Goede app voor dashboard voor smart home apparaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 21:21
Hoi Tweakers-leden,

Ik heb wat "smart home" producten, zoals Netatmo thermostaat, Osram Smart+ stekkers, Hue lampen, Sonos speakers, Netatmo camera etc.
Ik vindt al deze functionaliteit wel handig, en daarom heb ik een Tablet gekocht die op het aanrecht staat (open keuken). Hiermee kan iedereen in huis alle functies bedienen. Hiervoor moet je wel steeds verschillende apps gebruiken.

Maar, ik ben eigenlijk op zoek naar een soort dashboard app die de mogelijkheid heeft om deze functies samen te gooien in 1 overzicht.

Enkele dingen die ik hopelijk in dat dashboard op 1 pagina kan krijgen zijn:
- Stroomverbruik (doe ik nu via de Oxxio app)
- De temperatuur in de woonkamer/keuken
- Lampen in de woonkamer en/of tuin aan/uit zetten
- Muziek (radio) laten afspelen over de Sonos speakers
- Miniatuur laten zien van huidige camera beeld (mag gerust vertraging in zitten ofzo)
- De huidige tijd
- Het huidige weer
- Eventueel data van buienalarm?
- Stekkers aan/uit zetten

Ik kwam op dit idee omdat ik dit soort afbeeldingen tegenkwam op Google:
https://product.haleema.m...ads/2018/03/top-image.jpg

De enige apps die hier bij in de buurt komen, werken met extra apparaten die ook weer geprogrammeerd moeten worden. Iets waar ik geen ervaring mee heb.
Is hetgeen dat ik zoek nog niet uitgevonden? Of is het te ingewikkeld om al dit soort apps samen te laten komen in 1 dashboard? De 10-tal apps die ik tot nu toe gedownload heb, vragen naar protocollen, url's of zoeken urenlang naar "external devices" die ze nooit vinden. De Google Home app komt er nog het meest bij in de buurt, echter kan ik daar geen dashboard mee maken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:49
Tja, dat bestaat inderdaad niet zo kant en klaar. Je zal inderdaad naar een omgeving als bijvoorbeeld Domoticz moeten zoeken, 1 stuk sofware waar je alles in integreert en van daaruit een dashboard maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:14
Google Home Hub?

Kan niet in 1 scherm (maar kom op, met alles wat je noemt moet het ook een gigantisch scherm zijn als je het allemaal 1 in view wilt hebben). En je zult even moeten kijken of alles wat je hebt compatibel is met Google Home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Alles op 1 scherm moet wel kunnen. Als je kijkt naar het scherm van een tablet en de grootte van een widget, dan moet je een heel eind kunnen komen met een dashboard. En het is ook geen kei harde eis dat alles erop kan, als 80% zou kunnen was dat al heel mooi geweest.

Ik heb nog wel wat zitten zoeken en wat apps geprobeerd, maar tot op heden toe niets gevonden dat in de buurt komt van wat ik in gedachte had. Ik denk dus inderdaad dat dit gewoonweg (nog) niet kan. Misschien komt dat nog in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-05 15:42
Hoeveel tijd en energie wil je er aan besteden?

Wellicht is Home Assistant iets voor je? Kost wel wat tijd en energie. Check de integratie pagina even of al je producten worden ondersteund

[ Voor 42% gewijzigd door MR.Harok op 17-10-2019 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 11:17
Je zou als basis Domoticz i.c.m. een Synology of Raspberry kunnen gebruiken.
Dan kan je op de webserver van je device Dashticz installeren om de data uit Domoticz en je overige devices te implementeren.
Dan open je op je tablet de Dashticz website en klaar ben je ;)

Is even wat werk maar dan heb je het naar mijn idee ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
Wat mijn voorgangers zeggen...Er is geen kant en klare oplossing...Je zult hoe dan ook zelf aan de slag moeten.

De mogelijkheden die ik ken:

- Domoticz: Dashticz
- OpenHAB: HABPanel
- Home Assistant

Ikzelf gebruik Home Assistant:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/r321rVt/HAscreen.jpg

Let wel...Je moet het zelf customizen(of je moet tevreden zijn met de standaard ui)...

P.s. Deze interface is op een tablet 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Troetelbeer op 17-10-2019 14:51 ]

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt voor de tips. Ik heb nog nooit met een raspberry (of vergelijkbaars) gewerkt. Ik zou dus (naast een hoop materiaal kopen) dit ook eerst moeten leren. Dat zou nogal wat tijd en geld gaan kosten, en eerlijk is eerlijk, zo veel nood heeft het niet.

