Tweede regenpijp om capaciiteit te vergroten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-05 13:18
wij hebben in onze uitbouw een goot met onvoldoende capaciteit, waardoor wij soms lekkage krijgen. Nu is deze goot onderdeel van / zit deze in de constructie, waardoor het niet goed mogelijk is om deze te verdiepen dan wel te verbreden.

Nu is er wel ruimte om een extra afvoerpijp te plaatsen. Mijn boerenverstand zegt me dat dit een goed alternatief zou kunnen zijn. Klopt dit?

En daar bij een regenpijp, niet de hele pijp zich vult met water (geen idee hoe dit effect heet), maar dit langs de rand stroomt, kunnen deze twee dan onderaan samenkomen in een horizontaal stuk pijp?

Alvast bedankt

t-lot

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Begin eens met foto's of detail-tekeningen. Dit is niet echt een duidelijk verhaal.
Als je lekkage krijgt door een te volle goot is er meer aan de hand, dus zou ik eerst de echte oorzaak willen achterhalen.

Gokje: onjuiste waterkering aan dakzijde en/of geen noodoverstort.

Overigens, dat de hele pijp zich niet vult, klopt. Dat is gewoon een natuurkundig verschijnsel.
Een pluvia-systeem is gericht op volledige 'vulling', maar dat vind je meer bij grotere gebouwen:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/pluvia.shtml

[ Voor 31% gewijzigd door Cheesy op 16-10-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Zit het probleem bij de goot? Of bij de regenpijp? Als de hele pijp zich vult, zou ik eerst eens kijken wat de oorzaak daarvan is (te klein?/verstopt?)

Verder zoals Kees_B al aangeeft, met foto's/tekening(en) wordt het een stuk duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:15
Check eerst even of je niet gewoon een verstopping hebt. Anders moet het wel een hele dunne pijp zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
Tegenwoordig plaatst men toch altijd een noodoverstort?
Vaak recht boven de deur, ter indicatie dat er iets mis is met de goot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 13:45
Ikke_niet schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:13:
Check eerst even of je niet gewoon een verstopping hebt. Anders moet het wel een hele dunne pijp zijn.
Of een heeeeeeel groot dak. :+

Maar ben het met je eens hoor. Eerst de regenpijp checken op verstoppingen of lekken.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
Foto's niet bij de hand nu, maar om alvast de vragen te beantwoorden.

Dit betreft twee aflopende glazen "daken" (lichtstraat en serre), die samen een V vorm vormen, met in het 'dal' waar de twee samenkomen een goot. Het lijkt erop dat de goot alleen berekend is op het water van de (later aangebouwde) serre, en niet op die van de lichtstraat waar deze tegenaan gebouwd is.

De pijp vult zich niet helemaal (zoals dat hoort). Dit betrof een aanvullende vraag of in het geval van een tweede pijp het dan wel mogelijk is onderaan 1 horizontale buis te hebben waar de twee verticale in uitkomen, zonder capaciteitsverlies uiteraard. Aannemende dat dit effect alleen in verticale richting plaatsvind.

Noodoverstort: is er inderdaad niet, maar is, als ik goed begrepen heb, ook alleen van toepassing bij een plat dak. Plus, het woord 'zegt het al, alleen voor 'nood'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:45
t-lot schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:40:
Noodoverstort: is er inderdaad niet, maar is, als ik goed begrepen heb, ook alleen van toepassing bij een plat dak. Plus, het woord 'zegt het al, alleen voor 'nood'.
Sterker nog, het zorgt er voor dat je dak niet in elkaar dondert. Het aantal en de positie van noodoverstorten dient aangegeven te worden door een constructeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
t-lot schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:40:
Nee hoor, een simpele dakgoot heeft al een noodoverloop. Daarnaast vind ik lekkage wel onder 'nood' vallen ;)
Noodoverlopen bestaan in de vorm van:
- een dakgoot die over mag lopen
- een gedeeltelijk verlaagde dakrand
- de zogenoemde "brievenbus" of groot rond gat
- een noodafvoersysteem met afvoeren in het dakvlak
- een spuwer als noodafvoer.
Terug naar je vraag, lijkt erop dat je een zogenoemde 'zakgoot' hebt. Waarbij de afvoer zwaarder belast wordt dan ontworpen. Als het niet mogelijk is om een extra afvoer te plaatsen komt ik toch weer terug bij een noodoverstort aan de kopzijde. Is dat mogelijk? Gebeurt het vaak, zou je veel last hebben van zo'n noodoverstort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
@Cheesy Bedankt voor je antwoord.

Een noodoverstort zou denk ik wel kunnen op de kopzijde.

Mijn idee was echter om juist wel een extra afvoer te plaatsen, hier is nog ruimte voor, direct naast de bestaande. Dus wel twee afvoeren praktisch tegen elkaar aan dan. Mijn vraag was af dit inderdaad kan, jouw antwoord lijkt dat te bevestigen.

