Advies voor nieuwe auto gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:17
Hallo allemaal,

Naar jaren op fiets aan mijn werk gekund te hebben gaat het bedrijf waar ik werk helaas
verhuizen naar Duitsland.

Ik moet dus opzoek naar een auto. De afstand die ik dagelijks af moet leggen is ongeveer 40 km.

Ik denk dus dat het een benzine moet worden. Mijn budget is pak hem beet 8000 euro.
Momenteel heb ik een Ford Focus 1800 uit het jaar 2000. Deze is bepaald niet zuinig dus lijkt
het me niet rendabel om deze te gaan gebruiken. Ik wil deze laten staan voor mijn vrouw als boodschappenauto zeg maar.

We zijn een gezin van 4 personen. Heeft iemand een goeie suggestie voor een betrouwbare / zuinige auto ?

Random WTF

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-11 13:32

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Weet je zeker dat het laten staan van een auto en de verzekering/wegenbelasting/afschrijving/onderhoud van de tweede auto opweegt tegen het verschil in brandstof? Lijkt me onwaarschijnlijk met 40km afstand.

Zeg dat je maximaal 235 dagen werkt per jaar, dan hebben we het over een kleine 19000 km en zo'n 1400 liter brandstof a 1950 euro in Duitsland. Stel dat je een zuinig diesel neemt (best lastig met 8000 euro) dan heb je het over zo'n 1250 euro.

Voor 58 euro per maand ga je het niet reden qua verzekering/wegenbelasting/afschrijving/onderhoud, ik denk dat je er zo'n 200 euro op achter uit gaat.

[ Voor 49% gewijzigd door |sWORDs| op 16-10-2019 17:10 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:45
mocht je het heel erg vinden om de auto te moeten pakken, zou je zelfs zo'n speed pedelec kunnen pakken, daarmee mag je 45 / 40 km/u. Heb je nog net wat meer beweging en vrijheid dan auto, maar is het nog te doen.
Zoals words al aangeeft is voor 40 km per dag (ik neem aan enkeltje, al suggereert je tekst anders) een nieuwe auto kopen echt niet nodig. Je kan het ook anders bekijken, boodschappen benzine etc zijn goedkoper in duitsland, dus jij kan het beste de boodschappenwagen meenemen.

• Spasm
|sWORDs| schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:58:
Weet je zeker dat het laten staan van een auto en de verzekering/wegenbelasting/afschrijving/onderhoud van de tweede auto opweegt tegen het verschil in brandstof? Lijkt me onwaarschijnlijk met 40km afstand.

Zeg dat je maximaal 235 dagen werkt per jaar, dan hebben we het over een kleine 19000 km en zo'n 1400 liter brandstof a 1950 euro in Duitsland. Stel dat je een zuinig diesel neemt (best lastig met 8000 euro) dan heb je het over zo'n 1250 euro.

Voor 58 euro per maand ga je het niet reden qua verzekering/wegenbelasting/afschrijving/onderhoud, ik denk dat je er zo'n 200 euro op achter uit gaat.
Waarschijnlijk weegt dit niet op tegen de kosten inderdaad. Maar mijn vrouw is bijna dagelijks een auto nodig om de kinderen naar sport te brengen. Er zit soms maar een kwartier tussen de sport van de één een de ander, en ze zijn nog niet oud genoeg om alleen met de fiets te gaan.

De Focus begint ook minder te worden (roest) en ik weet ook niet hoeveel jaar hij het nog vol zou kunnen houden.

Ik denk dat hij op termijn ook weg zal gaan om hem in te ruilen voor een klein licht zuinig autootje. Maar daar is momenteel nog geen budget voor.

Maar ik ben het met je eens dat hij eigenlijk te duur is als boodschappen auto. Hij is zelfs nog in de all-risk dat zal ik ook eens gaan veranderen.

Random WTF

• Spasm
99ruud99 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:05:
mocht je het heel erg vinden om de auto te moeten pakken, zou je zelfs zo'n speed pedelec kunnen pakken, daarmee mag je 45 / 40 km/u. Heb je nog net wat meer beweging en vrijheid dan auto, maar is het nog te doen.
Zoals words al aangeeft is voor 40 km per dag (ik neem aan enkeltje, al suggereert je tekst anders) een nieuwe auto kopen echt niet nodig. Je kan het ook anders bekijken, boodschappen benzine etc zijn goedkoper in duitsland, dus jij kan het beste de boodschappenwagen meenemen.
Op zich een leuk idee, maar als het weer slechter wordt zie ik me niet elke dag 20 km heen en 20 km terug fietsen.

Komt ook nog bij dat ik diabetes heb een als ik onderweg door de inspanning met een hypo kom te zitten kan dat er gevaarlijk worden. Maar die info had je niet dus kon je het ook niet weten.

Random WTF

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Is private lease een optie?
Je kunt voor minder dan 200 euro per maand een klein zuinig auto'tje leasen (inclusief belasting en verzekering)
Ik ben erg tevreden met private lease.
Je hebt niet veel spaargeld nodig, je hebt vaste kosten per maand waar je rekening mee kunt houden, geen onverwachtse kosten, je rijd in een nieuwe auto...
Een tweedehands auto voor dat budget kan ook nog best een gok zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door leendertv op 16-10-2019 20:47 ]

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Spasm schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:38:
[...]

Waarschijnlijk weegt dit niet op tegen de kosten inderdaad. Maar mijn vrouw is bijna dagelijks een auto nodig om de kinderen naar sport te brengen. Er zit soms maar een kwartier tussen de sport van de één een de ander, en ze zijn nog niet oud genoeg om alleen met de fiets te gaan.

De Focus begint ook minder te worden (roest) en ik weet ook niet hoeveel jaar hij het nog vol zou kunnen houden.

Ik denk dat hij op termijn ook weg zal gaan om hem in te ruilen voor een klein licht zuinig autootje. Maar daar is momenteel nog geen budget voor.

Maar ik ben het met je eens dat hij eigenlijk te duur is als boodschappen auto. Hij is zelfs nog in de all-risk dat zal ik ook eens gaan veranderen.
Je hebt wel budget voor een auto van 8k maar niet om je huidige auto om te ruilen voor een goedkoop japans koekblikje? :?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Private lease is uiteraard veel duurder dan een occasion, niet doen dus.

