Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ultraportable gaming pc (ook licht workstation gebruik)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 18:02
Ik wil over een paar maanden (in januari misschien) een ultraportable gaming pc bouwen. Het idee is dat het samen met mijn laptop in een rugzak past.

Mijn kast wordt waarschijnlijk de Velka 3. Dit is vermoedelijk de kleinste standaard kast waar nog een videokaart in past.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games op medium settings (1080p60).
Ook licht workstation use. Dus (uit hobby) software compilen, paar vm's draaien, maar niks bijzonders verder.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo min mogelijk natuurlijk :p Maar gezien ik toch nog een tijdje ga sparen heb ik geen harde grenzen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De kleinste van alles.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Omdat ik Linux wens te draaien en ik echt geen zin heb in de closed source drivers van hun, in ieder geval geen nvidia. Oftewel, de videokaart wordt 100% zeker AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De videokaart mag niet langer zijn 183mm. Liefst zelfs korter dan 170mm. Verder mag de CPU koeler maximaal 37mm hoog zijn. Of ik moet toch een andere kast kiezen. Maar liever niet.

Ga je overklokken?
Ik denk dat er met deze voeding en kast weinig ruimte voor is. Maar proberen kan altijd natuurlijk :)

Wat verwacht je van ons?
Gewoon ff meekijken. Heb ik iets over het hoofd gezien? Doe ik iets doms? Zijn er goeie alternatieve opties?

Gezien de RX 5500 net is aangekondigd maar we nog niet weten welke kaarten er precies gaan komen, ben ik benieuwd of er leuke kleine kaarten gaan komen, liefst onder de €200. En misschien ook of die ene RX 570 nog in prijs gaat zakken. Verder vind ik het jammer dat de 8GB versie van de RX 570 nergens meer te vinden is. Er is ook maar 1 RX 570 kaart die klein genoeg is, jammer genoeg.

De chromax.black versie van de koeler is pas sinds vandaag te koop bij 2 winkels. Ik neem aan dat die binnenkort bij meer winkels voor een normalere prijs te koop is. Zoniet, dan haal ik alsnog de bruine. Kan ik ook gelijk voor de AMD versie gaan en de conversiekit overslaan. Die kit is trouwens misschien met wat geduld gratis te krijgen direct van Noctua. Hij staat vooral op het lijstje hieronder als reminder.

Ik weet dat een Flex ATX voeding aardig wat geluid kan maken, maar dat hoeft geen enorm probleem te zijn. Tijdens gaming heb ik waarschijnlijk toch wel een koptelefoon op. Daarnaast, ik verwacht een max verbruik van 225W ongeveer, dus de 350W voeding zal nooit vol belast worden en de fan hoeft dan ook niet full speed te draaien. Ik heb al gekeken of de fan te vervangen is door een stillere, maar na vergelijking van datasheets van fans (static pressure en luchtverplaatsing) lijkt me dat een slecht idee. Er bestaan trouwens ook modulaire Flex ATX voedingen maar die zijn vanwege connectors iets langer en passen niet in deze case.

Een voeding met een extern brick zou ook kunnen maar dat kies ik liever niet ivm draagbaarheid.

Qua peripherals kies ik ook voor de ultieme draagbaarheid. Ik ga namelijk mijn laptop gebruiken voor alles, en games streamen via Steam in house streaming (of andere oplossingen zoals SSH, VNC, of RDP als dat zo uit komt voor non-gaming-zaken). Power en netwerkkabel is alles wat ik nodig heb.

Voor aan de laptop neem ik nog een muis en headset mee (die ik al heb) maar dat was het dan.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1VideokaartenSapphire PULSE ITX Radeon RX 570 4GD5 (11266-34)€ 157,-€ 157,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9I chromax.black€ 54,95€ 54,95
1Overige componentenNoctua NM-AM4-L9aL9i Mounting Kitgratis?€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 78,-€ 78,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 105,50€ 105,50
1BehuizingVelka 3$ 149,97€ 135,-
1VoedingSilverStone SST-FX350-G€ 65,99€ 65,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 901,39

Case (€135): https://velkase.com/products/velka-3
PSU (€65): https://www.amazon.de/Sil...ref=sr_1_1?language=nl_NL

Edit: Ik vergeet de obvious vraag te beantwoorden: Waarom geen gaming laptop?
  • Bijna alleen te vinden met nVidia GPU's. Zie hireboven waarom ik voor AMD kies.
  • Schreeuwend uiterlijk, OMG RBG, etc
  • Ironisch genoeg minder draagbaar (15" en 17" laptops zijn stiekem best groot, 13" gaming laptops bestaan wel maar zijn zeldzaam en duur)
  • Matige bouwkwaliteit (bij sommigen die ik gezien heb)
  • Ik vind mijn Thinkpad Yoga 370 heel fijn en die wil ik blijven gebruiken, ook voor games (toetsenbord, trackpoint, etc)
Waarom geen eGPU met je huidige laptop?
Ja die heeft inderdaad thunderbolt. Maar ook een i5 7200U met relatief lage power limits. Dus dat wordt heel snel een bottleneck. Verder is een eGPU al snel bijna even duur en groot als bovenstaande PC. En ik weet helemaal niet of de huidige TB3 egpu cases blijven werken met toekomstige USB4 laptops die misschien wel geen Intel TB3 controller aan boord hebben. Grote kans dat ik over een paar jaar de thinkpad vervan door iets nieuwers terwijl bovenstaande PC (of een eGPU oplossing) dan nog jaren mee moet gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Peetz0r op 16-10-2019 22:12 ]