De bestaande heeft onderaan een bocht zodat deze zo goed als horizontaal over de patio loopt. Zou het mogelijk zijn deze extra afvoer middels een t-stuk ook op deze horizontale buis uit te laten komen? Of doe ik dan de extra capaciteit van de tweede afvoer teniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:45
Je kunt eventueel zelf de benodigde capaciteit van de HWA berekenen en deze checken met de diameter van de bestaande HWA? ;)

Berekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-05 13:35
Waar is de lekkage? Is die bij de bestaande afvoer,op een andere plek of op random plek?

Als het niet bij de bestaande afvoer is, dan denk ik dat een extra afvoer op een andere plek effectiever is. Dus een (nood)afvoer aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
De lekkage is aan de andere kant, maar daar is en geen ruimte voor een afvoer (blinde muur), en nergens waar deze naartoe af zou kunnen voeren (behalve binnen, maar dat is de situatie die we willen verhelpen).

Dus de opties zijn, voorzover ik kan zien, beperkt tot het vergroten van de capaciteit.

De goot zelf zou nog wel verlengd kunnen worden, maar dat is esthetisch niet zo, plus een extra zwakke plek waar de twee delen aan elkaar gekoppeld zijn. Vandaar dat ik een tweede afvoer wil plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik weet niet hoe je het systeem hebt, maar schone dakgoot met 80mm HWA kan best veel water kwijt.
Ik denk dat je over de lengte niet voldoende afvoeren hebt, en er een tussenschot mist.

Wat is de lengte van de goot ?
Wat is de inhoud van de goot ?
Waar zit de HWA over de lengte ?

80mm HWA of 100mm ?

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 16-10-2019 17:52 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
Het lijkt erop dat ik niet genoeg karma heb om foto's te kunnen uploaden, dus ik hoop dat deze omschrijving gecombineerd met bovenstaande helpt:

Aan de ene kant, een schuin glazen dak (lichtstraat) van 210 (nok tot goot) x 506 (breedte pand). De helling is +/- 25 graden
Aan de andere kant een schuin glazen dak (serre) van 295 (net onder dakrand tot goot) x 265 (breedte serre). +/- 20 graden.

Deze komen samen in een V vorm, met daartussen een goot. Deze goot is 295 lang, Deze steekt dus 30cm uit voorbij serre / is 210 korter dan de lichtstraat, waardoor er ruimte is voor een extra afvoer naast de bestaande. Deze bestaande afvoer is 75mm. De goot is 10cm breed, en waarschijnlijk (bij symmetrie) 90 hoog, maar iig 65. (Aan een kant niet te zien zonder de constructie open te halen).

De goot is onderdeel van de constructie van de serre, en kan dus niet (zonder aanzienlijke kosten) aangepast worden.

Dakopppervlakte is dus ong. 14m2 er vanuit gaande dat het water van de lichtstraat altijd recht naar beneden stroomt (lichtstraat loopt door/is langer dan goot). Dit zal in praktijk dus mogelijk iets meer zijn afhankelijk van de windrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
t-lot schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:24:

Deze komen samen in een V vorm, met daartussen een goot. Deze goot is 295 lang, Deze steekt dus 30cm uit voorbij serre / is 210 korter dan de lichtstraat, waardoor er ruimte is voor een extra afvoer naast de bestaande. Deze bestaande afvoer is 75mm. De goot is 10cm breed, en waarschijnlijk (bij symmetrie) 90 hoog, maar iig 65. (Aan een kant niet te zien zonder de constructie open te halen).
Dus het water komt samen in 1 goot, met 1 afvoer aan het eind van de goot? En nu wil je achter de bestaande afvoer nog een afvoer plaatsen zodat deze het water kan afvoeren wat de eerste afvoer niet kan verwerken?

Door een 75mm afvoer kan een flinke hoeveelheid water per minuut worden afgevoerd, dus qua oppervlakte zou dat niet direct een probleem moeten zijn. Tenzij er nog van elders water via de afvoer moet.

Ik zou nog steeds eerst eens kijken er niet ergens een verstopping in de afvoer zit. Je zult je verbazen hoeveel rotzooi er van een dak afkomt, en als dat niet ergens wordt opgevangen zal dat naar verloop van tijd het afvoeren van water belemmeren.

Wat het uploaden betreft, je kan ook je foto/afbeelding op een andere site uploaden en vervolgens hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
De afvoer is niet verstopt, deze loost op de patio, dus kan beide uiteinden prima zien. Wat ik mij heb laten vertellen door een aannemer/loodgieter is dat de bestaande goot te weinig capaciteit heeft, hij heeft het niet specifiek over de afvoer gehad.

Begrijp ik uit jouw commentaar dat jij denkt dat de goot wel voldoende capaciteit heeft?

In eerste instantie was dan ook het idee de goot te verlengen. Nu deze specifieke goot niet meer leverbaar is, en geheel vervangen niet mogelijk is ivm onderdeel zijn van de constructie, was mijn eigen idee om dit zelf op te lossen met een tweede afvoer.