Voor 8000 een Toyota Prius kopen, zuinig, ultra betrouwbaar, ruim zat voor 4.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dieken Taffert schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:04:

Dit, en als je niet vaak met z'n 4-en er in zit. Koop een Colt, Yaris of Swift voor de helft van het geld, misschien iets meer.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 16-10-2019 21:28 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

20km heen en terug? Dan mag je de brandstof berekeningen door twee delen.

Auto houden en een elektrische bakfiets voor de vrouw?

[ Voor 28% gewijzigd door |sWORDs| op 17-10-2019 01:27 ]

• Spasm
Is private lease een optie?
Je kunt voor minder dan 200 euro per maand een klein zuinig auto'tje leasen (inclusief belasting en verzekering)
Ik ben erg tevreden met private lease.
Je hebt niet veel spaargeld nodig, je hebt vaste kosten per maand waar je rekening mee kunt houden, geen onverwachtse kosten, je rijd in een nieuwe auto...
Een tweedehands auto voor dat budget kan ook nog best een gok zijn.
Bedankt voor de suggestie, maar ik private lease is voor mij geen optie.
Ik wil nergens aan vast zitten mocht ik ooit in een financieel mindere periode terechtkomen.
Een eigen auto zou ik weer kunnen verkopen.
Je hebt wel budget voor een auto van 8k maar niet om je huidige auto om te ruilen voor een goedkoop japans koekblikje?
Ja heb ik wel, maar dan blijf ik met één auto(tje) achter, terwijl mijn vrouw er ook één nodig heeft zoals aangegeven. Mijn prioriteit is nu om een goede gezinsauto te kopen waar ik nog jaren mee vooruit kan.
Als de huidge auto het dan begeeft wil ik op zoek naar een goedkoop / licht / zuinig tweede autootje.

Prius trekt mij echt totaal niet. En voor 8k zijn er ook niet heel veel te koop volgens mij.
Dit, en als je niet vaak met z'n 4-en er in zit. Koop een Colt, Yaris of Swift voor de helft van het geld, misschien iets meer.
Dat zit in de planning zodra de huidige auto het begeeft of dat er budget voor is.

20km heen en terug? Dan mag je de brandstof berekeningen door twee delen.
Auto houden en een elektrische bakfiets voor de vrouw?
Bedankt voor de suggestie. Maar mijn kinderen zitten samen op 4 verschillende sporten ver uit elkaar
met soms maar een kwartier tussen de trainingen dat gaat mijn vrouw nooit redden op de fiets.

Random WTF

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:59
Met 8k kan je wel 40 maanden de private lease betalen, en daar zit dan de verzekering mee in.

Auto's onder de 10k zijn altijd wat ouder, minder betrouwbaar, en je kan er gewoon morgen een herstelling aan moeten doen van 1000€. Denk maar aan koppeling, distributie, waterpomp, schokdempers....

Daar moet je ook wat geld voor opzij houden.

Anders: koop in België een VW Polo Diesel 1.4 TDI, die worden nu massaal gedumpt omdat ze bij ons de milieuzones niet meer binnen mogen. Voor 2-3k heb je die in een redelijke staat van 8-10 jaar oud.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-11 14:58
Spasm schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:42:
[...]

Op zich een leuk idee, maar als het weer slechter wordt zie ik me niet elke dag 20 km heen en 20 km terug fietsen.

Komt ook nog bij dat ik diabetes heb een als ik onderweg door de inspanning met een hypo kom te zitten kan dat er gevaarlijk worden. Maar die info had je niet dus kon je het ook niet weten.
Dat wisten we inderdaad niet, anders zou een speed pedelec of desnoods een normale elektrische fiets een optie zijn geweest op een enkeltje van 20 km. Op het weer kan je je overigens goed kleden. Gladheid en wind zijn de grootste hindernissen kan ik je zeggen. Spreek uit ervaring want ik maak al ruim 7 jaar gebruik van een e-bike om naar mijn werk te gaan, enkeltje van 26 km.

Wat betreft de auto: Je zou voor een Prius kunnen kijken. Gunstig verbruik, betrouwbaar. Er staan er zat voor dat geld. Zeker niet de meest spannende auto maar dat boeit mij persoonlijk ook helemaal niets :)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-11 11:41
99ruud99 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:05:
Met zo'n speed pedelec heb je voor 2k of meer een vervoersmiddel waarbij je nog steeds nat wordt als het regent.

En hoe zit het met de regelgeving in DE voor zo'n ding?

• Spasm
FastFred schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:26:
[...]

Met zo'n speed pedelec heb je voor 2k of meer een vervoersmiddel waarbij je nog steeds nat wordt als het regent.

En hoe zit het met de regelgeving in DE voor zo'n ding?
Dit inderdaad. Ik heb zelfs overwogen een scooter oid aan te schaffen, maar bij barre omstandigheden
is dat ook geen optie natuurlijk.

Random WTF

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:29
Voor eur. 8k heb je niet heel veel gezinsbak. Is het een optie om bijv. een bedrag bij te lenen? Uit eigen ervaring weet ik dat je ook pech kan hebben met auto's <10k. Ik heb aardig wat (duizenden) euro's aan onderhoud gehad bij mijn auto het laatste jaar. Ondanks dat deze als zeer betrouwbaar uit de boeken komen.

there's no tweak without the tweaker

• FastFred
Genoeg gezinsauto's te vinden hier voor max 8k, ik heb vanwege de afstanden een diesel gepakt, maar een benzine kan ook

• Spasm
FastFred schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:38:
Genoeg gezinsauto's te vinden hier voor max 8k, ik heb vanwege de afstanden een diesel gepakt, maar een benzine kan ook
Thanks ik zal het eens bekijken. Vanwege de afstanden is diesel denk ik niet rendabel.
Komt bij dat als ik in DE komt te werken benzine ook goedkoper is als in NL.
Over de grens kost een liter benzine momenteel € 1,41.

Random WTF

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Aangezien je kennelijk dicht bij de Duitse grens woont, kan je niet een auto importeren uit Duitsland?
Auto's zijn daar vaak (aanzienlijk) goedkoper dan hier, zeker als de kop er al vanaf is.

