custom bad bouwen (kan dit ?)

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik zou graag een custom bad (ver)bouwen ..
jetstralen en luchtbelletjes tja dat lijkt me gat boren en klaar ben je ..
het bad isoleren is ook niet echt moeilijk.. wat glaswol eromheen of pur spuiten.
Ja pur is niet ideaal met jets enzo..

nu vinden we een instapbad wel als basis wel prettig, maar dat neemt ons probleem niet weg.

het "probleem"
ik ben 180 en vrouw lief is 155/160 de uitdaging is hierin dat als ik lekker kan liggen dan ligt vrouwlief kopje onder .. dus een verstelbare wand die 200L(kg) aankan is wel prettig

Daarnaast als je lekker lang wilt zitten (in je eigen vuil dobberen) koelt het water vrij snel af, nu zal isolatie dat verhelpen maar het kan best lekker zijn een stroming te introduceren .. en met wat warmwater bij te mengen .. dit zorgt dat het water aangenaam blijft.. ja je kan de kraan aanzetten I know maar het gaat niet om de goedkope oplossing in dit geval .. de vraag is bestaat het ?

helaas is de badkamer niet zo groot voor een duobad of ander ongein ..

Mijn idee is dus een bestaand bad te kopen, en die aan te passen naar eigen wens, waarbij ik het liefst wegblijf van elektronische oplossingen en dus handmatige insert(s) ofzo ..
Voor beton & tegels ben ik redelijk "huiverig" omdat dat slecht te isoleren valt (lees het bad snel afkoelt) afgezien van het gewicht.. idem dus voor een metalen oplossing ..

ik heb niet de illusie dat dit goedkoop of simpel is .. maar goed wellicht hebben jullie andere intresante oplossingen ?

Tja vanalles

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:23
Is een antislip matje niet een eenvoudige oplossing waardoor je vrouw niet kopje onder gaat en jij ook gewoon languit kunt zitten? Er zijn vast oplossingen te bedenken zoals je zelf al een en ander aangeeft maar voor de langere termijn vraag ik me af hoe realistisch dat is.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:29

Crazy-

Best life ever

Indoor zwembad ? het zal eerder aan je beschikbare ruimte liggen wat de mogelijkheden geeft

Maar dan zou ik een zwembad bouwen met cellenbeton, tegels etc

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:52

Bob Popcorn

Plop!

Je hebt ook gewoon zoiets als een badverkleiner, soort plank en daarmee maak je het bad iets kleiner en kan je vrouw zitten zonder te verzuipen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bob Popcorn op 17-10-2019 08:51 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-12 13:27
Voor de positionering is een hoekbad wellicht een idee. Je kunt dat evt wat schuiner gaan zitten om een "korter" bad te krijgen.

Zonder elektronica lijkt me een jet en/of bijverwarming erg lastig. Je komt al snel uit op iets van een pomp en een elektrisch verwarmingselement om op temperatuur te blijven.

Daarnaast vraag ik me af in hoeverre isolatie veel gaat helpen. Als je al een polyester bad neemt zou het zomaar kunnen zijn dat het water aan de bovenkant het meest afkoelt, maar je kunt het altijd doen voor de zekerheid.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Bob Popcorn & @MisterEagle

Zuignappen klinken leuk totdat je bad net de vorm heeft die het niet passend maakt.
De producten schuiven

Antislip (ook met zuignappen) hebben we veel varianten geprobeerd .. bij gebrek aan beter is het een half bakken probleem (bad is nu 170) en deze dingen zijn snel erg vuil verweert c.q verteert .. ik gooi die dingen uit bad want ik heb er een broertje dood aan.

Ik zie ondertussen wel zelf veel mogelijkheden om DIY thuis een custom bad te maken maar dan nog nergens zie ik een bad verkleiner die "handig" is ..
Zelf zou ik liever iets zien met gewicht/magneten dat gewoonweg niet verschuift. ik heb bv wat gewichten van een roei apparaat die ik in epoxy ofzo kan ingieten zodat het niet roest ..

@MRTNbos zonder elektronica bedoelde ik badveilige producten hier en daar zie ik waterheaters/uvlampen
die het water schoon houden c.q verwarmen maar dat zijn bonus dingen een "roer" pompje ofzo zou al prettig zijn. en simpel wat warm water daar injecteren (laag bij de bodem) kan al voor een erg aangename ervaring zorgen .. als je water kan circuleren zodat je bad "egaal" warm blijft vul je minder snel het water bij naar "warmer" ..

Tja ach isolatie (eps 100 bv) , het heeft 2 functionaliteiten .. stevigheid(vormvast) en isolerend effect ik denk zeker niet dat het zal schaden.

misschien gelijk een haar(opvang) ding

Kwa duurzaamheid(wtw) kan het wellicht handig zijn om badwater te hergebruiken als "douche" en dat je de laatste keer met schoonwater gebruikt ..

maar goed ik kan het wiel opnieuw uitvinden ik vraag me af of ik een bestaand bad aan zou kunnen passen met wandje(s) ?

Tja vanalles

• MRTNbos
Ik denk niet dat isolatie voor stevigheid gaat zorgen, dat zul je echt uit andere elementen moeten halen.

Ik heb zelf ook een bad, en "roeren" kun je ook doen door met je hand wat te "mixen". Mijn ervaring is dat de algehele temperatuur van het water na verloop van tijd daalt. Dan helpt alleen rondpompen echt niet. Als je het water constant bijverwarmd zal dit naar mijn inschatting een hoger comfort gevoel geven dan af en toe een "hete injectie".