Weet niet of het relevant is, maar de tweede afvoer zou vlak voor de bestaande komen, niet achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:31
t-lot schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:24:
Het lijkt erop dat ik niet genoeg karma heb om foto's te kunnen uploaden,
Gebuik even een andere site, bv https://nl.imgbb.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
t-lot schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:47:

Begrijp ik uit jouw commentaar dat jij denkt dat de goot wel voldoende capaciteit heeft?
Wat ik zelf kan inschatten uit je beschrijving lijkt het mijns inziens niet direct een capaciteitsprobleem van de dakgoot zelf (maar ik kan het fout hebben natuurlijk). Dat zou je ook zelf een keer makkelijk kunnen bekijken wanneer het (hard) regent. Verder als het een capaciteitsprobleem is zou je eerder naar de afvoer kijken dan naar het verlengen van de goot.

Zonder foto's/afbeeldingen van de situatie valt er niet veel meer van te zeggen op dit moment.

[ Voor 9% gewijzigd door Omni superens op 17-10-2019 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t-lot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

De HWA lijkt mij echt ruim voldoende capaciteit hebben voor die 14 m2 dakoppervlak. Mijns inziens lost het bijplaatsen van een extra HWA de lekkage niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
En de lekkage bevindt zich bij de muur die je achteraan bij de tweede foto (https://ibb.co/D7kgs3b) kunt zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
Omni superens schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:36:
[...]
En de lekkage bevindt zich bij de muur die je achteraan bij de tweede foto (https://ibb.co/D7kgs3b) kunt zien?
Ja, dat klopt. Die muur is echter geheel open geweest, waarbij alle waterkerende folie, latten, lambrisering etc. vervangen is. Dit is ook gebeurt met de bovenkant van de muur (houtwerk, bitumen, profielen etc.). Dus we zijn zeker dat dat nu okay is.

Het moet dus elders vandaan komen, en tja, water zoekt uiteindelijk wel z'n weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omni superens
t-lot schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:49:
[...]

Ja, dat klopt. Die muur is echter geheel open geweest, waarbij alle waterkerende folie, latten, lambrisering etc. vervangen is. Dit is ook gebeurt met de bovenkant van de muur (houtwerk, bitumen, profielen etc.). Dus we zijn zeker dat dat nu okay is.

Het moet dus elders vandaan komen, en tja, water zoekt uiteindelijk wel z'n weg.
Hoe zit het met het afschot van de goot? Je zou verwachten dat daar alleen een lekkage kan optreden als het water daar blijft staan, wat met een goed afschot niet het geval zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
Omni superens schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:55:
[...]
Hoe zit het met het afschot van de goot? Je zou verwachten dat daar alleen een lekkage kan optreden als het water daar blijft staan, wat met een goed afschot niet het geval zou moeten zijn.
Die begrijp ik niet helemaal. De goot zelf is van aluminium, het lijkt me sterk dat de goot zelf lek is.
En waar hij ook 'overstroomt' (even aangenomen dat dat inderdaad het probleem is), het water zal binnendoor de zwakste plek wel vinden. Niet noodzakelijk recht onder de lekkage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

In elk geval mooi kit bende :D

Lijkt er op dat er te weinig capaciteit is nu met deze smalle gootjes. afloop zou je ook moeten opmeten, maar daar valt weinig aan te stellen zo lijkt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
t-lot schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:02:
[...]

Die begrijp ik niet helemaal. De goot zelf is van aluminium, het lijkt me sterk dat de goot zelf lek is.
En waar hij ook 'overstroomt' (even aangenomen dat dat inderdaad het probleem is), het water zal binnendoor de zwakste plek wel vinden. Niet noodzakelijk recht onder de lekkage.
http://www.joostdevree.nl/shtmls/afschot.shtml

Een dakgoot heeft afschot nodig. Simpelweg zodat het water van a naar b stroomt, of in jouw geval vanaf de muur naar de afvoer.

De goot is bijna 3m lang en voor een dakgoot wordt normaliter ongeveer 2.5-3mm per meter aangehouden. Met andere woorden zou het afschot van de muur naar de afvoer ongeveer 7.5-9mm dan zijn.

Als dat het geval is dan zou bij de afvoer ruwweg meer dan 1cm water moeten staan voordat het water zich bij de muur gaat ophopen. En ik neem aan dat het water zich daar ophoopt voordat het begint te lekken.

Met andere woorden, als de afschot niet voldoende is, en het water niet van de muur naar de afvoer stroomt, dan heeft het plaatsen van een extra afvoer geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
Hackus schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:13:

Lijkt er op dat er te weinig capaciteit is nu met deze smalle gootjes. afloop zou je ook moeten opmeten, maar daar valt weinig aan te stellen zo lijkt het
Klopt. De bestaande goot is niet aan te passen, althans niet onafhankelijk van de rest van de constructie, en dit is dus geen reële optie op dit moment.

Dus de vraag blijft wat wel te doen. De opties totzover:
- verlengen (afgevallen omdat deze goot niet meer te krijgen is)
- noodoverloop creeeren op de kopse kant
- extra afvoer (is dat nog nodig met ook een overloop?)

Anders? Advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

t-lot schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:48:
[...]

Klopt. De bestaande goot is niet aan te passen, althans niet onafhankelijk van de rest van de constructie, en dit is dus geen reële optie op dit moment.

Dus de vraag blijft wat wel te doen. De opties totzover:
- verlengen (afgevallen omdat deze goot niet meer te krijgen is)
- noodoverloop creeeren op de kopse kant
- extra afvoer (is dat nog nodig met ook een overloop?)