Meer keuze dus en minder kosten.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:57
Tommie12 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:13:
Met 8k kan je wel 40 maanden de private lease betalen, en daar zit dan de verzekering mee in.

Auto's onder de 10k zijn altijd wat ouder, minder betrouwbaar, en je kan er gewoon morgen een herstelling aan moeten doen van 1000€. Denk maar aan koppeling, distributie, waterpomp, schokdempers....

Daar moet je ook wat geld voor opzij houden.

Anders: koop in België een VW Polo Diesel 1.4 TDI, die worden nu massaal gedumpt omdat ze bij ons de milieuzones niet meer binnen mogen. Voor 2-3k heb je die in een redelijke staat van 8-10 jaar oud.
Liever je 8K budget wat naar beneden stellen en geld opzij zetten voor dergelijk onderhoud dan 8K verbranden aan een auto na 3K aan reparaties erachter komen dat je beter een auto van 4K met meer kilometers had kunnen kopen.
Mijn 206 met 345K op de teller was prima onderhouden, ging met 1000 euro inruil weg voor een 207SW van 6500 met 166K op de teller, dat heb ik geweten... ding is nu goed, maar heeft me een paar duizend euro gekost... Die 206 was overigens ook niet vrij van problemen, uit de lease gekocht 4 jaar oud met 116.000km voor 7350, ook eerste jaar 800 euro lichter aan een draagarm en COM2000 module.

• Spasm
Aangezien je kennelijk dicht bij de Duitse grens woont, kan je niet een auto importeren uit Duitsland?
Auto's zijn daar vaak (aanzienlijk) goedkoper dan hier, zeker als de kop er al vanaf is.

Wellicht, heb ik eigenlijk nooit over nagedacht. Wil er niet teveel 'rompslomp' van hebben in ieder geval.
Liever je 8K budget wat naar beneden stellen en geld opzij zetten voor dergelijk onderhoud dan 8K verbranden aan een auto na 3K aan reparaties erachter komen dat je beter een auto van 4K met meer kilometers had kunnen kopen.
Mijn 206 met 345K op de teller was prima onderhouden, ging met 1000 euro inruil weg voor een 207SW van 6500 met 166K op de teller, dat heb ik geweten... ding is nu goed, maar heeft me een paar duizend euro gekost... Die 206 was overigens ook niet vrij van problemen, uit de lease gekocht 4 jaar oud met 116.000km voor 7350, ook eerste jaar 800 euro lichter aan een draagarm en COM2000 module.
Wie zegt dat ik geen geld opzij zet voor onderhoud als ik 8K uitgeef ?
Ik begrijp dat er altijd risico is met een tweedehands auto, maar dat kan zowel met een auto
van 2013 gebeuren als een uit 2018 bij wijze van spreken.
Met de huidige Focus heb ik zeer weinig problemen gehad, destijds gekocht toen hij 4 jaar oud was voor 11.5K.

Het scheelt ook dat ik een automonteur in de familie heb, dus ik betaal enkel de (inkoopprijs aan) onderdelen bij problemen.

Gezien de ervaringen met mijn huidige Focus neig ik erna om weer voor een Focus te gaan, wellicht een Ecoboost 1.0, maar ik heb me hier nog niet goed genoeg over ingelezen om te weten of dat een verstandige keuze is. Hij lijkt me wel een stuk zuiniger als de huidige 1.8.

Random WTF

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Wat dacht je van een renault Zoe?
Zo eentje met een kleine batterij.
Gezien de reisafstanden red je het prima ermee en dan rij je natuurlijk wel echt goedkoop.

Een Twizy zou ook kunnen als je dat leuk vind, zit je droog en heb je ook een bagageruimte.
Best leuke karretjes nog, hoewel ze niet hard gaan.
Dan rijd je echt ultiem goedkoop heen en weer.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Dooxed
  • Laatst online: 04-11 15:19
virtualJac schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:12:
Voor eur. 8k heb je niet heel veel gezinsbak.
Wij hebben voor iets minder dan 8k een Skoda Octavia benzine station uit 2011 gekocht met ca 150.000 km. Bevalt prima en tot nu toe zeer betrouwbaar. Staan er zat te koop met ca 120.000 km

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:30

Dhrax

Prog Lord

Voor eur. 8k heb je niet heel veel gezinsbak. Is het een optie om bijv. een bedrag bij te lenen? Uit eigen ervaring weet ik dat je ook pech kan hebben met auto's <10k. Ik heb aardig wat (duizenden) euro's aan onderhoud gehad bij mijn auto het laatste jaar. Ondanks dat deze als zeer betrouwbaar uit de boeken komen.
Lenen voor een auto is gewoon een no-go, private lease valt daar natuurlijk ook onder. Maar voor sommige mensen is de elitaire status van een nieuwe auto voor de deur enorm belangrijk. Offtopic, andere discussie.

Budget is ruim genoeg voor een goede gezinsauto. Betrouwbaarheid kun je niet kopen, het is altijd afwachten wat je koopt. Waarom niet een leuke Focus of Mondeo van enkele jaren oud ? Veel auto voor relatief weinig geld.

• virtualJac
  • Laatst online: 17:29
Dhrax schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:13:
[...]

Lenen voor een auto is gewoon een no-go, private lease valt daar natuurlijk ook onder. Maar voor sommige mensen is de elitaire status van een nieuwe auto voor de deur enorm belangrijk. Offtopic, andere discussie.

Budget is ruim genoeg voor een goede gezinsauto. Betrouwbaarheid kun je niet kopen, het is altijd afwachten wat je koopt. Waarom niet een leuke Focus of Mondeo van enkele jaren oud ? Veel auto voor relatief weinig geld.
Dat is jouw mening. Lenen voor een auto kan ik veel gevallen de betere keus zijn. Kan je best wat voorbeelden geven, maar goed dat is inderdaad een andere discussie.

Hoe ik de eerste posts van de TS opvatte is dat zijn laatste geld hierheen ging ivm hameren op betrouwbaarheid, zuinigheid en niet de optie om zijn tweede auto in te ruilen. Als er inderdaad budget is om aanzienlijke reparatiekosten op te vangen dan kan het inderdaad beter zijn om iets in het wat oudere segment te kopen.

there's no tweak without the tweaker

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Spasm schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:06:
[...]

