Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 19:45
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Je hebt met scheve gezichten niks te maken. Het enige wat er toe doet is of ze jou dat salaris waard vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

targaryanwolf schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 01:20:
Members only:
Er vanuitgaande dat je 20 euro per uur verdient, scheelt het je waarschijnlijk per dag 1 uur aan reistijd. Die tijd kon je ook "doorwerken" en dan verdien je 20 euro per dag extra voor alle 20 werkdagen. Dat is dus 400 euro. Daarnaast is 320-150 euro zo'n 170 euro. Als je dus elke dag een half uurtje overwerkt dan krijg je net zo veel als bij je vorige werkgever en heb je nog een half uur extra aan je dag. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Frozen schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 02:03:
[...]

Er vanuitgaande dat je 20 euro per uur verdient, scheelt het je waarschijnlijk per dag 1 uur aan reistijd. Die tijd kon je ook "doorwerken" en dan verdien je 20 euro per dag extra voor alle 20 werkdagen. Dat is dus 400 euro. Daarnaast is 320-150 euro zo'n 170 euro. Als je dus elke dag een half uurtje overwerkt dan krijg je net zo veel als bij je vorige werkgever en heb je nog een half uur extra aan je dag. :)
Dat is een beetje simpel geredeneerd, er zijn maar weinig werkgevers die zonder vragen je elke dag een half uur overwerk gaan betalen :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gewoon even uitrekenen wat je met je oude baan netto overhield van het totaal en dat ga je minimaal bij je nieuwe werk weer vragen. Of dit reiskosten waren waar je een deel van overhield of dat het normaal loon was maakt niks uit imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ernemmer schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 06:22:
Gewoon even uitrekenen wat je met je oude baan netto overhield van het totaal en dat ga je minimaal bij je nieuwe werk weer vragen. Of dit reiskosten waren waar je een deel van overhield of dat het normaal loon was maakt niks uit imo.
En bij je bruto tellen *2. Anders verlies je er aan. Je wisselt van job, de enige manier om er echt op vooruit te gaan.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:41
Je reiskosten in j ehoofd meenemen naar het gesprek lijkt me prima. Gewoon in je salariseis meenemen. Ik zou het alleen niet noemen als onderdeel van je salariseis bij het gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:49
Reiskosten zijn toch ook precies zoals de naam al zegt: kosten?

Je bent de vergoeding kwijt maar ook de kosten en speelt (ten minste) quitte.

Natuurlijk moet je vanuit werkgeversoogpunt kijken. Kennelijk ben jij waardevol gevoeg om salaris+reiskosten te betalen. Het zou vreemd zijn als een nieuwe werkgever minder aan je hoefde uit te geven dan de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Snake schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 06:24:
[...]

En bij je bruto tellen *2. Anders verlies je er aan. Je wisselt van job, de enige manier om er echt op vooruit te gaan.
Nou ja, dat verschilt per werkgever. En hij gaat er sowieso 5+ uur vrije tijd per week op vooruit, dat vind ik niet niks.

Je moet uiteraard gewoon proberen er een zo goed mogelijk salaris uit te halen. Maar ik zou daar echt niet je reiskosten als argument bij halen, ik zou dat iig als werkgever absoluut niet serieus nemen, dat je meer wil verdienen omdat je minder reiskosten en meer vrije tijd hebt. Oftewel noem gewoon een realistisch bedrag en zeg niks over die hele reiskosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:45
Het is in de basis al een vreemde redenatie

Wat heeft een betaalde reiskostenvergoeding bij je oude werkgever te maken met je nieuwe salaris?
Dit kreeg je om reiskosten te vergoeden, kosten die je ook had lijkt me. Bij je nieuwe job zijn zowel de kosten als de vergoeding er niet.