Het leek me heel handig en fijn, maar het is geen absolute noodzaak.
Ik denk dat we in de tussentijd dus maar van app naar app springen. Wie weet wat er in de toekomst wordt bedacht op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:38

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

supervinnie40 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:10:
Bedankt voor de tips. Ik heb nog nooit met een raspberry (of vergelijkbaars) gewerkt. Ik zou dus (naast een hoop materiaal kopen) dit ook eerst moeten leren. Dat zou nogal wat tijd en geld gaan kosten, en eerlijk is eerlijk, zo veel nood heeft het niet.

Ik denk dat we in de tussentijd dus maar van app naar app springen. Wie weet wat er in de toekomst wordt bedacht op dit gebied.
Laat dat geen drempel zijn om je tegen te houden. Ik heb voor mijn verjaardag in September een Raspberry gekregen, dit was voor mij de eerste keer met dat ik met een Rapsberry in aanraking kwam.
Na me wat ingelezen te hebben ben ik met Home Assistant aan de slag gegaan.
De installatie ging eigenlijk vlekkeloos en ik had Home Assistant in no-time up and running. Er zijn veel tutorials en video tutorials beschikbaar en Home Assistant heeft een enorm actieve community waar 99% van de users bereidt is om te helpen of mee te denken.

M'n lampen (hue), Schakelaars (Sonoff), Sensors (Wyze Magnet & Motion), Camera streams (ook Wyze), device tracker (nmap & icloud) waren allemaal vrij eenvoudig om te configureren. Mijn dashboard ziet er nu zo uit
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QVfrNUI.jpg

De diepere configuratie daarna is een ander verhaal, er zijn zoveel opties, integraties en add-ons dat je wel eerst wat tijd moet besteden om uit te vinden wat je precies wilt toevoegen en of integratie X of Y daar wel geschikt voor is.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
supervinnie40 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:10:

Hoop geld? Je hebt toch je apparaten al? Een raspberry kost 40 euro ofzo, sd kaartje erbij en klaar. Hass.io (Home Assistent) heeft een kant en klare install voor op je sd kaart en je kunt gaan.

Het toevoegen van je apparaten is echt niet moeilijk. Het wordt pas moeilijk als je echt geavanceerde dingen wilt doen, maar zelfs dat leer je vrij snel door de grote community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeskap
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-06-2024
Met een Raspberry pi werken is niet zo moeilijk. Er staat heel veel op het internet en in b.v Github. Of YouTube als je eenmaal weet hoe je een image naar een micro sd kaart moet schrijven is het vrij simpel en kun vrij snel beginnen met home asistant hier heb je niet eens kennis van de comandline voor nodig domoticz kun je ook gebruiken dit installeer je invoudig met een paar regels code en dan heb je dus de mogelijk heid om een al in one app te configreren

Kijk zeker eens op youtube als je aleen al maar zoekt op. Raspberry pi heb je al duizenden hits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:13
Misschien wat laat; ik ben op zoek naar hetzelfde en heb een aantal plug & play opties gevonden. Wellicht dat je er ook wat aan hebt. In willekeurige volgorde.

1. https://imperihome.com/gallery/
2. https://www.loxone.com/enus/products/apps/
3. https://www.fibaro.com/en/smart-home-app/

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Op zich mooi, maar dan moet je zo'n mini server kopen die een smak geld kost. In mijn geval niet helemaal de moeite waard. Desondanks bedankt voor het delen.

• Troetelbeer
supervinnie40 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:00:
Op zich mooi, maar dan moet je zo'n mini server kopen die een smak geld kost. In mijn geval niet helemaal de moeite waard. Desondanks bedankt voor het delen.
Tja, het is het één of het ander...Dus of zelf aan de slag met domotica software of kant-en-klaar oplossing die prijziger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Of optie 3: nog even wachten en zien wat de toekomst brengt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirano
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-05 15:34
Troetelbeer schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:50:
Wat mijn voorgangers zeggen...Er is geen kant en klare oplossing...Je zult hoe dan ook zelf aan de slag moeten.

De mogelijkheden die ik ken:

- Domoticz: Dashticz
- OpenHAB: HABPanel
- Home Assistant

Ikzelf gebruik Home Assistant:
[Afbeelding]

Let wel...Je moet het zelf customizen(of je moet tevreden zijn met de standaard ui)...

P.s. Deze interface is op een tablet 8)
Mag ik vragen wat jij hier voor layout / UI heb? ik wil de layout eigenlijk kopieren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Mirano schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:50:
[...]

Mag ik vragen wat jij hier voor layout / UI heb? ik wil de layout eigenlijk kopieren :D
Dit is Home Assistant, daar kun je je layout/ui zelf customizen, wat ik dus gedaan heb :)

Pagina: 1