Bedankt voor de suggestie. Maar mijn kinderen zitten samen op 4 verschillende sporten ver uit elkaar
met soms maar een kwartier tussen de trainingen dat gaat mijn vrouw nooit redden op de fiets.
Ik kan me niet veel situaties voorstellen waarin je met 15 minuten tussen trainingen met een auto verder komt dan met een fiets, alleen als ze beide buitenaf zijn en je over 80 wegen kan rijden. Een fiets kan overal tussendoor, hoef je niet in/uit te stappen of parkeren en kan dichter bij een ingang.
Ook zou je kunnen kijken of je die trainingen niet net anders kunt doen, als er eentje veranderd naar een half uurtje later of eerder kan het namelijk ook niet.

Is dat "soms maar een kwartier tussen de trainingen" je 200-250 euro per maand waard?
FastFred schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:38:
Niet echt iets tussen met een prettige leeftijd of kilometer stand...

[ Voor 38% gewijzigd door |sWORDs| op 17-10-2019 16:22 ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

lijkt mij dat TS z'n oude auto zat is en een excuus heeft gevonden om iets leuks te kopen.
echter is een auto nooit een goede investering (tenzij je koerier bent) en de dubbele lasten gaan pijn doen na een paar maand is mijn verwachting.
Beter de Focus oprijden...

d:)b :henk d:)b

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Voor 8k kan je een prima gezinsbak kopen, ik heb nog geen maand geleden dat namelijk in de Randstad gedaan (niet de goedkoopste regio voor auto's). Ik heb nu een Fiat Bravo 1.4 T-Jet uit 2010 met 87.000km op de klok voor nog geen €7,5k. En dat is gewoon een ruime C-segmenter waar je prima met 4 volwassenen in kan zitten. En zo stonden er nog wel meer te koop.

Maar inderdaad, kan een €1000 extra voor onderhoud het eerste jaar. Bij een 2de hands zit je vrijwel altijd vast aan algemeen onderhoud, nieuwe banden, remmen en/of distributieriem.

Maar met 20km enkele reis zou ik vooral voor die ritten toch naar iets kleins, goedkoop en zuinig (b-segment) kijken en de gezinsbak bij huis laten staan. 20km is nog geen half uur rijden en dan is het minder erg concessies te doen qua comfort. En dat is voor 8k prima haalbaar.

Uitleg autosegmenten

@|sWORDs|
Ik heb alleen even heel vluchtig gekeken, maar ik zie auto's van minder dan 10 jaar oud. Dat is tegenwoordig echt niet oud meer te noemen. Mijn huidige daily is 9 jaar en voelt in veel opzichten nog als nieuw.
Maar voor (in totaal) 40km per dag zou ik sowieso geen diesel kopen, maar voor een compacte B-segment gaan op benzine (denk aan bijv. een Yaris). Die doen meestal zuiniger dan 1:15 en kosten weinig in verzekering en wegenbelasting.

[ Voor 14% gewijzigd door deepbass909 op 17-10-2019 16:40 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• FastFred
|sWORDs| schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:20:
Niet echt iets tussen met een prettige leeftijd of kilometer stand...
Wat is er niet prettig aan max 8 jaar en 2 ton of minder op de klok? Een diesel is dan net ingereden en de meeste benzine auto's kunnen ook wel meer dan dat aan tegenwoordig.

Het is niet meer de jaren 60 hoor.

Mijn Citroën C4 is inmiddels bijna 15 jaar oud en heeft bijna 220k op de klok staan, gaat nog als de brandweer, rij er 20k per jaar mee. Ja heeft me de eerste 2 jaar wel flink wat duiten gekost omdat er van alles aan kapot ging in korte tijd, maar behalve onderhoud en af en toe een sensor die na 15 jaar gaat muiten heb ik er nu niks meer mee.

[ Voor 30% gewijzigd door FastFred op 17-10-2019 16:45 ]

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-11 15:53
Spasm schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:03:
[...]

Gezien de ervaringen met mijn huidige Focus neig ik erna om weer voor een Focus te gaan, wellicht een Ecoboost 1.0, maar ik heb me hier nog niet goed genoeg over ingelezen om te weten of dat een verstandige keuze is. Hij lijkt me wel een stuk zuiniger als de huidige 1.8.
Ik ga even twee dingen zeggen:

1. Ervaringen uit het verleden bieden geen enkele garantie op resultaten in de toekomst. Zeker met zaken zo veranderlijk als auto's niet. En Ford is daarin geen uitzondering.
2. Door hier een compleet open vraag te stellen krijg je alleen maar pagina's aan reacties met allemaal anekdotische n=1 verhalen en is de situatie misschien uiteindelijk nog wel vager dan voordat je dit topic hebt geopend.

Auto's zijn in de afgelopen jaren (zoals, eigenlijk, altijd al sinds de uitvinding van de auto) enorm veranderd. De run op zuinigheid en uitstootminimalisering heeft echt een klap gegeven op de levensverwachting van een auto, zeker in het onderste segment. Dat in groot contrast met de auto die je nu bezit, want dat blok zou een bom nog overleven. Motoren aan het begin van de millennium-wisseling waren een stuk conservatiever ontworpen zodat een blok op kruissnelheid slechts beperkt belast zou zijn. De kleine motoren van tegenwoordig worden door allerlei foefjes tot het uiterste gedreven onder vrij normaal gebruik om maar zo zuinig mogelijk te kunnen zijn, en dat maakt dat deze blokken veel meer onderhoudsgevoelig zijn en veel sneller hevige slijtage gaan vertonen wanneer dat onderhoud niet goed wordt uitgevoerd.

Dit is niet bedoeld als bangmakerij voor moderne motoren want uiteindelijk zijn er ook ingenieurs die deze motoren ontwerpen die ook trots moeten hebben in hun werk. Het is geen troep wat ze verkopen, maar de markt vraagt deze ingenieurs meer het randje op te zoeken; meer in te leveren op robuustheid en veiligheidsmarge, en meer het uiterste in de zin van zuinigheid en uitstootvermindering te halen. Dat heeft als gevolg dat de foutmarge voor onderhoud en foutief gebruik kleiner wordt, en dus waar vroeger een complete onderhoudshistorie enorm fijn was bij een auto, is een occasion zonder gewoonweg een gigantisch risico.