Dan komt het simpelweg aan op wat je nieuwe werkgever voor jou wilt betalen, en jij moet daar middels een onderhandeling achterkomen. Ik zou onderzoeken wat een goed salaris is voor je nieuwe baan, neem uiteraard leeftijd/ervaring, regio, opleiding etc mee. Kom je uit op een voor jou acceptabel beloningspakket: proficiat met je nieuwe baan! Zo niet, lekker blijven en verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-06 09:22
Het is in de basis helemaal geen vreemde redenatie. Als hij het niet meeneemt in de salarisgesprekken gaat hij er namelijk op achteruit. Hij geeft namelijk aan dat hij niet het gehele reiskostenbedrag nodig heeft om zijn reis te vergoeden. Hij het dus ook gewoon een deel over wat hij voor andere doeleinden nu gebruikt.

Er zijn genoeg werkgevers die belastingvrije reiskostenvergoeding ook gebruiken als middel om een nettovergoeding te kunnen geven. Zo is bij mijn werkgever normaal gesproken de max reiskosten slechts 180 euro per maand, maar zijn er werknemers die van de belastingdienst veel meer mogen krijgen. In plaats van dat er dan ooit een salarisverhoging is gegeven is datzelfde (bruto) bedrag als reiskosten toegevoegd en dus netto.

@TS Ik zou uitrekenen wat je daadwerkelijk overhield na aftrek reiskosten (benzine, afschrijving, onderhoud) op je reiskostenvergoeding en dat (x2 ivm bruto) kan je als extra loon voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Het probleem is dat mijn salaris al gewoon goed is, al vind ik zelf dan en als ik om mij heen kijk.

Ik zal gewoon open het gesprek in gaan en dus de reiskostenvergoeding laten voor wat het is, hopelijk zit er nog een kleine verhoging in, al is het maar €200,- bruto.

Want bij de nieuwe werkgevers kan ik ook met de fiets gaan, beter voor mij, portomonee en milieu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 09:59

mmniet

De beetje weter

Waarom in je salariseis noemen dat je nu veel meer reiskosten krijgt en je dat gecompenseerd wil zien?

Wat betreft reiskostenvergoeding: Daar zijn gewoon richtlijnen voor, vrijwel elke werkgever doet hier hetzelfde (19ct per km als ik me niet vergis). Dat keer 2 keer het aantal werkdagen per jaar en dan delen door het aantal salarismomenten per jaar is je vergoeding per salarismoment. Niet heel ingewikkeld. Als je meer vergoeding vraagt ziet de belastingdienst dit gewoon als een vorm van salaris en mag je daarvan gewoon de helft inleveren.

Wat je dus moet doen is het volgende. Je hebt nu een brutosalaris van bijvoorbeeld 3500 euro per maand. Je krijgt nu 350 euro netto reiskosten vergoeding. Zoals eerder gezegd wordt dat nu veel minder. Ervan uitgaande dat het dan 0 euro is (soms heb je namelijk dat je geen vergoeding krijgt tot bijvoorbeeld 10km). ga je er dus 350 euro op 'achteruit'. Je hebt minder brandstof verbruik dus zeg dat je netto 250 euro erop achteruit gaat. Makkelijk rekenen met belastingtarieven is dat 500 euro bruto. (de waarheid ligt ergens anders, maar het idee klopt aardig).

Je zegt dus tegen je nieuwe werkgever dat je 4000 euro bruto wil en het niet voor minder wil/kan doen. In principe wil je er altijd op vooruit gaan, dus leg je eis nog hoger om wat ruimte te hebben. Mijn ervaring is dat er bijna nooit ingegaan wordt op je eerste eis, dus zeg bijvoorbeeld 4500 bruto. of afhankelijk van je werk (cao gebonden is vaak weer anders dan senior developers) kan je daar makkelijk nog meer bovenop doen. Soms is het goed om flink te bluffen om te komen waar je wil en als je bluf werkt is het helemaal mooi toch? Niet geschoten is altijd mis. Als ze je willen zullen ze een tegenbod doen als het ze niet aanstaat. Het is een spel. Voor velen niet het leukste om te doen, maar als je het doet kan je er maandelijks wat aan hebben. Keerzijde is natuurlijk dat als je die baan graag wil hebben dat je natuurlijk niet op 100 euro die baan moet laten schieten. Secundaire zaken zijn ook belangrijk (flexibiliteit, leermogelijkheden, doorgroei-opties, korting op producten, aantal vrije dagen, pensioen regeling, ziekte-regeling, persoonlijke budgetten, etc)

