Devolo magic 2 uitbreiden met extra "Master"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-10 16:13
Normaal gesproken sluit je een Devolo magic 2 setje zo aan:

De LAN box (dus zonder wifi) sluit je direct aan op de router of in ieder geval direct op het netwerk.
De WLAN boxen sluit je vervolgens ergens aan op de 220v en het werkt. Tot zo ver prima.

LAN box noemen we even de/een master. De WLAN boxen noemen we even slaves.

Vraag 1: kan je de WLAN box ook bedraad aansluiten (bijvoorbeeld op verdieping 1) als een soort extra backhaul, of zijn de LAN poorten alleen "uitgaand" en kunnen de WLAN boxen niet als Master dienen?

Vraag 2: Als het bovenstaande niet kan, en ik zou een 2de multiroom set kopen dan kan ik de WLAN boxen gewoon combineren met de eerste set. Kwestie van inpluggen en gaan. Dat is helder. Maar kan ik de LAN box van de 2de set ook toevoegen ? Bijvoorbeeld bedraad op verdieping 2 aansluiten om zodoende het mesh/powerline netwerk een 2de master aansluiting te geven?

Ik weet dat je beter gewoon Ethernet kabels kan trekken, ik werk normaal gesproken met Unifi heb mijn controller met 20/25 sites erin. Dus dat is allemaal helder, maar geen optie in dit geval. Dus die (zeker) goed bedoelde adviezen kunnen we skippen in dit geval :)

Magic 2 is overigens alleen te combineren met Magic 1 en 2 serie. Komt omdat Magic 1 en 2 gebruiken maken van G.hn technologie. De oudere Devolo's (o.a. de 1200) en veel concurrerende producten maken gebruik van Homeplug AV2. Heeft niet zoveel met mijn vragen te maken, is meer bedoeld om te voorkomen dat iemand dit leest en zijn/haar bestaande 1200 Devolo netwerk (bijvoorbeeld) zou willen uitbreiden met een Magic 2 product.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Operations schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 22:28:
Normaal gesproken sluit je een Devolo magic 2 setje zo aan:

De LAN box (dus zonder wifi) sluit je direct aan op de router of in ieder geval direct op het netwerk.
De WLAN boxen sluit je vervolgens ergens aan op de 220v en het werkt. Tot zo ver prima.

LAN box noemen we even de/een master. De WLAN boxen noemen we even slaves.

Vraag 1: kan je de WLAN box ook bedraad aansluiten (bijvoorbeeld op verdieping 1) als een soort extra backhaul, of zijn de LAN poorten alleen "uitgaand" en kunnen de WLAN boxen niet als Master dienen?
Je maakt het met alle praat van "master" en "slave" onnodig complex.

Wat je bij het pairen doet is niet meer en niet minder dan de apparaten aan elkaar koppelen via G.hn. Daarboven kun je doen wat je wilt, er bestaat geen 'master' of 'slave' en zo er al twee rollen bestaan is dat alleen binnen G.hn. Op layer 2 zijn het gewoon bridges die verkeer van G.hn naar Ethernet naar WiFi kunnen doorzetten. Je kunt dus prima zo'n ding bedraad aansluiten via Ethernetpoort en als WiFi-AP gebruiken.

Enige waar je dan op moet letten: je wilt niet zowel bedraad via Ethernet als via stroomnet/G.hn twee verbinding naar de router hebben, dan maak je een lus en dan gaat je router vroeg of laat aan ARP-storms onderuit. Het is ofwel Ethernet naar router, danwel G.hn naar router, niet allebei :o
Vraag 2: Als het bovenstaande niet kan, en ik zou een 2de multiroom set kopen dan kan ik de WLAN boxen gewoon combineren met de eerste set. Kwestie van inpluggen en gaan. Dat is helder. Maar kan ik de LAN box van de 2de set ook toevoegen ? Bijvoorbeeld bedraad op verdieping 2 aansluiten om zodoende het mesh/powerline netwerk een 2de master aansluiting te geven?
Wat bedoel je met "mesh"? In de WiFi is 'mesh' een netwerk met wireless backhaul, dus waar de verbinding van een AP naar router ook draadloos is. Als die verbinding via G.hn over het stroomnet verloopt is het alvast geen mesh...
Ik weet dat je beter gewoon UTP kan trekken, ik werk normaal gesproken met Unifi heb mijn controller met 20/25 sites erin. Dus dat is allemaal helder, maar geen optie in dit geval. Dus die (zeker) goed bedoelde adviezen kunnen we skippen in dit geval :)

Magic 2 is overigens alleen te combineren met Magic 1 en 2 serie. Komt omdat Magic 1 en 2 gebruiken maken van G.hn technologie. De oudere Devolo's (o.a. de 1200) en veel concurrerende producten maken gebruik van Homeplug AV2. Heeft niet zoveel met mijn vragen te maken, is meer bedoeld om te voorkomen dat iemand dit leest en zijn/haar bestaande 1200 Devolo netwerk (bijvoorbeeld) zou willen uitbreiden met een Magic 2 product.
Inderdaad. HomePlugAV 2.0 en G.hn wave 1 ('Magic 1') zijn qua specs en prestaties nagenoeg identiek, maar spreken een andere taal. Reden is dat HomePlug een proprietary standaard is, wat weliswaar grote marktaandeel heeft, maar uiteindelijk slechts door een enkele chipsetbakker (Broadcom) actief ondersteund wordt. G.hn kom je minder tegen, maar is een open ITU-standaard en wordt door rest van industrie gedragen. Je ziet steeds meer vendors om die reden overstappen. Is alleen wel jammer als je een bestaande HomePlug installatie hebt, want die gaat er niet mee praten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-10 16:13
dion_b schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 00:44:
[...]

Enige waar je dan op moet letten: je wilt niet zowel bedraad via Ethernet als via stroomnet/G.hn twee verbinding naar de router hebben, dan maak je een lus en dan gaat je router vroeg of laat aan ARP-storms onderuit. Het is ofwel Ethernet naar router, danwel G.hn naar router, niet allebei :o
@dion_b,

Wat ik niet helemaal begrijp is:
"Je wilt niet zowel bedraad via Ethernet als via stroomnet/G.hn twee verbinding naar de router hebben"

Het laatste stukje bij gebruik van G.hn is altijd via Ethernet, dus er is toch nooit spraken van twee "verbindingen"?

Dus dat betekent feitelijk maar 1 station via Ethernet aansluiten. Anders is die lus toch niet te voorkomen?

Behalve als je op een andere stroomgroep zit want dan werkt het via G.hn toch vaak niet? Dus dan zou je wel een LAN box via Ethernet moeten aansluiten toch?

[ Voor 31% gewijzigd door Operations op 17-10-2019 06:32 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5