Dit is niet specifiek een betoog tegen Ford, maar meer een oproep naar voorzichtigheid met het kopen van occasions met kleine (en voornamelijk de kleine turbogeblazen) motoren. Zorg ervoor dat de auto klopt, want als dat niet het geval is, dan kan je jezelf in situaties vinden waar je een hele hoop geld moet gaan uitgeven aan je nieuwe occasion omdat de vorige eigenaar één en ander heeft verzaakt. En dat is dus met de motoren die Ford nu gebruikt niet anders; die EcoBoost motoren spinnen als een tevreden kat en rijden heerlijk, we hebben een hele zooi van die Ford Fiesta's rondrijden in onze vloot, sommige ook al flink over de ton. Het zijn erg fijne, complete, comfortabele en voor zover ik daar met mijn ervaring over kan oordelen, betrouwbare auto's. Maar het blijven kleine motoren die een veel hogere motorbelasting hebben op dezelfde snelheid dan dat hun gelijk van een anderhalf decennium daarvoor mee te maken had. En zolang ik netjes de olie op het juiste moment blijf vervangen voorzie ik weinig problemen. Maar dat neemt niet weg dat ik ze ook wel eens met een opkoper mee moet geven wanneer iemand zo vaak de olie vervangen niet zo nodig vond.

Ik heb geen suggesties voor je welke auto je zou moeten kopen. Elk merk heeft zo zijn missers en hun momenten in de spotlight. Ik zou wellicht adviseren de nieuwere VAG (VW, Audi, Skoda, Seat) modellen te vermijden, omdat je voor heel veel (eenvoudigere) reparaties de dealer-computer eraan moet hangen en dat is echt zinloos geld weggooien.

Wel zou ik je willen adviseren, als jij een automonteur in je omgeving hebt, om hem te raadplegen. Misschien weet hij nog wel wat voor je? Hij kan je sowieso wel advies geven welke auto's op leeftijd prettig zijn om aan te sleutelen mocht dat nodig zijn en waarmee je dus, mocht je ooit onverhoopt onvoorziene kosten moeten maken voor de auto, niet met een dikke rekening wordt voorgeschoteld. Elke sleutelaar heeft zo zijn eigen voorkeuren dus ik denk dat dat een hele belangrijke is om even te raadplegen. Zorg ervoor dat, welk model je uiteindelijk ook kiest, de onderhoudshistorie goed bekend is. En houd de auto vervolgens zelf ook netjes bij. Dan kunnen zelfs de turbogeblazen 1.0L motortjes het prima tot een tonnetje of 2,5-3 uitzingen. :)

• Dieken Taffert
Voor 8 tot 9 k heb je een Lexus Ct200h met 2.5 ton op de teller. Die rijdt er zo nog 5 ton bij. Onverwoestbare zuinige Prius tech, maar dan in mooiere luxe verpakking. Qua betrouwbaarheid onvergelijkbaar met een Focus.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

deepbass909 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:32:
[...]

Voor 8k kan je een prima gezinsbak kopen, ik heb nog geen maand geleden dat namelijk in de Randstad gedaan (niet de goedkoopste regio voor auto's). Ik heb nu een Fiat Bravo 1.4 T-Jet uit 2010 met 87.000km op de klok voor nog geen €7,5k. En dat is gewoon een ruime C-segmenter waar je prima met 4 volwassenen in kan zitten. En zo stonden er nog wel meer te koop.

Maar inderdaad, kan een €1000 extra voor onderhoud het eerste jaar. Bij een 2de hands zit je vrijwel altijd vast aan algemeen onderhoud, nieuwe banden, remmen en/of distributieriem.

Maar met 20km enkele reis zou ik vooral voor die ritten toch naar iets kleins, goedkoop en zuinig (b-segment) kijken en de gezinsbak bij huis laten staan. 20km is nog geen half uur rijden en dan is het minder erg concessies te doen qua comfort. En dat is voor 8k prima haalbaar.

Uitleg autosegmenten

@|sWORDs|
Ik heb alleen even heel vluchtig gekeken, maar ik zie auto's van minder dan 10 jaar oud. Dat is tegenwoordig echt niet oud meer te noemen. Mijn huidige daily is 9 jaar en voelt in veel opzichten nog als nieuw.
Maar voor (in totaal) 40km per dag zou ik sowieso geen diesel kopen, maar voor een compacte B-segment gaan op benzine (denk aan bijv. een Yaris). Die doen meestal zuiniger dan 1:15 en kosten weinig in verzekering en wegenbelasting.
Nee, het leek eerst om 80km per dag te gaan.

Maar als een 1800 Focus uit 2000 niet rendabel is dan zie ik niet hoe een auto uit 2009 met 200K dat wel gaat zijn. Je kunt geluk hebben, maar je kunt ook zo voor groot onderhoud staan, koppelingsplaten, bak, schokbrekers, homokineet, etc.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-11 16:33
Er zijn voor 8000 Euro ook wel kleine hybrides te vinden waar je met gemak 1 op 25 mee haalt (of beter als je de rechter voet in bedwang houdt).

Toyota is een echt super betrouwbaar merk. Je zou dan aan aan een Yaris hybride kunnen denken. Verder is zo'n hybride ook wat goedkoper in de wegenbelasting.

Verwijderd

fastedje schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:15:
Er zijn voor 8000 Euro ook wel kleine hybrides te vinden waar je met gemak 1 op 25 mee haalt (of beter als je de rechter voet in bedwang houdt).

Toyota is een echt super betrouwbaar merk. Je zou dan aan aan een Yaris hybride kunnen denken. Verder is zo'n hybride ook wat goedkoper in de wegenbelasting.
En yaris voor een gezin van 4....
Lijkt me niet echte een optie. Ik zou kids er in elk geval niet in willen proppen je wil toch nog een beetje auto 😆 en fatzoendelijk ruimte achterin

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat vind je het belangrijkste aan een auto? Betrouwbaarheid, economisch, uiterlijk, wegligging, prestaties? Want het gaat nu alleen om het geld lijkt het. Al vind je een prius dan weer niets, wat ik overigens kan begrijpen want dat zijn dweilbakken.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:29
BastaRhymez schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:13:

bbp wordt door de korte afstand tot de grens heus niet minder

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-11 13:00
Nee, maar wellicht ben je dan al bekend in DE.

