excel formule weg schrijven van een groot bedrag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jervries
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-04-2024
Mijn vraag
Hallo
ik ben bezig met een sheet over maandelijkse betalingen van cliënten.
De betalingen gaan per maand maar omdat het niet over zulke grote bedragen gaan betalen klanten soms 1 keer in de 3 a 4 maanden.
Mijn vraag is wat voor soort formule heb ik daar voor nodig.
Het gaat als volgt:

een cliënt heeft iets gebruikt en moet € 5,00 betalen maar betaald nog niets.
de volgende maand moet deze cliënt € 11,50 betalen maar betaald nog niet.
de volgende maand moet deze cliënt € 6,50 betalen maar betaald nog niet
de volgende maand moet de cliënt € 9,50betalen en betaald in één keer € 32,50
nu zou ik graag willen zien indien mogelijk dat wanneer ik het bedrag € 32,50 bij de laatste open maand
neerzet de overige maanden weg gestreept worden van open. dus het juiste bedrag bij de juiste maand.
Is daar een formule voor?

Relevante software en hardware die ik gebruik
ecel 16

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
youtube maar kan geen relevante oplossing vinden

alvast bedankt
Jeroen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ga niet zoeken naar concrete oplossingen voor een concrete vraag via Google laat staan Youtube. Dat werkt niet. Dit is een vraagstuk dat aan de basis staat van Excel: doe een algemene cursus / tutorial.

Daarna: hoe zou je het op papier doen? Kan je dat vertalen naar een spreadsheet? Bijvoorbeeld: in een losse kolom de netto schuld of tegoed bijhouden als de som van voorgaande schulden en betalingen. Extraatjes zoals conditional opmaak kan later na wat aanvullende tutorials.

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 16-10-2019 20:41 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:40

m-vw

Dus?

Aanvulling op @F_J_K .

Eén formule zal niet werken. Maak gebruik van een paar hulpcellen, rijen of kollommen.

Maak misschien onderscheid tussen betaalde rekeningen en de daadwerkelijke betalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hoe ik het zou doen is een onderscheid maken tussen de 'leningen' en aflossingen

Dus stel, je gaat uit van 15 'leningen' en 15 aflossingen, dan zou je het als volgt kunnen doen:
  • Rij 1 maak je als header rij (altijd handig en duidelijk), kun je bijvoorbeeld de naam van de klant in kwijt.
  • Cel B2 vul je met: 'Leningen'
  • Cellen A3 tot en met A18 laat je eerst leeg, later vul je de datum van de lening daarin.
  • Cellen B3 tot en met B18 laat je ook eerst leeg, later komen daar de bedragen van de leningen.
  • In cel A19 zet je: Totaal leningen
  • In cel B19 zet je:
    code:
    1

=SUM(A3..A18)
  • Cellen A23 tot en met A38 laat je eerst leeg, later vul je die met de datum van de aflossingen
  • Cellen B23 tot en met B38 laat je eerst leeg, later vul je die met de bedragen van de aflossingen
  • In cel A39 zet je: Totaal aflossingen
  • In cel B39 zet je:
    code:
    1

=SUM(A23..A38)
  • Tot slot zet je in A40: Openstaand
  • en in B40:
    code:
    1

=B19-B39
Ik ben uitgegaan van de Engelse excel, in de Nederlandse excel kan het nodig zijn om SOM in plaats van SUM te gebruiken. In sommige versies kun je ook de cellen (met 1 extra) selecteren en op de 'quicksum' knop drukken.