Anders? Advies?
HWA van 100mm ipv 80mm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
Als dat voldoende extra capaciteit zou opleveren, zou dat natuurlijk de mooiste oplossing zijn. Moet ik alleen even kijken of dat nog past, daar de bodem van de goot zelf niet breder dan 100 is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Kun je niet eens in de goot kijken bij een flinke regenbui? (of een tuinslang op het dak gooien).

een 80mm pijp kan flink wat water afvoeren, vraag me af of dit wel het probleem is. En als dit wel het probleem is zou er de goot gewoon vol moeten lopen, dat kun je snel genoeg zien.

als het afschot niet klopt moet het mogelijk vrij hoog in de goot staan voor het uberhaupt bij de pijp komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-05 14:11
Zit er niet ergens gewoon een lek in het meesterlijke kit werk?? Het hoeft maar miniscuul te zijn maar als het goed regent kan het prima lekkage veroorzaken.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
DonJunior schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:24:
Zit er niet ergens gewoon een lek in het meesterlijke kit werk?? Het hoeft maar miniscuul te zijn maar als het goed regent kan het prima lekkage veroorzaken.
Het kitwerk wordt ook aangepakt, we wachten op enkele dagen droog weer om alles los te halen, schoon te maken en opnieuw te monteren. Alleen als we toch weten dat de goot onvoldoende capaciteit heeft voor de 14m2 dak (zeg 16.5m2 bij wind) heeft zoals ons verteld is, dan willen we dat graag ook gelijk aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Kan de volledige berekening niet zo snel vinden.

Maar voor een hellend dak met dakgoot van 30-50m2 zeggen ze overal 60mm pijp max 10 meter.
Dan moet jouw 75-80mm meer dan zat zijn.

voor 20m2 zou je rekening moeten houden met 0.6 liter per seconde (0.03l/s/m2) terwijl ze voor een 80mm pijp een capaciteit van 2.5l/s rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:56
Zomaar een raar idee; zet een pomp bij die muur met een sensor. Als het water dan op een bepaalde hoogte komt, slaat de pomp aan en pompt deze het water via een slang naar de afvoer.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
Hackus schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:13:

Vanochtend even gecontroleerd, en de goot is netjes waterpas :-/

Ik zie niet hoe dat te verhelpen is, dus dat zal zo blijven. Iig niet een afschot naar de verkeerde kant zoals sommigen hier leken te suggereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:02

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Loopt de afvoer wel goed door? Niet dat deze gedeeltelijk verstopt is een dat daardoor bij een langdurige regenbui gewoon je goot volloopt.

Dit is te testen door er een tijd water met een tuinslang op te zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door Lolhozer op 18-10-2019 10:07 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omni superens
t-lot schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:39:
[...]

Ik zie niet hoe dat te verhelpen is, dus dat zal zo blijven. Iig niet een afschot naar de verkeerde kant zoals sommigen hier leken te suggereren.
De goot wil je ook niet waterpas hebben, dan blijft het water als het ware liggen. Je wilt juist dat het richting de afvoer loopt. Maar goed dat ga je niet direct verhelpen, zou hooguit kunnen door de dakgoot te bekleden, maar dat zul je bij gespecialiseerde bedrijven moeten navragen.
Lolhozer schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:06:
Loopt de afvoer wel goed door? Niet dat deze gedeeltelijk verstopt is een dat daardoor bij een langdurige regenbui gewoon je goot volloopt.

Dit is te testen door er een tijd water met een tuinslang op te zetten.
Dit is al beantwoord door de OP.
t-lot schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:47:
De afvoer is niet verstopt, deze loost op de patio, dus kan beide uiteinden prima zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

De goot moet aflopen naar de HWA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22

The Wizard

Moderator Mobile
Je zou evt een 2e goot onder de rechterkant kunnen plaatsen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:48
[...]

Dan heeft een extra regenpijp bijplaatsen dus waarschijnlijk geen effect. Vermoedelijk is de afvoer-capaciteit van de regenpijp wel voldoende, maar doordat er geen afschot is kan het water niet snel genoeg de goot verlaten richting de regenpijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
Vloris schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:23:
[...]

Dan heeft een extra regenpijp bijplaatsen dus waarschijnlijk geen effect. Vermoedelijk is de afvoer-capaciteit van de regenpijp wel voldoende, maar doordat er geen afschot is kan het water niet snel genoeg de goot verlaten richting de regenpijp.
Ik zie echter niet direct wat daar aan te doen is. De enige manier om nu nog een afschot te maken, is door een dubbele bodem in de bestaande goot te creëren. Dit maakt de nu al te kleine capaciteit nog kleiner, dus denk niet dat daar de situatie van verbeterd. Ik vermoed dat dan in het beste geval de situatie gelijk blijft, in het ergste geval verergerd.

Ik speel nu inderdaad met het idee om de pijp te vergroten ipv een extra pijp, en op de kopse kant een uitsparing onder de rand te maken (soort noodoverloop dus).

Andere ideeën zijn uiteraard welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
t-lot schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:27:
[...]Ik speel nu inderdaad met het idee om de pijp te vergroten ipv een extra pijp, en op de kopse kant een uitsparing onder de rand te maken (soort noodoverloop dus).