Verder, voor het budget kan er een Audi A4 2009 met 180k of een Clio estate uit 2014 aangeschaft worden.. keuze is reuze

• Arsenius
  • Niet online
Audi uit 2009.. lekker betrouwbaar.. tfsi motoren enzo. Nooit doen!

Clio is wel ok, mits volledig inzicht in de onderhoudshistorie, dus alle beurten gehad. Die 0.9 TCE motoren zijn toch erg betrouwbaar ondanks dat het Renault is..

• naarden 4ever
TWCRay schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 23:42:

Verder, voor het budget kan er een Audi A4 2009 met 180k of een Clio estate uit 2014 aangeschaft worden.. keuze is reuze
Bedankt voor de uitvoerige onderbouwing ook. ;w

• TWCRay
@naarden 4ever naar wat voor een onderbouwing ben je op zoek? De info is redelijk summier en wat ik met mijn post aangeef is dat je alle kanten op kan met het budget :w

• naarden 4ever
TWCRay schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 00:02:
@naarden 4ever naar wat voor een onderbouwing ben je op zoek? De info is redelijk summier en wat ik met mijn post aangeef is dat je alle kanten op kan met het budget :w
Blijkbaar was die summiere informatie wel voldoende om een (vrij waardeloos, als je een beetje met Audi's van die periode bekend bent) advies uit te brengen over een auto, maar enige motivatie voor dat advies blijft uit.

Als je niks te melden hebt, doe het dan ook niet. :w

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:05
naarden 4ever schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 00:04:
[...]

Blijkbaar was die summiere informatie wel voldoende om een (vrij waardeloos, als je een beetje met Audi's van die periode bekend bent) advies uit te brengen over een auto, maar enige motivatie voor dat advies blijft uit.

Als je niks te melden hebt, doe het dan ook niet. :w
Volgens mij was dat geen advies, maar meer om aan te geven dat wat specifiekere eisen en wensen zouden helpen bij het doen van suggesties.

Mijn suggestie: Renault Megane. Evt Laguna, maar dat wordt wel duur in vaste lasten.

• TWCRay
Excuus! Je wilt mijn post niet begrijpen, geen probleem.

Ik zal het je nogmaals uitleggen: met het budget kun je alle kanten op, ipv een Audi had ik ook Citroën, Dacia, Toyota kunnen vermelden. Tis net wat je wilt.

Verder, #doeslief. Communiceren kun je leren.

• naarden 4ever
TWCRay schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 00:18:
Excuus! Je wilt mijn post niet begrijpen, geen probleem.

Ik zal het je nogmaals uitleggen: met het budget kun je alle kanten op, ipv een Audi had ik ook Citroën, Dacia, Toyota kunnen vermelden. Tis net wat je wilt.

Verder, #doeslief. Communiceren kun je leren.
Kijk, als je dit nou zou zeggen, dat je op basis van de gegeven feiten geen fatsoenlijk advies kan uitbrengen naar TS omdat elk criterium ontbreekt, dan is er niets aan de hand. Een beetje ten overvloede want dat is nu al meerdere keren in dit topic gezegd, maar à la, valide punt.

Maar dat zeg je niet. Je maakt een soort halfbakken opmerking dat niet meer lading dekt dan 'ja je kan dit doen, maar ook dat doen'. Daar is TS niet mee geholpen, en daar is de discussie niet mee geholpen. En dat is wat ik met mijn post bedoelde. ;)

• TWCRay
Maar dat zei je niet ;)

Nu begrijpen we elkaar weer . Goedenacht! :Z

• TheBrut3
  • Laatst online: 21:17
fastedje schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:15:
Yaris Hybrid is een goede optie alleen best aan de prijs. Er staat niet veel rond de 8k, je gaat eerder richting de 10k. En ik zie niet hoe ze goedkoper zijn in wegenbelasting? Een hybride heeft accu's waardoor de wagen zwaarder is, wegenbelasting gaat op gewicht. De Yaris 1.3 is €98 per 3 maanden en de hybride is €121.

Yaris benzine is ook een goede optie.

• Tommie12
Dieken Taffert schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:10:
Voor 8 tot 9 k heb je een Lexus Ct200h met 2.5 ton op de teller. Die rijdt er zo nog 5 ton bij. Onverwoestbare zuinige Prius tech, maar dan in mooiere luxe verpakking. Qua betrouwbaarheid onvergelijkbaar met een Focus.
5 ton er bij.....
N=2, ik ken 2 mensen die met een Prius rond de 100k de inverter mochten laten vervangen.... Toyota vraagt daar 3500€ voor.

Een auto is ontworpen voor 10jaar en 200k. Dat moeten 95% van de autos halen zonder zware tegenslagen.
En vergeet nu eens dat een jap nooit een defect heeft. Die maken hun zuigers ook niet van diamant, en hun olie is niet beter dan die van een ander merk.

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-11 06:39
Wat voor verbruik ben je naar op zoek? Welke merken hebben je voorkeur? Moet het een automaat zijn of handgeschakeld? Heb je een idee over welke vaste lasten acceptabel voor je zijn? Welke uitrusting is belangrijk? Zoals cruise control, parkeersensoren, navigatie et cetera.

Iedere auto passen 4 mensen in ga eerst na wat je zelf wilt, bij occasions kun je heel veel kanten op. Een goede optie is altijd een Toyota hybride, dus een Yaris/Auris. Maar deze kosten dan ook wel een flinke som geld alleen schrijven ze minder af en heb je lagere maandlasten door gunstig verbruik.

Zie https://www.gaspedaal.nl/...ybride?bmin=2009&srt=pr-a

[ Voor 5% gewijzigd door TheUninvited op 20-10-2019 18:33 ]

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:28
Voor 20km heen en 20km terug lekker een elektrische fiets of een scooter kopen. Gaat je echt bakken met geld schelen. De bespaarde dubbele lasten opsparen. Als de oude auto het dan begeeft kan je meteen een mooiere/nieuwere auto halen.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-11 10:13

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Even los van het feit dat @Verwijderd genoeg antwoorden heeft, kan hij deze ook nog eens vinden in de diverse bijna dagelijkse topics van de afgelopen maanden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Dieken Taffert
Tommie12 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:03:
[...]

