik zou inderdaad de auto lekker laten staan en eens interrail proberen. Reserveren is vaak gewenst, maar dat kan meestal ook gewoon op het station onderweg. Ik ben overigens in Engeland gewoon in de spits in een van de belangrijkste treinen ingestapt zonder reservering (omdat ik niet helemaal kon inschatten hoe laat we er zouden zijn) en in Brussel last minute op een Duitse ICE gesprongen omdat er stremming was ergens anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben geen 'echte' treiner, omdat ik meestal stiekem wel met het vliegtuig van en naar mijn bestemming ga, en dan daar aangekomen pas ga treinen (Scheelt toch weer wat vakantiedagen, en de Transavia's, Ryanairs, en Wizzairs van deze wereld zijn gewoon te aanlokkelijk qua prijs - sorry Greta). Desondanks heb ik wel de nodige ervaring met treinen in het buitenland.

De site over treinreizen is wat mij betreft https://www.seat61.com/ . Die site neemt in beginsel Londen als uitgangspunt omdat de beheerder nu eenmaal een Brit is (weliswaar getrouwd met een Nederlandse), maar dat maakt in de praktijk niet zoveel uit, je kunt er alsnog genoeg info uit halen.

To Interrail or not to Interrail. Het hangt ervan af. In sommige landen zijn treinkaartjes zo goedkoop dat je beter gewoon losse kaartjes kunt kopen. Ik ben recent 2 weken in Bulgarije geweest en heb me op 1 ritje per bus na steeds per trein verplaatst. Een kaartje Plovdiv - Sofia (een rit van 3 uur) kost je 9 Lev (4,60 euro). Zelfs als je je gemiddeld iedere 2 dagen naar een andere stad verplaatst ben je dan in 2 weken nog geen 35 euro kwijt met losse kaartjes. Ter vergelijk: de '6 days within 1 month' Bulgaria pass kost 104 euro.

www.Bahn.de is trouwens ook een erg handige site, niet alleen voor Duitsland. Zit een enorme database achter met info over veel meer landen.
Pagina: 1