Dat heeft geen zin als de goot waterpas is.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
t-lot schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:27:
[...]

Ik zie echter niet direct wat daar aan te doen is. De enige manier om nu nog een afschot te maken, is door een dubbele bodem in de bestaande goot te creëren. Dit maakt de nu al te kleine capaciteit nog kleiner, dus denk niet dat daar de situatie van verbeterd. Ik vermoed dat dan in het beste geval de situatie gelijk blijft, in het ergste geval verergerd.

Ik speel nu inderdaad met het idee om de pijp te vergroten ipv een extra pijp, en op de kopse kant een uitsparing onder de rand te maken (soort noodoverloop dus).

Advies van @The Wizard gelezen? Op de foto's te zien is dat best een haalbare optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
The Wizard schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:07:
Je zou evt een 2e goot onder de rechterkant kunnen plaatsen.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, zou je dat toe kunnen lichten?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
-DarkShadow- schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 19:11:
[...]

Dat heeft geen zin als de goot waterpas is.
Kan je dit misschien voor mij toelichten?

Ik snap dat de goot beter/sneller leegloopt, als deze een afschot heeft, maar toch ook bij een grotere pijp, etc. m.a.w. zolang het afschot niet de verkeerde kant op is, is het toch maar een van de factoren? De afvoer zit nog steeds op het laagste punt (alleen niet lager dan de rest van de goot, maar zeker niet hoger)

Als ik een gat onderin een boot maak zinkt deze, of dit nu in een aflopend of horizontaal deel is. Zolang het maar onder de waterspiegel is.

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Afschot lijkt mij weinig relevant als de goot toch al aardig vol raakt, dan bereikt het de afvoerpijp evengoed wel.
Ik denk dat het zaak is om eens goed te analyseren wat er nu echt gebeurt, vooralsnog is het allemaal nogal theoretisch. Probeer te achterhalen waarom het nu echt lekt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Paar gaatjes in de goot boren en nette goot (op afschot) eronder hangen? Eventueel afwerken met een trespa plaat zodat het beunwerk uit het zicht is. Tweede goot aansluiten op de bestaande afvoer of een tweede afvoer ernaast zetten. In principe moet 80mm meer dan genoeg zijn om het water af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Omni superens schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:46:
[...]

De goot wil je ook niet waterpas hebben, dan blijft het water als het ware liggen. Je wilt juist dat het richting de afvoer loopt. Maar goed dat ga je niet direct verhelpen, zou hooguit kunnen door de dakgoot te bekleden, maar dat zul je bij gespecialiseerde bedrijven moeten navragen.

[...]

Dit is al beantwoord door de OP.

[...]
Nee dat is niet beantwoord door TS, we weten nu alleen dat de afvoer niet volledig verstopt is, een gedeeltelijke verstopping kan nog altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
GoldenSample schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:13:
[...]

Nee dat is niet beantwoord door TS, we weten nu alleen dat de afvoer niet volledig verstopt is, een gedeeltelijke verstopping kan nog altijd.
De pijp is in z'n geheel niet verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
schakenraadjuh schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 00:44:
Paar gaatjes in de goot boren en nette goot (op afschot) eronder hangen? Eventueel afwerken met een trespa plaat zodat het beunwerk uit het zicht is. Tweede goot aansluiten op de bestaande afvoer of een tweede afvoer ernaast zetten. In principe moet 80mm meer dan genoeg zijn om het water af te voeren.
Dank voor het meedenken, maar de goot is onderdeel van de constructie, als bovenstaande mogelijk was, was het ook mogelijk geweest om de goot te vervangen door een diepere en zo het capaciteits probleem op te lossen. Probleem is juist dat ik het met deze te kleine, waterpas liggende, goot moet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22

The Wizard

Moderator Mobile
t-lot schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 23:26:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, zou je dat toe kunnen lichten?

Alvast bedankt.
Let niet op mijn paint skills... Een dakgoot(je) onder de rechter schuine afloop, deze verder door laten lopen en dan met een bochtje rechtstreeks boven de afvoer laten uitkomen.

Goot
Goot 2

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:03
t-lot schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:00:
@Cheesy Bedankt voor je antwoord.

Een noodoverstort zou denk ik wel kunnen op de kopzijde.

Mijn idee was echter om juist wel een extra afvoer te plaatsen, hier is nog ruimte voor, direct naast de bestaande. Dus wel twee afvoeren praktisch tegen elkaar aan dan. Mijn vraag was af dit inderdaad kan, jouw antwoord lijkt dat te bevestigen.

De bestaande heeft onderaan een bocht zodat deze zo goed als horizontaal over de patio loopt. Zou het mogelijk zijn deze extra afvoer middels een t-stuk ook op deze horizontale buis uit te laten komen? Of doe ik dan de extra capaciteit van de tweede afvoer teniet?
Is dit een haakse bocht :? Misschien om deze eens proberen te vervangen door 2 45 graden bochten :? Zou misschien net genoeg kunnen zijn.
Het water "valt" nu in de haakse bocht in plaats van dat het netjes de bocht om wordt geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Als de pijp niet volloopt is die bocht geen issue.