5 ton er bij.....
N=2, ik ken 2 mensen die met een Prius rond de 100k de inverter mochten laten vervangen.... Toyota vraagt daar 3500€ voor.

Een auto is ontworpen voor 10jaar en 200k. Dat moeten 95% van de autos halen zonder zware tegenslagen.
En vergeet nu eens dat een jap nooit een defect heeft. Die maken hun zuigers ook niet van diamant, en hun olie is niet beter dan die van een ander merk.
Daar is een recall voor geweest idd. Onverwoestbaar is bij wijze van spreken natuurlijk, niet alles letterlijk nemen. De Prius domineert al jaren en jaren alle statistieken over betrouwbaarheid. De merken die overall het hoogst scoren zijn op dit moment Lexus (= Toyota, veel soortgelijke hybride tech met planetaire transmissie etc.) en Genesis (= Hyundai).

Ik rijd geen Prius en zou er zelf geen kopen, maar qua betrouwbaarheid staat die heel ver boven alles wat Duitsland maakt aan auto's. Nee ze zijn niet onfeilbaar, maar dichterbij kom je niet in auto-land.

Oneens met je "een auto is ontworpen voor 200k", hoe kom je daar bij? Duitse auto's worden gemaakt om defect te gaan na aflopen fabrieksgarantie, vaak 150k km; op auto's worden in zijn algemeenheid ZEER kleine winstmarges gehaald (zeker indien geproduceerd in hoge lonen landen), op Duitse auto's worden op onderdelen enorme winstmarges gehaald. Automaat voor een BMW kost een paar 100 euro aan kostprijs, bij de dealer mag je een paar 1000 aftikken.

[ Voor 17% gewijzigd door Dieken Taffert op 20-10-2019 21:27 ]

• Tommie12
Dieken Taffert schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:24:
[...]

Oneens met je "een auto is ontworpen voor 200k", hoe kom je daar bij? Duitse auto's worden gemaakt om defect te gaan na aflopen fabrieksgarantie, vaak 150k km; op auto's worden in zijn algemeenheid ZEER kleine winstmarges gehaald (zeker indien geproduceerd in hoge lonen landen), op Duitse auto's worden op onderdelen enorme winstmarges gehaald. Automaat voor een BMW kost een paar 100 euro aan kostprijs, bij de dealer mag je een paar 1000 aftikken.
Ik werk bij een toeleverancier voor auto en vrachtwagensystemen.
Ik zie wat ze in hun specificaties schrijven. Dat is niet altijd hetzelfde, maar het komt er op neer dat je een betrouwbare en veilige auto wil tot 200k en 10j. Na die periode mag er slijtage zijn, maar het mag niet onveilig worden.
Als 95% dat moet halen, dan is de gemiddelde levensduur makkelijk 400k, maar je kan er van op aan dat de betrouwbaarheid zakt, zeker als een auto extremer gebruikt wordt. (lees maar eens wat over Weibull en reliabilty)
Op nieuwe premiumbakken worden nog altijd mooie marges gehaald, zeker in de eerste jaren nadat ze op de markt komen, en als ze goed uitgerust zijn.
Het businessmodel om 1000-2000€ extra te vragen voor een auto met 190 pk ipv 150pk en waarvoor enkel wat andere software geleverd wordt werkt gewoon en drijft winstmarges op.
Een ander voorbeeld is de metaallak. 500-1000€ extra voor een paar liter verf die een paar euro meer kost levert behoorlijk wat op.

Dat onderdelen een pak duurder zijn is niet geheel onlogisch als er nog 2-3 stappen tussen zitten, en als je onderdelen per stuk koopt ipv per vrachtlading. De fabrikant heeft daar een stuk marge op, maar ook nog eens de importeur, de dealer en de toeleverancier.

• Dieken Taffert
Tommie12 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:56:
[...]

Ik werk bij een toeleverancier voor auto en vrachtwagensystemen.
Ik zie wat ze in hun specificaties schrijven. Dat is niet altijd hetzelfde, maar het komt er op neer dat je een betrouwbare en veilige auto wil tot 200k en 10j. Na die periode mag er slijtage zijn, maar het mag niet onveilig worden.
Als 95% dat moet halen, dan is de gemiddelde levensduur makkelijk 400k, maar je kan er van op aan dat de betrouwbaarheid zakt, zeker als een auto extremer gebruikt wordt. (lees maar eens wat over Weibull en reliabilty)
Op nieuwe premiumbakken worden nog altijd mooie marges gehaald, zeker in de eerste jaren nadat ze op de markt komen, en als ze goed uitgerust zijn.
Het businessmodel om 1000-2000€ extra te vragen voor een auto met 190 pk ipv 150pk en waarvoor enkel wat andere software geleverd wordt werkt gewoon en drijft winstmarges op.
Een ander voorbeeld is de metaallak. 500-1000€ extra voor een paar liter verf die een paar euro meer kost levert behoorlijk wat op.

Dat onderdelen een pak duurder zijn is niet geheel onlogisch als er nog 2-3 stappen tussen zitten, en als je onderdelen per stuk koopt ipv per vrachtlading. De fabrikant heeft daar een stuk marge op, maar ook nog eens de importeur, de dealer en de toeleverancier.
Relevante achtergrond, goede info: dank voor het verrijken van mijn inzicht (y)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

|sWORDs| schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:04:
[...]

Nee, het leek eerst om 80km per dag te gaan.

Maar als een 1800 Focus uit 2000 niet rendabel is dan zie ik niet hoe een auto uit 2009 met 200K dat wel gaat zijn. Je kunt geluk hebben, maar je kunt ook zo voor groot onderhoud staan, koppelingsplaten, bak, schokbrekers, homokineet, etc.
Een Focus 1800 staat niet bekend om het zuinige rijden (mijn Fiat trouwens ook niet). Maar wat ik al zei, voor 8k is er meer dan genoeg te vinden met kilometerstanden van 100.000km of minder. Zeker voor dergelijke korte ritten. 20km enkele reis is juist waar een B-segment auto in uitblinkt. Stel je qua motorisering niet teveel eisen, koop je voor nog geen €7000 zelfs een Up! uit 2015 met 60.000km. Dat is een prima blikje voor zo'n dagelijks ritje en je hoeft daar echt nog geen kostbare reparaties bij te verwachten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Operations
  • Laatst online: 09-11 14:12
Dieken Taffert schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:54:
[...]