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:05
targaryanwolf schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 01:20:
Members only:
Je krijgt meestal €0,19 per km aan reiskostenvergoeding. ( kan soms verschillen )

Als je berekent dat je 100KM per dag, 5 werkdagen. Zit je al aan €95 per week.
Dit maal 4 weken kom je aan €380 plus minus uit per maand.

Zou eerder vragen wat de reiskostenvergoeding is.

Salaris moet je altijd hoger benoemen dan je huidige. Je wisselt immers niet voor niks van baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
corporalnl schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:56:
[...]
Salaris moet je altijd hoger benoemen dan je huidige. Je wisselt immers niet voor niks van baan.
Ik wissel niet zozeer van baan voor het geld, elke verhoging is natuurlijk mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

targaryanwolf schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:01:
[...]

Ik wissel niet zozeer van baan voor het geld, elke verhoging is natuurlijk mooi meegenomen.
Ik denk echter dat je jezelf veel te rijk rekent door je beredenering van reiskostenvergoeding - brandstof = $$profit$$ *O*

Kijk eens op autoweek bijv. wat de daadwerkelijke kosten per km zijn. (Natuurlijk heb je anders ook kosten maar je rijdt gewoon heel veel meer km voor je werk dus onderhoud en afschrijving tikken gewoon hard aan)

Er zijn genoeg topics over salarisonderhandelingen. Imo heeft je vorige salaris maar heel weinig te maken met wat je bij een nieuw bedrijf voor een nieuwe functie zou moeten krijgen/vragen. Als je nieuwe werkgever geen degelijke HR afdeling heeft die over hun salarissen nadenken is het natuurlijk altijd de makkelijkste uitweg om te kijken wat HR van de vorige werkgever als salaris gaf en daar iets bij op te tellen.

[ Voor 27% gewijzigd door fsfikke op 17-10-2019 10:35 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-06 09:22
mmniet schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:49:
Wat betreft reiskostenvergoeding: Daar zijn gewoon richtlijnen voor, vrijwel elke werkgever doet hier hetzelfde (19ct per km als ik me niet vergis). Dat keer 2 keer het aantal werkdagen per jaar en dan delen door het aantal salarismomenten per jaar is je vergoeding per salarismoment. Niet heel ingewikkeld.
Blijkbaar wel, er is namelijk een groot verschil wat je van de belastingdienst mag geven en wat een werkgever normaal gesproken geeft.

Jij gaat er vanuit dat elke werkgever 0,19 cent geeft voor elke km. Ik kan je uit die droom helpen. Een groot deel van werkend Nederland krijgt dat niet. Ik kan vele grote werkgevers noemen die je bijvoorbeeld geen reiskosten geven binnen 10km van werk of als je verder woont dan 30/35 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:38
t_captain schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:18:
Reiskosten zijn toch ook precies zoals de naam al zegt: kosten?

Je bent de vergoeding kwijt maar ook de kosten en speelt (ten minste) quitte.