@TS had je al eens in de goot gekeken bij een flinke bui?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
ybos schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 11:04:
[...]

Is dit een haakse bocht :? Misschien om deze eens proberen te vervangen door 2 45 graden bochten :? Zou misschien net genoeg kunnen zijn.
Het water "valt" nu in de haakse bocht in plaats van dat het netjes de bocht om wordt geleid.
Hmmm, of kan gewoon de bocht weglaten en het daar op de patio laten komen. De bocht is er alleen om het dichter bij de patioafvoer uit te laten komen, maar het stroomt er links of rechtsom toch naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
timberleek schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 11:13:
Als de pijp niet volloopt is die bocht geen issue.

@TS had je al eens in de goot gekeken bij een flinke bui?
Ga ik bij de eerstvolgende goede bui weer eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
The Wizard schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 10:20:
[...]

Let niet op mijn paint skills... Een dakgoot(je) onder de rechter schuine afloop, deze verder door laten lopen en dan met een bochtje rechtstreeks boven de afvoer laten uitkomen.

[Afbeelding: Goot]
[Afbeelding: Goot 2]
Hmm, niet de makkelijkst te implementeren oplossing, maar zou inderdaad wel kunnen werken.

Ik houd deze zeker in mijn achterhoofd, maar een extra/grotere pijp zou natuurlijk makkelijker en mooier zijn, dus wil dat eigenlijk eerst onderzoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door t-lot op 21-10-2019 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
Ik krijg het gevoel dat mensen hier twijfelen aan de analyse die ik gekregen heb dat de goot te klein qua capaciteit is voor de twee daken die erop uitkomen. Kan een van jullie dit toevallig op enige manier bevestigen en/of ontkennen? Het is mij namelijk niet gelukt om hier zelf iets over te vinden, dus heb dit voor waar aangenomen.

En zelf kijken is natuurlijk niet 100% sluitend, er kan altijd een extremere/langere bui in de toekomst plaatsvinden.

Maar als inderdaad de huidige capaciteit gewoon voldoende is, dan is het mogelijk genoeg om alleen het kitwerk etc. aan te pakken en voorlopig even niks met de goot te doen. De meeste genoemde opties maken het er esthetisch natuurlijk ook niet mooier op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 16:04

Mickey77

Allround ICT-er

Als inwoner van buitengebied met meer dan 80m dakgoten (met veel lekkages), denk ik dat @The Wizard op het goede spoor zit. Het is logisch om te denken dat problemen komen door grote buien. Maar grote buien starten en eindigen als kleine buien. Op dat moment komt het water van de rechterkant niet met grote snelheid de goot in, maar het glijd juist langzaam naar beneden.

Dus kijk naar de eerste foto van @The Wizard en bedenk wat er gebeurt met een rustig stroompje water vanaf de rechterkant. Dit water sluipt over de rand en blijft dan contact houden met de muur. Grote kans dat het dan rechts langs de dakgoot sijpelt. Dan heb je dus lekkage onder de dakgoot, van water dat er naast gaat.

Dus ik zou eens gaan kijken aan het begin van een bui, klein of groot, dan zie je de eerste druppels ergens naar beneden glijden. Dus niet NA een bui, dan is alles al nat en kom je niets te weten! Of pak een gieter en maak het rechterdak eens nat, met verschillende snelheden. Zorg er dus voor dat je weet bij welke hoeveelheid/snelheid van het water er waterschade ontstaat en vanaf welke kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
Vanochtend bij (redelijke, maar niet extreme, regenval stond er ong. een 0.5-1 cm water in de goot. Ik vind het lastig te beoordelen of dit puur is omdat hij waterpas is (enig niveau nodig voordat hij goed gaat doorlopen), of dat dit een indicatie van een capaciteits probleem is.

Hoerver ik zelf kom met berekenen (geen idee of dit zo moet/kan):

De capciteit van de goot is (in het meest ongunstigste geval) 19175 cm3, dus 19.175 liter. In het beste geval 26.55. Neerslag zag ik op een van bovenstaande links is 1.8 l/m/m2. Zeg dat er geen wind staat, dus oppervlakte 14.5m2, maal 1.8 dan moet mijn hwa berekend zijn op 26.1 l/m. Wat betekent dat bij niet doorlopen, mijn goot zelfs in het meest gunstige geval zich binnen een minuut zal vullen.

Nu kan echter zelfs een 60mm pijp schijnbaar 66 l/min afvoeren...

Wat ik niet kan vinden in de berekeningen zoals die van NedZink is hoe de gootcapaciteit berekend moet worden ten opzichte van de afvoer, zit hier een tijdfactor in?

En wat te doen? Als de huidige pijp al meer dan voldoende capaciteit heeft, heeft vergroten niet zoveel zin lijkt me? Of toch ivm de kleine goot?