Relevante achtergrond, goede info: dank voor het verrijken van mijn inzicht (y)
Sportief om dat zo open en bloot "toe te geven" O-)
Ik vond het overigens ook interessante info!

[ Voor 8% gewijzigd door Operations op 21-10-2019 16:49 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-11 15:33
Heel veel info maar ook heel veel off topic. Zie ik vaker laatste tijd bij tweakers.
TS vraagt, heb je goed idee qua auto, 8k, zuinig.
Krijgt ie dan te horen dat ie beter een electrisch fiets moet kopen. 8)7
Of dat zijn vrouw een bakfiets moet kopen. 8)7

@ ts
Aantal dingen:
- Wil je automaat
- Als je al een focus hebt voor met zn allen, hoef je in principe niet meer een super ruime auto nodig voor woon werk toch?
- 8k max of heb je meer ruimte, of overweeg je ook om juist heel laag te zitten aan de markt (kan soms beter zijn want die schrijf minder af)

Als je goed ervaring heb met Ford, dan kun je ook kijken naar Ford Fiesta bijvoorbeeld.
Is kleiner, licht (lage wegenbelasting), relatief zuinig (zo'n 1:16).
Op anwb staat ook geen grote dingen qua onderhoud/ dingen die kapot gaan.
https://www.anwb.nl/auto/...e8-df11-a731-000c29d2a1e4
Heb zelf als huurauto gehad, stuurt lekker, en gewoon een prima auto.
Hij is licht maar voelt niet "wankelen" of zo, zelfs op snelweg.

Deze ziet er netjes uit
https://www.autoscout24.n...b9-1cc4c77f9de7?cldtidx=7
of deze https://www.autoscout24.n...b5-653ede290ef9?cldtidx=4
Maar vooral even proef rijden, ik weet niet of je veel snelwegen rijdt, want een 1.25 met 80pk is misschien net te licht, (of net voldoende, up2u)

Andere optie in deze klasse zou zijn:
- Renault Clio (die van 2013 model ziet er goed uit imo)
- VW Polo (vind ik zelf niet zo spannend, maar zou ook een prima auto moeten zijn, van binnen wel degelijk gemaakt, zelf een week gehad bij vakantie, prima auto), andere varianten binnen de VAG groep: Seat Ibiza, Skoda Fabia zou ook gewoon prima moeten zijn.
- Peugeot 208
- enz

Wil je hoger, moet je dan vaak wat opofferen aan km-stand, of staat. Maar met 8k kan nog veel. Een klasse hoger betekent alleen hogere vaste lasten (vaak zwaarder = hogere wegenbelasting, vaak ook verzekering net wat duurder, etc). Dus bij Ford kan je ook Focus zoeken, bij Renault de Megane, Peugeot de 308, de VAG groep dan Golf/Leon/Octavia.

Je kan bijv ook een Merc rijden https://www.autoscout24.n...1c-52de5a2f7dd7?cldtidx=2 (best veel A/B klasse in deze prijsklasse trouwens)

Rij je trouwens veel snelweg? Ik kan me niet voorstellen dat met 20km enkelerit dat je het stoort, maar de kleine auto's hebben vaak maar tot 5 versnellingen = wat betekent dat het best hoogtoerig is met 130 km/h.

Life is too short to drive boring cars

• Operations
  • Laatst online: 09-11 14:12
gergs schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:22:
Heel veel info maar ook heel veel off topic. Zie ik vaker laatste tijd bij tweakers.
TS vraagt, heb je goed idee qua auto, 8k, zuinig.
Krijgt ie dan te horen dat ie beter een electrisch fiets moet kopen. 8)7
Of dat zijn vrouw een bakfiets moet kopen. 8)7
@gergs,
Dat is toch niet per definitie niet goed?
Kan toch zijn dat je een oplossing zoekt in een bepaalde richting maar dat bij nader inzien de gekozen richting niet helemaal juist is?

Neemt niet weg dat off topic niet altijd goed is en je moet een beetje oppassen voor topic vervuiling. Maar in dit topic vind ik het persoonlijk allemaal niet zo erg "fout" / off topic. Kort gezegd:

Vraag: Ik zoek een auto voor een kleine stukje.
Antwoord: is een fiets geen optie?

Dit is toch niet zo erg allemaal...?

[ Voor 23% gewijzigd door Operations op 21-10-2019 17:32 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-11 15:33
Nee hij vroeg niet naar een auto voor een kleine stukje.
Hij vroeg naar "Heeft iemand een goeie suggestie voor een betrouwbare / zuinige auto ?"
Wat voor jou "klein" is kan heel anders zijn voor hem.
Had hij de vraag anders gesteld "Ik heb vervoer nodig voor 20km heen en 20km terug dagelijks" dan zou je de fiets nog kunnen suggereren.

Maar goed, dan ben ik nu zelf offtopic om discussie te voeren over on/offtopic. Laten we hiermee ophouden en goede suggestie geven aan ts betr auto. :)

Van mijn lijstje hierboven zou je de clio eraf kunnen halen, schijnt dan minder betrouwbaar te zijn (is natuurlijk afhankelijk van zoveel factoren maar statistisch gezien)
https://www.ad.nl/auto/di...t-tien-jaar-oud~a6ef1b1d/
Van de betrouwbare auto op dat lijstje zou je de volgende kunnen passen in je budget (en benzine eis)
- Toyota Yaris
- Lexus CT
- Honda Jazz
- Seat Leon (maar 6 te vinden op autoscout onder 8k van modeljaar 2013)

Ik denk dat ts met de yaris niet veel mis kan gaan. Die heeft trouwens ook 6 versnellingen wat langere snelweg routes net wat rustiger maakt.
https://www.autoscout24.n...ae-8314ef37d1b1?cldtidx=4
https://www.autoscout24.n...53-e250040a7b66?cldtidx=9

Life is too short to drive boring cars

Pagina: 1