Als je het bad echt wil verkleinen dan heb ik nog nooit producten gezien die dit doen. Je zult dan inderdaad zelf wat moeten gaan maken denk ik. Het probleem wat ik zie is dat baden vaak overal schuin/rond zijn. Hierdoor heb je nooit een mooi vlak waar je krachten op kunt overbrengen. Als het bad in de buurt van een muur staat (vaak wel) dan kun je wellicht daar een voorziening op aanbrengen om het vulstuk op zijn plek te houden.

Verwijderd

Er zijn gewoon voor een paar tientjes badverkorters voor volwassenen te koop waar je je voeten tegenaan kunt zetten zodat je niet kopje onder gaat.

Verder tof topic dit. Ik kan genieten van dit soort fantasieën

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
MRTNbos schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:16:
Ik denk niet dat isolatie voor stevigheid gaat zorgen, dat zul je echt uit andere elementen moeten halen.

Ik heb zelf ook een bad, en "roeren" kun je ook doen door met je hand wat te "mixen". Mijn ervaring is dat de algehele temperatuur van het water na verloop van tijd daalt. Dan helpt alleen rondpompen echt niet. Als je het water constant bijverwarmd zal dit naar mijn inschatting een hoger comfort gevoel geven dan af en toe een "hete injectie".
het is om het even denk ik, het roeren / rondpompen gaat automagisch als je een aparte verwarmer erbij zet .. als je het uit de CV 'tapt" moet je het alsnog bijstellen. Maar ik vind het in zijn geheel niet echt een issue. het is nice to have.
Als je het bad echt wil verkleinen dan heb ik nog nooit producten gezien die dit doen. Je zult dan inderdaad zelf wat moeten gaan maken denk ik. Het probleem wat ik zie is dat baden vaak overal schuin/rond zijn. Hierdoor heb je nooit een mooi vlak waar je krachten op kunt overbrengen. Als het bad in de buurt van een muur staat (vaak wel) dan kun je wellicht daar een voorziening op aanbrengen om het vulstuk op zijn plek te houden.
Dat is eigenlijk mijn grootste zorg. en de gene die ik nu gezien heb lijken holle "containers" met wat zuignappen aan de zijkant geplakt.. met 0,0 constructieve "sterkte" kortom ga er op staan en je kan een nieuwe kopen .. als ze al passen.

Even terzijde ik vind het ook erg moeilijk een bad (vorm) te kiezen .. afgezien van redelijk grote jacuzi achtige dingen heb ik er niet 1 gevonden die "voldoet" .. een lig bad dobber je half in het water (benen) en moet je min of meer in een geforceerde onprettige houding gaan zitten.. en in een zitbad kan je natuurlijk niet even strekken..

En dan heb ik het nog niet over de uitdaging hoe krijg je een bad naar binnen toe ..lig bad natuurlijk relatief simpel .maar bijzondere constructies .. word redelijk intressante "taak" met een klein raam en een deur opening.

Tja vanalles

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:32
;) ik zou zeggen, zoek eerst eens uit hoe lang je vrouw precies is...

zeker, zeker

• MRTNbos
Ik heb ook een hoekbad in m'n badkamer van ca 2x2meter op de eerste verdieping gekregen (gewoon via de deur). Aangezien de hoogte van het bad normaal gesproken minder is dan de breedte van een deur past dit prima. (Zoiets dus: https://budget-sanitair.n...bad-145x145cm-bs1138.html

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-12 16:17
Ik denk dat je een heel groot deel van de warmte van het water kwijt raakt aan de bovenkant van het water, het straalt gewoon weg.

Kennissen van mij hebben een bubbelbad buiten (is altijd warm) met aan de bovenkant een geisoleerde deksel, mogelijk is dat ook iets voor jouw plan?

Een deksel, hoeft niet heel dik of keihard isolerend omdat de stap van niets naar iets al een significante zal zijn. Uiteraard de eerste ~50cm niets zodat je hoofd wel kan uitsteken en je 'verse' lucht kunt ademen.

Mogelijk kun je het ook direct ergens anders voor gebruiken, een leesplank of mogelijk een drinkhouder ofzo. En als je helemaal los wilt gaan, zou je er ook nog ledstrips in kunnen knutselen, lijkt me best wel vet! Een kalm paarse gloed erbij ofzo!

Complimentje?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Martijn.C.V ? het is voor een badkamer niet buiten bad :)

Tja vanalles

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:50
Ga eens praten bij een speciaalzaak? Wij hebben een bad van 180. Ben zelf 186 en mn partner 164. Nergens last van?

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:39
Ik zie een paar problemen die al fabriek af zijn opgelost. Je kunt in vrijwel elk bad kiezen voor jets en/of bubbels. Hier kan een fabrikant inderdaad gaten in boren en het leidingwerk omheen leggen. Dit heb ik in het verleden ook laten doen. Vergis je niet in hoeveel werk het is. Het is iets meer dan zomaar even gaten boren en dan het leidingwerk ertegen zetten. Alles moet waterdicht zijn en tegen een behoorlijke kracht kunnen. Ook dient de afvoer aangepast te worden aangezien hier voor de jets water uit gezogen wordt.

Tegen het afkoelen van het water kun je een systeem van jets en/of bubbels krijgen met een ingebouwde verwarming. Deze is niet bedoeld om het water op te warmen maar om het water op temperatuur te houden. Daarnaast zijn de meeste baden tegenwoordig van kunststof waardoor het water sowieso niet zo snel afkoelt. Ik kan rustig in bad liggen en dan merk ik na ongeveer 2,5 à 3 uur pas dat het bad aan het afkoelen is.

Het bad kleiner maken heb ik echter geen ervaring mee.

Ik zou dus gewoon een bad uitkiezen die je mooi vind en daar vanuit de fabriek een systeem in laten zetten met of zonder verwarming.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1