Alle ideeen/adviezen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
t-lot schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:17:
Vanochtend bij (redelijke, maar niet extreme, regenval stond er ong. een 0.5-1 cm water in de goot. Ik vind het lastig te beoordelen of dit puur is omdat hij waterpas is (enig niveau nodig voordat hij goed gaat doorlopen), of dat dit een indicatie van een capaciteits probleem is.
Dat zou je prima moeten kunnen zien bij de afvoer toch? Als die 'vol' staat, is het een capaciteitsprobleem. Als het daar echter 'niet over de rand komt', is het een afschot-probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
t-lot schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:17:
Wat ik niet kan vinden in de berekeningen zoals die van NedZink is hoe de gootcapaciteit berekend moet worden ten opzichte van de afvoer, zit hier een tijdfactor in?
Daar zit uiteraard een tijdfactor in, namelijk in combinatie met het afschot en de stroomsnelheid van het water.

Harderstromend water -> Minder tijd nodig om het water bij de afvoer te krijge -> Meer water afgevoerd -> Meer water nodig voordat de dakgoot helemaal vol is gelopen.

In plaats van te wachten tot het regent, gooi eens een emmer water in de goot waar de goot begint bij de muur (als je daar bij kunt). Vervolgens kun je makkelijk genoeg zien hoe lang het duurt voordat je goot dit heft afgevoerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Omni superens op 21-10-2019 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Als ik de dakhellingen mag inschatten komt de regenstraal van het rechter dak niet in de goot uit maar op het andere dak en voldoet dus niet aan de eisen. zie https://www.google.com/se...r=1#imgrc=Q9pjVOBJsl9zmM: voor voorbeelden van wat ik bedoel.
Wat misschien kan helpen is het detail bij de muur achteraan aanpakken; de waterkering ophogen tot minimaal de onderkant van het rechter dak.

verder: onderschat afschot niet; laat maar eens een glas leeglopen door hem voorzichtig schuin te houden of keer hem eens om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 10:10

digiman

reboot...

Firestorm schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:46:
Als ik de dakhellingen mag inschatten komt de regenstraal van het rechter dak niet in de goot uit maar op het andere dak en voldoet dus niet aan de eisen. zie https://www.google.com/se...r=1#imgrc=Q9pjVOBJsl9zmM: voor voorbeelden van wat ik bedoel.
Wat misschien kan helpen is het detail bij de muur achteraan aanpakken; de waterkering ophogen tot minimaal de onderkant van het rechter dak.

verder: onderschat afschot niet; laat maar eens een glas leeglopen door hem voorzichtig schuin te houden of keer hem eens om.
Precies dit: je goot is helaas te smal.
Eens met Firestorm om het detail tpv de muur aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
Firestorm schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:46:
Als ik de dakhellingen mag inschatten komt de regenstraal van het rechter dak niet in de goot uit maar op het andere dak en voldoet dus niet aan de eisen.
Maar los van de eisen, zou dit ook echt een probleem zijn als het uiteindelijk toch weer in de goot stroomt? Linksom of rechtsom komt het in de goot, en de constatering is dat die te smal is / te weinig capaciteit heeft.
Kan je voor deze leek misschien duiden wat je precies bedoelt? Achter de (cedar) planken zit waterwerende folie, welke in de goot hangt. Dus dat is okay lijkt me. Bedoel je de gekitte plaat links?
Ok, maar dat is er nu eenmaal niet, en gaat er niet komen zonder de gehele constructie opnieuw te laten maken. Daar hebben we echter het geld niet voor. Zou een dikkere pijp wel helpen, of geen verschil maken daar de capaciteit van de huidige opzichzelf voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-05 15:37
Zou een dikkere pijp wel helpen, of geen verschil maken daar de capaciteit van de huidige opzichzelf voldoende is?
Op basis van de getallen die je zelf al gegeven hebt, zou het inderdaad al ruim voldoende moeten zijn. Dat kun je (moet je...) ook heel simpel kunnen zien tijdens een forse regenbui. Staat het water *recht boven de pijp* gewoon een paar cm diep? Alsof het een bad is dat leeg aan het lopen is? Zo ja, dan helpt een dikkere pijp.

Echter, dat lijkt onwaarschijnlijk; als het een pijp recht naar beneden is, zonder verstopping, met vrije uitloop, dan 'valt' daar echt heel veel water doorheen. Veel te veel om de dakgoot over de volle lengte een paar cm diep water in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
Mijn ouders hebben hier ook last van gehad, en hebben een 'overloop' gemonteerd. Een extra buisje dat gewoon loost in de lucht (in de tuin uiteindelijk) als de goot te vol wordt.
Hun probleem is ook dat ze het middelste huis zijn in een rijtje van 9, met huizen uit 1900 waar nog geen afscheiding zit tussen de goten van de huizen, waardoor alles bij hen terecht komt.

Natuurlijk kan een tweede pijp ook, maar het lokale riool moet het ook aankunnen. Anders krijg je weer elders overstroming. Natuurlijk kan de waterval voor een kuil in je tuin gaan zorgen, maar als het geen structureel probleem is valt de schade wel mee.

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Behalve dat de capaciteit van de afvoerpijp niet het issue is (of lijkt te zijn).
Een extra pijp of overstort gaat hier dan ook niet helpen.
En rioolcapaciteit is geen factor aangezien de pijp weer vrij uitstroomt op de patio.