Natuurlijk moet je vanuit werkgeversoogpunt kijken. Kennelijk ben jij waardevol gevoeg om salaris+reiskosten te betalen. Het zou vreemd zijn als een nieuwe werkgever minder aan je hoefde uit te geven dan de oude.
Het hebben van een auto heeft wat vaste kosten die je hebt of je rijdt of stil staat. Dankzij de reiskostenvergoeding heeft hij die in ieder geval gedekt(samen met de brandstof naar het werk) en is elke extra prive kilometer voor kostprijs. De kosten voor die auto zakken niet als je dichter bij huis gaat werken dus ik snap wel dat de TS dat ergens wil compenseren. Ik zou het alleen nooit zo verantwoorden en simpelweg in de basis meer geld vragen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:49
De variabele autokosten bestaan uit:

* brandstof
* aanzienlijk deel van onderhoud
* aanzienlijk deel van afschrijving
* iets hogere verzekeringspremie
* banden

Of bij private lease:
* brandstof
* verrekentarief meer/minder kilometers

Dan is 19 cent/km meestal wel op.

[ Voor 6% gewijzigd door t_captain op 17-10-2019 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

jadjong schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:32:
[...]

De kosten voor die auto zakken niet als je dichter bij huis gaat werken dus ik snap wel dat de TS dat ergens wil compenseren.
Die kosten veranderen zeker wel als je elke dag 100km woon-werk verkeer extra rijdt (~2000km/maand of 24k km/jaar) Een deel van de kosten zoals wegenbelasting blijven gelijk (behalve als je zoals de TS nu een dure diesel rijdt) Verzekering verschilt ook of je 10k per jaar of 30k km rijdt.

Het voordeel is dus maar heel marginaal if any, terwijl de TS denkt dat ie nu €320 netto extra verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
fsfikke schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:40:
[...]
Het voordeel is dus maar heel marginaal if any, terwijl de TS denkt dat ie nu €320 netto extra verdient.
Verdienen is een groot woord en zo zie ik dat niet, echter is het wel zo dat ik van dat geld een dure hogere middenklasse diesel kan rijden. Maar als ik niet meer bij huidige werkgever werk, dan heb ik de auto ook niet meer nodig.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-06 23:53
Vraag het bedrag waarvoor je het gaat doen :P Het is aan de werkgever om te beoordelen of je dat waard bent.

Je vorige salaris en/of je geld overhield aan je reiskosten is niet echt relevant. Die nieuwe benzine-auto en de duurdere privé-kilometers betalen zichzelf ook niet :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 08:38
Frozen schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 02:03:
[...]

En jij denkt dat een werkgever dit altijd maar accepteert? Misschien is dit wel een all-in salaris (overuren included). Of krijg je gewoon tot 40u betaald en de rest is tijd-voor-tijd.

Beetje te simpel geschreven dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• targaryanwolf
Richh schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:35:
Vraag het bedrag waarvoor je het gaat doen :P Het is aan de werkgever om te beoordelen of je dat waard bent.

Je vorige salaris en/of je geld overhield aan je reiskosten is niet echt relevant. Die nieuwe benzine-auto en de duurdere privé-kilometers betalen zichzelf ook niet :)
Dat heb ik nu dus gedaan, nu maar duimen en hopen dat het tot een voorstel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

targaryanwolf schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:34:
[...]

Verdienen is een groot woord en zo zie ik dat niet, echter is het wel zo dat ik van dat geld een dure hogere middenklasse diesel kan rijden. Maar als ik niet meer bij huidige werkgever werk, dan heb ik de auto ook niet meer nodig.
Dus eigenlijk spaart het je ook een hoop kosten nu :) Klinkt iig als een goeie stap, succes d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-06 21:29
Snake schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 06:24:
[...]

Niet helemaal waar (of eigenlijk helemaal niet).
Kilometervergoeding staat al jaren gelijk op 19 cent (of TS moet een andere regeling hebben). Daarmee teer je in principe elk jaar in (want, inflatie).
Als je nu eenmalig dit bedrag bij je loon krijgt telt dat mee in je pensioen, vakantiegeld maar belangrijker: elke toekomstige CAO verhoging zal je "oude" reiskostenvergoeding automatisch stijgen.
Pagina: 1