Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• JRB201
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 30-10 00:16
Ik heb voor mijn Home Cinema set een nieuwe versterker gekocht (Denon AVR-X1500H) met aangesloten:
-2x Sony SS-L50 als center
-2x Sony SS-L50 als left/right
-2x Pioneer S-P470-V als surround links/rechtsachter

Nu heb ik een sub van de JVC SP-THG50W set:

Welke dus een passieve subwoofer is, maar waar wel een goed geluid uit komt.
Aangezien de Denon alleen een sub Pre-Out heeft, heb ik of een versterker nodig voor de sub, of ik heb een andere sub nodig.

Zelf had ik de TDA7498E gevonden, welke een 220w vermogen heeft in bridged modus:

Deze heeft dan een voeding nodig van minimaal 24V nodig(aangeraden wordt 36V)
Hoeveel Ampère deze dan moet kunnen leveren weet ik niet.

ik weet niet wat nu de verstandige keus is, want het geluid moet er natuurlijk niet minder om worden.
(Ik hou wel van een beetje bass _/-\o_ )

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:34
Losse versterker is voordeliger. En je bent tevreden met het geluid van je sub. Weinig om over na te denken lijkt me.

Versterkers voor subwoofers zijn wel anders ontworpen dan voor 'standaard full range' - zoiets staat me bij althans van toen ik zocht naar een vervangende versterker voor m'n defecte actieve sub.

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:39
Die 220w van dat dingetje moet je met een korrel zout nemen lijkt mij, dat zal wel piekvermogen zijn.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22-11 13:26
LA-384 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 05:55:
Die 220w van dat dingetje moet je met een korrel zout nemen lijkt mij, dat zal wel piekvermogen zijn.
Met dit soort bordjes moet je inderdaad anders denken kwa vermogen. Die 220w is inderdaad maximaal piekvermogen.

Bij dit soort bordjes houd ik persoonlijk altijd 1/3 aan als continu vermogen.

Software groothandel https://MyRis.nl

• Pixeltje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22-11 04:12

Pixeltje

Woo-woohoo!

Waarom ga je niet voor een fatsoenlijke plaatversterker? Die kun je met een beetje mazzel netjes inbouwen in je subwoofer en je hebt keuze uit diverse merken.

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:04
Een subwoofer versterker heeft een filter, (ook wel crossover of cut off genoemd), om alleen de lage frequenties door te laten, zoiets als deze, of deze (betere kwaliteit), zoals @Pixeltje zegt komen ze meestal als plaat model.

martyw wijzigde deze reactie 17-10-2019 07:22 (20%)

• M14
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:50
Zarathustra schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 01:09:

Versterkers voor subwoofers zijn wel anders ontworpen dan voor 'standaard full range' - zoiets staat me bij althans van toen ik zocht naar een vervangende versterker voor m'n defecte actieve sub.
martyw schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 06:41:
Een subwoofer versterker heeft een filter, (ook wel crossover of cut off genoemd), om alleen de lage frequenties door te laten, zoiets als deze, of deze (betere kwaliteit), zoals @Pixeltje zegt komen ze meestal als plaat model.
Dat is niet correct. Over het algemeen is iedere versterker full range. Echter bepaald een ingangsfilter welke frequentieband de versterker in mag.

Een dergelijk ingangsfilter is niet nodig, van uitgaande dat de receiver zijn werk goed doet: Namelijk een filter/crossover toepassen op de audio uit de subwoofer output.

@TS Als je een losse versterker wil zou ik voor een (gebruikte) PA-versterker gaan. Die zijn betaalbaar, goed power on/off gedrag (die china versterkers willen nog wel eens hard ploppen bij power off), het zit in een behuizing en geen gedoe met een losse voeding.

Als het er fancy uit moet zien, dan voor een of andere monoblock hifi amp :).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 02:19
Ik zou er vooral niet teveel geld aan uit geven. Een plate amp kost waarschijnlijk net zoveel als het hele setje oorspronkelijk kostte. Misschien is het oorspronkelijke voorstel van @JRB201 nog niet zo slecht. Die amp lust zelfs 3 ohm in bridge modus. Wordt wel echt een hobby project natuurlijk, want het moet dan ook nog in een kastje ed.

• JRB201
Ik heb een 3d-printer, een behuizing moet wel goedkomen.
Maar als ik een plate amp zou halen, kan ik net zo goed een nieuwe sub halen bijv. https://tweakers.net/pric...me-sub-252-a-(zwart).html
dus een plate amp lijkt het me sowieso niet waard.
Ligt eraan wat voor voeding ik nodig zou hebben om dat chinese bordje draaiende te krijgen, hoeveel het me zou kosten (waarschijnlijk dan rond de 40 euro als ik alles van Alieexpress bestel.) Maar of ik dan voor dat geld een tweedehandse sub van marktplaats wil halen of dat ik dan er een diy projectje van maak, weet ik nog niet zeker.
@Luchtbakkerhttps://youtu.be/TeLpiYxftCk hij redt zich redelijk (let op, dit is niet in bridged modus)

JRB201 wijzigde deze reactie 17-10-2019 14:39 (8%)
Reden: Toevoeging over chinese bordje

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:09
Een TDA7498E werkt ook wel op 19 V, dus je zou het met een oude laptopvoeding kunnen proberen. Met deze lagere spanning haal je wat minder vermogen uit de versterker, dus de subwoofer kan iets minder hard. De versterker vraagt bij deze spanning maximaal 6 A. Mocht je voeding te weinig stroom kunnen leveren, dan merk je dat alleen op hoog volume.

Met 19 V als voedingsspanning kan je ook naar een TPA3116 kijken, die is misschien goedkoper.

Er is overigens best kans dat de oorspronkelijke versterker iets van een equalizer ingebouwd had, om de subwoofer goed te laten klinken. Dat kan je niet zomaar reproduceren.

TBTL wijzigde deze reactie 17-10-2019 18:55 (93%)

• JRB201
Als ik nou eens een step-up zou gebruiken, en dan een computervoeding erbij pak? (daar liggen er hier genoeg van) Volgens mij moet dat prima kunnen, want het voltage haal ik dan, en de ampères kan de voeding sowieso wel leveren?

Dat zou mij weer een euro of 20 schelen, omdat ik geen voeding hoef te kopen.

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22-11 13:26
JRB201 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:31:
Als ik nou eens een step-up zou gebruiken, en dan een computervoeding erbij pak? (daar liggen er hier genoeg van) Volgens mij moet dat prima kunnen, want het voltage haal ik dan, en de ampères kan de voeding sowieso wel leveren?

Dat zou mij weer een euro of 20 schelen, omdat ik geen voeding hoef te kopen.
Een computervoeding is denk ik niet erg geschikt om met zulke gigantische wisselingen van vermogen om te gaan. Maar ik ben niet helemaal exact op te hoogte hoe een computervoeding technisch opgebouwd is.

Software groothandel https://MyRis.nl

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True