Dat de goot geen afschot heeft is niet ideaal, maar pas een issue als hij 100% volloopt.
Ik vermoed eerder dat er een alternatief punt van lekkage is. Of van het dak direct langs de muur. of door een van het vele kitwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:55
Er is al een hoop gediscussieerd over deze goot :o

De L vormige plaat aan de linker kant die met schroefjes vastzit zou je eens los moeten halen om te beoordelen of het water vanuit de goot onder deze plaat door de constructie in kan lekken.

[Afbeelding]

Je kan ervoor kiezen om een epdm(rubber) renovatie van de goot te (laten) doen.
Niet omdat de aluminium goot lek is maar omdat je dan meerdere overgangen onder 1 lap kunt bedekken.
En dan links dus maar 1 kitnaad hebt in plaats van meerdere.

Hierbij kun je zelfs een aluminium plaatje over de bodem van de goot leggen en deze met vullertjes op afschot naar de regenpijp leggen en hiermee het huidige probleem oplossen.
Dan daaroverheen dus de epdm laten plakken zodat je een waterdichte goot krijgt.

Als je de kitnaden gaat aanpakken (grote kans dat er een lek is) Snij ze dan helemaal weg en krab/schuur het oppervlak schoon en ontvet deze. kitten op oude kit is weer vragen om problemen.

Een klein lekje kan ook al voor grote problemen zorgen, en is erg moeilijk op te sporen.

Zou aan de achterkant het hout afzagen tot aan de hoek van het rechter deel en dan ook het epdm daar goed omhoog tegen de muur plakken zodat je zeker weet dat het daar dicht is en blijft.

Door een grotere pijp gaat het water niet sneller stromen in de richting van de pijp.
Door een pijp van 80mm kan heel erg veel water.

Mijn pijp was verleden jaar verstopt onder de grond en heb hem toen uitgegraven en losgehaald, je wil echt niet weten hoeveel water er dan ineens uit komt. Had m'n waadbroek aan moeten trekken.

[ Voor 29% gewijzigd door FRANQ op 22-10-2019 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
FrankBlom schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:14:
De L vormige plaat aan de linker kant die met schroefjes vastzit zou je eens los moeten halen om te beoordelen of het water vanuit de goot onder deze plaat door de constructie in kan lekken.

[Afbeelding]
Op deze foto zou de rand tussen de 2 platen mijn eerste verdachte zijn (na de eerste balk links) gezien de grote kier tussen de 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:55
@timberleek Ja die heb ik ook gezien.
Ik denk daarom dat dit een vooral optische afwerking is en dat het "probleem" daaronder zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-lot
FrankBlom schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:14:
Er is al een hoop gediscussieerd over deze goot :o

[Afbeelding]

Je kan ervoor kiezen om een epdm(rubber) renovatie van de goot te (laten) doen.
Niet omdat de aluminium goot lek is maar omdat je dan meerdere overgangen onder 1 lap kunt bedekken.
En dan links dus maar 1 kitnaad hebt in plaats van meerdere.

Hierbij kun je zelfs een aluminium plaatje over de bodem van de goot leggen en deze met vullertjes op afschot naar de regenpijp leggen en hiermee het huidige probleem oplossen.
Dan daaroverheen dus de epdm laten plakken zodat je een waterdichte goot krijgt.

Als je de kitnaden gaat aanpakken (grote kans dat er een lek is) Snij ze dan helemaal weg en krab/schuur het oppervlak schoon en ontvet deze. kitten op oude kit is weer vragen om problemen.

Een klein lekje kan ook al voor grote problemen zorgen, en is erg moeilijk op te sporen.
toon volledige bericht
Ja, dit gaat als het goed is morgen gebeuren. Dit stond sowieso op de planning, los van wel/of niet vergroten pijp/extra pijp etc.

Mits het weer meezit uiteraard. Loshalen, geheel schoonmaken krabben, thinner etc. en opnieuw monteren. EPDM is een nieuw idee. Zal dit meenemen.
Zou aan de achterkant het hout afzagen tot aan de hoek van het rechter deel en dan ook het epdm daar goed omhoog tegen de muur plakken zodat je zeker weet dat het daar dicht is en blijft.
De muur is een paar weken geleden geheel vernieuwd (nieuwe waterwerende folie, hout etc.). Weet vrij zeker dat daar geen probleem (meer) zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t-lot
t-lot schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:53:
[...]
Ja, dit gaat als het goed is morgen gebeuren. Dit stond sowieso op de planning, los van wel/of niet vergroten pijp/extra pijp etc.
Dit is gebeurt, en hier kwamen inderdaad een aantal problemen mee aan het licht. Zoals een een 'kier' tussen het kozijn en goot van een cm of 3-4 die opgevuld was met kit :-(

Nieuwe aluminium profielen laten buigen, extra profiel achteraan tegen de muur over de kier heen en alles netjes afgewerkt. Met de tuinslang bleef het iig droog, nu wachtten op een paar stevige buien, maar ik heb goede hoop.

Noodoverschot uiteindelijk niet gedaan daar de goot dubbelwandig bleek te zijn, en dan de ruimte er tussen op een of andere manier opgevuld had moeten worden. Als dit ooit een probleem wordt, kan daar altijd nog iets op gevonden worden.

Hier iedereen bedankt voor het meedenken en de adviezen!
Pagina: 1