Zin of onzin: upgraden oude spouwmuur isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:53
Mijn vraag

We hebben een huis uit 1971. Qua isolatie is daar door de jaren heen van alles aan gedaan. Kunstof kozijnen met isolatieglas, dakisolatie, etc.

Ook de spouwmuren zijn ooit geisoleerd. Naar ik heb kunnen vaststellen is dat in 1985 gebeurd, met Shell isolatieparels.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Tegenwoordig zijn er wat aanbieders die claimen dat ze ook spouwmuren met oude isolatie kunnen upgraden. De commerciele verhalen zijn natuurlijk fantastisch, al vallen ze vaak buij bestudering terug op evidente waarheden zoals: "isolatie van een spouw bespaart flink energie" en "tegenwoordig is de isolatie veel beter dan vroeger".

Het echte antwoord: "wat voegt de isolatie van tegenwoordig toe aan de isolatie van vroeger" blijft wat vaag.

Zijn hier tweakers die meer weten over dit onderwerp?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:22

Tens

let me drink about it

ik zou vragen om een garantie:
Volgend jaar niet xx% minder gas -> geld terug. Denk dat je geen offerte krijgt. :)

Maar serieus: parels kunnen uitgezakt zijn, waardoor er gaten in je isolatie kunnen zitten. Gevalletje 'heb een warmtebeeldcamera nodig om te zien wat er echt aan de hand is'. zonder dat is het verkoopBS.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Warmtebeeldcamera is een interessant idee, thanks.

Uitgezakte isolatie is imho wel realistisch. Dan zou je vooral op de bovenverdieping verminderde isolatie verwachten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:22

Tens

let me drink about it

Voornamelijk inderdaad, als de spouw helemaal glad is.
Wat ook kan is dat er veel specie in de spouw zit(slechte/haastige metselaar) waardoor de parels er daarboven wel zijn blijven hangen, maar eronder weggezakt zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 16:01
Wij hebben hetzelfde. Oud huis wat ooit iets van isolatie heeft gekregen. Ondertussen ook nieuwe kozijnen, dakisolatie enz. En de spuw stond ook op de lijst. Bij ons zitten er ook iets van parels in. Meerdere bedrijven claimen dat ze deze eruit kunnen halen en dan opnieuw kunnen isoleren.

Een bedrijf was eerlijk. Het goed verwijderen kan pas over een X aantal jaren, als de bestaande isolatie poreus word, verkruimelt en omlaag valt. Dan pas kunnen ze het goed uitzuigen en opnieuw isoleren. Als we dat nu laten doen gaat dat niet goed, blijft teveel achter en gaat het erg veel kosten.
Het nu laten na / bij isoleren heeft ook weinig zin omdat er te weinig ruimte is voor de nieuwe isolatie om van enig nut te zijn.
Van de 3 adviezen die we hebben gehad vinden wij deze het meest logisch en het eerlijkste. Wij wachten daarom nog een x aantal jaren. Zou jammer zijn om er nu veel geld aan uit te geven met weinig of geen rendement.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Na hoeveel jaar zou dat wegzuigen een mogelijkheid zijn?

Overigens heb ik het gevoel dat "bijvullen" van een uitgezakte spouw tenminste 80% of 90% van het resultaat levert. Uiteindelijk wil je gewoon de convectie doorbreken (zonder een warmtebrug te maken). Ook poreuze korrels doen dat vrij aardig.

Het niveau van een nieuwe spouw zul je nooit halen. Die zijn dikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:02
Zelfde hier...alleen dan is de spouw gevuld met UF schuim. Materiaal is poreus, dus aan het onderzoeken wat we het beste kunnen doen.

Komende tijd komen er 2 aanbieders voor envirofoam en 1 die de spouw leeg wilt zuigen en opnieuw vullen.

Wil zelf ook nog met een warmtebeeldcamera aan de gang om te zien wat de nieuwe ramen en bestaande isolatie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Heb je nog meer gegevens van die parels van toen?

EPS parels van nu doen iets van Rd 1,5 voor 50mm

Als je eerst de boel moet laten leeghalen gaan de kosten al snel verdubbelen, en de tvt dus ook. Terwijl die tvt al veel langer is omdat wat er zit al beter is dan niks. Naja, als het echt van dat 90% ingezakte spul is, heb je feitelijk ook niks, maar dat zal vast nog wel niet.
Pagina: 1